Wat te doen met de problemen met sektes?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor irmo » 23 apr 2013 14:32

Die criteria staan ook wel op wikipedia hoor. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor hubert » 23 apr 2013 21:24

irmo schreef:Die criteria staan ook wel op wikipedia hoor. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte


Ja dat zie ik nu ook. Dat onderstreept mijn idee over dit item. Problemen met sektarisch denken kun je pas oplossen als je weet welke aspecten een rol spelen. Daarom is het goed alert te zijn in de eigen gemeente, want voor dat je het weet ben je een sekte.

Suighnap
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 dec 2004 11:06
Locatie: Floep

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Suighnap » 25 apr 2013 09:01

Diamantje schreef:Hallo iedereen,
In de Bijbel staat wel dat je dat soort mensen maar niet moet vertrouwen enzo, maar verder niet echt iets anders. Dus wat is uw kijk hierop?

Misschien is het criterium van de kleinzoon van Hillel - Rabban Gamli’el – een correct en gematigd uitgangspunt: indien het daadwerkelijk van God afkomstig is, kan men het toch niet effectief bestrijden zolang God het in stand wil houden; en indien het niet van God afkomstig is, zal het op den duur verdwijnen.

Het Christendom is immers ook als sekte begonnen :wink: :
Handelingen 24:5
5 Het is ons gebleken dat deze man (Paulus) een ware pest is en dat hij overal ter wereld onlusten onder de Joden veroorzaakt; als een van de voornaamste leiders van de sekte van de Nazoreeërs (= Christenen) ...

Het Hebreeuwse woord voor Christenen is nog steeds "notsriem" (נוצרים).
Jood

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor boer » 25 apr 2013 10:15

Was Paulus ook niet een Nazareer (ivm de gelofte en het kaalscheren van zij n hoofd, was dat het einde van zijn nazoreerschap etc?)

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor irmo » 25 apr 2013 19:51

Suighnap schreef:Misschien is het criterium van de kleinzoon van Hillel - Rabban Gamli’el – een correct en gematigd uitgangspunt: indien het daadwerkelijk van God afkomstig is, kan men het toch niet effectief bestrijden zolang God het in stand wil houden; en indien het niet van God afkomstig is, zal het op den duur verdwijnen.



Maar dan heb je weer het punt dat je kunt gaan discussiëren wie of wat je onder God verstaat. Niet iedereen verstaat daar hetzelfde onder en de verschillende groeperingen bestrijden elkaar daarin ook behoorlijk.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Floppie » 29 apr 2013 11:26

Gelukkig zijn lang niet alle eigenschappen van sektes per definitie verkeerd...
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor alexander91 » 29 apr 2013 16:24

irmo schreef:Die criteria staan ook wel op wikipedia hoor. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte


o ja, wikipedia is onfeilbaar :P. Wat nu als iemand dat stuk heeft geschreven met slechte ervaringen uit een bepaalde kerk? Er is niet iets als de "perfecte sekte" die je kunt gebruiken om andere groepen mee te vergelijken en te kijken of het sektarisch is. Typische sektes waar mensen geld afhandig wordt gemaakt en slaven van de leiders zijn duidelijk, maar het wordt al snel een grijs gebied, en als je goed kijkt kun je dan alles in een sekte plaatsen. We worden allemaal beinvloed door onze omgeving. Echte vrijdenkers bestaan niet, en dus is een echt sekteloos mens er ook niet.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor irmo » 29 apr 2013 21:01

alexander91 schreef:
o ja, wikipedia is onfeilbaar :P. Wat nu als iemand dat stuk heeft geschreven met slechte ervaringen uit een bepaalde kerk? Er is niet iets als de "perfecte sekte" die je kunt gebruiken om andere groepen mee te vergelijken en te kijken of het sektarisch is. Typische sektes waar mensen geld afhandig wordt gemaakt en slaven van de leiders zijn duidelijk, maar het wordt al snel een grijs gebied, en als je goed kijkt kun je dan alles in een sekte plaatsen. We worden allemaal beinvloed door onze omgeving. Echte vrijdenkers bestaan niet, en dus is een echt sekteloos mens er ook niet.


Neuh, maar ik vond dat wel een aardig stukje :mrgreen: . Alles is een sekte als je het er niet mee eens bent, dan kun je overal een labeltje opplakken. Ben ik ff blij dat ik bij een sekte zit waar ik nog nooit euros voor heb hoeven betalen.... :wink:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor schaapje » 19 jun 2013 22:49

irmo schreef:

Het heeft weinig te maken met satanisme. Ik heb van mijn leven nog nooit een satanist ontmoet, dus behalve de info van wikipedia heb ik geen idee waar die eigenlijk in geloven. weet je misschien nog wat je hebt gezien, of hoe het programma heette, dan kan ik het eventueel terugkijken en een wat gerichter antwoord geven.


En jij oefende toch hekserij en satanisme! op vragenweb was dat duidelijk. ](*,)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten