Pasker schreef:Dan blijken heel wat forummers ongelovig te zijn wan zij zoeken de troon van David in de hemel terwijl Davids troon toch op aarde was.
De troon van David altijd verwijst lang niet altijd naar een stoel hier ergens op aarde. Het woord troon staat in de Bijbel vooral voor de macht en waardigheid die iemand ontvangen heeft. Bijvoorbeeld: als de knechten van David over Salomo zeggen: "God make de troon van Salomo groter dan de troon van David" (1 Kon. 1:37 en 47), dan bedoelen ze ermee dat de macht en heerlijkheid van Salomo groter zal zijn dan die van David. Ze bedoelen in elk geval niet dat de koninklijke stoel waarop hij zit, groter gemaakt moet worden. Deze overdrachtelijke manier van spreken vinden we veel vaker terug in de Bijbel, bijv. in 1 Kon. 2:33, 2:45, 9:5 (waar trouwens hetzelfde staat als in Jer. 33!), 2 Kron. 6:10 (als Salomo zegt dat hij
zit op de troon, dan
staat hij, zie vers 12) enz. enz.
Zo is het ook met de macht en heerlijkheid die Jezus heeft, want die is onvergelijkelijk veel groter dan die van David.
Daarom is Zijn Koninkrijk een onvergankelijk Koninkrijk dat niet kan vallen en zal dat Koninkrijk geen einde hebben (Luk. 1:32-33).
Dat Koninkrijk is in de hemel en op de aarde. Want waar de Koning is, daar is ook het Koninkrijk en daar is ook Zijn troon.
mohamed schreef:Ik erken dat Jezus de zoon van David is geweest Elbert, maar wij kennen hem niet langer naar het vlees als we Paulus echt geloven. Indien wij hetgeen Paulus schreef werkelijk ter harte nemen, dan belijden we dat Christus nu priester is naar de orde van Melchizedek (Heb 7,17; 21) die zonder geslachtsregister en geen nazaat van David was (Heb 7,3) dus erkennen we natuurlijk niet dat Christus nu nog de zoon van David is.
Dit vind ik een voorbeeld van maar wat op de klank af de Bijbel uitleggen: het ene bijbelvers wegstrepen omdat je denkt dat het andere bijbelvers dat zegt, terwijl dat niet zo is. In de Bijbel staat nergens dat Hij niet meer Zoon van David is, maar wel dat Hij over het huis van Jakob Koning zal zijn in eeuwigheid en dat er geen einde aan dat Koninkrijk zal zijn (Luk. 1:33). Hoezo geen Zoon van David meer?
Als Paulus zegt dat we Christus nu niet meer kennen naar het vlees, bedoelt hij te zeggen dat we Hem nu niet meer lichamelijk kunnen zien, maar Hem door de Geest kennen. Nogal wiedes, want Hij is naar de hemel opgevaren en daar zit Hij op de troon aan de rechterhand van Zijn Vader en vandaaruit regeert Hij als Koning en dient Hij ook als Priester naar de orde van Melchizedek in het hemelse heiligdom.
Alleen zo doe je recht aan de hele bijbel en niet door hier en daar wat bijbelteksten vandaan te plukken en die tegen elkaar weg te strepen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)