gml schreef:Op zich mag het wel op een moderne wijze verkondigd worden, maar een combinatie van modern en populistisch vind ik onacceptabel. Dat geldt dus ook voor The Passion.
Jij noemt Paulus, maar ik weet vrijwel zeker dat hij het met mij eens is. Als het over teksten gaat, dan noem ik de volgende tekst van Paulus, 1 Korinthe 1:21, waar staat: "Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven." (NBG'51). Dat is een tekst die duidelijk een heel andere richting opgaat dan hetgeen in The Passion gebeurt.
Ik verbaas me over je manier van Bijbellezen. Wat denk je waar het met mbt die wijsheid en dwaasheid om gaat? Om de inhoud van die wijsheid en dwaasheid natuurlijk, en niet om de vorm.
Het heeft God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.
We worden niet zalig omdat we in 'de prediking' geloven, maar vanwege in inhoud van die prediking 'het woord van het kruis' vers 18. (als we dat gelovig aannemen tenminste)
Al de wijsheid, filosofieën, religies, redenaties ... enz. leiden niet tot de kennis van God. Alleen Christus en Die gekruist is de kracht en wijsheid van God.
De inhoud verandert niet vanwege de vorm. Als je de zaken zo letterlijk opvat dan zouden doven grote problemen hebben met een tekst als Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God. En dan zou je ook niet tot geloof kunnen komen door Bijbellezen bijv.
Kortom, je moet de vorm niet gaan bestrijden met een Bijbelgedeelte wat over de inhoud gaat. De uitspraak van Paulus die ik aanhaalde gaat over de vorm evenals als jouw bezwaar tegen The Passion.
Je hebt pas een punt als de inhoud van The Passion niet klopt. (waar ik persoonlijk niets over zeggen kan omdat ik maar voor de helft gekeken heb)