Boek des levens

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Boek des levens

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2011 10:40

RogierV schreef:Voor een heidenen als ik zo vrij mag zijn....

lijkt mij de conclusie evident.
Het boek des levens, is niet een text die op papier gedrukt staat.
Het boek des levens is in ons ieder bestaan. En zit denk ik vooral van binnen.

Ik kan een heel eind met je meegaan, maar wat jij beschrijft is denk ik een boom des levens die gegroeid is uit het geestelijke zaad wat we vinden in het boek des levens (wat gedrukt is op papier).

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 mei 2011 10:43

off topique-smile
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mei 2011 10:46

Als de Bijbel het enige boek ter wereld is waardoor we God leren kennen en het eeuwige leven mogen verkrijgen, waarom is het dan NIET het boek des levens?

Mag ik hier op antwoorden Mohamed nu we de strijdbijl hebben begraven :D
De eerste christenen hebben eeuwen lang geen Bijbel gekent zoals wij die hebben.
Daarna kwamen er nog eeuwen dat de eenvoudige mens niet in staat was de bijbel te lezen
en wanneer is de boekdruk uitgevonden? Hoe zie je dat.

En de Bijbel is een verzameling van verschillende boeken die door heel wat mensen
bestudeerd wordt en toch ziet niet iedereen de waarheid die er in staat.
Z oals jij het stelt lijkt het alsof je eeuwig leven krijgt alleen door het lezen van het Woord.

In de Woorden van Jezus is eeuwig leven, maar dit eeuwig leven is ook uit het horen en
niet alleen uit het lezen. Wat denk je hoeveel mensen op dit moment in de wereld tot geloof
zijn gekomen, door het horen van het Woord en toch niet in het bezit van een Bijbel zijn,
of omdat ze niet kunnen lezen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2011 10:58

off topique-smile

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 mei 2011 11:03

off topique-smile

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2011 11:10

schaapje schreef:Mag ik hier op antwoorden Mohamed nu we de strijdbijl hebben begraven :D

Dat hebben wij inderdaad zoals het goede christenen betaamt.
De eerste christenen hebben eeuwen lang geen Bijbel gekent zoals wij die hebben.
Daarna kwamen er nog eeuwen dat de eenvoudige mens niet in staat was de bijbel te lezen
en wanneer is de boekdruk uitgevonden? Hoe zie je dat.

Laat ik het zo stellen: het evangelie is het boek des levens en sinds de boekdrukkunst is dat dus de Bijbel.
En de Bijbel is een verzameling van verschillende boeken die door heel wat mensen
bestudeerd wordt en toch ziet niet iedereen de waarheid die er in staat.

Omdat niet iedereen er voor open staat en niet iedereen gelooft. Dat zegt niks over de inhoud maar alles over de mens.
Z oals jij het stelt lijkt het alsof je eeuwig leven krijgt alleen door het lezen van het Woord.

Dat geloof ik ook zeker, want Jezus heeft het gezegd.

Joh 5,24
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Hoe zal ik het woord moeten horen als Jezus geen cassettes heeft nagelaten, geen langspeelplaten en ik niet kerk gaand ben?
In de Woorden van Jezus is eeuwig leven, maar dit eeuwig leven is ook uit het horen en
niet alleen uit het lezen. Wat denk je hoeveel mensen op dit moment in de wereld tot geloof
zijn gekomen, door het horen van het Woord en toch niet in het bezit van een Bijbel zijn,
of omdat ze niet kunnen lezen.

Dan is ook voor hen het geschreven evangelie het boek des levens. Voorts ontken ik niet dat geloof uit gehoor is, het is slechts dat we het tegenwoordig in 9 van de 10 gevallen moeten lezen om het te horen (of naar de kerk te gaan om er uit voorgelezen te worden.)

Tegenwoordig is de Bijbel het boek des levens omdat het evangelie opgeschreven is, maar als jij de hele Bijbel zou inspreken op een cassette, dan zou ook dat het boek des levens zijn. Snap je wat ik bedoel?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2011 11:15

off topique-smile

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 mei 2011 11:16

off topique-smile

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2011 11:17

off topique-smile

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 mei 2011 11:26

off topique-smile
Laatst gewijzigd door RogierV op 15 mei 2011 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mei 2011 11:28

Mohamed, ik kan jouw redenatie totaal niet volgen en hij is ook in contradictie,
met je toegeven dat geloof ook uit het horen is.
Voor mij is de Bijbel een boek inderdaad waarin staat HOE we het eeuwig leven
kunnen verkrijgen, maar als alles op een band gesproken zou zijn dat zou dit
bandje het voorwerp zijn waarin onze namen staan geschreven? :shock:

(ik ben er de rest van de dag niet)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 15 mei 2011 20:42

Mohamed schreef:De vraag die ik eerder stelde aan 't honkie stel in nu ook aan jou:

Als de Bijbel het enige boek ter wereld is waardoor we God leren kennen en het eeuwige leven mogen verkrijgen, waarom is het dan NIET het boek des levens?

Goede vraag mohamed, waarom denk je dat ik dit topic aangemaakt heb? Ik vind dat je een sterke argumentatie hebt gegeven dat met het boek van het leven de Bijbel bedoelt zou kunnen wordt. Maar hoe verklaar je dan:

In ex32:32 dat God het boek des levens geschreven heeft, de Bijbel is toch echt door mensen handen geschreven (bezield door de heilige geest)?

Schenk hun vergeving voor die zonde. Wilt u dat niet, schrap mij dan maar uit het boek dat u geschreven hebt.’ De HEER antwoordde Mozes: ‘Alleen wie tegen mij gezondigd heeft, schrap ik uit mijn boek. Exodus 32:32-33

In openbaring 20:12 lezen we dat er boeken open gedaan werden, wat zijn die andere boeken dan?

Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. -- Openbaring 20:12
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2011 08:50

JHM schreef:Goede vraag mohamed, waarom denk je dat ik dit topic aangemaakt heb? Ik vind dat je een sterke argumentatie hebt gegeven dat met het boek van het leven de Bijbel bedoelt zou kunnen wordt. Maar hoe verklaar je dan:

In ex32:32 dat God het boek des levens geschreven heeft, de Bijbel is toch echt door mensen handen geschreven (bezield door de heilige geest)?

Dat is correct. Er staat bijvoorbeeld ook dat God wonderen deed in Egypte (Ex 3,20) terwijl hij die wonderen verrichtte door de hand (Ex 4,21) van de profeet Mozes.
Schenk hun vergeving voor die zonde. Wilt u dat niet, schrap mij dan maar uit het boek dat u geschreven hebt.’ De HEER antwoordde Mozes: ‘Alleen wie tegen mij gezondigd heeft, schrap ik uit mijn boek. Exodus 32:32-33

In openbaring 20:12 lezen we dat er boeken open gedaan werden, wat zijn die andere boeken dan?

Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. -- Openbaring 20:12

Wij zijn geneigd om bij de Bijbel aan één boek te denken maar het is feitelijk een bundel met verschillende boeken van vele auteurs.

Het woord 'Bijbel' stamt van het Griekse woord βιβλια biblia (boeken), dat een meervoud is van βιβλιον biblion (dat oorspronkelijk papyrusje betekent en later werd gebruikt als aanduiding van een boek).

In de christelijke traditie wordt de Bijbel opgedeeld in 2 delen: het Oude Testament en het Nieuwe Testament. Het Nieuwe Testament telt 27 boeken. Het aantal boeken van het Oude Testament verschilt: de protestants-christelijke traditie kent 39 boeken, de rooms-katholieke traditie kent 49 boeken.

-Lees verder-

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 16 mei 2011 10:10

Hallo, ik ben er weer. Op zondag hou ik mij ver van internet, (hoewel ik zaterdag vergat de pC uit te zetten :D ) om te rusten van al mijn werk.

Graag wil ik weer even terug komen op de vraag hoe het kan dat als de Bijbel niet het boek des levens is, het dan daarmee niet automatisch het boek des doods is. Dat is lastig te begrijpen voor in iedergeval twee van ons. Ik denk dat het met name daarom lastig is als je denkt dat er maar 1 boek is dat er werkelijk toe doet en verder niets.
Laat ik voorop stellen dat de Bijbel voor mij van voor tot achter Gods Woord is en er op deze wereld niets te vinden is dat hieraan gelijk staat. Dat om mogelijke twijfel over mijn visie hierover weg te nemen. Hierin kunnen we alles lezen wat nodig is om zalig te worden. Terecht citeert Mohammed hieroboven Joh. 5,24
Maar dat neemt niet weg dat God ook nog wel een administratie bijhoud over wie in hem geloven en wie niet. Laat ik een voorbeeld gebruiken: In de tijd dat de telefonie in Nederland alleen door KPN werd verzorgd en er geen andere aanbieders waren, waren er boeken die precies uit de doeken deden hoe het telefoonnet werkte, hoe verbindingen tot stand kwamen, hoe er nieuwe abbonnee's konden worden aangesloten enz. Het ging in die boeken om het "hoe" van het telefoonnetwerk. Zo kun je ook zeggen dat de bijbel ons op allerlei manieren onderwijst in het "hoe" van het zalig worden; in essentie: door het bloed van Jezus Christus.
Daarnaast was er echter bij KPN ook een boek waarin bijgehouden werd wie gebruik maakten van de mogelijkheid onderddeel uit te maken van het telefoonnet: het telefoonboek. Daarin stonden de namen van degenen die ja zeiden op de mogelijkheid telefonisch aangesloten te worden. Zo'n administratie houdt God ook bij als het gaat om hen wie in geloof antwoorden op wat hij zegt in zijn woord. Het is de administratie van hen die "horen en geloven" in Joh 5,24. Het boek des levens, want hierin staan diegenen die "overgegaan zijn in het leven".

En als je het zo ziet, dan vallen de BIjbel en het boek des levens niet samen en ze zijn ook niet elkaars tegenpolen (boek des levens vs. boek des doods). Dan is het boek des levens de lijst van mensen die met hun hart ja en amen zeggen op de Bijbel. En zo staat het ook in Openbaringen: een boek met de namen en meer niet (maar ook niet minder!). het gaat dus om Gods administratie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2011 14:21

't honkie schreef:...het gaat dus om Gods administratie.

Laten we hopen dat hij het boek niet kwijtraakt. :lol:

Maar goed, als de Bijbel niet het boek des levens is en ook niet het boek des doods, dan het dus koud noch warm. Dat kan ik niet rijmen met wat Jezus heeft gezegd:

Op 3,16
Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”