wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor mealybug » 06 nov 2013 09:53

Boerin schreef:Nee. De demonen geloven ook en zij sidderen. Ligt eraan wat je met geloof bedoelt denk ik.
Ik geloofde niet in God, was atheistisch voor zover je dat van een 14-jarige kan zeggen. Op een gegeven moment was ik overtuigd dat Hij wel bestond, nadat ik Hem had uitgetest en toen ging ik pas naar een kerk. Heeft 3 maanden geduurd voordat ik begreep dat Jezus gestorven was voor onze zonden en ze legden me uit dat je Hem aan moest nemen en hoe. Toen was ik pas wedergeboren.

Ik denk dat we hier te maken krijgen met het begrip ''geloof''
Inderdaad de duivel gelooft ook en hij siddert, maar het geloof van de gelovige betekent dat hij vertrouwt op God als zijn Redder.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2013 09:56

Geweldige bijdrage Jan. Ik word daar echt blij van, want nu is het me ook duidelijk waar die mensen de vage gedachten vandaan halen, zo van ;Ïk hoop dat...of misschien is het zo....Ik bid erom dat....in de hope des....
Ik begreep het nooit maar het komt dus uit de Dordse Leerregels die van wedergeboorte een vaag begrip maken.

Ik vermoed dat het zo ook met de wet werkt, wat de wet ook moge betekenen, want als je toch gewoon leest dan gaat het erom dat we God liefhebben boven alles en iedereen en daarna de broeders in Christus, welnu dat is de wet des geloofs en hoewel ik daar volop in faal is er nog de genade.
Wel ik leef uit genade want ik heb nooit een wet ontvangen dus begrijp ik nog steeds niet waar het knelpunt ligt.
Misschien ook wel uit bepaalde regels die niet in de Bijbel staan. Al deze dingen liggen in dus in elkaars verlengde.
Ja Bambi het doet er heel veel toe en ik ben blij dat we iemand in ons midden hebben die zoveel kennis heeft van beide kanten, want daar leer ik van.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2013 09:58

God doet een mens wedergeboren worden op grond van in eerste plaats het geloof VAN Jezus Christus en daarna op grond van het geloof IN Jezus Christus.
Wedergeboorte is een geboorte van Boven en geen Dordse of Rotterdamse regel kan daar iets vaags van maken. Dus Jan, heeft de gelovige toch 2 naturen?

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 06 nov 2013 22:16

Boerin schreef:Nee. De demonen geloven ook en zij sidderen. Ligt eraan wat je met geloof bedoelt denk ik.

Natuurlijk heb je volkomen gelijk wanneer je stelt dat het belangrijk is duidelijk te maken wat je dan met geloof bedoelt. Kort stond het al in het citaat uit 1 Johannes 5:1 "Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren;"

In aansluiting op het spreken over de wedergeboorte geeft de Here Jezus aan Nikodemus geen gedetailleerde analyse van hoe dit nu precies gebeurt, maar maakt Hij duidelijk wat daarvoor nodig is. Daar heb je ook meer aan!
Wat is nodig? Het geloof in de Zoon des mensen die werd verhoogd opdat een ieder die gelooft in Hem eeuwig leven hebbe..

Johannes 3:14-18
"14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God."

Het gaat er dus om dat men dit gelooft. Wie in Hem gelooft gaat niet verloren. Als je vaststelt dat je dit gelooft, dan mag je dus op grond van Gods Woord ook zonder twijfel concluderen dat je niet verloren zult gaan. Je gelooft het immers! "Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld"
Een vriend van mij zei: "Lees wat er staat en geloof wat je leest."

Je eigent je jouw behoud daarmee niet toe. Dat is nonsens, want dat kan je ook helemaal niet. We spreken over dingen die ver boven onze macht liggen en waar we geen enkel recht kunnen claimen. Het is Gods genade dat Hij dit behoud schenkt op grond van het geloof. Dát is de onverdiende zegen, die wij dankbaar mogen aanvaarden en waarvoor wij Hem prijzen.
Van dit geloof is dan uiteindelijk niet het meest belangrijke waar het vandaan komt, maar de vaststelling dat het er IS en wat de gevolgen daarvan zijn.

Bij de opening van dit topic was dit ook een vraag. De Bijbel staat bol van wat de gevolgen zijn. Hieronder lezen we in enkele verzen kort en krachtig verwoord iets over het geloof, de wedergeboorte en de gevolgen ervan.

1 Petrus 1:3 e.v. zegt daar iets over:
"3 Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop, 4 tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen weggelegd is voor u, 5 die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, welke gereed ligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd."

Deze verzen (= één zin) moet je eigenlijk een keer of 10 lezen, net zo lang tot het goed doordringt.
Geloof je? Dan ben je ook wedergeboren. Dan ben je ook een kind van God. Dan ben je ook behouden, Dan is er ook een onvergankelijke erfenis weggelegd voor u, die in de kracht van God bewaard wordt.
En de gehele gemeente zegge: "Wauw!"

Wilsophie sprak nog over twee naturen. Dat is helder en dat zie je om je heen. Ook Paulus had hier last van. Hij wil het goede wel doen, maar KAN het niet zegt hij in Romeinen 7 aan het slot. Ook in Romeinen 8 komt dat aspect terug in combinatie met het kindschap van God.

Romeinen 8:12-17
"12 Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking."

Op grond van het geloof doet God ons dus wedergeboren worden. Wie wedergeboren is, is daarmee een kind van God. Hij/zij wordt niet veroordeeld, maar heeft het eeuwige leven. In Christus is hij/zij als kind van God mede-erfgenaam van Christus. Niet omdat wij daar menen recht op te hebben, iets ervaren, voelen of bespeuren of wat dan ook, maar op grond van het feit dat de beloften van Gods Woord waar en vast en zeker zijn.

Dan komt ook dat sidderen weer om de hoek kijken:
Gods woord houdt stand in eeuwigheid
en zal geen duimbreed wijken.
Beef, satan! Hij, die ons geleidt,
zal u de vaan doen strijken!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2013 22:23

Amen broeder!

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 06 nov 2013 23:29

Wilsophie schreef:Amen broeder!

Dank voor de instemming.
Op deze wijze heeft deze wijsneus dus ten aanzien van al deze onderwerpen (in samenhang) getracht om zo dicht mogelijk te blijven bij wat het Woord van God ons leert. Wikkend en wegend alle teksten die over al deze zaken gaan en deze ook in hun context bekijkend.
2 Timoteüs zegt dat alleen het Woord van God u wijs kan maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus.
Het is daarom het beste om dicht bij de bron, de Bijbel dus, te blijven. Daarom heb ik mij niet begeven in wat iedereen daar al eeuwenlang pro en contra tegen heeft gezegd. Het geeft ontzettend veel ruis.

Wie afstand neemt van hetgeen tot nu toe t.a.v. de wedergeboorte gesteld is, die nodig ik uit te melden waar de denkfout dan zit.

Wie het beaamt krijgt toch wel een ernstig probleem met de uitleg van het doopformulier, NGB artikel 34, HC zondag 27 vraag en antwoord 73. Ook daar wordt gesproken over wedergeboorte, het bad der wedergeboorte, de aanname tot kind van God etc. Om die reden had ik dus die zin erbij laten staan. Het is allemaal niet los van elkaar te zien.
Immers: wanneer de wedergeboorte onlosmakelijk verbonden is met het zoonschap en verkregen wordt op grond van het geloof dat tot behoud van de mede-erfgenaam leidt, op welke grond kan een pasgeborene dan het bad der wedergeboorte ondergaan? Dat klinkt dan toch al niet logisch? Dus misschien niet voor dit topic, maar toch aan te raden om dat nog eens verder te bekijken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 nov 2013 09:18

Ik moet bij het woord "wedergeboorte" altijd denken aan Gal-Gal of Gil-Gal een rad. En op die plaats werd Israël besneden. De voorhuid werd weggenomen, en dat gebeurde vast in de buurt van eikenbomen.
Maar dat raad ik zomaar.
Het spreekt alles over nieuw leven. En zo zijn wij heidenen besneden des harten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 nov 2013 09:33

Wilsophie schreef:Ik moet bij het woord "wedergeboorte" altijd denken aan Gal-Gal of Gil-Gal een rad. En op die plaats werd Israël besneden. De voorhuid werd weggenomen, en dat gebeurde vast in de buurt van eikenbomen.
Maar dat raad ik zomaar.
Het spreekt alles over nieuw leven. En zo zijn wij heidenen besneden des harten.

De besnijdenis is het lichamelijke symbool van de wedergeboorte.
Het mes moest in de boze natuur van de mens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 nov 2013 13:34

De besnijdenis is het lichamelijke symbool van de wedergeboorte.

We weten in ieder geval dat het plaats vond op de 8e dag. Ver voor de komst van de wet, maar opgenomen in de wet. Niet uitgevoerd in de woestijn gedurende 40 jaar.
Let wel dat er een hele generatie van de woestijn was uitgestorven en er zou een nieuwe generatie het Beloofde Land binnengaan.

Maar ook weer op grond van besnijdenis dus op grond van geloof . De besnijdenis wordt bij Jozua ( Jezus) opnieuw ingesteld, hoewel het bij Abraham al aan de orde was, hoewel geregeld bij de wet werd het in de 40 jaar in de woestijn niet toegepast.

De besnijdenis heeft niet zijn oorsprong in de wet, maar de wet bevestigt Gods eeuwig verbond op grond van geloof en met Abraham en zijn Zaad doordat de besnijdenis in de wet is opgenomen.

Verder geen enkel practisch nut.
Het is slechts een symbolische zaak en heeft alleen dus een profetische en typologische betekenis.

Het is een teken.

Het verbond van Genesis 17 wijst dus niet naar het verbond der wet, want die kwam 430 jaar later.Het eeuwig verbond wijst naar Gods werk in de wereld van de 7 dagen m.b.t. de Eeuwigheid.

De verschillende verbonden mogen in elkaars verlengde liggen maar is niet elkaars opeenvolgend.
Gods verbond met de 70 volkeren is anders dan met 1 volk.
Gods verbond met Mozes staat haaks op het verbond met Abraham.
Gods verbond met Christus staat haakks op het verbond met Mozes
Het verbond van genade staat haaks op het verbond van de wet.
Want het tijdelijke verbond der wet is uit de werken der wet , maar het eeuwig verbond aan Abraham is op grond van geloof en uit genade.

En dus moet de wet die erbij gekomen is ook weer verdwijnen op de de belofte aan Abraham haar vervulling zal kunnen krijgen in het Nieuwe Verbond. Zie Galaten 3 en 4...

NU de besnijdenis... de voorhuid is een beeld van de oude schepping..
een beeld van de oude mens
en een type van het vlees

En als het vlees wordt weggenomen dan is dat goed want dan ziet men de Geest.
1 Kor. 2 vers 14 en Hebr 2 vers 8.

De voorhuid is ook een beeld van de wet.
De besnijdenis beeldt uit dat de wet wordt weggenomen.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 07 nov 2013 18:17

mealybug schreef:De besnijdenis is het lichamelijke symbool van de wedergeboorte.

Hier gaat volgens mij de trein uit de rails.
Ligt het aan mij dat ik nog nooit ergens ben tegengekomen dat de besnijdenis een teken/symbool is van de wedergeboorte? Waren 8 jarige joodse kinderen wedergeboren of was er zoiets als een 'VerondersteldeJoodseWedergeboorte'? Ik dacht het allemaal niet. Anders hoor ik het graag een keer met onderbouwing.

Ik zie:
Oude Verbond = Wet van het vlees - Besnijdenis van het vlees als teken, door geboorte de natuurlijke kinderen van Abraham. Beloften van zegen voor Volk en Land.
Nieuwe Verbond = Wet naar de Geest - Besnijdenis van het hart als teken, door wedergeboorte de geestelijke kinderen van Abraham. (zie Galaten 3), Beloften van geestelijke waarde.
(Zoals bijvoorbeeld gezien in Petrus brief, die in combinatie met het wedergeboren worden spreekt over de onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen weggelegd is voor u, die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, welke gereed ligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd."

Wilsophie schreef:Maar ook weer op grond van besnijdenis dus op grond van geloof.
<knip>
Het verbond van Genesis 17 wijst dus niet naar het verbond der wet, want die kwam 430 jaar later. Het eeuwig verbond wijst naar Gods werk in de wereld van de 7 dagen m.b.t. de Eeuwigheid.
<knip>
De verschillende verbonden mogen in elkaars verlengde liggen maar is niet elkaars opeenvolgend.
Gods verbond met de 70 volkeren is anders dan met 1 volk.
Gods verbond met Mozes staat haaks op het verbond met Abraham.
Gods verbond met Christus staat haakks op het verbond met Mozes
Het verbond van genade staat haaks op het verbond van de wet.
Want het tijdelijke verbond der wet is uit de werken der wet , maar het eeuwig verbond aan Abraham is op grond van geloof en uit genade.
<knip)
De voorhuid is ook een beeld van de wet.

Beste Wilsophie,
Ik heb het idee hier in een achtbaan van gedachten en associaties terecht gekomen te zijn, waarbij van alles zonder onderbouwing gezegd wordt en elkaar opvolgt. Mijn wenkbrauwen gingen minstens een centimeter of drie omhoog terwijl ik dit allemaal las. Waar jij alles haaks op elkaar ziet staan, zie ik een God die niet verlaat wat Zijn hand begon te doen. Ik zou de rest van de komende avond eraan kunnen besteden om veel van deze gedachten op een andere wijze te belichten. Ook zou ik jou kunnen vragen om het allemaal nader te duiden en te onderbouwen, maar dan raken we (in beide gevallen) ver van het huidige pad.
Als in dit topic de doop (bad der wedergeboorte) Off-Topic is, dan lijkt me dat zeker gelden voor allerhande uitweiding over wet en besnijdenis. Wellicht komt dat later nog eens ter sprake.

Tip: Natuurlijk kan ik niet nalaten erop wijzen, dat ik in mijn boek ongeveer 140 pagina's heb, die handelen over Israël en de verbonden met nadruk op het Oude~ en het Nieuwe Verbond. :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 nov 2013 18:26

Sorry Jan, ik stelde het wat ongelukkig en gebrekkig.
Ik bedoelde te zeggen dat ik de lichamelijke besnijdenis zie als een vooruitziende afschaduwing van wat moest komen in Christus, de besnijdenis van het hart, de geestelijke besnijdenis zeg maar.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 07 nov 2013 18:45

mealybug schreef:Sorry Jan, ik stelde het wat ongelukkig en gebrekkig.
Ik bedoelde te zeggen dat ik de lichamelijke besnijdenis zie als een vooruitziende afschaduwing van wat moest komen in Christus, de besnijdenis van het hart, de geestelijke besnijdenis zeg maar.

Ja :lol: , zo compact genoteerd is het dus niet verwonderlijk dat me dat op een verkeerd been zette. Dank voor de toelichting.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 nov 2013 23:04

En ik wilde teveel zeggen met weinig woorden, als ik het teruglees is het een beetje warrig.

Besnijdenis acht ik een beeld van opstanding. Als er opstanding is en ik bedoel het niet vulgair dan is er geen bedekking meer. Het openbaart wat voordien verborgen was. En dat is de vrucht van nieuw leven.
Voorhuid een beeld van de oude schepping en een type van de mens of het vlees.
De besnijdenis beeldt uit dat de wet wordt weggenomen.
Als de wet gelegd is op het vlees dan wordt bij besnijden deze wet weggenomen.
De verlossing kwam eerder dan de besnijdenis , ik meen pas na 40 jaar.
Dus toch een beeld van wedergeboorte.
Ik kan het niet anders zien.
Sterven naar het vlees en opgewekt worden naar de Geest.

Ook de doortocht door de Jordaan is een type van wedergeboorte.

De meesten van het volk waren volwassenen en waren verantwoordelijk voor hun eigen keus en een jongetje van 8 jaar heeft geen keus.
De oudsten waren 58 jaar.

De besnijdenis beeldt niet uit dat men onder de wet leeft, maar dat God beloften heeft gedaan aan zijn zaad en dat is buiten de wet om.
En die beloften kunnen niet vervuld worden zolang de voorhuid dus bedekking nog aanwezig is.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 07 nov 2013 23:31

Wilsophie schreef:En ik wilde teveel zeggen met weinig woorden, als ik het teruglees is het een beetje warrig.

Ik kan dat alleen maar beamen. :D

Bij Abraham.... Alle mannen moeten besneden worden als teken van het verbond. Deze besnijdenis van het vlees is het verbondsteken:
Genesis 17:10-11
10 Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; 11 gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u.

Wanneer je er meer aan wilt toekennen en het ook nog in verband wilt brengen met de wedergeboorte, dan zie ik graag teksten die aan de verwarring een einde kunnen maken. Vooralsnog staat het bij mij (slechts) als teken van het verbond dat met Abraham en zijn nageslacht werd gesloten. Ik lees nergens dat het ook nog een teken van iets anders is. Of wel?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 10:53

Bij de besnijdenis spreekt de Bijbel over een aantal uitzonderingen.
Genesis 17 vers 25,26 : Abraham = 99 en Ismaël=13
Exodus 2 vers 22 en 4 vers 25: Gersom de eerstgeborene van Mozes wordt besneden
Genesis 34 vers 24: "Al de mannen van Sichem worden besneden
Jozua 5 vers 4 : Alle manspersonen werden door Jozua besneden
Lukas 2 vers 21: De letterlijke besnijdenis van de Here Jezus was op de 8e dag , maar de besnijdenis van Christus is in Zijn dood en opstanding
Kol. 2 vers 1: Wij zijn besneden door de besnijdenis van Christus
Overdrachtelijk op de 8e dag dus na de sabbath
Maar letterlijk ver na de 8e dag
Namelijk bij onze wedergeboorte.
De besnijdenis werd als in Genesis ver voor de komst van de wet ingesteld en zoals gezegd werd de besnijdenis in de wet opgenomen "opdat de besnijdenis door de wet bevestigd zou worden" *

In de geschiedenis van Jozua (Jezus in het Hebreeuws vinden we op typologische wijze de betekenis van de besnijdenis uitgebeeld.

De heuvel waar de werkelijke besnijdenis plaats vond is Golgotha =hersenpan met een getalswaarde die gelijk is aan het woord GilGal en GilGal spreekt over het "rad" der wedergeboorte.
Hebr. 3 vers 17,18 zegt erover "welke nu is Hij vertoornd geweest 40 jaren? enz...als je ongelovig blijft zoals het volk heeft de uiterlijke besnijdenis geen zin.

De nieuwe generatie die wel het beloofde land inging werd danook typologisch door Jozua besneden.
De beloften aangaande Eeuwig Leven gedaan aan Abraham en aan zijn zaad was op grond van geloof alleen.
Dus de besnijdenis heeft niet zijn oorsprong in de wet. Maar de wet bevestigt wel Gods eeuwige verbond op grond van geloof van en met Abraham en Zijn Zaad, doordat de besnijdenis in de wet is opgenomen.

Het is een teken. Het heeft dus een betekenis.

Rom 4 vers 11: "het teken der besnijdenis"
Uitsluitend een typologische betekenis zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament.
En het heeft niets van doen met de buitenkand. De Jood beroemt zich op de buitenkant, dat doet elk religieus mens. Het gaat om godsdienstige voorschriften. Via zijn besnijdenis maakt hij openbaar dat hij een Jood is.
Maar zo bijzonder is dat ook weer niet want de Islamiet laat zich ook besnijden.

Genesis 17 vers 1-19 spreek over het "Eeuwig verbond. (10 x) .
Dat wijst naar al Gods werk in de wereld van de 7 dagen m.b.t. tot de eeuwigheid. En wijst absoluut niet naar het Verbond der wet, die kwam pas 430 jaar later.

Als je stelt dat er één groot Verbond bestaat dan moet ik stellen dat de Bijbel dat niet leert.
Er zijn verschillende verbonden en ze liggen niet altijd in elkaars verlengd. Adam , Noach, Abraham, Mozes en Christus.
Gods verbond met de 70 volkeren is totaal iets anders dan Gods verbond met één volk.

Gods verbond met Mozes staat haaks op het verbond met Abraham
" ' met Christus " ' ' ' '' ' Mozes
En Gods verbond van genade staat haaks op het verbond met de wet
Het verbond op grond van geloof staat haaks op het verbond van werken.
Het tijdelijk verbond der wet is uit de werken der wet, maar het eeuwig verbond aan Abraham is op grond van geloof en uit genade.

Het eeuwig verbond heeft vooral betrekking tit het Zaad van Abraham hetWelke is Christus zegt Galaten 3 vers 16.

Het verbond met Abraham is ook van toepassing op Sarah want zij zou een zoon hebben.
Niet van toepassing op Hager en Ismaël want beiden zijn een type van de wet en haar werken. Gal. 4 vers 21-31.
Dat zaad is reden tot blijdschap en mocht Sarah lachen.

Het teken van de besnijdenis heeft dus alles van doen met Leven en Voortplanting.
Het is een uitbeelding van het eeuwig verbond der belofte op grond van geloof en genade.

Het ritueel is niet zaligmakend, maar de betekenis.

Joha 7 vers 22
De Heer vraag daar wat nu belangrijker is, dat iemand genezen wordt of dat de wet , de Sabbath gehouden wordt.
Genezen staat voor wedergeboorte.

Als je de besnijdenis dus toepast onder de bedeling van de wet daarom is het geen teken van het verbond van de wet.
Het is een teken van een eeuwig verbond met Abraham op grond van geloof uit de rijkdom van Gods genade.

De besnijdenis is juist een teken van het NIeuwe Verbond. Abraham leefde in de 3e dag en de besnijdenis wijst naar de 5e dag, maar de 4e dag moest nog komen.
Het verbond met Abraham werd vervuld bij de verschijning van het Zaad van Abraham.
Dat is bij de opstanding van de HEERE Jezus Christus.

Galaten 3 vers 17,19
Galaten 3 en 4
De wet kwam er dus bij en was geen vervanging.
De belofte aan Abraham kon pas vervuld worden nadat de wet weggenomen was.
De wet was zonder eedzwering dus was tijdelijk.

De wet deed de belofte aan Abraham niet teniet, maar kon pas vervuld worden nadat de wet weer was weggenomen
Zolang de wet van kracht is, kàn het nieuwe verbond niet aanbreken.
En ik merk dat ook in de vele gesprekken op het forum men leeft nog onder een wet die van kracht is, maar men blokkeert de komst van het nieuwe verbond in zijn leven.

Zolang de 1e tabernakel nog stand houdt is de wet tot het Binnenste nog niet openbaar en nog niet vrijgegeven. Hebr 9 vers 8-11.

De wet kon de met eedzwering gedane belofte aan Abraham niet krachteloos maken. Maar kon pas vervuld worden als de was weggenomen. Alle zegeningen aangaande het nieuwe verbond hebben hun oorsprong in geloof en genade.

Wat beeldt de besnijdenis uit?
Hoe blijvende vrucht tot stand komt
Hoe vrucht geopenbaard wordt
Hoet een Nieuwe Schepping tot stand komt.
Hoe een nieuwe generatie verwekt wordt.
Hoe eeuwig leven tot stand komt.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 08 nov 2013 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”