Zetten meningen op Refoweb aan tot geloofstwijfel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Zetten meningen op Refoweb aan tot geloofstwijfel?

Berichtdoor Janvanverweg » 14 nov 2011 13:49

jeewee schreef: Het gaat mij niet zozeer om mijn eigen gelijk.
Het gelijk van de Bijbel wordt ook vaak ter discussie gesteld""

toen ik over 'het eigen gelijk'schreef doelde ik over ons verstaan van de bijelse waarheid.
helaas is het dat we als wedergeboren christenen rgelmatig anders denken over wat de bijbelse waarheid is.

wat ik hier gelukig weinig tegen kom is zoiets van: in de bijbel staat dat Jezus water in wijn veranderde, maar dat was niet echt zo...
hoewel we over interpretatie in de clinch kunnen liggen, vinden we elkaar in onze liefde voor Gods woord
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2011 19:57

Het is wel goed om af en toe eens flink aan het twijfelen gebracht te worden, want dan blijkt tenminste of je geloof op een rots gebouwd is of niet. Elk huis wat instort is gemaakt om in te storten en alles wat staan blijft is uit God.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 nov 2011 20:20

Pasker schreef:"Levend geloof"? In de topic "Strijdt om in te gaan door de enge poort schreef je:
Tenslotte kunnen wij toch geen nagelschraapsel bijdragen aan ons behoud, wat enkel uit genade gegeven is en enkel door geloof verkregen kan worden.
genade zou geen genade meer zijn, toch?

Spreek ik mezelf tegen, volgens jou?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 14 nov 2011 22:16

Zie ook mijn posting op het forum van Velen zijn geroepen......... In het algemeen, helaas, als je een zoeker bent of een twijfelaar, lees dan NIET AL TE VEEL OP DIT SOORT FORUMS. Geloof maakt veel emoties los en dat leidt al snel tot fanatisme, soms gepaard met onverantwoordelijke of verketterende opmerkingen naar een andersdenkende toe. Trouwens al te rigoreuze afwijkende standpunten worden van de andere forumonderdelen verbannen. Daar kun je dan beter terecht. Het allerbeste blijft natuurlijk een goed gesprek. Hier op het open forum kom je van alles tegen: fundamentalisten, fanatici, internetverslaafden, warhoofden en ook oprechte gelovigen, heel aardige, tolerante mensen. Maar wel verwarrend, als je geen insider bent. Mij zet de forumdeelname niet aan het twijfelen, maar ik ben wel wat ouder. Ik leer nog wel regelmatig ervan. Overigens: ook de pc heeft een knop, om hem helemaal uit te zetten, of om een bepaalde site weg te klikken. Je bent hier niets verplicht en anderen kunnen jou ook niets verplichten.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 23:29

mohamed schreef:Het is wel goed om af en toe eens flink aan het twijfelen gebracht te worden, want dan blijkt tenminste of je geloof op een rots gebouwd is of niet. Elk huis wat instort is gemaakt om in te storten en alles wat staan blijft is uit God.

Hmm, dat lijkt me juist een uitnodiging om elke twijfel dogmatisch uit je leven te bannen. Want zolang je niet twijfelt (omdat je zaken zorgvuldig negeert), zal je huis niet instorten en is het DUS uit God...

Het lijkt me belangrijker om te twijfelen omdat dat de mogelijkheid is te controleren of wat je gelooft ook daadwerkelijk 'klopt'. Met het risico dat je zorgvuldig gebouwde huisje instort, tja, dan bouw je een nieuw huis en begin je weer opnieuw, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 nov 2011 08:02

jaapo schreef:Zie ook mijn posting op het forum van Velen zijn geroepen......... In het algemeen, helaas, als je een zoeker bent of een twijfelaar, lees dan NIET AL TE VEEL OP DIT SOORT FORUMS. Geloof maakt veel emoties los en dat leidt al snel tot fanatisme, soms gepaard met onverantwoordelijke of verketterende opmerkingen naar een andersdenkende toe. Trouwens al te rigoreuze afwijkende standpunten worden van de andere forumonderdelen verbannen. Daar kun je dan beter terecht. Het allerbeste blijft natuurlijk een goed gesprek. Hier op het open forum kom je van alles tegen: fundamentalisten, fanatici, internetverslaafden, warhoofden en ook oprechte gelovigen, heel aardige, tolerante mensen. Maar wel verwarrend, als je geen insider bent. Mij zet de forumdeelname niet aan het twijfelen, maar ik ben wel wat ouder. Ik leer nog wel regelmatig ervan. Overigens: ook de pc heeft een knop, om hem helemaal uit te zetten, of om een bepaalde site weg te klikken. Je bent hier niets verplicht en anderen kunnen jou ook niets verplichten.

Zolang alles wat beweerd wordt, bijbels onderbouwd of weerlegd wordt, kun je niet dwalen, lijkt me.Een forum wat mensen een ban geeft wegens afwijkende denkbeelden, is verwerpelijk.
En in strijd met zachtmoedigheid , vriendelijkeheid, tolerantie en het niet toornig mogen blijven totdat de zon onder is.
het is iemand de mond snoeren, ook wanneer deze goed bedoelend gewoon meepraat.
Het zuurdesem en de opgeblazenheid van het ''eigen gelijk'' gaan dan heersen ipv dienen.
Op zich natuurlijk wel weer een eye-opener.
:-(

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2011 11:59

boer schreef:Zolang alles wat beweerd wordt, bijbels onderbouwd of weerlegd wordt, kun je niet dwalen, lijkt me.

Het 'probleem' is blijkbaar dat men zelfs daar aan twijfelt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 nov 2011 16:01

mohamed schreef:Het is wel goed om af en toe eens flink aan het twijfelen gebracht te worden, want dan blijkt tenminste of je geloof op een rots gebouwd is of niet. Elk huis wat instort is gemaakt om in te storten en alles wat staan blijft is uit God.

Mortlach schreef:Hmm, dat lijkt me juist een uitnodiging om elke twijfel dogmatisch uit je leven te bannen. Want zolang je niet twijfelt (omdat je zaken zorgvuldig negeert), zal je huis niet instorten en is het DUS uit God...

Dat jij denkt dat je huis door koppigheid ook wel blijft staan trekt God zich natuurlijk niks van aan.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 15 nov 2011 16:04

natuurlijk moet je niet alle twijfel uit je leven bannen, dan weet je nooit of wat je gelooft blijft staan (= dus waar is) of niet.

Maar natuurlijk heb je gelijk: iedere Christen die niet twijfelt, doet dat alleen niet vanwege het feit dat hij alle dingen die aanzetten tot twijfel (en die natuurlijk volledig waar zijn) compleet negeert. Want als hij dat niet zou doen, zou natúúrlijk zijn "huis" instorten, toch Mortlach?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2011 16:17

Luke. schreef:natuurlijk moet je niet alle twijfel uit je leven bannen, dan weet je nooit of wat je gelooft blijft staan (= dus waar is) of niet.

Maar natuurlijk heb je gelijk: iedere Christen die niet twijfelt, doet dat alleen niet vanwege het feit dat hij alle dingen die aanzetten tot twijfel (en die natuurlijk volledig waar zijn) compleet negeert. Want als hij dat niet zou doen, zou natúúrlijk zijn "huis" instorten, toch Mortlach?

Sorry, kun je die laatste paragraaf even opnieuw verwoorden. Met al die ontkenningen achter elkaar heb ik geen idee wat je precies probeert te zeggen.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 15 nov 2011 16:29

Wat ik bedoel, is dat je er in je vorige post min of meer vanuit gaat dat iedere christen die niet twijfelt, daar alleen in slaagt door alles dat aanzet tot twijfel uit zijn leven te bannen. Want als hij dat niet zou doen, zou zijn geloof instorten, aangezien er ontzettend veel dingen zijn die je moet negeren om christen te kunnen zijn. Volgens jou dan. Die opmerking vond ik behoorlijk hoogmoedig, vandaar dat ik een sarcastische opmerking plaatste.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 nov 2011 17:03

boer schreef:quote="Pasker"]
"Levend geloof"? In de topic "Strijdt om in te gaan door de enge poort schreef je:
Tenslotte kunnen wij toch geen nagelschraapsel bijdragen aan ons behoud, wat enkel uit genade gegeven is en enkel door geloof verkregen kan worden.
genade zou geen genade meer zijn, toch?/quote]
Spreek ik mezelf tegen, volgens jou?

Ben jij met een "dood" geloof dan verloren?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 nov 2011 17:08

boer schreef:Geloof IS trouwens zekerheid. heb 11;1.

De enige zekerheid is dat het een "geloof" is en als het geloof een zekerheid was dan had je géén geloof meer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2011 17:18

Luke. schreef:Wat ik bedoel, is dat je er in je vorige post min of meer vanuit gaat dat iedere christen die niet twijfelt, daar alleen in slaagt door alles dat aanzet tot twijfel uit zijn leven te bannen. Want als hij dat niet zou doen, zou zijn geloof instorten, aangezien er ontzettend veel dingen zijn die je moet negeren om christen te kunnen zijn. Volgens jou dan. Die opmerking vond ik behoorlijk hoogmoedig, vandaar dat ik een sarcastische opmerking plaatste.

Niet elke christen, maar wel die christenen die menen dat het universum ex ninhilo 6000 jaar geleden in 6 dagen in elkaar is gefrusteld.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 nov 2011 17:52

Elke gelovige heeft zo zijn twijfels anders zou hij geen gelovige zijn maar wetenschapper.

Terug naar “[Religie] - Open forum”