Waaraan ben jij als christen herkenbaar in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Waaraan ben jij als christen herkenbaar in de wereld?

Berichtdoor JeeWee » 27 feb 2013 09:15

Mortlach schreef: Mensen die beweren alles voor God over te hebben, neem ik serieus. En die vind ik dus eng.

Je slaat door.
Als ik zielsveel van mijn partner houd, loop ik op wolken en laat ik dat merken. "Hé, je bent verliefd" hoor ik dan.
Omdat ze het zien.
Daar doe ik alles voor. Die verdedig ik als ze wordt uitgescholden, die verdedig ik als er kwaad over wordt gesproken. Waar het hart vol van is loopt de mond van over.

Als de liefde van Christus mijn hart zo vervult, loopt dat over. Overal.
Niet omdat het moet, maar omdat dat vanzelf gaat.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 27 feb 2013 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 feb 2013 09:24

Mortlach schreef:Vreemd. Je zou denken dat het ook iets met het erkennen van Jezus Christus als Verlosser te maken heeft...

Nee hoor, totaal niet.
Tenzij ik je niet begrijp.
Wat zei Jezus tegen Petrus nadat hij het oor van de soldaat eraf sloeg?
Goed zo, en laten we hem ook nog op de brandstapel gooien, want hij is geen gelovige ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2013 10:24

Christen zijn betekent ook zelfverloochening! Hij moet wassen en ik minder worden. Dus dan kom je vijandschap tegen, haat, spot. En niet alleen van "heidenen" maar ook soms van zich noemende medebroeders en zusters.
Want ieder moet vooral vrijgelaten worden en wee als je het er niet mee eens kunt zijn.
En dan moeten we achter de Heere Jezus aan en niet ernaast en zeker niet ervóór!
Dat lijkt heel simpel, maar de praktijk is weerbarstiger. Hoe vaak weten wij het niet beter dan Hij?
Met onze vragen: waarom moet ik dit meemaken? Waarom gaat het hen altijd voor de wind en ik heb altijd de wind tegen? Waarom krijg ik die ziekte? Ik heb jarenlang keihard gewerkt en nu word ik zonder pardon op straat gezet en hoe ik ook bid, ik vind geen baan.

En hoe reageer je dan, spreek je dan nog steeds goed van de Heere als de buitenstaanders je kritische vragen stellen? Want niet elk gebed wordt verhoord op onze tijd en onze wijze!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 10:38

JeeWee schreef:Je slaat door.

Ik neem mensen serieus als ze iets zeggen.

Als ik zielsveel van mijn partner houd, loop ik op wolken en laat ik dat merken. "Hé, je bent verliefd" hoor ik dan.
Omdat ze het zien.
Daar doe ik alles voor. Die verdedig ik als ze wordt uitgescholden, die verdedig ik als er kwaad over wordt gesproken. Waar het hart vol van is loopt de mond van over.

Alles? dus ook een moord plegen? Ik houd zielsveel van mijn partner, maar het idee dat ik alles voor haar over heb, is een farce. Alles binnen redelijke grenzen, ja, maar dan moet je dan zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 feb 2013 10:50

schelpje3 schreef:Christen zijn betekent ook zelfverloochening! Hij moet wassen en ik minder worden. Dus dan kom je vijandschap tegen, haat, spot. En niet alleen van "heidenen" maar ook soms van zich noemende medebroeders en zusters.
Want ieder moet vooral vrijgelaten worden en wee als je het er niet mee eens kunt zijn.
En dan moeten we achter de Heere Jezus aan en niet ernaast en zeker niet ervóór!
Dat lijkt heel simpel, maar de praktijk is weerbarstiger. Hoe vaak weten wij het niet beter dan Hij?
Met onze vragen: waarom moet ik dit meemaken? Waarom gaat het hen altijd voor de wind en ik heb altijd de wind tegen? Waarom krijg ik die ziekte? Ik heb jarenlang keihard gewerkt en nu word ik zonder pardon op straat gezet en hoe ik ook bid, ik vind geen baan.

En hoe reageer je dan, spreek je dan nog steeds goed van de Heere als de buitenstaanders je kritische vragen stellen? Want niet elk gebed wordt verhoord op onze tijd en onze wijze!

Ik ben het helemaal met je eens!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 feb 2013 10:51

schelpje3 schreef:Christen zijn betekent ook zelfverloochening! Hij moet wassen en ik minder worden.

Is dit je voorbeeld van misbruikte bijbeltteksten?
''Hij moet wassen, maar ik minder worden. 31 Die van boven komt, is boven allen; die uit de aarde is voortgekomen die is uit de aarde, en spreekt uit de aarde ...Die uit de hemel komt is boven allen.''
Het gaat hier over de invloed van Johannes die met zijn waterdoop van bekering tijdens zijn aardse bediening (hij was de grootste profeet onder de oude bedeling)plaats zal gaan maken voor een geestelijke bediening met een geestelijke doop.
De nieuwe bedeling.
Lees de context maar (weer) eens.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 feb 2013 10:55

boer schreef:Is dit je voorbeeld van misbruikte bijbeltteksten?
''Hij moet wassen, maar ik minder worden. 31 Die van boven komt, is boven allen; die uit de aarde is voortgekomen die is uit de aarde, en spreekt uit de aarde ...Die uit de hemel komt is boven allen.''
Het gaat hier over de invloed van Johannes die met zijn waterdoop van bekering tijdens zijn aardse bediening (hij was de grootste profeet onder de oude bedeling)plaats zal gaan maken voor een geestelijke bediening met een geestelijke doop.
De nieuwe bedeling.
Lees de context maar (weer) eens.

Beetje flauw boer om het zo uit te leggen, want daarin is ook zeker niet een verschil te zien.

Wat te denken van "wie zijn leven lief heeft zal het verliezen"
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 feb 2013 10:59

Zaal best, maar bijbelteksten gebruiken voor iets waar ze niet voor bedoeld zijn, staat me tegen.
Schelpje had dan ook beter jouw tekst kunnen gebruiken.
Die is inderdaad helemaal wel toepasselijk en komt ook overeen met de contekst waarin hij geschreven is.
Ik hoop dat Schelpje er van leert.
Daar zijn we hier voor, toch?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2013 11:07

Mortlach schreef:
Alles? dus ook een moord plegen? Ik houd zielsveel van mijn partner, maar het idee dat ik alles voor haar over heb, is een farce. Alles binnen redelijke grenzen, ja, maar dan moet je dan zeggen.

Het gaat fout als menselijke liefde vergeleken wordt met de liefde tot God. Of van Zijn liefde voor ons.
Daar is geen vergelijk mogelijk. Menselijke liefde is eindig. Bij liefde hoort ook teleurstelling, verdriet en pijn, helaas.
Als christen ben je geroepen, dat is dus iets anders.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 27 feb 2013 17:21

JeeWee schreef:Maar hoe is het in de 'gewone' wereld

Daar is zoveel te doen, ik probeer mijn best te doen in veel kleine dingen maar wil nog meer doen voor mijn omgeving. Ik ben er van overtuigd dat ons geloof pas echt tot zijn recht komt als wij de liefde van Jezus delen met anderen, als ze Hem door ons zien leven en andersom. De dankbaarheid die je bij mensen in de ogen ziet wanneer je iets voor een ander doet zonder wat te verwachten bijvoorbeeld.

JeeWee schreef:bij je buren

Ik heb achter het raam van mijn voordeur een mooie tekst hangen uit Johannes, die zowel voor de buren, voorbijgangers als de postbode zichtbaar is. Verder spreek ik mijn buren niet heel vaak.

JeeWee schreef:op je werk

Op mijn werk weten mijn collega's dat ik christen ben, ze trekken zich er overigens weinig van aan want de naam van de Heer en Zijn geliefde Zoon vliegt me geregeld om de oren. Ik gooi wel eens een balletje op maar dan volgt er veelal een scheve blik, een lach of een zucht. Dat is jammer maar ik ben niet op mijn werk om mijn geloof op te dringen, de meeste hebben er geen oren naar zoals velen. Ik probeer overigens wel altijd vriendelijk, geïnteresseerd en behulpzaam te zijn. Bijvoorbeeld door de collega die moeilijk loopt een lift naar de bus te geven als ik hem richting de bus zie lopen of soms naar het station om even wat te kletsen en interesse te tonen.

JeeWee schreef:bij Albert Heijn

Eens in de maand zamelen we vanuit de gemeente eten in voor de voedselbank, we hebben een mooie gele juten tas met boodschappenlijstje waar ik mij mee door de supermarkt beweeg. Nu is er eigenlijk nog nooit een gesprek uit voortgekomen maar wat niet is kan nog komen. Tevens heb ik een sleutelhanger van visje met de tekst 'Jezus volgen? Laat Hem dan wel voorgaan!', iedere keer als ik mijn bonuskaart overhandig hoop ik dat de cassiere een glimp opvangt. Maar als ik iemand zie stuntelen met het inpakken van zijn boodschappen zal ik zeker niet schromen een helpende hand te bieden!

Vaak zeggen mensen als je ze helpt 'bedankt' en dan zeg ik 'graag gedaan', hier zou ik God meer in willen betrekken met een passender antwoord als 'dank God'.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 feb 2013 19:10

schelpje3 schreef:Christen zijn betekent ook zelfverloochening! Hij moet wassen en ik minder worden. Dus dan kom je vijandschap tegen, haat, spot. En niet alleen van "heidenen" maar ook soms van zich noemende medebroeders en zusters.

'k Ben het helemaal met je eens dat een kind van God te maken krijgt met vijandschap, haat, spot, enz. Ook de beschreven (levens)vragen en de daaropvolgende houding zijn welbekend.
Maar is het ook een herkeninnsgspunt voor de wereld? Lijkt me niet... daarnaast ondervind niet iedere christen strijd 'in de wereld', maar juist heel dichtbij binnen de eigen (christelijke) familie.

Het geheim van herkenbaar christen zijn ligt m.i. in Galaten 5
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
26 Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “[Religie] - Open forum”