Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor Jvslooten » 21 jan 2014 12:29

StillAwake schreef:De aantoonbare onjuistheid zit hem niet in de tekst van de HC, maar er wordt in de HC uitgegaan van een rooms-katholieke visie die in de rooms-katholieke kerk ook nogal controversieel is...
Misschien was die visie in 1563 minder controversieel? En welke visie is dan nu het meest gangbaar, en hoe verhoud die zich met vraag en antwoord 80, waarbij je uiteraard ook vraag en antwoord 95 in beschouwing neemt?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 12:32

hubert schreef:Blijkbaar weet je niet veel van het protestantisme vandaag de dag, want dit is absoluut een non-issue. Den je nu echt dat men in bv de PKN bezig is met de Paase Mis? Never!

Ik weet vrij veel van het protestantisme vandaag de dag. Ik heb een jaar lang belijdeniscatechisatie gevolgd. En het mag dan een non-issue zijn in de praktijk, dat wil niet zeggen dat het geen deel uitmaakt van de leer. En ook binnen takken van het protestantisme is men hier nog wel degelijk van overtuigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 12:38

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 12:54

Faramir schreef:Als ik tijdens een avondmaaldienst in de plaatselijke PKN zit dan bedank ik vriendelijk en blijf zitten. Evengoed blijft mijn protestantse vrouw zitten wanneer ik ter communie ga tijdens de Mis.

Wat een trieste vertoning. Jij naar de viering en je vrouw blijft in de bank zitten.

Waarom wel een gemengd huwelijk ? Een sacrament ?
De eerste vrucht van een katholiek huwelijk is vooral het waarmaken van het liefdesverbond van God en de mens. Tot in eeuwigheid. Relaties tussen mensen kunnen vluchtig zijn, eindig ook. Het verbond via het huwelijk met God, is eeuwig, altijd geldend en kan daarom niet verbroken worden, ‘dat wat God heeft verbonden, kan en mag een mens niet scheiden’.

Wat God heeft verbonden mag ook niet verbroken worden tijdens de eucharistie c.q. avondmaal.
1 Kor. 1 ; Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden 13 Is Christus dan verdeeld?

Daarbij geef je een heel theoretisch antwoord - overal binnen de R.K. zijn protestanten welkom om "mee te vieren".
Protestante vrouwelijke predikanten gaan voor in de R.K.K. en vieren de eucharistie.
Dat is de praktijk en niet anders.
Dat dit officieel niet is toegestaan is mogelijk, je loopt echter totaal "achter de muziek aan".
In 9 van de 10 RK kerken nodigen de priesters "alle gedoopten" aan de viering.

Op 20 maart sprak Paus Franciscus. Hij benadrukte het belang van christelijke eenheid en waarschuwde voor een ontwikkeling “waarbij God steeds meer achter de horizon verdwijnt”. De paus beloofde "in navolging van mijn voorgangers" dat de Rooms-Katholieke Kerk zich zal blijven inzetten voor de oecumene.

Opzien baarde het einde van zijn toespraak, toen hij zei dat er veel mensen zijn in de samenleving die openstaan voor de “transcendentie die eigen is aan het aan het menselijk hart”. “In die zin”, zo sprak de paus, “betrek ik ook nadrukkelijk al die mannen en vrouwen, die hoewel niet behorend tot een religieuze traditie, op zoek zijn naar het ware, het goede en het schone. Die waarheid, die schoonheid en die goedheid zijn van God, en op die manier zijn deze mensen onze kostbare bondgenoten bij onze inspanningen om de waardigheid van de mens en de opbouw van een vreedzaam samenleven tussen volkeren te verdedigen.”

Verdiep je ook eens in de uitspraken van de Oecumenische Patriarch van Constantinopel Bartholomeos.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 13:01

rotterdam schreef:Wat een trieste vertoning. Jij naar de viering en je vrouw blijft in de bank zitten.

Zo triest is dat niet. Als zij aan het avondmaal gaat dan duurt dat hooguit een minuut en idem dito als ik ter eucharistie ga.
Waarom wel een gemengd huwelijk ? Een sacrament ?

Liefde.
Daarbij geef je een heel theoretisch antwoord - overal binnen de R.K. zijn protestanten welkom om "mee te vieren".

Klopt, met uitzondering van de eucharistie.
Protestante vrouwelijke predikanten gaan voor in de R.K.K. en vieren de eucharistie.
Dat is de praktijk en niet anders.

Een praktijk die redelijk achterhaald (restanten van de chaos in de jaren 70/80) is en inmiddels vrijwel helemaal uitgefaseerd.

Het spijt me zeer, ik ben als pastoraatsgroep lid zeer nauw betrokken bij de locatieraad en het parochiebestuur. Ik lees de brieven die de aartsbisschop uitvaardigt en weet wat de praktijk is en was.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 13:03

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 13:11

StillAwake schreef:

Ik ben erg goed bevriend met een katholiek priester. En samen met hem heb ik al aardig wat rk-kerken van binnen gezien. Afgezien van de schriftlezing en de voorbede heb ik nog nooit een vrouw het woord zien nemen in deze kerken.
En een vrouwelijke predikant die voorgaat in de RK? Ik heb het nog niet meegemaakt.
Sowieso moet je priester zijn (en dus man) om de eucharistie op te dragen.[/quote]
Dat klopt. Maar je hebt wel eens (of regelmatig) oecumenische vieringen waarbij een dominee voor kan gaan. Er is dan vanzelfsprekend geen eucharistie geen communie. Het is dan een woord en gebed viering.
Tijdens een Mis kan een vrouw overigens prima als lector aanwezig zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 13:14

Faramir schreef:Waarom wel een gemengd huwelijk ? Een sacrament ?

Liefde.

Wat een liefdeloosheid in de kerken.
Om twee mensen die van elkaar houden wel te huwen en ze later te scheiden tijdens de liefdesmaaltijd van de Heer.
Theoretische stokpaarden die de mens ongelukkig maken.

[color=#000000]Klopt, met uitzondering van de eucharistie.

absoluut onjuist[/color]

Een praktijk die redelijk achterhaald (restanten van de chaos in de jaren 70/80) is en inmiddels vrijwel helemaal uitgefaseerd.

Ik weet niet in welk deel van Nederland jij woont maar in de randstad is het toch echt anders

Het spijt me zeer, ik ben als pastoraatsgroep lid zeer nauw betrokken bij de locatieraad en het parochiebestuur. Ik lees de brieven die de aartsbisschop uitvaardigt en weet wat de praktijk is en was.

Dan moet de aartsbisschop Lucas 11,46 nog maar eens lezen;
Maar Jezus zei: ‘Wee ook jullie, wetgeleerden! Want jullie leggen de mensen ondraaglijke lasten op, maar raken die zelf met geen vinger aan.

Trouwens de echte schuldigen zijn jullie, nota bene in de pastoraatsgroep en je laat dit allemaal maar gebeuren.
Schaam je - ik dacht dat Faramir "in de ban van de ring" was maar hij blijkt in de ban van het conservatisme.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 13:20

-

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 13:22

Ik snap best dat jij het katholieke geloof niet snapt of wil snappen Rotterdam en iets heel anders geloofd, maar daar hebben zowel ik als de aartsbisschop geen boodschap aan. Wij kennen ons eigen geloof. :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 13:24

StillAwake schreef:Daarom sprak ik ook tegen dat een vrouwelijke dominee in een eucharistieviering voor kon gaan.
Mee eens dat er oecumenische diensten zijn, maar bij mijn weten ligt het initiatief daartoe over het algemeen niet bij de rkk.

Hier in de regio is het eigenlijk altijd een initiatief van 2 kerken. Veelal de RKK en de PKN waar leden van beide kerken in dezelfde werkgroep zitten met elkaar en zodoende tot afspraken komen en invulling. Wel is het zo dat de katholieke aanwezigheid veelal beduidend minder is aangezien er geen eucharistie is.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 13:25

[quote="Faramir"]en[quote="StillAwake"]

Laat ik als bewijs van jullie gebabbel maar even knippen/plakken van een R.K.K. site in Rotterdam ;

R.K.K. het Steiger in Rotterdam

1) Maandelijks gaat een van de dominees voor die verbonden is aan de centrumkerken van Rotterdam.
Lekenvoorgangers ; In diverse vieringen gaan lekenvoorgangers voor. Er is expliciet aan een aantal vrouwen gevraagd om voor te gaan in Het Steiger. De 'vrouwelijke spiritualiteit' voegt een onmisbare dimensie toe aan de vieringen.

2) Ter Communie: wees welkom - De pastores van Het Steiger hebben vanaf de herbouw van de kerk in 1960, alle aanwezigen in de kerk uitgenodigd voor de communie. In de uitnodiging staat voorop, dat Jezus Christus als onze Leraar en onze Broeder ons uitnodigt. En wij, gelovige personen, hopen Hem op de weg van dienst aan mensen, aan de aarde en eredienst aan God, te volgen.

En nu niet komen met "o ja dit is een uitzondering" "dat zijn Dominicanen - want dan krijg je nog 100 voorbeelden om je oren.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 13:30

-

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 13:31

Faramir schreef:Ik snap best dat jij het katholieke geloof niet snapt of wil snappen Rotterdam en iets heel anders geloofd, maar daar hebben zowel ik als de aartsbisschop geen boodschap aan. Wij kennen ons eigen geloof. :D

Goed dat je een lachebekje plaatst - want dat is het inderdaad "om te lachen".

Foei Faramir ik ken je als een redelijk mens, wat weet jij van mijn achtergrond om te beweren "Ik snap best dat jij het katholieke geloof niet snapt of wil snappen Rotterdam en iets heel anders geloofd".

Erg ongenuanceerd - ben ik niet van je gewend.

Jij en de bisschop hebben "een eigen geloof" ?
Je gaat op Ineke-kitty lijken.
Jullie hebben een dogma - een visie - een theologische mening.
En dat is iets anders dan "geloof".

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 13:32

-

Terug naar “[Religie] - Open forum”