Hallo allemaal,
ik heb even met verbazing de hoeveelheid reacties zitten bekijken, en mij werd regelmatig om opheldering gevraagd. (overdag werk ik gewoon

) Ik had eigenlijk een slotje verwacht nadat ik had aangegeven dat mijn vraag beantwoord was maar als dit een nieuwe discussie word: daar is een forum voor.
Even voor de duidelijkheid wat over mij zelf:
Ik ben een hij, kom uit de gereformeerde gemeente, en koos de naam insane omdat die toevallig op een cd stond die op me bureau lag (angerfist - criminally insane voor de geintereseerde)
Ik ben nu vast wel wat vergeten te beantwoorden laat maar weten wat ik over het hoofd heb gezien.
Mijn vader is niet christelijk opgevoed mijn moeder wel.
ze komen uit de oud gereformeerde gemeente waar ze weg gegaan zijn door onenigheid.
Het steekt bij ons allemaal raar in elkaar wat betreft regeltjes etc.
Mijn afkeer met alles wat met geloof te maken heeft komt door het volgende:
er word geleeft in een eigen gecreerd wereldje : eigen krant (RD), eigen radio (refo. omroep), eigen scholen, eigen kledingwinkels, boekhandels, etc. Daarnaast moet alles ook nog is aangepast worden aan hun wereldje: verbod op striptease woudenberg, urk, staphorst, verbod op circus in barneveld, winkels zondag niet openstellen enzovoort.
Toen ik 11/12 was heb ik me erg met '''het geloof'' bezig gehouden. maar er bleef zoveel ontbeantwoord of gewoon simpelweg afgewimpeld met: wij mensen willen te veel weten, dat is voor ons niet te begrijpen, dat weet alleen god enz.
toen ik 14 was merkte ik pas echt de invloed van alle regeltjes/ het geloof, werkelijk overal zit het in. regels die gesteld worden vallen niet uit te leggen, en word later afgedaan als: ja dat mocht vroeger niet. Die regeltjes hebben alleen wel heel veel impact gehad op mijn middelbare school en laatste jaren basisschool. Niet bij de groep horen, niet aan dingen mee kunnen doen en er een beetje buiten liggen. Ik ben mij toen vrij gaan vechten en sinds dien ben ik veel meer mezelf geworden.
toen ik 16/17 was escaleerde het allemaal bijna doordat ik '' de huisregels '' niet meer wilde volgen en niet meer naar chategesatie ging, en naar een andere kerk wilde. helaas heb ik het toen niet zo ver laten komen waar ik nog steeds spijt van heb. als je minderjarig ben kunnen je ouders je namelijk niks maken en een bemiddelaar/hulpverlener is niet christelijk en snapt je veel beter en zal waarschijnlijk veel meer aan je kant staan.
nu ik 18 ben probeer ik het recht te zetten. ik woon nog thuis dus blijf nog even naar de kerk gaan maar alleen zondagsavonds en niet meer met kerst, oud en nieuw enz. ga niet meer naar chategesatie, lees aan tafel niet mee etc.
Omdat er het een en ander gebeurt is waardoor ik er voor gekozen heb mijn opleidingen te stoppen werk ik momenteel en zou een kamer kunnen betalen. maar als ik in februari of anders september met een nieuwe opleiding start zit ik dan met een probleem dus het is even wachten op het schip met geld.
zo een heel verhaal en hoop dat ik zo beetje duidelijkheid heb kunnen geven, en ben wel benieuwd wat jullie nou van zo'n opvoeding vinden die (Nog steeds!!!) enorm veel jongeren krijgen die zo niet zelf mogen kiezen in een periode die wel bepalend is voor je leven.
Mortlach, bedankt voor je ruime luchtige (positief) kijk op zaken en je waardevolle antwoorden!