Waar ligt nu die Schelfzee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Waar ligt nu die Schelfzee?

Berichtdoor JHM » 09 aug 2012 16:32

boer schreef:Hoe dan ook, JHM, ik hoop dat je ouders toch een leuke vakantie hebben gehad ondanks de leugens van moordenaar Constantijns mama Helena en d'r visioen.
Zo vroom kan die Helena niet geweest zijn trouwens, want vrouw en kind van Constantijn werden door pappa lief omgebracht, dankzij wat inside information van haar.
En ja, na zijn ''bekering''.

Wat bedoel je precies boer, ik begrijp je niet?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2012 16:38

Mortlach schreef:
Op verzoek verwijderd en opnieuw verwoord.

Ik vind het bijzonder vreemd dat God, enkel om een punt duidelijk te maken, de Egyptenaren eerst dwingt de achtervolging in te zetten om ze daarna als straf te vernietigen. Maar zoiets staat er al eerder geloof ik, dat de Farao eigenlijk wil toegeven maar dat God zijn hart verhardt. Ik vind het allemaal maar een heel vreemd verhaal en vreemd gedrag voor een liefdevolle God. Maar goed, het OT was nu eenmaal wat anders.

Nee Mortlach, zo is het niet helemaal. Wij moeten de boel niet om gaan draaien en God de schuld geven voor het zondige gedrag van de Egyptenaren. Je kent de hele geschiedenis, neem ik aan? Het begon met Mozes in het biezen kistje. Gevonden door een Egyptische prinses.
Het gaat zoals het gaan moet. Heb je de film: de 10 geboden gezien, of de film Mozes?
Zelfs mensen die niet geloven, vinden dit een heel mooie geschiedenis.
En heeft Farao geen levens op zijn geweten?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 09 aug 2012 17:17

Eigenlijk best een raar idee dat de Horeb niet de horeb is in de sinai. Ik heb nog een gbs bijbel met daarin de landkaarten van vroeger. Ook de uittocht van de Israelieten staat keurig op kaart. Klopt ook niet dan!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 aug 2012 17:22

JHM schreef:Wat bedoel je precies boer, ik begrijp je niet?

Nou JHM, het St Catherina klooster in de egyptische Sinai, staat daar alleen maar omdat de moeder van die Constantijn een droom had, alleen jammer dat tekenen en wonderen, visioenen alleen tekenen tussen God en joden zijn, en daarom is er daar een klooster neergezet, en inmiddels ook een moskee, waar je iconenen en kunst kunt gaan belijken, maar waar geen vezel bewijs is voor het verblijf en leven (en sterven) van honderduizenden joden, terwijl op de Horeb, de ware Horeb, de gespleten rots (en het bewijs dat er rivieren van water uitstroomden), de altaren van het gouden kalf, de 12 zuilen der stammen Israels, en zelfs de zwartgeblakerde bergtop te vinden zijn!!
Constantijn vermoordde zijn zoon en vrouw nog even ná zijn zg bekering en zou de macht aan de RKK overgedragen hebben aan de paus.
Eeuwen later kwam uit dat dat ook al een vervalsing , een leugen, was.
Wikipedia:In latere periodes raken historische feiten overschaduwd door legendes. Omdat het ongepast werd geacht dat Constantijn pas op zijn sterfbed was gedoopt en dan nog door een Ariaanse bisschop (dus van twijfelachtige orthodoxie), ontstond een legende dat paus Silvester I (314-335) de "heidense" keizer zou hebben genezen van lepra. Volgens deze legende werd Constantijn na zijn genezing gedoopt en schonk hij gebouwen aan de paus. In de achtste eeuw dook voor het eerst een document genaamd de "Donatio Constantini" op, waarin de pas bekeerde Constantijn de wereldlijke regering over Rome, Italië en het westen overdroeg aan de paus. In de hoge middeleeuwen werd dit document gebruikt en aanvaard als basis voor de wereldlijke macht van de paus, hoewel het werd afgedaan als een vervalsing door keizer Otto III en betreurd als de wortel van de pauselijke wereldlijkheid door de poëet Dante Alighieri. De 15e-eeuwse filoloog Lorenzo Valla bewees uiteindelijk dat het document inderdaad een vervalsing was.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 aug 2012 17:23

pol schreef:Eigenlijk best een raar idee dat de Horeb niet de horeb is in de sinai. Ik heb nog een gbs bijbel met daarin de landkaarten van vroeger. Ook de uittocht van de Israelieten staat keurig op kaart. Klopt ook niet dan!

nope.
scheur er maar uit.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 aug 2012 17:33

boer schreef:Nou JHM, het St Catherina klooster in de egyptische Sinai, staat daar alleen maar omdat de moeder van die Constantijn een droom had, alleen jammer dat tekenen en wonderen, visioenen alleen tekenen tussen God en joden zijn, en daarom is er daar een klooster neergezet, en inmiddels ook een moskee, waar je iconenen en kunst kunt gaan belijken, maar waar geen vezel bewijs is voor het verblijf en leven (en sterven) van honderduizenden joden, terwijl op de Horeb, de ware Horeb, de gespleten rots (en het bewijs dat er rivieren van water uitstroomden), de altaren van het gouden kalf, de 12 zuilen der stammen Israels, en zelfs de zwartgeblakerde bergtop te vinden zijn!!
Constantijn vermoordde zijn zoon en vrouw nog even ná zijn zg bekering en zou de macht aan de RKK overgedragen hebben aan de paus.
Eeuwen later kwam uit dat dat ook al een vervalsing , een leugen, was.
Wikipedia:In latere periodes raken historische feiten overschaduwd door legendes. Omdat het ongepast werd geacht dat Constantijn pas op zijn sterfbed was gedoopt en dan nog door een Ariaanse bisschop (dus van twijfelachtige orthodoxie), ontstond een legende dat paus Silvester I (314-335) de "heidense" keizer zou hebben genezen van lepra. Volgens deze legende werd Constantijn na zijn genezing gedoopt en schonk hij gebouwen aan de paus. In de achtste eeuw dook voor het eerst een document genaamd de "Donatio Constantini" op, waarin de pas bekeerde Constantijn de wereldlijke regering over Rome, Italië en het westen overdroeg aan de paus. In de hoge middeleeuwen werd dit document gebruikt en aanvaard als basis voor de wereldlijke macht van de paus, hoewel het werd afgedaan als een vervalsing door keizer Otto III en betreurd als de wortel van de pauselijke wereldlijkheid door de poëet Dante Alighieri. De 15e-eeuwse filoloog Lorenzo Valla bewees uiteindelijk dat het document inderdaad een vervalsing was.

Kijk zo is het een stuk duidelijker, dank daarvoor. Dat wij destijds in Egypte waren (jaar of 12 geleden alweer) werd vertelt dat je daar de Horeb kon beklimmen en er een geweldige zonsopkomst zou ervaren. Ik was nog niet tot geloof gekomen en lag lekker op mijn handdoek aan het strand. Mijn ouders leek die zonsopkomst wel wat maar zagen na een urenlange klimtocht met de blaren op hun voeten niet meer dan bewolking, dus heel geslaagd was het sowiezo niet :mrgreen:. Maar het is dus niet de Horeb zoals veel geschreven wordt, ik heb wel overwogen om alsnog eens heen te gaan en een kijkje te nemen, maar dat is bij deze van de kaart. Weer wat wijzer geworden.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 09 aug 2012 17:35

Eigenlijk best een raar idee dat de Horeb niet de horeb is in de sinai. Ik heb nog een gbs bijbel met daarin de landkaarten van vroeger. Ook de uittocht van de Israelieten staat keurig op kaart. Klopt ook niet dan

nope.
scheur er maar uit.[/quote]

en gelijk maar over naar de hsv :lol:

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 aug 2012 17:39

Katlheen schreef:Het hele zogenaamde wonderlijke van zijn bekering, kwam allemaal uit de duim van Paulus.

Kun je dit nader toelichten (met bronnen) hoe je hier zo bij komt?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 17:39

schelpje3 schreef:Nee Mortlach, zo is het niet helemaal. Wij moeten de boel niet om gaan draaien en God de schuld geven voor het zondige gedrag van de Egyptenaren. Je kent de hele geschiedenis, neem ik aan? Het begon met Mozes in het biezen kistje. Gevonden door een Egyptische prinses.
Het gaat zoals het gaan moet. Heb je de film: de 10 geboden gezien, of de film Mozes?
Zelfs mensen die niet geloven, vinden dit een heel mooie geschiedenis.
En heeft Farao geen levens op zijn geweten?

Ahum, uit Exodus 9:

8 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: ‘Neem allebei een handvol as uit een oven, en laat Mozes dat dan voor de ogen van de farao in de lucht gooien. 9 Overal in Egypte zal het als fijn stof neerdwarrelen en bij mens en dier ontstekingen veroorzaken waardoor ze etterende puisten krijgen.’ 10 Dus haalden ze as uit een oven en dienden zich bij de farao aan. Toen Mozes de as in de lucht wierp, kwamen mensen en dieren onder de etterende puisten te zitten. 11 De magiërs konden zich tegenover Mozes niet staande houden, want ook zij kregen ontstekingen, net als de andere Egyptenaren. 12 Maar de HEER zorgde ervoor dat de farao hardnekkig bleef weigeren naar Mozes en Aäron te luisteren, zoals hij tegen Mozes gezegd had.

Wat ik hierin lees is dat de farao zonders Gods bemoeienis had toegegeven...

Ik heb recent een geschiedenis van het Egyptische rijk gelezen, en in het echt ging het er wel wat gruwelijker aan toe dan in de film of in de Bijbel. Maar goed, daar gaat het nu niet om. Het gaat mij erom dat God er persoonlijk voor ZORGT dat de situatie zo uit de hand loopt. Staat in je eigen Bijbel! En niet 1 keer, maar MEERDERE keren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 17:41

boer schreef: *Rant*

Hou eens op!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 aug 2012 17:56

*verwijderd i.v.m off topic*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2012 20:11

Mortlach schreef:
Ahum, uit Exodus 9:

8 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: ‘Neem allebei een handvol as uit een oven, en laat Mozes dat dan voor de ogen van de farao in de lucht gooien. 9 Overal in Egypte zal het als fijn stof neerdwarrelen en bij mens en dier ontstekingen veroorzaken waardoor ze etterende puisten krijgen.’ 10 Dus haalden ze as uit een oven en dienden zich bij de farao aan. Toen Mozes de as in de lucht wierp, kwamen mensen en dieren onder de etterende puisten te zitten. 11 De magiërs konden zich tegenover Mozes niet staande houden, want ook zij kregen ontstekingen, net als de andere Egyptenaren. 12 Maar de HEER zorgde ervoor dat de farao hardnekkig bleef weigeren naar Mozes en Aäron te luisteren, zoals hij tegen Mozes gezegd had.

Wat ik hierin lees is dat de farao zonders Gods bemoeienis had toegegeven...

Ik heb recent een geschiedenis van het Egyptische rijk gelezen, en in het echt ging het er wel wat gruwelijker aan toe dan in de film of in de Bijbel. Maar goed, daar gaat het nu niet om. Het gaat mij erom dat God er persoonlijk voor ZORGT dat de situatie zo uit de hand loopt. Staat in je eigen Bijbel! En niet 1 keer, maar MEERDERE keren.

Er waren 10 plagen! God is geen ledig toeschouwer. Er vinden veel gruwelijke dingen plaats, ook nu nog! Dat wij denken: waarom grijpt God nu niet in? Maar dat is vanuit menselijk oogpunt, wat wij onterecht en onrechtvaardig vinden. God is een God van liefde, jazeker, maar ook een rechtvaardig God. Dat wil zeggen, dat Hij volmaakt is en Zijn Volk niet in de steek zal laten.
Het landje Israël is heel klein, je zou het zo onder de voet lopen, maar toch gebeurt het niet. Waarom niet? Er liggen veel grote machten omheen, maar toch is het nooit gelukt. Is niet toevallig Mortlach!
Het volk Israël is altijd vervolgd, onderdrukt, maar nooit ten onder gaan en dat zal ook nooit gebeuren. Israël is het beloofde land. Zij zijn niet beter dan de Nederlanders, of de Ieren, o nee.
Ga nooit aan de almacht van God tornen, want dat is niet goed. Twijfel ook nooit aan Zijn almacht.
Het gaat zoals het gaan moet. En dat is heel anders dan wij voor ogen hebben misschien.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 20:45

schelpje3 schreef:Er waren 10 plagen! God is geen ledig toeschouwer. Er vinden veel gruwelijke dingen plaats, ook nu nog! Dat wij denken: waarom grijpt God nu niet in? Maar dat is vanuit menselijk oogpunt, wat wij onterecht en onrechtvaardig vinden. God is een God van liefde, jazeker, maar ook een rechtvaardig God. Dat wil zeggen, dat Hij volmaakt is en Zijn Volk niet in de steek zal laten.

Daar gaat het nu niet om. Uit de tekst maak ik op dat de Farao de Joden op een gegeven moment gewoon met rust zou hebben gelaten als God niet besloten had ACTIEF het hart van de farao te verharden. En weer, als je leest dat de Farao dacht dat de Joden de woestijn nooit zouden overleven, maar God hem ACTIEF toch de achtervolging laat inzetten. Dus eerst iemand dwingen iets te doen wat ze eigenlijk niet willen, en ze daar daarna voor straffen met plagen en de dood? Lekker rechtvaardig.

Het landje Israël is heel klein, je zou het zo onder de voet lopen, maar toch gebeurt het niet. Waarom niet? Er liggen veel grote machten omheen, maar toch is het nooit gelukt. Is niet toevallig Mortlach!

Ik vermoed dat het nucleaire arsenaal van Israël en de verenigde staten daar wel iets mee te maken heeft.

Ga nooit aan de almacht van God tornen, want dat is niet goed. Twijfel ook nooit aan Zijn almacht.
Het gaat zoals het gaan moet. En dat is heel anders dan wij voor ogen hebben misschien.

Dus de Egyptenaren moesten worden vernietigd, ook al waren het slechts marionetten die onder invloed van God tegen hun zin in handelden? Ik probeer me een scenario voor te stellen waarin dat verdedigbaar is, maar zo groot is mijn fantasie nu ook weer niet.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 09 aug 2012 21:26

boer schreef:
(...)
Als je exodus goed leest is het niet moeilijk hoor.
En als je google maps er even bijneemt zie je wel erg veel bewijs voor de overkant van de vijver hoor!
Waarom reageert niemand op wat Paulus zegt in Galaten 4:25, Sinaii in Arabie!!??

Tja oké, ik ben nog niet overtuigd dat het niet ook anders kan zijn. Misschien werd het Sinaï-schiereiland toen wel gerekend als een stuk van "Arabië".
Voor mij is het nog te vroeg om uit te roepen dat we het nu zeker weten hoe het is.
Nulla aetas ad discendum sera

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 aug 2012 21:48

Trajecto schreef:Tja oké, ik ben nog niet overtuigd dat het niet ook anders kan zijn. Misschien werd het Sinaï-schiereiland toen wel gerekend als een stuk van "Arabië".
Voor mij is het nog te vroeg om uit te roepen dat we het nu zeker weten hoe het is.

Maar als de berg Horeb op het Sinai schiereiland was, waar zijn de israelieten dan door de Zee gegaan!! Want ze gingen eerst door de zee, voordat ze bij de berg kwamen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”