bijbelse chronologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: bijbelse chronologie

Berichtdoor antoon » 29 mei 2011 11:52

Boek VIII Hoofdstuk 8 Blz. 618 Hij ging midden tussen het volk staan, binnen gehoorsafstand van de koning, en richtte zich in de volgende bewoordingen tot het altaar God heeft verkondigd dat er iemand van het geslacht David zal komen, genaamd Josia, die de valse priesters die er in zijn tijd zullen zijn hier op jouw altaar tot as zal verbranden.

Boek X Hoofdstuk 4 Blz. 708 Er was ooit een profeet naar Jerobeam toegekomen die, net toen deze bezig was op dat altaar een offer te brengen, ten aanhoren van het hele volk had verkondigd dat dat zou gebeuren, dat iemand uit het huis van David, een man genaamd Josia, voornoemde dingen zou doen. Die profetie was nu, driehonderdeenenzestig jaar later, in vervulling gegaan.

Afbeelding

Beste Sabra ik krijg geen response dus ik neem aan dat je daar een reden voor hebt, nog eenmaal zal ik je laten zien dat de chronologie die jij geeft onhoudbaar is
361 jaar van tot Josia en dan in de tweede helft van zijn regeer periode tot in de eerste jaren van Rehabéam strookt niet met de gegeven chronologie ook niet met de Engelse Wiki wel met de bijbelse chronologie.
dit is er een en in dien je belangstelling hebt zal ik er nog velen laten zien, ook binnen de bijbelse profetieën, maar in dien geen bericht dan zal ik je niet verder lastigvallen
mvg
antoon

De image moet nog iets bijgewerkt worden,vanavond is het klaar

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mei 2011 17:42

Het is allemaal wel heel interessant, maar wat heeft het met gelóóf te maken?

antoon

Berichtdoor antoon » 30 mei 2011 12:14

Riska
Door goede bijbelkennis en door het punt dat de bijbelse chronologie de juiste is kunnen we nog meer vertrouwen hebben in onze God dat hij zijn geinspireerde schrijvers ook op de kleinste details liet letten, ik zal dienaangaande nog wel met een voorbeeld komen.
er zijn er nog meer dan genoeg

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 30 mei 2011 15:06

antoon schreef:kunnen we nog meer vertrouwen hebben in onze God dat hij zijn geinspireerde schrijvers ook op de kleinste details liet letten,

Bedoel je hier mee te zeggen dat de bijbelschrijvers hebben uitgerekend of de genoemde data met elkaar kloppend zijn(en dus data hebben kunnen aanpassen) of dat ze de werkelijkheid beschrijven?

antoon

Berichtdoor antoon » 30 mei 2011 15:24

Dat laatste blij blij
Ik vertrouw op God dat hij ons de juiste info geeft, ook in de chronologie, wat ook blijkt uit berekeningen daar waar de geschiedenis er anders over denkt, heeft de bijbel steevast gelijk. dat geeft ons vertrouwen dat God zijn beloften nakomt, ik kom er nog wel op terug

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2011 15:38

antoon schreef:Dat laatste blij blij
Ik vertrouw op God dat hij ons de juiste info geeft, ook in de chronologie, wat ook blijkt uit berekeningen daar waar de geschiedenis er anders over denkt, heeft de bijbel steevast gelijk. dat geeft ons vertrouwen dat God zijn beloften nakomt, ik kom er nog wel op terug

De Bijbel is intern consistent.... poe poe, nou nou, wat een verrassing.

Er is een vast wetenschappelijk uitgangspunt dat je een bron niet kan gebruiken om zichzelf te bewijzen. Dat doe je nu wel. De Bijbel klopt, want een ander deel van de Bijbel komt ermee overeen... Dat lijkt heel wat, maar zegt natuurlijk helemaal niets.

Wat blijblij al zegt:de schrijvers van de Bijbel hebben waarschijnlijk ook gewoon goed geteld en de 'juiste' data ingevuld...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 30 mei 2011 16:37

Wat blijblij al zegt:de schrijvers van de Bijbel hebben waarschijnlijk ook gewoon goed geteld en de 'juiste' data ingevuld...

natuurlijk Mortlach maar het belangrijkste is dat daar waar geschiedenis een andere menig heeft de bijbel keer op keer gelijk heeft
dat is een, ik laat ook zien dat verschillende christelijke chronologen er met hun op de geschiedenis gebaseerde bijbelse chronologie er totaal naast zitten dat is twee.

om de waarde van wat ik zeg op de juiste manier in te schatten moet je ook een behoorlijke bijbelse ondergrond hebben, heb jij die ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2011 16:43

antoon schreef:natuurlijk Mortlach maar het belangrijkste is dat daar waar geschiedenis een andere menig heeft de bijbel keer op keer gelijk heeft dat is een,

Dat herhaal je nou wel elke keer, maar zolang je de Bijbel gebruikt om zichzelf te bewijzen maakt dat geen enkele indruk. Ik zie ook geen enkele reden waarom ik jouw standpunt zou moeten overnemen,

om de waarde van wat ik zeg op de juiste manier in te schatten moet je ook een behoorlijke bijbelse ondergrond hebben, heb jij die ?

Mooi hoor: ' als je het niet met me eens bent, weet je niet genoeg van het onderwerp af'. Jij weet ongetwijfeld meer van de Bijbel af dan ik. Ik weet echter wel wat af van wetenschapsfilosofie, een onderwerp waar jij dan weer weinig kaas van lijkt te hebben gegeven...

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mei 2011 16:51

Ik begrijp de hele discussie niet.
Wij kregen vroeger 'Bijbelse geschiedenis'.
Dan is de chronologische volgorde belangrijk ja.

Maar het gaat niet om geschiedenis.
Het gaat om het heil.
Dat leg je niet vast in geschiedenis.

Het gaat om de God die Israël bevrijd heeft.
Het gaat om God die Zijn Zoon gaf voor deze wereld
en zo de mens bevrijd heeft.

Dat is geen geschiedenis, dat is de boodschap van heil voor de mensheid.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2011 21:03

Riska schreef:Ik begrijp de hele discussie niet.
Wij kregen vroeger 'Bijbelse geschiedenis'.
Dan is de chronologische volgorde belangrijk ja.

Maar het gaat niet om geschiedenis.
Het gaat om het heil.
Dat leg je niet vast in geschiedenis.

Het gaat om de God die Israël bevrijd heeft.
Het gaat om God die Zijn Zoon gaf voor deze wereld
en zo de mens bevrijd heeft.

Dat is geen geschiedenis, dat is de boodschap van heil voor de mensheid.

Voor sommigen is het blijkbaar uiterst belangrijk dat die Bijbelse geschiedenis ook klopt met wat er 'echt' is gebeurd. Sterker nog, als de archeologen een stad opgraven die volgens de Bijbel niet bestaat, dan hebben de archeolgen het blijkbaar mis. Zit je daar mooi midden in die opgraving die blijkbaar niet bestaat zeg, dan sta je voor paal...

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 mei 2011 09:16

antoon kun je de datum geven die je als startpunt gebruikt.
Ik neem aan dat je toch ergens je vastigheid vandaan haalt...

en aangeven waar je die vandaan haalt.

@mortlach: of als ze een stad opgraven die zogenaamd in zeg 1300 vernietigd is maar tot de conclusie komen dat die stad al in 1900 tot puin is geworden!

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 31 mei 2011 09:27

Mortlach schreef:Voor sommigen is het blijkbaar uiterst belangrijk dat die Bijbelse geschiedenis ook klopt met wat er 'echt' is gebeurd. Sterker nog, als de archeologen een stad opgraven die volgens de Bijbel niet bestaat, dan hebben de archeolgen het blijkbaar mis. Zit je daar mooi midden in die opgraving die blijkbaar niet bestaat zeg, dan sta je voor paal...

Voorbeeld... voorbeeld!!! :p
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 mei 2011 09:51

antoon schreef:Beste Sabra ik krijg geen response dus ik neem aan dat je daar een reden voor hebt, nog eenmaal zal ik je laten zien dat de chronologie die jij geeft onhoudbaar is.

Jij laat enkel de bijbel buikspreken, en weigert je te verdiepen in goed gefundeerde uitspraken over historische gebeurtenissen. Ik acht het derhalve weinig zinvol om met jou in discussie te gaan hierover.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2011 10:01

blijblij schreef:@mortlach: of als ze een stad opgraven die zogenaamd in zeg 1300 vernietigd is maar tot de conclusie komen dat die stad al in 1900 tot puin is geworden!

Ja, dat was met Jericho toch zo, of vergis ik me nou?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 mei 2011 10:07

Heb het nog even snel op wikipedia nagekeken: 2300 is de stad verwoest. (vervolgens wel bewoond geweest)

Voor de 13e eeuw zijn er geen archeologische vondsten:

Daar staat wel een mooie verklaring: archeologisch is er niets meer te vinden van de stad in 1300 omdat de stad niet mocht worden opgebouwd. Maar de Israelieten zullen wel dankbaar gebruik hebben gemaakt van de stenen voor andere steden.

Wel gek dat dit soort niet te staven ideeën op wikipedia staan.

(voor mensen die mij afmaken om het gebruik van wikipedia: op mn werk heb ik mn Archeologie und Biblschen Alterumskunde en mn Archeologie in die Südlichte Levant niet bij me!)

Terug naar “[Religie] - Open forum”