benefietdiner schreef:U zegt dat een Bijbels verbond eenzijdig wordt opgericht? We zijn toch geen robotten?
Dat klink voor mij zo ongeloofwaardig.
Wij krijgen het leven uit Gods hand maar we moeten wel ademhalen anders lukt het niet.
Waarom een Bijbels verbond niet en een gewoon verbond wel. Kijk, dat er geen handtekening onder gezet woord akkoord maar een verbond is synoniem voor contract oftewel een overeenkomt.
Ik denk dat u bedoeld dat God aan Abraham een verbond voorstelde. Eenzijdig komt God tot Abraham met het voorstel een verbond te stuiten en Abraham had kunnen weigeren en/of het kunnen aanvaarden, in deze volgorden. Dus een ‘eenzijdig verbond’ wil zeggen God (eenzijdig) kwam met het voorstel tot Abraham (was nooit in hem opgekomen) om een verbond te stuiten. Abraham aanvaard dat verbond (hij was geen robot).
Ik denk dat dit een ontopic posting is, dus ga ik hier maar op in (het geloof als gave van God en de vrije wil is een andere discussie).
Ik denk dat het juiste zicht op de verbondssluitingen te krijgen is, door daar gewoon de Bijbel op na te slaan.
Dan wordt al gauw duidelijk, dat:
1. God het verbond opricht, maakt, geeft (Gen. 6:18, 15:18, 17:2,7,21, Ex. 6:3,4, Ex. 34:10,27, Jes. 42:6, Jes. 55:3, Jer. 31:31 enz.)
2. Dat verbond bevat beloften (o.a. Gen. 15:18, 17:2,4) en bepalingen (o.a. Gen. 17:10-13, Ex. 19:5 enz.).
3. De mens heeft geen inbreng in de inhoud van het verbond (beloften en bepalingen).
4. God komt met beloften voor degenen die zich aan de bepalingen houden (o.a. Lev. 26:9 enz.)
5. God komt met bedreigingen voor degenen die zich er niet aan houden. (o.a. Lev. 26:15, Deut. 4:23 enz.)
6. God is absoluut trouw aan zijn verbond (Deut. 4:31), van Zijn kant uit is het onverbrekelijk (Jer. 33:20)
7. God geeft tekenen die bij het verbond horen, o.a. regenboog (Gen. 9:11), besnijdenis (Gen. 17:11), sabbat (Ex. 31:17)
Als je nu kijkt naar de menselijke kant van het verbond, dan is duidelijk dat God het verbond opricht (eenzijdig) en dat het tweezijdig moet worden in de weg van geloof en bekering. De termen "verbond voorstellen" en "verbond aanvaarden" vind ik echter niet terug in de Bijbel: het verbond is er hoe dan ook (want dat wordt door God opgericht) en de mens kan er alleen op reageren met verbondstrouw (door in geloof en bekering zich er aan te houden) of verbondsbreuk (door God ongehoorzaam te zijn). In die zin is het dus geen contract, want dat wordt door 2 partijen na onderhandeling samen opgesteld: het verbond is er echter hoe dan ook, van Gods kant.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)