Retourtje Israel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Retourtje Israel

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2013 09:05

Wilsophie schreef:En wij maar geld in de collecte gooien voor snoepreisjes.

Sinds wanneer gooi jij geld in een collecte van een kerk waar jeewee het over hebt?

en daarnaast is het weer een karikatuur, want studenten en predikanten moeten zelf de reis betalen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 09:14

Je moest eens weten in welke kerken ik allemaal kom.. natuurlijk is het een karikatuur. Maar daar vragen ze toch om in dit topic. De dominees kunnen het ook makkelijk zelf betalen die hebben een prima salaris los van alle extraatjes die hen toegestopt worden.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2013 09:16

Wilsophie schreef:Je moest eens weten in welke kerken ik allemaal kom.. natuurlijk is het een karikatuur. Maar daar vragen ze toch om in dit topic. De dominees kunnen het ook makkelijk zelf betalen die hebben een prima salaris los van alle extraatjes die hen toegestopt worden.

Je weet echt niet waar je het over hebt. In aardig wat pastorieën zit men tegen de armoede grens. Buitenkant lijkt aardig, maar de binnenkant is heel wat anders.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2013 09:17

Wilsophie schreef:Je moest eens weten in welke kerken ik allemaal kom.. natuurlijk is het een karikatuur. Maar daar vragen ze toch om in dit topic. De dominees kunnen het ook makkelijk zelf betalen die hebben een prima salaris los van alle extraatjes die hen toegestopt worden.

Niet in alle predikant-gezinnen is het vetpot Wilsophie!
Ik ken ook gezinnen waar het heel sober is allemaal.
Kleiner wordende vergrijzende gemeentes, kunnen soms nauwelijks een dominee betalen, of nemen er eentje parttime aan. Dan moet dominee (of zijn echtgenote) echt bij schnabbelen.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 okt 2013 09:46

mealybug schreef:
Dat zoiets niet standaard deel is van de theologie-studie als soort schoolreisje/studiereis, is eigenlijk al vrij bizar.

Naar mijn weten gaan de studenten van de GG zo nu en dan op studiereis naar Israël.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 okt 2013 09:47

Als wij bij u het geestelijke gezaaid hebben, is het dan te veel als wij van u het stoffelijke oogsten? (...) Zo heeft de Heere ook met het oog op hen die het Evangelie verkondigen, opgedragen dat zij van het Evangelie leven.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 okt 2013 09:52

Rozijn schreef:Naar mijn weten gaan de studenten van de GG zo nu en dan op studiereis naar Israël.

Op de PThU zit het ook in het studieprogramma.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2013 09:53

Jvslooten schreef:Op de PThU zit het ook in het studieprogramma.

TUA ook

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2013 10:08

Bij de GG gaan alleen de studenten van de CGO naar Israël. De predikanten niet, althans niet georganiseerd.

De TUA-studenten gaan ook regelmatig naar Israel. Ik zat daar vorig jaar nog middenin.

Maar het is juist ook goed als een predikant met zijn eigen gemeente naar Israel gaat. Zowel vooraf, tijdens als na de reis is er dan heel veel stof voor diepgaande bijbelstudie.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2013 10:11

JeeWee schreef:Bij de GG gaan alleen de studenten van de CGO naar Israël. De predikanten niet, althans niet georganiseerd.

De TUA-studenten gaan ook regelmatig naar Israel. Ik zat daar vorig jaar nog middenin.

Maar het is juist ook goed als een predikant met zijn eigen gemeente naar Israel gaat. Zowel vooraf, tijdens als na de reis is er dan heel veel stof voor diepgaande bijbelstudie.
Is er ook contact met joodse ''christenen'' ?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 okt 2013 10:37

Voor zover ik weet wel, het gaat mij in dit geval niet om CGO-studenten, maar om studenten van de TS in Rotterdam.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 10:45

Ik kom uit een dominees familie alleen mijn situatie was in de jaren 50/ 60 en dat was zeker geen vetpot, maar bij niemand was het toen een vetpot.
Nu krijgt men volgens een CAO betaalt en vaak een auto van de gemeente en de telefoon gratis. Je hoeft mij niks wijs te maken. Predikanten hebben het mega goed.
Bovendien als je zegt uit de hand van de Heer te leven moet je niet zeuren vind ik.
Hier preekt men "de zak" in sommige kerken en bij een aantal van 1000 bezoekers tel uit je winst.
Een reis naar Israël wordt vaak aangeboden bij een jubileum. Overigens zou ik voor geen geld met het gezin willen ruilen dat ten dienste van een kerk staat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2013 10:49

Een vakantiereis naar Israël is een prima passend cadeau voor een jubileum of afscheid bijv. van een predikant met zijn echtgenote.
Moet je natuurlijk wel eerst weten of één van de twee geen vliegangst heeft.
Een zgn. Paulusreis lijkt mij ook geweldig om mee te maken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2013 10:50

mohamed schreef:Om het licht te zien hoef je niet naar de staat Israël, wie ben jij om over die dominee te oordelen?

mealybug schreef:Dat zoiets niet standaard deel is van de theologie-studie als soort schoolreisje/studiereis, is eigenlijk al vrij bizar.

Vind ik niet, studenten van de kunstacademie gaan ook niet standaard naar het van Gogh museum en het huidige Jeruzalem is op zijn best een museum in relatie tot de oude stad.
mealybug schreef:Is er ook contact met joodse ''christenen'' ?

Ook daar hoef je niet voor naar die seculiere staat, zie: Fil 3,3.

Ik hoorde dat er zelfs water in flessen wordt verkocht alleen omdat het uit de Jordaan komt, dat is de vergrotende trap van geld als water hebben en we weten dat breed de weg is die leidt naar het verderf. Jezus zal wel niet voor niks gezegd hebben ga uit van haar mijn volk (Op 18,4 vgl. Ex 33,1) en uit de vraagstelling van Jesaja kunnen we concluderen welke stad hier bedoeld wordt.

'Hoe is de getrouwe stad tot een hoer geworden! Zij was vol recht, gerechtigheid herbergde daarin, maar nu doodslagers.' (Jes 1,21)

En ook:

'Zij hebben hun bloed rondom Jeruzalem als water vergoten; en er was niemand, die hen begroef.' (Ps 79,3)

'Bouwende Sion met bloed, en Jeruzalem met onrecht.' (Mi 3,10)
Laatst gewijzigd door mohamed op 16 okt 2013 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2013 10:53

Wilsophie schreef:Ik kom uit een dominees familie alleen mijn situatie was in de jaren 50/ 60 en dat was zeker geen vetpot, maar bij niemand was het toen een vetpot.
Nu krijgt men volgens een CAO betaalt en vaak een auto van de gemeente en de telefoon gratis. Je hoeft mij niks wijs te maken. Predikanten hebben het mega goed.
Bovendien als je zegt uit de hand van de Heer te leven moet je niet zeuren vind ik.
Hier preekt men "de zak" in sommige kerken en bij een aantal van 1000 bezoekers tel uit je winst.
Een reis naar Israël wordt vaak aangeboden bij een jubileum. Overigens zou ik voor geen geld met het gezin willen ruilen dat ten dienste van een kerk staat.

Je spreekt uit een situatie van de jaren 50. Op dit moment weet ik van pastorieen waar gezinnen met kinderen zijn, waar de moeder MOET werken, waar de predikant 24 uur beschikbaar is in zijn gemeente, waar een enorme studieschuld is, waar kosten betaald moeten worden omdat ze fiscaal als 'ondernemer' worden gezien. En ja dan lijkt het of ze veel geld krijgen, maar ze krijgen veel minder. (En dan zijn er familieleden die zorgen dat er boodschappen komen en alles uit liefde doen)

Kom niet aan met zulke denigrerende opmerkingen "als je zegt uit de hand van de Heer te leven moet je niet zeuren vind ik". Jij oordeelt hard over een hele groep, nav wat jij op Urk ziet. Urk is niet te vergelijken met het predikantschap in de rest van Nederland.

Terug naar “[Religie] - Open forum”