Wat vond je van The Passion? (2013)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2013 10:20

maran schreef:ach ja, Pasen - Pesach.
met het oorspronkelijk Pesach vanuit het jodendom heeft het christelijke Pasen weinig meer van doen.
in het christendom zijn ook allerlei "heidense" elementen geslopen (....)

Weinig inderdaad, maar nog genoeg om aan dat joodse feest herinnert te worden, wat sinds hun verwerping van de Christus verworden is tot een feestdag voor de afgoden. Daarom zouden we in een christelijke staat Pesach en Pasen beide verbieden en alle dagen tot kerstdag moeten uitroepen! :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 apr 2013 10:46

Psssst... Dit is een topic over The Passion...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 01 apr 2013 13:45

Ik vond The Passion pure blasfemie, sorry, dat klinkt hard, maar ik heb er geen ander woord voor. Je moet het Evangelie verkondigen en niet op een moderne en populaire wijze verhalen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 apr 2013 15:34

Cahier schreef:@jaapo: Ik meen in jouw eerste reactie te lezen dat op het moment dat van die paar miljoen kijkers slechts een twintigtal zou bekeren daarmee de Passion niet afgekeurd mag worden en zelfs goed moet worden genoemd. Oftwel: het doel heiligt de middelen.

Keizer Karel de Grote bekeerde een heel volk tot het christendom. Daarmee zou volgens die redenatie, zijn evangelisatie-methode (geweld) niet afgekeurd mogen worden.

Kijken we in de bijbel, dan ontdekken we daarin genoeg situaties (zelfs meer dan de twee die ik noemde) waarbij de handelswijze van betrokken personen alles behalve "christelijk" te noemen valt (of misschien moet ik het juist wel christelijk noemen), maar dat God wel heeft doen meewerken ten goede. Met die goede uitkomst zou dus ook dat gedrag als goed bestempeld moeten worden.

En dat is waar ik tegen protesteer.

Keizer karel de Grote bekeerde natuurlijk helemaal niemand, want een bekering onder dwang is geen bekering.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 apr 2013 16:45

gml schreef:Ik vond The Passion pure blasfemie, sorry, dat klinkt hard, maar ik heb er geen ander woord voor. Je moet het Evangelie verkondigen en niet op een moderne en populaire wijze verhalen.
Het is mijn stijl ook niet maar pure blasfemie .... dat vind ik wel een erg groot woord hoor! Enne .... van wie mag het evangelie niet op een moderne wijze verkondigd worden?
Lees ik niet in de Bijbel dat Paulus zich aanpaste: de Joden een Jood, de Grieken een Griek, die zonder wet zijn als zonder wet ...... enz. 1 Kor.9.
Zelfs toen het evangelie verkondigd werd vanuit verkeerde motieven kon Paulus zich er zich er over verblijden: Fil.1:18.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 apr 2013 22:41

1a2b3c schreef: Enne .... van wie mag het evangelie niet op een moderne wijze verkondigd worden?
Lees ik niet in de Bijbel dat Paulus zich aanpaste: de Joden een Jood, de Grieken een Griek, die zonder wet zijn als zonder wet ...... enz. 1 Kor.9.
Zelfs toen het evangelie verkondigd werd vanuit verkeerde motieven kon Paulus zich er zich er over verblijden: Fil.1:18.

Amen.
Als ik naar Duitsland ga en ik vertel mijn verhaal in de taal die ík gewend ben, begrijpt niemand me.
Maar zodra ik datzelfde verhaal in hún taal, in het Duits vertel, komt het pas over.
Dit was geen uitzending die specifiek gericht was op christenen. Die komen de dag erop en in het paasweekend voldoende aan hun trekken in hun kerk waar ze wel de tale Kanaäns spreken.
Dit was voor het overgrote deel van ons volk dat bij Paden slechts aan de lente en aan paaseieren denkt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 02 apr 2013 07:47

1a2b3c schreef: Het is mijn stijl ook niet maar pure blasfemie .... dat vind ik wel een erg groot woord hoor! Enne .... van wie mag het evangelie niet op een moderne wijze verkondigd worden?

Op zich mag het wel op een moderne wijze verkondigd worden, maar een combinatie van modern en populistisch vind ik onacceptabel. Dat geldt dus ook voor The Passion.

Jij noemt Paulus, maar ik weet vrijwel zeker dat hij het met mij eens is. Als het over teksten gaat, dan noem ik de volgende tekst van Paulus, 1 Korinthe 1:21, waar staat: "Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven." (NBG'51). Dat is een tekst die duidelijk een heel andere richting opgaat dan hetgeen in The Passion gebeurt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 apr 2013 11:33

Ik heb het voor een groot deel gezien. Wat je er ook van vindt, dat is aan een ieder persoonlijk. Ik vond het ergens wel spreken toen ze met dat immens grote kruis door de straat liepen met die mooie muziek erbij.
Waar ik alleen wel de kriebels an kreeg was aan het einde, toen de figuur die Jezus speelde, een lid zong en daarbij op het water stond... Dat is echt nergens voor nodig, en dat deed voor mij afbreuk aan het hele gebeuren. Dat kwam wat spottend op mij over, alhoewel het uiteraard vast niet zo bedoeld was.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 apr 2013 12:38

gml schreef:Jij noemt Paulus, maar ik weet vrijwel zeker dat hij het met mij eens is. Als het over teksten gaat, dan noem ik de volgende tekst van Paulus, 1 Korinthe 1:21, waar staat: "Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven." (NBG'51). Dat is een tekst die duidelijk een heel andere richting opgaat dan hetgeen in The Passion gebeurt.

Toe maar: je claimt Paulus even voor je eigen gelijk...
Dit was misschien juist de dwaasheid van de prediking die God wil gebruiken.
We zitten met het feit dat mede door de zwijgzaamheid van jou en mij en andere christenen, het Evangelie iets vreemds en onbekends is geworden.
De makers van van de Passion willen dat Evangelie dicht bij de onwetende mensen van 2013 brengen en ik durf te beweren dat er door de mensen die dit hebben geproduceerd, meer is gebeden om zegen hierover dan door hen die van een afstandje kritiek hebben en zondags veilig gesloten in hun kerkbunker zitten...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 apr 2013 13:06

JeeWee schreef:We zitten met het feit dat mede door de zwijgzaamheid van jou en mij en andere christenen, het Evangelie iets vreemds en onbekends is geworden.

De makers van van de Passion willen dat Evangelie dicht bij de onwetende mensen van 2013 brengen en ik durf te beweren dat er door de mensen die dit hebben geproduceerd, meer is gebeden om zegen hierover dan door hen die van een afstandje kritiek hebben en zondags veilig gesloten in hun kerkbunker zitten...
Ik heb the Passion niet gezien (ik hoor toch niet tot de doelgroep), dus heb ik er verder geen mening over, maar ik heb wel een mening over wat ik hier lees.
Wat je hier schrijft, komt op me over als: "de makers van de Passion doen tenminste hun best om het Evangelie bekend te maken, terwijl jullie kerkmensen vanaf een afstandje alleen maar kritiek kunnen leveren en verder niks doen, dus heb je geen recht op een mening hierover".
Het is natuurlijk nog maar de vraag of de kerkmensen die je op het oog hebt er alleen maar op uit zijn om veilig in hun "bunker" te zitten 's zondags. Het is ook nog maar de vraag of ze wel zo passief en zwijgzaam zijn bij de verspreiding van het Evangelie. Ik ken er velen die zich daar met volle overtuiging voor inzetten. En het is ook nog maar de vraag of het wel zo tactisch is om medegelovigen op deze manier buitenspel te zetten. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling van dit topic is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 02 apr 2013 13:41

gml schreef:Op zich mag het wel op een moderne wijze verkondigd worden, maar een combinatie van modern en populistisch vind ik onacceptabel. Dat geldt dus ook voor The Passion.

Jij noemt Paulus, maar ik weet vrijwel zeker dat hij het met mij eens is. Als het over teksten gaat, dan noem ik de volgende tekst van Paulus, 1 Korinthe 1:21, waar staat: "Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven." (NBG'51). Dat is een tekst die duidelijk een heel andere richting opgaat dan hetgeen in The Passion gebeurt.
Ik verbaas me over je manier van Bijbellezen. Wat denk je waar het met mbt die wijsheid en dwaasheid om gaat? Om de inhoud van die wijsheid en dwaasheid natuurlijk, en niet om de vorm.
Het heeft God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.
We worden niet zalig omdat we in 'de prediking' geloven, maar vanwege in inhoud van die prediking 'het woord van het kruis' vers 18. (als we dat gelovig aannemen tenminste)
Al de wijsheid, filosofieën, religies, redenaties ... enz. leiden niet tot de kennis van God. Alleen Christus en Die gekruist is de kracht en wijsheid van God.
De inhoud verandert niet vanwege de vorm. Als je de zaken zo letterlijk opvat dan zouden doven grote problemen hebben met een tekst als Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God. En dan zou je ook niet tot geloof kunnen komen door Bijbellezen bijv.

Kortom, je moet de vorm niet gaan bestrijden met een Bijbelgedeelte wat over de inhoud gaat. De uitspraak van Paulus die ik aanhaalde gaat over de vorm evenals als jouw bezwaar tegen The Passion.
Je hebt pas een punt als de inhoud van The Passion niet klopt. (waar ik persoonlijk niets over zeggen kan omdat ik maar voor de helft gekeken heb)

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 03 apr 2013 10:53

1a2b3c schreef: Ik verbaas me over je manier van Bijbellezen. Wat denk je waar het met mbt die wijsheid en dwaasheid om gaat? Om de inhoud van die wijsheid en dwaasheid natuurlijk, en niet om de vorm.
Het heeft God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.
We worden niet zalig omdat we in 'de prediking' geloven, maar vanwege in inhoud van die prediking 'het woord van het kruis' vers 18. (als we dat gelovig aannemen tenminste)
Al de wijsheid, filosofieën, religies, redenaties ... enz. leiden niet tot de kennis van God. Alleen Christus en Die gekruist is de kracht en wijsheid van God.
De inhoud verandert niet vanwege de vorm. Als je de zaken zo letterlijk opvat dan zouden doven grote problemen hebben met een tekst als Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God. En dan zou je ook niet tot geloof kunnen komen door Bijbellezen bijv.

Kortom, je moet de vorm niet gaan bestrijden met een Bijbelgedeelte wat over de inhoud gaat. De uitspraak van Paulus die ik aanhaalde gaat over de vorm evenals als jouw bezwaar tegen The Passion.
Je hebt pas een punt als de inhoud van The Passion niet klopt. (waar ik persoonlijk niets over zeggen kan omdat ik maar voor de helft gekeken heb)

Ik ben het er niet mee eens. Ik geloof zeker wel dat het in 1 Kor. 1:21 om de vorm gaat. Nog een keer de tekst: "Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven." (NBG'51)

Ik heb even de grondtekst van Nestle-Aland erbij gepakt, en voor het onderstreepte woordje "door" staat het Griekse woord "dia" en dat betekent "door middel van" (als er genetivus op volgt, en dat is het geval in 1 Kor. 1:21). Dat wil dus zeggen dat de prediking wel degelijk "het middel" oftewel "de vorm" is, waardoor God degenen redt die geloven.

En dan kan The Passion de toets der kritiek niet doorstaan, oftewel dan moeten we The Passion radicaal afkeuren.

Mochten jullie het met mij eens zijn of mijn argumentatie niet goed vinden, dan lees ik het graag.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 apr 2013 12:34

gml schreef:Ik ben het er niet mee eens. Ik geloof zeker wel dat het in 1 Kor. 1:21 om de vorm gaat. Nog een keer de tekst: "Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven." (NBG'51)

Ik heb even de grondtekst van Nestle-Aland erbij gepakt, en voor het onderstreepte woordje "door" staat het Griekse woord "dia" en dat betekent "door middel van" (als er genetivus op volgt, en dat is het geval in 1 Kor. 1:21). Dat wil dus zeggen dat de prediking wel degelijk "het middel" oftewel "de vorm" is, waardoor God degenen redt die geloven.

En dan kan The Passion de toets der kritiek niet doorstaan, oftewel dan moeten we The Passion radicaal afkeuren.

Mochten jullie het met mij eens zijn of mijn argumentatie niet goed vinden, dan lees ik het graag.
Tja, als je één tekst uit het verband haalt en op zichzelf gaat beschouwen, dan kun je idd tot zo'n conclusie komen. Lees gewoon het hele stuk, dan zie je wat het thema is: Christus en Die gekruist tegenover de 'wijsheid' van de mensen die verloren gaan. God red door middel van HET GELOOF, dat kun je op heel veel plaatsen in de Bijbel lezen.
Je kunt idd door middel van de prediking tot geloof komen zoals hier in 1 Kor. staat, maar je kunt evengoed tot geloof komen door het lezen van de Bijbel of door het horen van een mooi lied om maar wat te noemen. Ook de levenswandel wordt genoemd in de Bijbel.
Nergens -ook in 1 Kor.1:21 niet- staat dat je uitsluitend en alléén door de prediking tot geloof kan komen. Nogmaals: arme mensen die doof zijn, of mensen die wel een Bijbel hebben maar niet in de gelegenheid zijn om een prediking bij te wonen!
Prediking is EEN middel om tot geloof te komen, beslist niet het enige. Paulus hield geen preek tegen de stokbewaarder maar vertelde hem gewoon, in antwoord op zijn vraag, dat hij in de Heere Jezus Christus geloven moest om zalig te worden.

Wat ik uit 1 kor.9 aanhaalde is geen 'losse-teksten-werk', daar is de vorm het onderwerp.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 04 apr 2013 11:19

Ik denk dat je op deze manier alles wel onder de prediking kunt beschouwen, die genoemd wordt in 1 Korinthe 1:21. Dus ook als het op zo'n manier gebeurd, als in The Passion. Is dat dan ook die "dwaasheid der prediking" zoals door Paulus genoemd wordt? Ik denk echt niet dat Paulus dat op het oog heeft. Paulus was iemand die in de synagoge zijn preek hield, alwaar Hij de Schriften uitlegde. En dat deed Paulus zonder poespas. Maar die poespas gebeurt wel in een voorstelling als The Passion. (Ook wanneer Paulus geen preek hield, had hij geen poespas nodig om het Woord duidelijk te maken.) Dove mensen verstaan de prediking niet, maar kunnen wel in de Bijbel lezen. Ook zij hebben geen poespas nodig.

In 1 Korinthe 1:22-24 schrijft Paulus immers het volgende:
22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. (NBG'51-vertaling)

Geen wonderlijke tekenen dus, waar de Joden naar verlangen. Dus ook die poespas en tekenen in The Passion kunnen (mijns inziens) niet door de beugel.

Wat betreft het feit dat de prediking beslist niet het enige middel is waardoor iemand tot geloof komt, daar kan ik achter staan. Mensen kunnen ook in het voetbalstadion tot bekering komen, God is daar vrij in, al bindt Hij ons aan Zijn Woord. En dat laatste heeft alles te maken met het feit dat God geen poespas nodig heeft, met eerbied gesproken: Hij maakt er doorgaans geen gebruik van.

De tekst die jij noemt, 1a2b3c, Filippenzen 1:18, is voor mij wel een eye-opener.
18 Wat doet het ertoe? In elk geval, hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij, en zal ik mij ook verblijden. (NBG'51-vertaling).

Met welke gezindheid het Evangelie van Christs verkondigd wordt, Paulus verblijdt zich erin omdat ook door degenen die het Evangelie met verkeerde motieven verkondigen het Evangelie verbreid wordt.

Je kunt er een voorstelling als The Passion echter niet mee goedkeuren. In theorie is het mogelijk dat er iemand door zo'n voorstelling tot geloof komt, maar zoals ik net al zei, het is zeker niet hetgeen Paulus op het oog heeft gehad.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 apr 2013 17:18

In Handelingen ging het evangelie juist wel gepaard met wonderen en tekenen. Zie ook Heb.2:4 God heeft er bovendien mede getuigenis aan gegeven (evangelieverkondiging) door tekenen, wonderen en allerlei krachten, en gaven van de Heilige Geest, overeenkomstig Zijn wil. (gebeurt nog wel eens hoor, m.n. in zendingsgebieden)
Maar om terug te komen op de 'poespas' ik lees dat Paulus het evangelie niet met wijsheid van woorden verkondigd, opdat het kruis van Christus zijn inhoud niet verliest. 1 Kor.1:17.
De Joden wilden wonderen en de Grieken wijsheid, geen van beide zaten ze op Christus en Die gekruist te wachten.
Dat lijkt me een belangrijk criterium in de evangelieverkondiging, dat het om Jezus Christus en Die gekruisigd gaat, en niet om wonderen, tekenen, wijsheden, filosofieën e.d.
De vorm hoeft nog niets over de inhoud te zeggen, dus wat was de inhoud van The Passion?

Maar goed, het blijft een beetje herhalen dus stop ik er maar mee. :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”