Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Mortlach » 19 dec 2011 18:04

Cicero schreef:Ik zie een levensgroot probleem met jouw stellingname. Als je even doordenkt, kun je eigenlijk geen enkele wetenschappelijk uitspraak meer doen, want ja, wie weet gaf God hier een draai of daar een zetje. Misschien schiep God de wereld wel, inclusief ingeschapen geschiedenis, afgelopen donderdag!

Ketter! Het was afgelopen dinsdag!

Maar je vat mijn stuk goed samen. Je kunt dan simpelweg geen enkele uitspraak meer doen, geen enkel onderzoek meer verantwoorden. De vermeerdering van kennis en techniek zou simpelweg volledig stilvallen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 dec 2011 18:13

En er is nog een probleem.

Ben je het met me eens dat de wereld wel 4,5 miljard oud LIJKT, dat het LIJKT alsof al het leven afstamt van een gemeenschappelijke voorouder? Wetenschappers zijn over het algemeen niet de domste mensen namelijk en zij komen niet voor niets tot deze conclusies.

Nu heb je twee concurerende aannames de 'hypothese God' en de 'hypothese Vliegend Spaghettimonster'. Beiden bovennatuurlijke, almachtige wezens. Beide aannames claimen dat die wezens het universum uit niets hebben geschapen. Alleen, de VSM-hypothese beweert dat het VSM expres bewijzen vervalst om wetenschappers te misleiden. het VSM heeft namelijk een nogal vreemd gevoel voor humor.

De 'Hypothese God' beweert dat God inherent eerlijk en betrouwbaar is, God kan zelfs niet liegen. Met de hypothese God kun je de uiterlijke schijn van de ouderdom van de Aarde niet verklaren, met de hypothese VSM wel. Dus is de hypothese VSM kwalitatief beter dan de hypothese God.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 19 dec 2011 20:45

@Boekenlezer: "tegenstrijdigheid" misschien heb ik het ongelukkig geformuleerd: Genesis geeft weer hoe de Bijbelschrijvers in de 6e eeuw voor Chr. een lofdicht op de schepping en God als schepper schreven.
Zij hadden uiteraard niet de kennis van de huidige wetenschap tot hun beschikking. (net als Jezus, die dacht dat mensen bezeten waren, terwijl deze psychisch niet in orde waren)

Misschien dachten ze in de 6e eeuw v Chr. dat het zo gelopen was. Wij echter zouden beter moeten weten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2011 21:01

blijblij schreef:De Bijbel is ook geen natuurkunde/biologie boek.

Genesis 1 is dus een geloofsuiting: ik geloof dat God schepper van hemel en aarde is.

De wijze waarop de aarde is ontstaan leren we van natuurkundigen en biologen.

Ben ik met je eens, maar Genesis heeft wel een symbolische betekenis die het beste te achterhalen is door kennis van de schrijver en diens achtergrond te nemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2011 21:03

Mortlach schreef:Dus is de hypothese VSM kwalitatief beter dan de hypothese God.

Lasterpraat van een onwetende.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 20 dec 2011 09:08

@blijblij

Je schrijft dat Genesis uitlegt hoe de zonde er kwam. Maar dat vind ik juist het grootste probleem van het verenigen van evolutie met het christelijk geloof. Op het moment dat je er vanuit gaat dat God de aarde door de oerknal, en het leven door evolutie geschapen zou hebben, dan zou je zeggen dat er heel wat beesten stierven voordat de mens er kwam. Sterker nog, er moet een beest geweest zijn dat extreem dicht bij intelligent leven kwam, vóór dat ene dier dat dan door God als "mens" bestempeld zou worden. Dat zou toch wel een bijna mens zijn dan, waar er miljoenen van gestorven zijn vóórdat de zondeval plaatsvond, en daarmee de dood de wereld in kwam.

Volgens mij kun je Genesis (1-11) afdoen als een mythe, of geloven als het ware woord van God, maar wordt het heel lastig en zo flexibel als een rubberen paling op het moment dat je gaat cherry-picken en zelf gaat besluiten wat letterlijk en wat symbolisch is.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 20 dec 2011 09:47

mohamed schreef:Lasterpraat van een onwetende.

Je kan natuurlijk ook inhoudelijk op zijn stellingname in gaan. Het is was, ga ik even vanuit, niet als laster bedoelt.

Ook leuk om iemand "ontwetende" te noemen, laat meteen weer het ware gezicht van religie zien.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2011 09:56

Luke. schreef:@blijblij

Je schrijft dat Genesis uitlegt hoe de zonde er kwam. Maar dat vind ik juist het grootste probleem van het verenigen van evolutie met het christelijk geloof. Op het moment dat je er vanuit gaat dat God de aarde door de oerknal, en het leven door evolutie geschapen zou hebben, dan zou je zeggen dat er heel wat beesten stierven voordat de mens er kwam. Sterker nog, er moet een beest geweest zijn dat extreem dicht bij intelligent leven kwam, vóór dat ene dier dat dan door God als "mens" bestempeld zou worden. Dat zou toch wel een bijna mens zijn dan, waar er miljoenen van gestorven zijn vóórdat de zondeval plaatsvond, en daarmee de dood de wereld in kwam.

Volgens mij kun je Genesis (1-11) afdoen als een mythe, of geloven als het ware woord van God, maar wordt het heel lastig en zo flexibel als een rubberen paling op het moment dat je gaat cherry-picken en zelf gaat besluiten wat letterlijk en wat symbolisch is.

Als je de evolutietheorie accepteert zoals die er nu voorstaat, dan
- was de dood er al lang voor de mens
- was er geen historisch paradijs en geen historische zondeval.

Dat levert uiteraard een probleem op voor traditionele gereformeerde/evangelische theologie.

Maar toch is dat probleem betrekkelijk. Want het klassieke model heeft het ook heel erg moeilijk met te verklaren waarom God de zondeval liet gebeuren. Ik ken de oplossingen daarvoor, maar wie kan nu zeggen dat die werkelijk bevredigen? De oplossingen die theologen bedenken die geen historische zondeval veronderstellen zouden daarom niet zomaar afgedaan moeten worden.

Berkhof bijvoorbeeld stelt dat de mens altijd tegelijk schepsel en zondaar geweest is. (Dat betekent volgens hem niet dat de zonde een gegeven is, want zonde vloeit niet voort uit de schepping maar uit misbruikte vrijheid.) Hij wijst op Ireaneaus die de paradijstoestand niet als volmaakte toestand, maar als pril begin waarbij de mens nog echt mens moest worden door zijn vrije wil te gebruiken. Als de mens dan in Gen. 3 gaat handelen, valt hij meteen in de zonde. Dat proces herhaalt zich in Gen. 3-11. Adam is zowel de eerste mens als de mens in het algemeen.
Zonde als misbruik van vrijheid is uiterst persoonlijk, maar ook ingebed in beneden- en bovenpersoonlijke machten die tot zonde dringen ("erfzonde"). De mens draagt de erfenis uit het dierenrijk mee (instincten, vgl. de slang in het paradijs) en leeft in een wereld die reeds gestempeld is door zonde, qua mensen en qua structuren en ideologieën.

De schepping is volgens Berkhof weliswaar goed (dat betekent niet volmaakt), maar ook voorlopig en onvoltooid. Negatieve verschijnselen kunnen niet zomaar met de gevolgen van de zonde in verband gebracht worden, en kunnen ook niet louter negatief zijn omdat bijv. rampen en dood samenhangen met de voortgang van het leven. De schepping is aangelegd op haar verheffing tot een wereld die geconcentreerd is op en dienstbaar is aan een radicaal nieuw mens-zijn.
Er is veel leed dat bij Gods goede schepping hoort. Dat valt niet te verklaren. Blijkbaar is het nooit Gods bedoeling geweest om een wereld kant en klaar in aanzijn te roepen.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 20 dec 2011 09:57

@luke: cherrypicking: nee hoor! en ik ben ook geen rubberen paling :)
Als ik schrijf: 1-11 zijn oerverhalen, die een verklaring moeten geven, dan bedoel ik natuurlijk dat geen van deze verhalen werkelijk historie zijn. Dus ik neem de zondeval niet opeens wel als een historisch gegeven.

Net als dat mensen dachten: hoe komen we hier eigenlijk? dachten ze ook: hoe komt het dat piet de hersenen van jan inslaat, marietje vreemdgaat met henk, hoe komt het dat koos me 800 gram paling verkoopt voor de prijs van een kilo en waarom zijn we door God als banneling aan Babel gegeven?

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 20 dec 2011 10:43

Cicero schreef:
Als je de evolutietheorie accepteert zoals die er nu voorstaat, dan
- was de dood er al lang voor de mens
- was er geen historisch paradijs en geen historische zondeval.

Dat levert uiteraard een probleem op voor traditionele gereformeerde/evangelische theologie.

Maar toch is dat probleem betrekkelijk. Want het klassieke model heeft het ook heel erg moeilijk met te verklaren waarom God de zondeval liet gebeuren. Ik ken de oplossingen daarvoor, maar wie kan nu zeggen dat die werkelijk bevredigen? De oplossingen die theologen bedenken die geen historische zondeval veronderstellen zouden daarom niet zomaar afgedaan moeten worden.

Berkhof bijvoorbeeld stelt dat de mens altijd tegelijk schepsel en zondaar geweest is. (Dat betekent volgens hem niet dat de zonde een gegeven is, want zonde vloeit niet voort uit de schepping maar uit misbruikte vrijheid.) Hij wijst op Ireaneaus die de paradijstoestand niet als volmaakte toestand, maar als pril begin waarbij de mens nog echt mens moest worden door zijn vrije wil te gebruiken. Als de mens dan in Gen. 3 gaat handelen, valt hij meteen in de zonde. Dat proces herhaalt zich in Gen. 3-11. Adam is zowel de eerste mens als de mens in het algemeen.
Zonde als misbruik van vrijheid is uiterst persoonlijk, maar ook ingebed in beneden- en bovenpersoonlijke machten die tot zonde dringen ("erfzonde"). De mens draagt de erfenis uit het dierenrijk mee (instincten, vgl. de slang in het paradijs) en leeft in een wereld die reeds gestempeld is door zonde, qua mensen en qua structuren en ideologieën.

De schepping is volgens Berkhof weliswaar goed (dat betekent niet volmaakt), maar ook voorlopig en onvoltooid. Negatieve verschijnselen kunnen niet zomaar met de gevolgen van de zonde in verband gebracht worden, en kunnen ook niet louter negatief zijn omdat bijv. rampen en dood samenhangen met de voortgang van het leven. De schepping is aangelegd op haar verheffing tot een wereld die geconcentreerd is op en dienstbaar is aan een radicaal nieuw mens-zijn.
Er is veel leed dat bij Gods goede schepping hoort. Dat valt niet te verklaren. Blijkbaar is het nooit Gods bedoeling geweest om een wereld kant en klaar in aanzijn te roepen.

Voor mij zijn sommige uitleggingen van theologen wel bevredigend, maar zelfs als deze dat niet waren, ga ik er niet vanuit dat omdat ik het niet snap, de Bijbel dan wel anders zal zijn dan hij lijkt te zijn.

Wat de voor mij meest voor de hand liggende uitleg betreft:
volgens mij was het C.S.Lewis (ik kan er naast zitten) die schreef:
Deze wereld is waarschijnlijk niet de beste wereld die God had kunnen maken, als je streeft naar zo min mogelijk lijden en zo min mogelijk mensen naar de hel sturen. Maar waarschijnlijk wel de beste wereld die God had kunnen maken, als je streeft naar zo min mogelijk lijden, zo min mogelijk mensen naar de hel sturen, waar vrije wil ook toegestaan wordt.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2011 11:24

Mortlach schreef:Waarom niet? Je zegt enerzijds dat de Bijbel zich aanpast aan de ontvanger, maar anderzijds dat ie accuraat moet zijn. Het lijkt mij bijzonder lastig om kwantum mechanica uit te leggen aan iemand uit de Bronstijd, aan mensen die geen benul hadden of konden hebben van de afstanden, tijdperken en krachten die komen kijken bij het ontstaan van de Aarde. Als de werkelijkheid dus te ingewikkeld is om simpel uit te leggen, dan zit je toch met een probleem. Stonden er maar een paar vergelijkingen in de Bijbel, de wetten van Newton, Keppler en Einstein, bijvoorbeeld, of Hubble's wet.

Het lijkt mij niet nodig om de schepping uit te leggen met natuurkundige wetten die in de laatste paar eeuwen ontdekt zijn. Stel, je zou de atoombomexplosie op Hirosjima en Nagasaki beschrijven als: "er was rust in de stad, en toen kwam er plotseling een vreselijke knal, grote schokgolven en vreselijke hitte etc." (zoiets), dan rep je niet over nucleaire kettingreacties en verrijkt uranium, maar dan beschrijf je toch op een accurate en begrijpelijke manier wat er gebeurde. Je schrijft dan wat meer vanuit de ervaring van zo'n stadsbewoner, en minder vanuit wetenschappelijke verklaringen. Vanuit een bepaald perspectief dus. Voor iemand die nog nooit gehoord heeft van kernenergie en atomen zou zo'n beschrijving voldoende kunnen zijn.

Mortlach schreef:Je kunt trouwens prima wetenschappelijk uitsluiten dat er een Ontwerper aan het werk is geweest. Je zegt namelijk gewoon "natuurlijke gevolgen hebben natuurlijke oorzaken" en klaar is Kees.

Dat is geen objectieve uitsluiting, dat is hooguit een subjectieve uitsluiting. Dat is zoiets als: 'ik wil zo en zo werken, en niet zo, dus spreek ik dit en dat voor mijzelf af'. Dat kun je doen, maar daarmee zijn de beperkingen die je jezelf dan oplegt nog geen objectief bestaande beperkingen.

Mortlach schreef:Het is al een aanname dat er zoiets als een werkelijkheid bestaat waarover wij zinvolle uitspraken kunnen doen.

Dat klopt. Die aanname is niet altijd en overal voor waar aangenomen geweest. Ik meen me uit boeken te herinneren dat ook deze aanname verband houdt met het christelijke geloof.

Een citaat als dit is wel leuk:
De meeste mensen vinden dit de normaalste zaak van de wereld. Maar de filosofen niet! David Hume en Bertrand Russell maakten zich als goede ongelovigen ernstig zorgen over het feit dat we niet het minste idee hebben waarom de regelmaat van de natuur zich op dit moment voltrekt en dat we niet de minste rationele aanleiding hebben om te denken dat deze regelmaat er morgen ook nog zal zijn. Als iemand zou zeggen: "Maar de toekomst is toch altijd net zo geweest als het verleden in het heden", zouden Hume en Russell antwoorden dat je uitgaat van datgene wat je nu juist wilt bewijzen. (Tim Keller, In alle redelijkheid, blz. 145-146.)

Mij persoonlijk spreekt de common sense benadering van Thomas Reid meer aan, dan het nogal extreme scepticisme van David Hume, wat betreft de stroming van het Britse empirisme in de filosofie.

Mortlach schreef:Dat er een Ontwerper is is ook een aanname. Toch zijn niet alle aannames gelijk. Je moet met de kleinst mogelijke aanname zo veel mogelijk kunnen verklaren, maar niet meer dan dat. Dat natuurlijke processen niet veranderen door de tijd is een kleine aanname. We zien immers dingen niet continue veranderen. Die aanname verklaart de gehele werkelijkheid, maar niet meer (als het zou verklaren waarom dingen soms omhoogvallen, was het een slechte aanname).

De 'aanname God' is de grootst mogelijke aanname die je kunt doen. (Almachtig, Alwetend Alomtegenwoordig en Bovennatuurlijk) waarmee je werkelijk waar ALLES kunt verklaren. Dus ook dat als ik een mandarijntje laat vallen, het eerst 2 kilometer omhoogvalt, daar een paar loopings maakt en het als banaan weer naar beneden kom vallen.

In feite zijn we nu bezig met een stukje wetenschapsfilosofie, en ik denk dat dat wel nuttig is binnen het kader van deze discussie.

Als christen kan ik onmogelijk om de aanname van een Ontwerper heen. Alhoewel ik me als (hobby)filosoof ook zal moeten kunnen bewegen in een denken zonder de aanname van een Ontwerper, om door te kunnen denken over de consequenties daarvan.
De aanname dat alles zich volgens natuurkundige wetten gedraagt, is een zeer plausibele aanname in onze normale werkelijkheid, zoals wij die om ons heen zien. (Een aanname, die Thomas Reid weer als uitgangspunt ging gebruiken, het zg. common sense denken, om weer normaal denken mogelijk te maken.) Maar tot hoever strekt zich dat uit? Ik zei net al 'in onze normale werkelijkheid'. Binnen die werkelijkheid kun je die aanname met zekerheid toepassen. Maar om die aanname tot in het oneindige te gaan toepassen, zoals evolutionisten doen met hun verklaringsmodellen voor het ontstaan van leven en de hele werkelijkheid, is volgens mij een aanmerkelijk grotere aanname, dan dat alles zich in onze normale werkelijkheid zoals wij die nu zien en kennen, zich volgens de natuurkundige wetten gedraagt. De aanname van een Ontwerper, om de natuurwetten te creëren en de werkelijkheid zoals wij die kennen, is volgens mij helemaal niet zo'n onnatuurlijke en kunstmatige aanname. Als jij een werkende machine ziet, zie je een proces verlopen. Er bewegen delen. Maar kun je vanuit wat je dan ziet het hele ontstaan van die machine verklaren? Volgens mij ga jij, als het gaat om het ontstaan van die machine, ook meteen op een heel andere toer denken. Dat zal dan zoiets worden als: er was een ontwerper bezig met AutoCAD, die heeft ontwerptekeningen uitgewerkt, en volgens die tekeningen is toen die machine gebouwd, mogelijk door die ontwerper zelf, of anders door een andere werkman aan de hand van die tekeningen. Dan is het bouwen van die machine een ander proces, dan dat de machine in werking is. Als je dat zegt, zul je niet de tegenwerping van iemand anders krijgen: 'Ja hallo, dat zeg jij omdat je het ontstaan van die machine niet volgens de nu zichtbare processen kunt verklaren! Dat is te makkelijk!'
Daarom heb ik m.b.t. onze werkelijkheid altijd zoiets gehad van: wil je het ontstaan daarvan verklaren, met al die biologische processen, dan zul je toch op zijn minst aan zoiets als Intelligent Design moeten. Een naturalistisch-materialistische verklaring wordt wel een héél erg sterk verhaal. Of om het in jouw termen te zeggen: naar mijn idee werk je dan wel met enorm grote aannamen, onwaarschijnlijk groot zelfs.

Mortlach schreef:Zie je het verschil?

Het verschil tussen een kleine en een grote aanname heb ik denk ik wel begrepen, ook al heb ik het zojuist dan heel anders uitgewerkt dan hoe jij het zal doen.

Mortlach schreef:Dus ja, technisch gezien kun je nooit voor 100% zeggen hoe iets in het verleden is gebeurd, maar daar streeft wetenschap ook niet naar.

Oké, dan vinden we toch wat eenstemmigheid over bepaalde zaken. Dat houdt dan echter wel in, dat bepaalde evolutionistische verklaringen voor een bijbelgelovige christen onaanvaardbaar zijn. Die zal behoefte hebben aan alternatieve verklaringen.

Mortlach schreef:Ken je Last Tuesdayism, de stelling dat de gehele wereld zoals die nu is afgelopen dinsdag is geschapen? Dat zou zomaar kunnen.

Het probleem daarvan voor mij is, dat het strijdt met het common sense principe van Thomas Reid. Natuurlijk kun je dit filosofisch onderbouwen als bestaande mogelijkheid, maar je gaat dan in tegen het principe wat ik zojuist beschreven heb: dat alles zich in onze normale werkelijkheid zoals wij die nu zien en kennen, zich volgens de natuurkundige wetten gedraagt. De vraag was alleen: hoever kun je dat doortrekken? Volgens mij verder dan vorige week dinsdag of donderdag. Het verklaren van zoiets als de Tweede Wereldoorlog wordt volgens mij wel een erg grote uitdaging in het Last Tuesdayism.

Mortlach schreef:Feit is dat wetenschap prima in staat is natuurlijke modellen te produceren om het ontstaan van de wereld en het leven te verklaren.

Tja, ik zie dat als niet meer dan ongeloofwaardige puur theoretische hypothesen. Sterke verhalen, om het eens anders te zeggen.

Mortlach schreef:Als de wereld op niet-natuurlijke wijze is ontstaan, kun je de wetenschap volledig schrappen en kan ik met evenveel overtuiging beweren dat de wereld pas sinds afgelopen dinsdag bestaat als jij dat jouw standpunt kunt volhouden, en geen enkele manier om te bepalen wie er gelijk heeft.

Dat klopt dus niet. Zo dacht iemand als Thomas Reid ook niet. Je trekt nu bepaalde lijnen te extreem door.
Ik herinner mij uit de filosofie iets van wetskringen. Ik heb mij daarin nog nooit zo grondig verdiept, maar mijn intuïtie suggereert dat dat ook van doen heeft met dit onderwerp.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 20 dec 2011 11:48

Ik maak jullie attent voor de uitnodiging in de aangegeven plaatsen:

www.De-Schepping.nl
Laatst gewijzigd door marin op 20 dec 2011 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2011 11:48

blijblij schreef:@luke: cherrypicking: nee hoor! en ik ben ook geen rubberen paling :)
Als ik schrijf: 1-11 zijn oerverhalen, die een verklaring moeten geven, dan bedoel ik natuurlijk dat geen van deze verhalen werkelijk historie zijn. Dus ik neem de zondeval niet opeens wel als een historisch gegeven.

Net als dat mensen dachten: hoe komen we hier eigenlijk? dachten ze ook: hoe komt het dat piet de hersenen van jan inslaat, marietje vreemdgaat met henk, hoe komt het dat koos me 800 gram paling verkoopt voor de prijs van een kilo en waarom zijn we door God als banneling aan Babel gegeven?

Hier ontstaat voor mij dus een groot probleem. Hier gaat het om het hele kernprobleem waarom ik deze discussie feitelijk ben begonnen.
Hoe kun je het heden verklaren nou met historische onzin? Dat werkt toch niet? Iets wat historisch gezien onzin is, kan toch onmogelijk nog een verklarende kracht hebben? Dat kan weinig meer zijn dan onbruikbare rotzooi.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2011 11:51

Boekenlezer schreef:Het lijkt mij niet nodig om de schepping uit te leggen met natuurkundige wetten die in de laatste paar eeuwen ontdekt zijn. Stel, je zou de atoombomexplosie op Hirosjima en Nagasaki beschrijven als: "er was rust in de stad, en toen kwam er plotseling een vreselijke knal, grote schokgolven en vreselijke hitte etc." (zoiets), dan rep je niet over nucleaire kettingreacties en verrijkt uranium, maar dan beschrijf je toch op een accurate en begrijpelijke manier wat er gebeurde. Je schrijft dan wat meer vanuit de ervaring van zo'n stadsbewoner, en minder vanuit wetenschappelijke verklaringen. Vanuit een bepaald perspectief dus. Voor iemand die nog nooit gehoord heeft van kernenergie en atomen zou zo'n beschrijving voldoende kunnen zijn.

Goed, het universum was er eerst niet, en toen wel. De Aarde was er eerst niet, en toen wel. Leven was er eerst niet, en toen wel. De mens was er eerst niet, en toen wel. Dat is de Oerknal, de vorming van het zonnestelsel, de vorming van de Aarde en de vorming van leven voldoende uitgelegd aan iemand uit het Genesis-tijdperk.

Dat is geen objectieve uitsluiting, dat is hooguit een subjectieve uitsluiting. Dat is zoiets als: 'ik wil zo en zo werken, en niet zo, dus spreek ik dit en dat voor mijzelf af'. Dat kun je doen, maar daarmee zijn de beperkingen die je jezelf dan oplegt nog geen objectief bestaande beperkingen.

Het is niet een kwestie van niet willen, maar van van niet kunnen werken, zoals eerder is aangegeven.

Een citaat als dit is wel leuk:
De meeste mensen vinden dit de normaalste zaak van de wereld. Maar de filosofen niet! David Hume en Bertrand Russell maakten zich als goede ongelovigen ernstig zorgen over het feit dat we niet het minste idee hebben waarom de regelmaat van de natuur zich op dit moment voltrekt en dat we niet de minste rationele aanleiding hebben om te denken dat deze regelmaat er morgen ook nog zal zijn. Als iemand zou zeggen: "Maar de toekomst is toch altijd net zo geweest als het verleden in het heden", zouden Hume en Russell antwoorden dat je uitgaat van datgene wat je nu juist wilt bewijzen. (Tim Keller, In alle redelijkheid, blz. 145-146.)

Inderdaad, er iets niets dat de werkelijkheid dwingt om zich morgen hetzelfde te gedragen als vandaag. Toch durf ik in een vliegtuig te stappen en ben ik niet bang dat de natuurwetten ineens zo veranderen dat ik halverwege de vlucht neerstort.

In feite zijn we nu bezig met een stukje wetenschapsfilosofie, en ik denk dat dat wel nuttig is binnen het kader van deze discussie.

Als christen kan ik onmogelijk om de aanname van een Ontwerper heen. Alhoewel ik me als (hobby)filosoof ook zal moeten kunnen bewegen in een denken zonder de aanname van een Ontwerper, om door te kunnen denken over de consequenties daarvan.
De aanname dat alles zich volgens natuurkundige wetten gedraagt, is een zeer plausibele aanname in onze normale werkelijkheid, zoals wij die om ons heen zien. (Een aanname, die Thomas Reid weer als uitgangspunt ging gebruiken, het zg. common sense denken, om weer normaal denken mogelijk te maken.) Maar tot hoever strekt zich dat uit? Ik zei net al 'in onze normale werkelijkheid'. Binnen die werkelijkheid kun je die aanname met zekerheid toepassen. Maar om die aanname tot in het oneindige te gaan toepassen, zoals evolutionisten doen met hun verklaringsmodellen voor het ontstaan van leven en de hele werkelijkheid, is volgens mij een aanmerkelijk grotere aanname, dan dat alles zich in onze normale werkelijkheid zoals wij die nu zien en kennen, zich volgens de natuurkundige wetten gedraagt.

Hoe verandert de aanname als je de breedte waarop je die toepast verandert? Een fossiel dat je uit de grond trekt is 'normale werkelijkheid', een genoom dat je ontrafeld is 'normale werkelijkheid', rontgenstraling van een supernova die je opvangt met een telescoop is 'normale werkelijkheid'. Het is niet oneindig.

Laat ik de vraag stellen: hoe ver terug mag je gaan voordat je 'buiten onze normale werkelijkheid' komt en waarom precies? 100 jaar? 1000 jaar? 100.000 jaar? 357.837 jaar, 254 dagen en 4 uur?

De aanname van een Ontwerper, om de natuurwetten te creëren en de werkelijkheid zoals wij die kennen, is volgens mij helemaal niet zo'n onnatuurlijke en kunstmatige aanname.

Natuurlijk is het dat wel.

Als jij een werkende machine ziet, zie je een proces verlopen. Er bewegen delen. Maar kun je vanuit wat je dan ziet het hele ontstaan van die machine verklaren? Volgens mij ga jij, als het gaat om het ontstaan van die machine, ook meteen op een heel andere toer denken. Dat zal dan zoiets worden als: er was een ontwerper bezig met AutoCAD, die heeft ontwerptekeningen uitgewerkt, en volgens die tekeningen is toen die machine gebouwd, mogelijk door die ontwerper zelf, of anders door een andere werkman aan de hand van die tekeningen. Dan is het bouwen van die machine een ander proces, dan dat de machine in werking is. Als je dat zegt, zul je niet de tegenwerping van iemand anders krijgen: 'Ja hallo, dat zeg jij omdat je het ontstaan van die machine niet volgens de nu zichtbare processen kunt verklaren! Dat is te makkelijk!'

Metaforen met machines gaan altijd mank, simpelweg omdat machines niet leven en zich niet voortplanten met overerving van eigenschappen. Als ik naar de planeten om de zon kijk, zie ik dingen bewegen. Toch geeft mij dat geen enkele reden te denken dat er iemand moet zijn geweest die dat zo heeft ontworpen.

Daarom heb ik m.b.t. onze werkelijkheid altijd zoiets gehad van: wil je het ontstaan daarvan verklaren, met al die biologische processen, dan zul je toch op zijn minst aan zoiets als Intelligent Design moeten.

Gelukkig niet zeg. Intelligent Design is gewoon creationisme in een nieuw jasje om een Amerikaans grondwettelijk verbod te omzeilen.

Een naturalistisch-materialistische verklaring wordt wel een héél erg sterk verhaal. Of om het in jouw termen te zeggen: naar mijn idee werk je dan wel met enorm grote aannamen, onwaarschijnlijk groot zelfs.

De aannames blijven hetzelfde: natuurlijke gevolgen hebben natuurlijke oorzaken; natuurwetten zijn min of meer constant. Natuurlijk weten we nog een hoop niet, daarom doen we nog onderzoek.

Het verschil tussen een kleine en een grote aanname heb ik denk ik wel begrepen, ook al heb ik het zojuist dan heel anders uitgewerkt dan hoe jij het zal doen.

Je stapt daarbij wel heel makkelijk over het bezwaar heen dat je met de aanname 'Ontwerper' direct geen enkele uitspraak meer kunt doen...

Oké, dan vinden we toch wat eenstemmigheid over bepaalde zaken. Dat houdt dan echter wel in, dat bepaalde evolutionistische verklaringen voor een bijbelgelovige christen onaanvaardbaar zijn. Die zal behoefte hebben aan alternatieve verklaringen.

Prima. En als ze met iets komen dat de werkelijkheid beter verklaart dan het huidige systeem, praten we wel weer verder...

Het probleem daarvan voor mij is, dat het strijdt met het common sense principe van Thomas Reid. Natuurlijk kun je dit filosofisch onderbouwen als bestaande mogelijkheid, maar je gaat dan in tegen het principe wat ik zojuist beschreven heb: dat alles zich in onze normale werkelijkheid zoals wij die nu zien en kennen, zich volgens de natuurkundige wetten gedraagt. De vraag was alleen: hoever kun je dat doortrekken? Volgens mij verder dan vorige week dinsdag of donderdag. Het verklaren van zoiets als de Tweede Wereldoorlog wordt volgens mij wel een erg grote uitdaging in het Last Tuesdayism.

Nee hoor. Waarom zou dat in vredesnaam een probleem zijn? Toen God afgelopen dinsdag het universum schiep, schiep hij de geschiedenis van WO2 gewoon mee. Aangezien God almachtig is, kan hij dat makkelijk. Je zegt het zelf toch ook? Waarom zou de werkelijkheid zich iets aantrekken van wat wij 'common sense' vinden. Sterker nog, als je iets weet van relativiteit of kwantum mechanica of zelfs psychologie, dan zou je lang zoveel vertrouwen niet stellen in die common sense.

Tja, ik zie dat als niet meer dan ongeloofwaardige puur theoretische hypothesen. Sterke verhalen, om het eens anders te zeggen.

Wel hypothesen die met experimenten uit de werkelijkheid zijn te onderbouwen. Dat moet ik met jouw hypothese nog zien gebeuren.

Zie anders dit filmpje, door natuurkunde-icoon Richard Feynman. http://www.youtube.com/watch?v=EYPapE-3FRw

Dat klopt dus niet. Zo dacht iemand als Thomas Reid ook niet. Je trekt nu bepaalde lijnen te extreem door.

Ja, lastig is dat hè, een idee naar zijn extreme doorvoeren om aan te tonen dat het geen steek houdt. Zo vervelend...
Het punt is, heel jouw verhaal lijkt te rusten op het betrouwbaar zijn van common sense. Over aannames gesproken....

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 20 dec 2011 11:57

Boekenlezer schreef:Hier ontstaat voor mij dus een groot probleem. Hier gaat het om het hele kernprobleem waarom ik deze discussie feitelijk ben begonnen.
Hoe kun je het heden verklaren nou met historische onzin? Dat werkt toch niet? Iets wat historisch gezien onzin is, kan toch onmogelijk nog een verklarende kracht hebben? Dat kan weinig meer zijn dan onbruikbare rotzooi.

Sprookjes of volksverhalen hebben toch ook hun kracht?

En misschien, waarschijnlijk, gaat het niet om het heden, maar om de tijd dat de teksten geschreven zijn. 6e eeuw voor christus!

Terug naar “[Religie] - Open forum”