Heeft de katholieke kerk een slecht verleden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maran
Sergeant
Sergeant

Re: Heeft de katholieke kerk een slecht verleden?

Berichtdoor maran » 23 feb 2013 11:00

Faramir schreef:Dat het misbruik naar buiten gekomen is en dat er nu daadwerkelijk wat aan gedaan wordt vinden ook ik en veruit de meeste katholieken die ik erover gesproken heb een goede zaak. Het is spijtig echter dat het vele tientallen jaren te laat gebeurd is. Nu valt er niets meer te voorkomen in tegenstelling tot staatsinstellingen en bijvoorbeeld bij jeugdzorg.

Maran ik weet dat je een zeer ongenuanceerd beeld hebt van de katholieke Kerk en religie in het algemeen. Dat is ook de reden van je permanente ban geweest op een ander forum. Gelukkig zijn de meeste mensen nog wel in staat om zowel het slechte als het goede te zien.

hey, je lijkt goed geïnformeerd te zijn - geweldig dat je dat ook even hier vermeld....bravo. :-oo
en ook meteen weer een oordeel klaar....heel knap. =D>

ik heb een realistisch beeld van het verleden van De Kerk en het stoort mij in hoge mate dat veel onschuldige, lieve en goede mensen, die trouwens ook christelijk waren in het verleden door die Kerk zijn omgebracht en/of gemarteld.
dat zijn zaken die ik niet kan en niet wil begrijpen.
maar helaas willen de meesten alleen maar mooie en halleluja verhalen horen en al het afschuwelijke met de mantel der 'liefde' bedekken [m.a.w. de beerput]
dat valt voor mij onder schijnheiligheid.....valse vroomheid.

voor mensen die geloven heb ik alle respect.
maar daar heb ik het niet over.

heb laatst een begrafenis bijgewoond in de RKK en ik was erg ontroerd door de manier waarop dit plaatsvond.
ook kijk ik vaak naar diensten op TV en kan erg genieten van kerkmuziek in vele varianten.

maar om wantoestanden, die hebben plaatsgevonden en nog plaatsvinden onder het vloerkleed te schuiven, m.a.w. [als je ze niet noemt hebben ze ook niet plaatsgevonden] daarentegen is iets wat ik verafschuw.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 feb 2013 11:07

maran schreef:hey, je lijkt goed geïnformeerd te zijn - geweldig dat je dat ook even hier vermeld....bravo. :-oo
en ook meteen weer een oordeel klaar....heel knap. =D>

Oordelen? Slechts ervaringen met jou in het verleden. Dat jij zelf denkt dat je een realistisch beeld hebt en daarom alle geschiedkundigen waarmee je in gesprek was voor gek verklaarde zegt denk ik wel iets over jouw realistische beeld. Ik zie dan ook verder geen reden om er verder nog woorden aan vuil te maken en om te trachten met jou in gesprek te gaan. Respect voor gelovigen bleek overigens ook maar uit heel weinig conversaties die je op Credible voerde.

Maar leef je hier rustig uit over de RKK, waarschijnlijk zul je hier wel een zeer gewillig publiek treffen.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 23 feb 2013 11:51

@Faramir of moet ik zeggen Thorgrem?

veel dank voor je duidelijkheid
zo weet ik meteen in welk vakje van "christenen" ik jou moet plaatsen. :^o

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2013 17:35

Maran, zie jij de Bijbel als de bron van jouw geloof?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 23 feb 2013 17:36

Optimatus schreef:Maran, zie jij de Bijbel als de bron van jouw geloof?

wat is de relevantie van deze vraag?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 feb 2013 17:37

maran schreef:@Faramir of moet ik zeggen Thorgrem?

veel dank voor je duidelijkheid
zo weet ik meteen in welk vakje van "christenen" ik jou moet plaatsen. :^o

Je mag beide zeggen. Je mag me ook plaatsen in een willekeurig vakje naar keuze. Het boeit me allemaal weinig.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2013 17:38

Ik wil dit graag weten, omdat ik in het vervolg van deze discussie daar dan rekening mee kan houden ten einde in de context te blijven.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 23 feb 2013 17:41

Optimatus schreef:Ik wil dit graag weten, omdat ik in het vervolg van deze discussie daar dan rekening mee kan houden ten einde in de context te blijven.

wat ik geloof doet in de discussies, waar ik hier aan deelneem niet ter zake.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2013 08:10

Jammer dat je niet gewoon antwoord geeft op een normale vraag. Vrijwel iedereen hier doet dat namelijk wel, het is een vrij normale wijze van discussiëren met elkaar.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 24 feb 2013 12:15

Faramir schreef:Altijd interresant van dat nieuws wat al jaartje opgewarmd maandelijks verschijnt. Gaat het ook nog eens om de kosten terwijl geen slachtoffer en geen katholiek zich daarvoor interreseert. En wat met de commissie Samson? Je weet wel die misbruik in oa pleegzorg tot op de dag van vandaag constateerde. Daar gebeurd vrijwel niets mee. Misbruik blijft tot op de dag van vandaag met medeweten van de politiek plaatsvinden. Interesse in de media is nagenoeg 0. Ach ja, misschien dat ze daar over 50 jaar eens naar terug kunnen blikken en dan hoog verontwaardigd zeggen dat ze het niet geweten hebben.

dat is een afleidingsmanoeuvre.
overal gebeuren misstanden, maar dat komt veel sneller aan het licht, aangezien het niet binnen een gesloten machtssysteem gebeurt.
macht corrumpeert en dat is wel gebleken.

diegenen die dit nog steeds ontkennen zijn medeschuldig.

wellicht last van cognitieve dissonantie?

het gaat nu om het slechte verleden van de RKK, waarbij de misstanden steeds meer boven water komen.
nu veel mensen en slachtoffers hun mond durven open te doen, omdat ze weten nu eindelijk gehoor te vinden en niet voor leugenaars worden uitgemaakt omdat De Kerk heilig is en geen fouten kan maken.

een Kerk zou een veilig onderdak moeten bieden, maar helaas...

laatste nieuws
http://www.rtl.nl/compone...rachting_door_fraters.xml

http://www.metronieuws.nl...rk-kerk-30- ... lHINVOuFA/

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 feb 2013 12:32

maran schreef:dat is een afleidingsmanoeuvre.
overal gebeuren misstanden, maar dat komt veel sneller aan het licht, aangezien het niet binnen een gesloten machtssysteem gebeurt.
macht corrumpeert en dat is wel gebleken.

Het rapport van de commissie Samson onlangs gelezen? Dat omgevingsfactoren belangrijk zijn, daar kom ik in mee. En dat de omgeving van katholieke internaten in de jaren 60 en 70 verre van optimaal was in vele gevallen dat geloof ik ook wel. Het heeft in dusverre met macht te maken dat een ouder persoon binnen een pedagogisch ongezonde omgeving boven kinderen geplaatst wordt. Dat zien we tot op de dag van vandaag bijvoorbeeld bij jeugdzorg.
diegenen die dit nog steeds ontkennen zijn medeschuldig.

Dan zijn zowel jij als ik schuldig aan een eindeloze reeks van misdrijven waar we het bestaan nog niet eens van weten. Heb je hier ook enige wettelijke onderbouwing voor?

Spijtig dat jij niet wenst dat zaken in een culturele en geschiedkundige context geplaatst worden. Past schijnbaar niet in je agenda. Ga gerust verder ik zal trachten je zo min mogelijk te storen in je hetze.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 24 feb 2013 13:04

Faramir schreef:Dan zijn zowel jij als ik schuldig aan een eindeloze reeks van misdrijven waar we het bestaan nog niet eens van weten.

je schijnt mijn reactie niet te [willen?] begrijpen.
ach, het is nog vroeg hè?
ik heb het over zaken waar men WEL van weet.

Spijtig dat jij niet wenst dat zaken in een culturele en geschiedkundige context geplaatst worden. Past schijnbaar niet in je agenda. Ga gerust verder ik zal trachten je zo min mogelijk te storen in je hetze.

maar slaap rustig verder Faramir

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 feb 2013 13:12

Ben al een paar uurtjes wakker en overdag slapen is iets wat ik niet doe. Spijtig want dat zou de kans dat ik jouw gezwam tegenkom tot 0 reduceren.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 24 feb 2013 13:20

Faramir schreef:Ben al een paar uurtjes wakker en overdag slapen is iets wat ik niet doe. Spijtig want dat zou de kans dat ik jouw gezwam tegenkom tot 0 reduceren.

mooi zo, dan wordt het tijd om naar de Mis te gaan, zoals een goed katholiek betaamt...... :)~]

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 24 feb 2013 14:11

barmhartigheid, geen offers....toch?

Terug naar “[Religie] - Open forum”