'Volgens boer en boaz maakt dat echter niks uit, want Judas was een jood en de joden blijven hoe dan ook Gods volk.'
Nee, niet volgens boer en Boaz, volgens God: Rom.11: 'Ik zeg dan: heeft God Zijn volk verstoten? VOLSTREKT NIET!
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Even voor de goede orde: ik heb er geen problemen mee om Israël te lezen waar Israël staat, waar ik echter wel problemen mee heb is dat mensen als boer en boaz de term uitverkoren toepassen op een volk wat God zijn naam lastert. Jezus koos twaalf Israëlieten uit de uitverkorenen en van die twaalf was er een ongehoorzaam. Volgens boer en boaz maakt dat echter niks uit, want judas was een jood en de joden blijven hoe dan ook Gods volk.
Een sacrament is volgens de reformatorische interpretatie een uiterlijk teken dat ons de waarheid van het Evangelie op zichtbare wijze duidelijk maakt. Doop en avondmaal zijn allebei zulke tekenen.boer schreef:Ik zie bovengenoemde ''tekenen of middelen'' niet als sacramenten, maar als gedenktekenen.
Dat horen we niet in de gemeente, omdat dat niet in de door jou aangehaalde teksten staat. Het staat er gewoonweg niet. Een uur nadat je gedoopt bent, kan geen mens meer aan je zien dat je gedoopt bent. Daarom is het richting de wereld niet zozeer een getuigenis (tenzij er toevallig ongelovigen bij je doop aanwezig zijn), maar is het veel meer een getuigenis richting jezelf en richting je medegelovigen, om je te versterken in je geloof.boer schreef:Deze bedeling staat in het teken van de Geest, welke ons verzegeld toen wij tot geloof kwamen.
Zo staat er in de context van je aangehaalde teksten, hand 22:15, 18 (2 keer!) dat de doop EEN GETUIGENIS is, (van de gelovige die zich bekeerd heeft.)
waarom horen we dát nooit in de gemeente ?
Ook in Tit 3:8, 1 Kor 6;11 is de doop een getuigenis bij de bekering.
De doop heeft alles met het reinigende bloed van Christus te maken. Als dat niet zo zou zijn, zou je de doop subiet moeten afschaffen. De doop is een teken van afwassing. Welke afwassing? De afwassing van onze zonden door het bloed van Christus.boer schreef:En het reinigende bloed van Christus in 1 joh 1;7 heeft NIETS met de doop te maken.
Ook in Openb 1:5 gaat het absoluut NIET over de doop.
Ik snap niet waar je de connectie vandaan haalt.
ben zeer benieuwd..
De doop heeft alles met het reinigende bloed van Christus te maken. Als dat niet zo zou zijn, zou je de doop subiet moeten afschaffen. De doop is een teken van afwassing. Welke afwassing? De afwassing van onze zonden door het bloed van Christus.
Boaz schreef:Hoe zie jij dat bij babies, Elbert?
Rom. 4:11 En hij heeft het teken van de besnijdenis ontvangen als een zegel van de gerechtigheid van het geloof dat hij had toen hij nog onbesneden was,
opdat hij een vader zou zijn van allen die geloven, hoewel zij onbesneden zijn, opdat ook hun de gerechtigheid toegerekend zou worden;
Hier staat waar de besnijdenis het teken van is: het is een zegel van de gerechtigheid van het geloof, d.w.z. de besnijdenis is een waarmerk van God dat we alleen door het geloof in Zijn Zoon rechtvaardig voor Hem kunnen zijn. Want alleen Hij (Jezus) is onze rechtvaardigheid. Daar ging het in de besnijdenis dus al om.
Datzelfde teken heeft Izaak zijn zoon ontvangen en alle kleine jongetjes in Israel.
En de besnijdenis wijst ook naar de besnijdenis van het hart (Rom. 2:28-29, Deut. 10:16, Jer. 4:4). Dit is de besnijdenis die zonder handen geschiedt (Kol. 2:11). Daar wijst het teken van de besnijdenis dus op, niet naar de landbelofte!
En dan nu de doop: is dat opeens geen teken en zegel van de gerechtigheid van het geloof? Is dat ook geen teken van wat er in het hart plaatsvindt, zonder mensenhanden? Door geloofsdopers wordt dit wel gezegd, dus op dit punt moeten we elkaar de hand kunnen geven.
Maar dan moeten we niet alleen spreken van geloofsdoop, maar ook van geloofsbesnijdenis. Abraham ontving het teken van de besnijdenis toen hij reeds geloofde (Rom. 4:10). En zijn zoon Izaak ontving dit teken toen hij 8 dagen oud was, want de belofte van het Evangelie was voor zijn vader, maar ook voor hem.
De besnijdenis is dus een uiterlijk teken dat wijst naar een innerlijke zaak. En de doop is dat ook: een uiterlijk teken dat wijst naar een innerlijke zaak. Bij de besnijdenis is het zo dat de gelovige en zijn nageslacht (in dit geval de mannelijke zonen) het teken kregen. Daarmee wordt aangegeven dat hoewel het een teken is dat naar een innerlijke zaak wijst, we dit niet in de kinderen die dit ontvangen als reeds aanwezig moeten veronderstellen, maar moeten geloven dat de belofte van God ook hen toekomt. Want God werkt door de geslachten heen. In het nieuwe verbond werkt God ook door de geslachten heen. Dat lezen we in de beloften aangaande het nieuwe verbond (bijv. Jes. 58:19), maar ook gewoon uit de praktijk van de christelijke kerk: de meeste christenen zijn gelovigen die een gelovige vader en/of moeder hebben. Zo werkt God dus. En als dat zo is, mogen de kinderen van de gelovigen dit teken ook ontvangen. Niet op grond van zichzelf, maar op grond van God, die zo is, dat hij de kinderen van de gelovigen tot Zijn kinderen aanneemt (Ez. 16:20-21).
Nog heel even dan, voordat ik op vakantie ga.Boaz schreef:Nu, ik ben maar eens in oude mails van je gedoken, en kwam bovenstaande tegen.
Je hebt Rom. niet goed gelezen, er staat nl. niet dat de besnijdenis een teken is van HET geloof, maar dat ABRAHAM dit teken ontving als zegel van de gerechtigheid van het geloof dat hij had toen hij nog onbesneden was. Dat gold voor Abraham, niet voor anderen. Als een kind werd besneden op de 8e dag was er echt nog geen sprake van geloof. Ook in dit stuk heb je het over een 'belofte' maar je laat in het vage wat die belofte dan wel inhoudt.Het zou een stuk verhelderen als je dat zopu toelichten.
boer schreef:Uitverkozen wordt altijd gevolgd door een bestemming.
En dat is niet altijd een hemelse.
Boaz schreef:Aaaaah, dus dat is de spraakverwarring hier: Maarten denkt bij 'uitverkoren' meteen dat je behouden bent, maar dat is niet per se het geval. Je bent uitverkoren met een bepaald doel.
boer schreef:En het reinigende bloed van Christus in 1 joh 1;7 heeft NIETS met de doop te maken.
Ook in Openb 1:5 gaat het absoluut NIET over de doop.
Ik snap niet waar je de connectie vandaan haalt.
ben zeer benieuwd..
'Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.' (Rom 11,7)
dalethvav schreef:Ter illustratie hier weer eens zo'n, in mijn optiek, tenenkrommend antwoord (en reactie), waarin het toch min of meer op en voetstuk plaatsen van de kanttekeningen/voetnoten als zijnde welhaast onfeilbaar, resulteert in de werkelijk onuitroeibare vervangingstheologie.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 51 gasten