De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 10:53

JHM schreef:Ons geloof in Jezus Christus is belangrijk. De doop is daar onderdeel van (Efe 4:5). Dus de doop is zeker belangrijk, waarom anders liet Jezus zich dopen (Matt 3:16) of gaf Hij Zijn leerlingen opdracht volken tot leerling te maken en ze te dopen (Matt 28:19).

Omdat het joden waren onder de wet (1 Kor 9,20) en Zacharia 13 vers 1 in vervulling ging.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 11:25

@ JHM, wil je misschien voor één keer ook eens antwoord geven op mijn vraag aan jou? :)

Verandert wat doopwater het hart, ja of nee?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 06 jan 2012 12:49

JHM schreef:
Kun jij mij dan uitleggen waarom Jezus zich liet dopen (Matt 3:16)? En waarom Jezus Zijn leerlingen opdracht gaf volken tot leerling te maken door ze te dopen (Matt 28:19)?

mohamed schreef:
Ten eerste waren de volken waar zij naartoe werden gestuurd allemaal joden (zach 13,1) en ten tweede heeft Johannes de doper gezegd:

'Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met de Heilige Geest en met vuur dopen.' (Mat 3,11)

Welke doop is meer, de waterdoop of de doop met Heilige Geest en vuur?

Hat gaat er niet om wat meer is, beide zijn belangrijk. Kun jij mij vertellen wie mij de handen op kan leggen en mij kan dopen met de Heilige Geest?

Waarom zouden we teruggaan naar de EERSTE beginselen (Gal 4,9) en ons laten dopen met water i.p.v. Heilige Geest?

Ik weet niet of jij de doop uit Galaten 3 betrekt op Galaten 4? Volgens mij heeft Galaten 4 betrekking op menselijke dingen, de doop is geen armzalige macht. Kun je mij vertellen waarom Jezus de waterdoop onderging?
Laatst gewijzigd door JHM op 06 jan 2012 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 06 jan 2012 13:00

mohamed schreef:@ JHM, wil je misschien voor één keer ook eens antwoord geven op mijn vraag aan jou? :)

Verandert wat doopwater het hart, ja of nee?

Ik beantwoord jouw vragen voor zover ik weet meestal, zo niet dan lees ik er overheen. Je doet overkomen alsof ik al jouw vragen onbeantwoord laat.

Om antwoord te geven op je vraag: Ons geloof verandert het hart. Het doopwater is slechts water, je kunt je tenslotte met ieder water laten dopen. Dus het water zelf verandert ons hart niet maar is onderdeel van de doop, het doop is onderdeel van ons geloof. Ons geloof verandert ons hart. Dus het water, nee. De doop zelf, ja want dit is onderdeel van ons geloof.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 jan 2012 13:38

JHM schreef:Kun jij mij dan uitleggen waarom Jezus zich liet dopen (Matt 3:16)? En waarom Jezus Zijn leerlingen opdracht gaf volken tot leerling te maken door ze te dopen (Matt 28:19)?

Jij moet mij eigenlijk eerst uitleggen waarom de tekst in col 2:11 in de formulieren veranderd is van een besnijdenis des lichaams in een besnijdenis des harten,
de gedoopte baby heeft nl nog geen veranderd, ''besneden'' hart, de baby heeft nog geen keuze kunnen maken, en toch wordt deze al gedoopt.

Iets wat iemand misschien helemaal niet gewild heeft, kan dus zeker uitgewist worden.Of de kerk dat nu euk vindt of niet.
Ik snap nl ook niet waar de kerk de authoriteit vandaan haalt om niet onder te dompelen, en op eigen authoriteit is gaan besprenkelen.
Dopen betekent onderdompelenn en niets anders, volgens mij.
de doop tot bekering en vergeving der zonden door Johannes de Doper hoorde bij die tijd, hij was de wegbereider, maar leefde nog niet in deze bedeling.
Er staat niet voor niets dat de kleinste in de gemeente groter zal zijn dan Johannes de Doper, in het Koninkrijk der hemelen.
De gemeente is een geestelijk concept, zoals Mohammed ook al schrijft.
Doop en avondmaal zijn gedenktekenen, geen ''sacramenten''/ genademiddelen.
water en brood zijn ''hulpmidelen'' ter gedachtenis aan Hem, in den Geest dus.
Wij gedenken Hem in de geest, niet naar het lichaam.
2Cor 5:16 !!
Ik hoop dat ik een beetje heb over kunnen brengen hoe ik het zie, ben niet zo geoefend in theologische taal ;-)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 06 jan 2012 14:04

boer schreef:Jij moet mij eigenlijk eerst uitleggen waarom de tekst in col 2:11 in de formulieren veranderd is van een besnijdenis des lichaams in een besnijdenis des harten,
de gedoopte baby heeft nl nog geen veranderd, ''besneden'' hart, de baby heeft nog geen keuze kunnen maken, en toch wordt deze al gedoopt.

Dat kan ik je niet uitleggen, ik snap je vraag ook niet helemaal. Ik zie het namelijk niet terug in de NBV. Kun jij mij uitleggen waarom hele gezinnen gedoopt werden? Mensen in die tijd haden grote gezinnen, dus ook de babies werden gedoopt.

Iets wat iemand misschien helemaal niet gewild heeft, kan dus zeker uitgewist worden.Of de kerk dat nu euk vindt of niet.
Ik snap nl ook niet waar de kerk de authoriteit vandaan haalt om niet onder te dompelen, en op eigen authoriteit is gaan besprenkelen.
Dopen betekent onderdompelenn en niets anders, volgens mij.
de doop tot bekering en vergeving der zonden door Johannes de Doper hoorde bij die tijd, hij was de wegbereider, maar leefde nog niet in deze bedeling.
Er staat niet voor niets dat de kleinste in de gemeente groter zal zijn dan Johannes de Doper, in het Koninkrijk der hemelen.
De gemeente is een geestelijk concept, zoals Mohammed ook al schrijft.
Doop en avondmaal zijn gedenktekenen, geen ''sacramenten''/ genademiddelen.
water en brood zijn ''hulpmidelen'' ter gedachtenis aan Hem, in den Geest dus.
Wij gedenken Hem in de geest, niet naar het lichaam.
2Cor 5:16 !!
Ik hoop dat ik een beetje heb over kunnen brengen hoe ik het zie, ben niet zo geoefend in theologische taal ;-)

Ik begrijp je hoe je de doop ziet. Zelf ben ik van mening dat je als volger van Jezus op hem wilt lijken en dus ook je wilt laten dopen, net als Hij deed. Één Heer, één geloof, één doop (Efe 4,5) wat duidelijk maakt dat de doop onderdeel van ons geloof uitmaakt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 14:23

JHM schreef:Kun jij mij vertellen wie mij de handen op kan leggen en mij kan dopen met de Heilige Geest?

Jezus of één van zijn uitverkoren apostelen.

Kun jij mij vertellen wie door God is aangewezen om met water te dopen?
JHM schreef:Kun je mij vertellen waarom Jezus de waterdoop onderging?

Zie Mattheus 3,16 en Lukas 3 vers 22.

Jezus werd inderdaad gedoopt, maar hij stierf ook voor de zonden van velen (Heb 9,28; Jes 53,12) hetgeen ook belangrijk was (Heb 9,16) moeten wij dan ook gekruisigd worden? Zo nee, waarom dan wel gedoopt?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 14:25

boer schreef:Jij moet mij eigenlijk eerst uitleggen waarom de tekst in col 2:11 in de formulieren veranderd is van een besnijdenis des lichaams in een besnijdenis des harten,

Wil je daar wat meer over vertellen zoals wat er precies in die formulieren staat?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 jan 2012 14:27

JHM schreef:Kun jij mij dan uitleggen waarom Jezus zich liet dopen (Matt 3:16)? En waarom Jezus Zijn leerlingen opdracht gaf volken tot leerling te maken door ze te dopen (Matt 28:19)?

Direct nadat Jezus gedoopt werd daalde de Heilige Geest op Hem neer, en begon Hij Zijn openbare bediending.
Zo is de doop van de gelovige een openbare belijdenis dat hij/zij een discipel van Jezus is, met Hem opstaan vanuit het watergraf in een nieuw leven, om Hem voortaan te volgen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 06 jan 2012 14:43

JHM schreef:
Kun jij mij vertellen wie mij de handen op kan leggen en mij kan dopen met de Heilige Geest?

mohamed schreef:
Jezus of één van zijn uitverkoren apostelen.

Dus ik kan mij niet laten dopen met de Heilige Geest.

Kun jij mij vertellen wie door God is aangewezen om met water te dopen?

Dat kunnen we nergens teruglezen, daaruit maak ik op dat een ieder met water mag dopen.

JHM schreef:
Kun je mij vertellen waarom Jezus de waterdoop onderging?

mohamed schreef:
Zie Mattheus 3,16 en Lukas 3 vers 22.

Jezus werd inderdaad gedoopt, maar hij stierf ook voor de zonden van velen (Heb 9,28; Jes 53,12) hetgeen ook belangrijk was (Heb 9,16) moeten wij dan ook gekruisigd worden? Zo nee, waarom dan wel gedoopt?

Dat vind ik een beetje een kromme vergelijking tussen de doop en het kruis. Of moet je ook gekruizigd willen worden als je je naaste lief hebt of Jezus op een andere manier volgt? Waarom wel, omdat het deel van ons Geloof uitmaakt (Matt 28,19) (Hand 2:41) (Rom 6:4) (Gal 3:27) (Efe 4:5). En omdat het een vraag is om een zuiver geweten (1 Petr 3:21).

De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus, die de hemel is binnengegaan en nu aan Gods rechterhand zit, terwijl de engelen, machten en krachten aan hem onderworpen zijn. (1 Petr 3:21-22)

Aangezien wij de vuurdoop met de Heilige Geest niet kunnen ondergaan lijkt het mij vanzelfsprekend dat wij de waterdoop ondergaan.
Laatst gewijzigd door JHM op 06 jan 2012 15:08, 4 keer totaal gewijzigd.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 06 jan 2012 14:45

JHM schreef:
Kun jij mij dan uitleggen waarom Jezus zich liet dopen (Matt 3:16)? En waarom Jezus Zijn leerlingen opdracht gaf volken tot leerling te maken door ze te dopen (Matt 28:19)?

1a2b3c schreef:
Direct nadat Jezus gedoopt werd daalde de Heilige Geest op Hem neer, en begon Hij Zijn openbare bediending.
Zo is de doop van de gelovige een openbare belijdenis dat hij/zij een discipel van Jezus is, met Hem opstaan vanuit het watergraf in een nieuw leven, om Hem voortaan te volgen.

Dank u.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 20:32

mohamed schreef:Kun jij mij vertellen wie door God is aangewezen om met water te dopen?

JHM schreef:Dat kunnen we nergens teruglezen, daaruit maak ik op dat een ieder met water mag dopen.

Tja, zo lust ik er nog wel een paar.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 06 jan 2012 21:10

mohamed schreef:Tja, zo lust ik er nog wel een paar.

Hoezo?

De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus, die de hemel is binnengegaan en nu aan Gods rechterhand zit, terwijl de engelen, machten en krachten aan hem onderworpen zijn. (1 Petr 3:21-22)

Centraal staat dus de vraag aan God om een zuiver geweten, waarom wij kunnen vragen dankzij de opstanding van Christus. Dus niet het water of wie begiet maar jij als persoon die gedoopt wordt. Of kun jij mij redelijkerwijs aantonen dat je volmacht dient te hebben om een water doop te mogen doen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 jan 2012 21:39

[/quote]Wil je daar wat meer over vertellen zoals wat er precies in die formulieren staat?[/quote]
artikel 34:Daarenboven, hetgeen de Besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan
onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de Besnijdenis
van Christus (Kol. 2:11).
1
Kol. 2:11 11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de
uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;

Mijn vraag:
Kol 2:11 leert toch dat een besnijdenis die zonder handen geschied , wil zeggen dat het hart besneden moet zijn, wat betekent dat het lichaam der zonden is uitgetrokken.

Petrus antwoord op de vraag:Wat moeten wij doen om behouden te worden is:
laat u dopen en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
Doop staat altijd voor een verandering. wie een stukje brood in een bak soep doopt/onderdompelt, ziet dar stukje brood veranderen, het wordt nooit meer hettzelfde.
De doop was in bijbelse tijden dan ook de beloijdenis.
Niet die van een of andere leer, maar een getuigenis, en zelfveroordeling, een overgave aan Jezus.
Ook schrijft de 3FvE over de doop als merkteken van het verbond.
NERGENS staat dat in de Bijbel. En besprengen ook niet trouwens,
Het is een ontoelaatbare toevoeging
Jezus Zelf zegt dat zijn drinkbeker het teken van het nieuwe verbond is!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 22:01

mohamed schreef:Tja, zo lust ik er nog wel een paar.

JHM schreef:Hoezo?

Centraal staat dus de vraag aan God om een zuiver geweten, waarom wij kunnen vragen dankzij de opstanding van Christus.

Wanneer je dat vers zo op zichzelf leest uit de NBV wordt die schijn gewekt, maar als je het vergelijkt met wat Paulus heeft geschreven aan Titus:

4 Maar toen zijn de goedheid en mensenliefde van God, onze redder, openbaar geworden 5 en heeft hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest, 6 die hij door Jezus Christus, onze redder, rijkelijk over ons heeft uitgegoten. 7 Zo zijn wij door zijn genade als rechtvaardigen aangenomen en krijgen we deel aan het eeuwige leven waarop we hopen.

Volgens Paulus kregen zij (de eerste christenen) het eeuwige leven door het bad (water) van de wedergeboorte en doordat de heilige Geest over hen was uitgegoten. Zij kregen het eeuwige leven dus niet alleen door de waterdoop, maar door gedoopt te worden met water en met geest, precies zoals Jezus ook zei:

'Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.' (Joh 3,5)

We hebben dus twee getuigen die ervan getuigen dat men behouden was door gedoopt te worden met water en met geest. Doch wat jij zegt is als ik je goed begrijp, dat Petrus uitsluitend spreekt over de waterdoop en dat zij dus behouden waren door alleen water (v 21a). Dat zou in tegenstrijd zijn met wat Christus en Paulus leerden en dat zou Petrus nooit doen maar bovendien schreef hij ook nog dat de doop waar hij op doelde niet het vuil van je lichaam wast, hetgeen nou net kenmerkend is aan water.

Laat het goed tot je doordringen dat Petrus schreef de doop 'waardoor u nu (d.w.z. zijn lezers in de eerste eeuw) wordt gered' en dat Jezus en Paulus leerden dat men gered werd door gedoopt te worden met water en met geest. Derhalve kan Petrus nooit, maar dan ook nooit alleen de waterdoop hebben bedoeld en al helemaal niet de waterdoop die jij en ik zijn ondergaan, nee nooit en te nimmer.
Dus niet het water of wie begiet maar jij als persoon die gedoopt wordt. Of kun jij mij redelijkerwijs aantonen dat je volmacht dient te hebben om een water doop te mogen doen?

Ja, voor de laatste keer: JOHANNES DE DOPER!

'Dit was de man over wie de profeet Jesaja sprak toen hij zei: ‘Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden.”’ (Matteüs 3,3)

'Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden!”’ (Marcus 1,3)

'zoals geschreven staat in het boek met de uitspraken van de profeet Jesaja: ‘Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden!' (Lucas 3,4)

Terug naar “[Religie] - Open forum”