De zegen van een predikant.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: De zegen van een predikant.

Berichtdoor Wilsophie » 25 mei 2012 09:05

Die redenatie kom ik vaak tegen op Refoweb: oudtestamentisch -> vervuld in Christus -> voor ons niet van belang, want afgeschaft. Zo wordt met het badwater ook het kind weggegooid.
Maar zo is het dus niet: Christus is niet de opruimer van alles wat in het oude testament van God gekomen is, maar in Hem ontvangen we alles wat in het oude testament onder de schaduwen bediend werd. Christus is de volmaker, niet de afschaffer.
Zo ook de zegen van God: als het daarover gaat, ontvangen we die niet van de predikant, maar rechtstreeks van Christus zelf. De predikant is niet meer dan iemand die in Zijn naam die zegen uit mag spreken. Persoonlijk staat die predikant helemaal op ons niveau, maar op grond van zijn taak/dienst in de gemeente mag hij namens Christus die zegen op ons leggen.

Je moet wel zo redeneren om de vervangingstheologie te kunnen staven, en het klinkt heel mooi, maar zo leert de Bijbel het niet.
Want als Christus de Volmaker is, omdat Hij de Volmaakte Gelovige was heeft Hij alles vervuld, hoe wil je het dan nog "voller dan vol" hebben? Wat is dan nog niet voltooid?

Wij mogen zeker delen in de zegeningen die aan Israël zijn gegeven, maar dat wil toch ook niet zeggen dat wij moeten leven zoals aan hen was voorgeschreven?
De vervanginstheologie wil wel de lusten maar niet de lasten.
Chirstus is niet de opruimer, dat zegt ook niemand, in Christus is Alles ja en Amen!
De wet is immers niet afgeschaft, het is voltooid.
Bovendien zijn veel dingen onder het oude verbond gebonden aan de werken der wet en is dan ook Christus' werk aan het kruis nodeloos geweest.

De zegeningen die Paulus meedeelt als zijnde een belofte in Christus ja en amen zijn gegeven aan de Gemeente van Eerstelingen, immers hun positie is die van hemelburger zijnde hun leven is verborgen met Christus in God.
Die positie is slechts toebedeeld aan gelovigen van nà de opstanding.
Het plan inclusief de zegeningen en beloften aan Israël krijgt vervulling in de toekomst.
En zoals gezegd, die dominee mag aan het einde van de dienst of aan het begin, uitspreken uit de Schrift wat hij wil of goeddunkt, daar heb ik geen moeite mee. Je moet ergens beginnen en afsluiten, maar zoals gezegd als ik zondags niet in de kerk kom, ben ik als gelovige evengoed gezegend met elke Geestelijke zegening in Christus.
En waar Christus is daar ben ik ook.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 mei 2012 09:33

Wilsophie schreef:Je moet wel zo redeneren om de vervangingstheologie te kunnen staven, en het klinkt heel mooi, maar zo leert de Bijbel het niet.
Want als Christus de Volmaker is, omdat Hij de Volmaakte Gelovige was heeft Hij alles vervuld, hoe wil je het dan nog "voller dan vol" hebben? Wat is dan nog niet voltooid?
Dat Christus de Volmaker is (in het verband met de dienst aan God), wil het volgende zeggen:
- alle eredienst in het Oude Testament was nog niet volmaakt, de dienst in het Nieuwe heeft Hij volmaakt door Zijn offer. Daarom hebben we niet meer een eredienst zoals in de tempel, met reinigingsrituelen, slachtoffers, spijswetten en dergelijke.
- wat wel gebleven is, is de inhoud van de dienst in het Oude Testament: alles wees op Christus en ook in de dienst in het Nieuwe Testament wijst alles op Hem, maar dan nu direct.
- onder die inhoud valt ook de zegen van God waaronder we elke dag mogen leven. Die zegen hebben we ook elke dag nodig: Zijn nabijheid, genade en vrede. Die zegen hoort dan ook op ons gelegd worden, als we als gemeente bij elkaar komen. Zonder die zegen kunnen we niet. De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God, en de gemeenschap van de Heilige Geest hebben we nodig en dat is geen voltooid verleden tijd. Daarom ook die zegen aan het eind van de dienst: dat is geen verplicht afsluitertje, maar iets wat we nodig hebben en wat Hij ons ook wil geven.

Wilsophie schreef:Wij mogen zeker delen in de zegeningen die aan Israël zijn gegeven, maar dat wil toch ook niet zeggen dat wij moeten leven zoals aan hen was voorgeschreven?
De vervanginstheologie wil wel de lusten maar niet de lasten.
Dit heeft niets met vervangingstheologie van doen, maar je reactie heeft misschien wel met wat anders te maken: praktisch antinomianisme.
Juist het antinomianisme wil wel de lusten, maar niet de lasten: "we zijn toch gered door Christus, dus hoe we leven doet er nu niet meer toe".
Maar de apostel Jakobus vertelt ons dat het geloof zonder de werken dood is. De apostel Paulus zegt het zo, dat we de nieuwe mens aan moeten doen (Kol. 3:10 e.v.). Dat is dus nog onvoltooid. Heeft dat iets met de wet te maken? Ja, niet met de rituelen van de wet, maar wel met waar de wet naar wijst, nl. Christus en Wie Hij is. Want zoals Hij is, zo wil de gelovige ook worden: tot Zijn beeld vernieuwd worden. Daarin is dus groei/de vernieuwende kracht van de Heilige Geest nodig, in ons. Die zegen hebben we dagelijks nodig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 mei 2012 17:51

Sorry maar ik heb genoeg "ismen"en nu ook nog een antiding erbij, daar heb ik geen zin in.
Alsjeblieft gewoon over de Bijbel praten binnen dit verband en allerlei leerstelligheden buiten beschouwing laten, anders kan ik het echt niet volgen.

Jij zegt Elbert....- wat wel gebleven is, is de inhoud van de dienst in het Oude Testament: alles wees op Christus en ook in de dienst in het Nieuwe Testament wijst alles op Hem, maar dan nu direct.

Wat bedoel je hiermee, want in welke vorm is dat dan gebleven?
Ik begrijp je post echt niet.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 29 mei 2012 21:57

Wilsophie schreef:Sorry maar ik heb genoeg "ismen"en nu ook nog een antiding erbij, daar heb ik geen zin in.
Alsjeblieft gewoon over de Bijbel praten binnen dit verband en allerlei leerstelligheden buiten beschouwing laten, anders kan ik het echt niet volgen.

Tsja een antiding... ;)
Nou nee, dit heeft er toch wel mee van doen waarover we het hebben. Er zijn verschillende opvattingen in het christendom. De meesten zullen zeggen dat de ceremoniële wetten uit de Bijbel door ons niet hoeven te worden opgevolgd maar de morele wetten wel. (Dat het enigermate selectief wordt gedaan -- zowel voor wat er bij de morele wetten exact moet worden nagevolgd en wat niet alsook wat er toch maar van de ceremoniële wetten weer wél moet worden aangehouden, laat ik maar even buiten beschouwing.)
Als men echter zegt dat de morele wetten niet hoeven te worden nagevolgd dan is dat het antinomianisme waarvan Elbert spreekt. Dan zegt men "we zijn gered door het geloof alleen; en dat geloof alleen is voldoende".
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 mei 2012 09:23

:lol: :lol: O..dan ben ik een antinomianist. Heb ik eindelijk ook een zegeltje! :wink:
Hoeveel stigmaatjes heb ik nog te gaan?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mei 2012 13:16

Praktisch antinomianisme is bijvoorbeeld:
- ik hoef geen goede werken te doen, want ik ben toch al gered
- ik kan best een kerkdienst overslaan, want ik ben toch al gered
- liegen kan best, want ik ben toch al gered
- bidden hoeft niet, want ik ben toch al gered
- omzien naar weduwen en wezen hoeft niet, want ik ben tenminste toch al gered
- het aandoen van de nieuwe mens (ook in de praktijk van alledag) hoeft niet, want ik ben toch al gered
- een zegen aan het eind van een kerkdienst heb ik niet nodig, want ik ben toch al gered en ben dus al gezegend
enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 mei 2012 13:41

Heb je dit zelf bedacht?

Of heb je Bijbelteksten?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mei 2012 13:46

Wilsophie schreef::lol: :lol: O..dan ben ik een antinomianist. Heb ik eindelijk ook een zegeltje! :wink:
Hoeveel stigmaatjes heb ik nog te gaan?

Denk jij dat de morele wet heeft afgedaan Wilsophie?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 mei 2012 13:59

Welke wet bedoel je? Onderbouwd vanuit de Schrift?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 30 mei 2012 14:55

De morele wet(ten) in het OT zijn de tien geboden; wat er op de stenen tafelen staat. Zo zeggen de christenen het althans. Joden maken volgens mij niet zo'n onderscheid tussen de wetten.
Maar dat is dus het uitganspunt van waaraf je vertrekt en verder beredeneert en beziet aan de hand van de Bijbel wat er wel of niet voor ons als christenen geldt.
Nulla aetas ad discendum sera

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mei 2012 14:59

Wilsophie schreef:Heb je dit zelf bedacht?

Of heb je Bijbelteksten?
Hieronder bijbelteksten:
elbert schreef:Praktisch antinomianisme is bijvoorbeeld:
- ik hoef geen goede werken te doen (vgl. Jak. 2:17-26), want ik ben toch al gered
- ik kan best een kerkdienst overslaan (Hebr. 10:25), want ik ben toch al gered
- liegen kan best (vgl. Kol. 3:9), want ik ben toch al gered
- bidden hoeft niet (vgl. 1 Thess. 5:17), want ik ben toch al gered
- omzien naar weduwen en wezen hoeft niet (vgl. Jak. 1:27), want ik ben tenminste toch al gered
- het aandoen van de nieuwe mens (ook in de praktijk van alledag) hoeft niet (vgl. Ef. 4:24, Kol. 3:10), want ik ben toch al gered
- een zegen aan het eind van een kerkdienst heb ik niet nodig (Hebr. 10:25), want ik ben toch al gered en ben dus al gezegend
De opmerkingen over de morele wet zijn terecht, vergelijk die met de vermaningen in Matth. 5-7 (de Bergrede), Rom. 6, Rom. 12:9-21, Gal. 5:13-26, Ef. 5, Kol. 3 enz. enz. Al deze bijbelgedeelten handelen erover dat het leven uit genade geen vrijblijvende zaak is, maar dat het consequenties heeft voor onze handel en wandel. Ze zijn ook helemaal geworteld in de 10 geboden.
Genade is dan wel gratis, maar is niet goedkoop: wij zijn duur gekocht (1 Kor. 6:20, 1 Kor. 7:23). Daarom is genade kostbaar en als het dat niet voor ons is, dan is dat een groot probleem, want dan zijn we geen navolgers van Christus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mei 2012 15:44

Wilsophie schreef:Welke wet bedoel je? Onderbouwd vanuit de Schrift?

Jazeker, ik bedoel de koninklijke wet volgens de Schrift (klik) die wij na moeten leven om goed te doen. Trajecto noemde de tien geboden maar die bedoelde Jakobus niet denk ik, omdat men die in de praktijk alleen maar misbruikte om bijvoorbeeld Jezus en zijn discipelen op de sabbat aan te klagen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 jun 2012 21:25

Tja.. ik heb niet zo veel met het uitspreken van wetten, en ongetwijfeld zou een ander een heleboel activiteiten van mij wel onder die categorie laten vallen, dat weet ik niet.
Ik ben me bewust dat ik duur gekocht en betaald ben. Daarom ben ik de Heer ook dank verschuldigd en het enige wat ik kan doen is mijn leven in Zijn dienst stellen dan wel mijn leven in Zijn Hand leggen en anders zou ik niet weten wat ik actief zou moeten doen.
Genade kocht mij vrij zegt een mooi lied.
Mijn ziele juicht "Hallelujah"
Genade kocht mij vrij!!

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jun 2012 13:54

Wilsophie schreef:Daarom blijf ik zeggen dat het zegeningen zijn die we al ontvangen hebben en dus vandaar uit mogen leven tot prijs Zijner Heerlijkheid.
De predikant hoeft of kan daar niets aan toe of afdoen. Misschien is het zo duidelijker.

Dit topic doorlezende kwam ik bovenstaande op pagina 1 al tegen.
Wat mij opvalt in jouw redenering is, het hele topic door, dat jij het allemaal al hebt, kennelijk een nooit aflatend geloof hebt en geen bemoediging nodig hebt.
Alle theologische of niet-theologische onderbouwingen ten spijt: mag een mens ook gewoon zegge dat hij/zij behoefte heeft aan die zegen bij het verlaten van de kerk, bij het ingaan van een nieuwe week en die bemoediging ziet als door God Zelf gegeven? Of gelooft zo iemand niet genoeg, want hij/zij is toch al gezegend?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jun 2012 14:30

Ik meen dat ik hier al op geantwoord heb. Om zegeningen vragen is voor mij iets anders dan danken voor de ontvangen zegeningen, die beloofd zijn.

Wat mij opvalt in jouw redenering is, het hele topic door, dat jij het allemaal al hebt, kennelijk een nooit aflatend geloof hebt en geen bemoediging nodig hebt.
Wat is "het" dan?
En wat is een aflatend geloof?
En wat is bemoediging. Het gaat hier toch over de zegeningen in Christus uit Efeze 1?
Ja en die heb ik ontvangen, is daar iets op tegen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”