Weg bij de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Riska » 04 jan 2012 15:59

Lalage schreef:De PKN werkt niet met attestaties, maar je wordt automatisch overgeschreven als je verhuist. Dat komt doordat de ledenadministratie landelijk is geregeld. Bij de gkv bijvoorbeeld is de administratie plaatselijk. Daar kan je dus inderdaad je attestatie aanvragen en dan word je uitgeschreven. Als je die vervolgens nergens inlevert, ben je ook geen lid meer. Voordeel is dat er dan niet in de kerk bij de mededelingen wordt gezegd dat je je hebt 'onttrokken aan de tucht van de kerk'. Mijn man heeft het ook zo aangepakt.
Klopt niet helemaal. Het gaat hier om een wisseling van kerkgenootschap. Dat moet toch echt door attestatie op te vragen. Als je al lid bent van de PKN klopt het wat verhuizen betreft. Maar je attestatie zelf inleveren bij het kerkelijk bureau wordt zeer op prijs gesteld! :wink:
Maar... dat heeft meer te maken met de gemeentelijke administratie dan met de kerk. De burgerlijke gemeente geeft aan de kerk door dat iemand op die en die plaats is komen wonen. Zoals bij mijn zoon, die al lang niet meer in een kerk komt. Maar scheiding tussen kerk (PKN) en staat is niet compleet. Als je niet wilt dat een kerk je kan traceren moet je zelf bij de gemeente aangeven dat je je 'godsdienst' geschrapt wil hebben.

Ik kan mij overigens zeer vinden in de reactie van Schelpje. Kijk eerst eens rond, neem niet gelijk belangrijke stappen, waar je later wellicht spijt van krijgt. Ik weet van jonge mensen die heel rustig hun weg hebben gezocht, met respect voor de wensen van de ouders. Zij zijn nu actief in diverse kerkelijke gemeentes. Dat vraagt ook respect van ouders voor een kind dat een andere weg gaat dan zij hadden gewild.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 16:28

Riska schreef:Ik kan mij overigens zeer vinden in de reactie van Schelpje. Kijk eerst eens rond, neem niet gelijk belangrijke stappen, waar je later wellicht spijt van krijgt. Ik weet van jonge mensen die heel rustig hun weg hebben gezocht, met respect voor de wensen van de ouders. Zij zijn nu actief in diverse kerkelijke gemeentes.

Hmm, ik ga er dan weer vanuit dat die vraagsteller niet op een dag ineens wakker werd en dacht 'Ik kap ermee!' Wie weet hoe lang hij/zij er al mee bezig is, misschien wel jaren. Dan is de oproep om vooral geen overhaaste beslissingen te nemen een beetje hol. Daarbij kun je later ook spijt hebben dat je nog tijden tegen heug en meug in die kerkbanken bent blijven zitten...

Dat vraagt ook respect van ouders voor een kind dat een andere weg gaat dan zij hadden gewild.

Ik vraag me af hoe reeel dat is bij ouders die hun kind nu al dwingen mee naar de kerk te gaan op straffe van uithuiszetting...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jan 2012 16:59

Mee te gaan naar hun kerk op straffe van huisuitzetting.
Insane schrijft zelf al dat hij/zij naar de kerk gaat, alleen niet naar die van de ouders.
En als dat nou een oplossing kan zijn... dan denk ik dat ouders ook een steentje zouden moeten bijdrage.
Of een kind nou naar de eigen kerk gaat of naar een andere - ik zou er al lang blij mee zijn dát het naar een kerk gaat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 17:26

Hopelijk kan de vraagsteller wat duidelijkheid verschaffen, want het zou allemaal kunnen inderdaad.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 jan 2012 17:45

Mijn man heeft zich jaren geleden ook uit de Hervormde Kerk (PKN? geen idee) laten uitschrijven. We gingen verhuizen en toen kwam er ineens iets van de kerk hier in de buurt. Hij heeft zich meteen laten uitschrijven en dat ging volgens mij heel gemakkelijk: een formulier invullen en klaar.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 04 jan 2012 18:09

Insane schreef: Ik ben christelijk/gereformeerd/streng opgevoed. Daar breek ik nu volledig mee (ik ben 18).
Ik ga zondags nog 1x naar de PKN omdat ik anders het huis uit moet, (als ik niet meer naar een kerk ga dus) en vroeg me af hoe je je uitschrijft bij een kerk.
Graag zie ik een eerlijk antwoord! liever niet in ''forumtaal'' dan in foutieve forumtaal.

Huisregels zijn nu eenmaal huisregels maar je hebt de leeftijd om je eigen huisregels te gaan bepalen ,dat kan natuurlijk niet bij je ouders thuis die nog steeds de verzorging en verantwoording voor jou dragen. Tot zo lang dat jij niet de verantwoording voor je zelf neemt en op je zelf gaat wonen lijkt het mij redelijk dat jij je aan de huisregels van je ouders moet houden.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jan 2012 18:16

Galateia schreef:Mijn man heeft zich jaren geleden ook uit de Hervormde Kerk (PKN? geen idee) laten uitschrijven. We gingen verhuizen en toen kwam er ineens iets van de kerk hier in de buurt. Hij heeft zich meteen laten uitschrijven en dat ging volgens mij heel gemakkelijk: een formulier invullen en klaar.
Denk ook aan de administratie van de burgerlijke gemeente. Mijn zoon krijgt steeds een brief van de PKN-kerk als hij verhuisd is. Voor hem op zich geen probleem, voor mijn dochter bv. een zeer grote irritatie. Als je ook uit de administratie van de gemeente gehaald bent wat kerkelijke gezindte betreft, is het definitief over.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 18:21

Pasker schreef:Huisregels zijn nu eenmaal huisregels maar je hebt de leeftijd om je eigen huisregels te gaan bepalen ,dat kan natuurlijk niet bij je ouders thuis die nog steeds de verzorging en verantwoording voor jou dragen. Tot zo lang dat jij niet de verantwoording voor je zelf neemt en op je zelf gaat wonen lijkt het mij redelijk dat jij je aan de huisregels van je ouders moet houden.

Dat lijkt me toch niet. Natuurlijk moet je elkaar ontzien, maar dat ouderlijk gezag reikt op die leeftijd toch echt niet meer tot in de slaapkamer.

Op jezelf gaan wonen zou wel een hoop oplossen. :-)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 jan 2012 18:42

Riska schreef:Denk ook aan de administratie van de burgerlijke gemeente. Mijn zoon krijgt steeds een brief van de PKN-kerk als hij verhuisd is. Voor hem op zich geen probleem, voor mijn dochter bv. een zeer grote irritatie. Als je ook uit de administratie van de gemeente gehaald bent wat kerkelijke gezindte betreft, is het definitief over.

Je hebt gelijk, daar is mijn man toen ook nog mee aan de slag gegaan. Maar het ging echt ontzettend eenvoudig.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2012 19:42

Faramir schreef:Eenmaal gedoopt is echter altijd gedoopt dus dat strepen ze niet weg. Mocht je je later dan bedenken dan zul je geen tweede doop ontvangen. Net zoals een diploma bij InHolland. Je kan wel niets meer met die hogeschool te maken willen hebben (bijvoorbeeld omdat je papiertje waardeloos is geworden) toch zul je bij die school geregistreerd blijven staan omdat je ooit bent afgestudeerd.

Er is geen school ter wereld waar zuigelingen hun diploma behalen dus die vergelijking slaat nergens op.

Insane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Insane » 04 jan 2012 19:49

Hallo allemaal,

ik heb even met verbazing de hoeveelheid reacties zitten bekijken, en mij werd regelmatig om opheldering gevraagd. (overdag werk ik gewoon :roll:) Ik had eigenlijk een slotje verwacht nadat ik had aangegeven dat mijn vraag beantwoord was maar als dit een nieuwe discussie word: daar is een forum voor.

Even voor de duidelijkheid wat over mij zelf:

Ik ben een hij, kom uit de gereformeerde gemeente, en koos de naam insane omdat die toevallig op een cd stond die op me bureau lag (angerfist - criminally insane voor de geintereseerde)

Ik ben nu vast wel wat vergeten te beantwoorden laat maar weten wat ik over het hoofd heb gezien.

Mijn vader is niet christelijk opgevoed mijn moeder wel.
ze komen uit de oud gereformeerde gemeente waar ze weg gegaan zijn door onenigheid.
Het steekt bij ons allemaal raar in elkaar wat betreft regeltjes etc.

Mijn afkeer met alles wat met geloof te maken heeft komt door het volgende:

er word geleeft in een eigen gecreerd wereldje : eigen krant (RD), eigen radio (refo. omroep), eigen scholen, eigen kledingwinkels, boekhandels, etc. Daarnaast moet alles ook nog is aangepast worden aan hun wereldje: verbod op striptease woudenberg, urk, staphorst, verbod op circus in barneveld, winkels zondag niet openstellen enzovoort.

Toen ik 11/12 was heb ik me erg met '''het geloof'' bezig gehouden. maar er bleef zoveel ontbeantwoord of gewoon simpelweg afgewimpeld met: wij mensen willen te veel weten, dat is voor ons niet te begrijpen, dat weet alleen god enz.

toen ik 14 was merkte ik pas echt de invloed van alle regeltjes/ het geloof, werkelijk overal zit het in. regels die gesteld worden vallen niet uit te leggen, en word later afgedaan als: ja dat mocht vroeger niet. Die regeltjes hebben alleen wel heel veel impact gehad op mijn middelbare school en laatste jaren basisschool. Niet bij de groep horen, niet aan dingen mee kunnen doen en er een beetje buiten liggen. Ik ben mij toen vrij gaan vechten en sinds dien ben ik veel meer mezelf geworden.

toen ik 16/17 was escaleerde het allemaal bijna doordat ik '' de huisregels '' niet meer wilde volgen en niet meer naar chategesatie ging, en naar een andere kerk wilde. helaas heb ik het toen niet zo ver laten komen waar ik nog steeds spijt van heb. als je minderjarig ben kunnen je ouders je namelijk niks maken en een bemiddelaar/hulpverlener is niet christelijk en snapt je veel beter en zal waarschijnlijk veel meer aan je kant staan.

nu ik 18 ben probeer ik het recht te zetten. ik woon nog thuis dus blijf nog even naar de kerk gaan maar alleen zondagsavonds en niet meer met kerst, oud en nieuw enz. ga niet meer naar chategesatie, lees aan tafel niet mee etc.

Omdat er het een en ander gebeurt is waardoor ik er voor gekozen heb mijn opleidingen te stoppen werk ik momenteel en zou een kamer kunnen betalen. maar als ik in februari of anders september met een nieuwe opleiding start zit ik dan met een probleem dus het is even wachten op het schip met geld.

zo een heel verhaal en hoop dat ik zo beetje duidelijkheid heb kunnen geven, en ben wel benieuwd wat jullie nou van zo'n opvoeding vinden die (Nog steeds!!!) enorm veel jongeren krijgen die zo niet zelf mogen kiezen in een periode die wel bepalend is voor je leven.

Mortlach, bedankt voor je ruime luchtige (positief) kijk op zaken en je waardevolle antwoorden!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2012 19:50

mohamed schreef:Nou, ik denk dat je donders goed weet wat ik bedoel, want voor de RKK blijf je altijd katholiek, wat natuurlijk wel lekker makkelijk is mocht je je vergissen en God bestaat toch. Dan loop je gewoon naar Jezus toe met je doopsel, niks aan de hand! :mrgreen:

Mortlach schreef:Jongen, alsof ik dat soort details weet van een organisatie waar ik al vanaf mijn 10de niets meer mee te maken wilde hebben.

Wil je soms beweren dat je vergeten was dat je gedoopt bent en wat dat betekent? ](*,)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 20:43

mohamed schreef:Wil je soms beweren dat je vergeten was dat je gedoopt bent

Nee, daarvoor drink ik blijkbaar nog niet genoeg

en wat dat betekent? ](*,)

Ik kan zeggen wat het voor mij betekent, dat ik als zuigeling een keer ben natgespetterd door een man in een gewaad. Wat het voor de kerk betekent kan me werkelijk waar niets schelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2012 20:44

Er vallen mij een aantal zaken op. Je weet niet eens hoe je catechisatie moet schrijven !
Ook heb je je opleidingEN stopgezet. Hoeveel opleidingen volgde je dan ?
Volgens mij is er meer aan de hand met jou en niet alleen het afzetten tegen het geloof, maar sowieso tegen alle volwassen regels.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 20:47

Insane schreef:Mortlach, bedankt voor je ruime luchtige (positief) kijk op zaken en je waardevolle antwoorden!

Geen probleem en graag gedaan!

Hopelijk weet je gauw je weg te vinden. Om dan toch nog wat toe te voegen, hopelijk zie je gauw in dat geloven niet per se hetzelfde betekent als die verfoeide regeltjes en dat isolement uit je jeugd. Wat je dan doet met die kennis mag je helemaal zelf weten. :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”