Faramir schreef:Als ik tijdens een avondmaaldienst in de plaatselijke PKN zit dan bedank ik vriendelijk en blijf zitten. Evengoed blijft mijn protestantse vrouw zitten wanneer ik ter communie ga tijdens de Mis.
Wat een trieste vertoning. Jij naar de viering en je vrouw blijft in de bank zitten.
Waarom wel een gemengd huwelijk ? Een sacrament ?
De eerste vrucht van een katholiek huwelijk is vooral het waarmaken van het liefdesverbond van God en de mens. Tot in eeuwigheid. Relaties tussen mensen kunnen vluchtig zijn, eindig ook. Het verbond via het huwelijk met God, is eeuwig, altijd geldend en kan daarom niet verbroken worden, ‘dat wat God heeft verbonden, kan en mag een mens niet scheiden’.
Wat God heeft verbonden mag ook niet verbroken worden tijdens de eucharistie c.q. avondmaal.
1 Kor. 1 ; Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden 13 Is Christus dan verdeeld?
Daarbij geef je een heel theoretisch antwoord - overal binnen de R.K. zijn protestanten welkom om "mee te vieren".
Protestante vrouwelijke predikanten gaan voor in de R.K.K. en vieren de eucharistie.
Dat is de praktijk en niet anders.
Dat dit officieel niet is toegestaan is mogelijk, je loopt echter totaal "achter de muziek aan".
In 9 van de 10 RK kerken nodigen de priesters "alle gedoopten" aan de viering.
Op 20 maart sprak Paus Franciscus. Hij benadrukte het belang van christelijke eenheid en waarschuwde voor een ontwikkeling “waarbij God steeds meer achter de horizon verdwijnt”. De paus beloofde "in navolging van mijn voorgangers" dat de Rooms-Katholieke Kerk zich zal blijven inzetten voor de oecumene.
Opzien baarde het einde van zijn toespraak, toen hij zei dat er veel mensen zijn in de samenleving die openstaan voor de “transcendentie die eigen is aan het aan het menselijk hart”. “In die zin”, zo sprak de paus, “betrek ik ook nadrukkelijk al die mannen en vrouwen, die hoewel niet behorend tot een religieuze traditie, op zoek zijn naar het ware, het goede en het schone. Die waarheid, die schoonheid en die goedheid zijn van God, en op die manier zijn deze mensen onze kostbare bondgenoten bij onze inspanningen om de waardigheid van de mens en de opbouw van een vreedzaam samenleven tussen volkeren te verdedigen.”
Verdiep je ook eens in de uitspraken van de Oecumenische Patriarch van Constantinopel Bartholomeos.