schaapje schreef:Mag ik hier op antwoorden Mohamed nu we de strijdbijl hebben begraven
Dat hebben wij inderdaad zoals het goede christenen betaamt.
De eerste christenen hebben eeuwen lang geen Bijbel gekent zoals wij die hebben.
Daarna kwamen er nog eeuwen dat de eenvoudige mens niet in staat was de bijbel te lezen
en wanneer is de boekdruk uitgevonden? Hoe zie je dat.
Laat ik het zo stellen: het evangelie is het boek des levens en sinds de boekdrukkunst is dat dus de Bijbel.
En de Bijbel is een verzameling van verschillende boeken die door heel wat mensen
bestudeerd wordt en toch ziet niet iedereen de waarheid die er in staat.
Omdat niet iedereen er voor open staat en niet iedereen gelooft. Dat zegt niks over de inhoud maar alles over de mens.
Z oals jij het stelt lijkt het alsof je eeuwig leven krijgt alleen door het lezen van het Woord.
Dat geloof ik ook zeker, want Jezus heeft het gezegd.
Joh 5,24Voorwaar, voorwaar zeg Ik u:
Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
Hoe zal ik het woord moeten horen als Jezus geen cassettes heeft nagelaten, geen langspeelplaten en ik niet kerk gaand ben?
In de Woorden van Jezus is eeuwig leven, maar dit eeuwig leven is ook uit het horen en
niet alleen uit het lezen. Wat denk je hoeveel mensen op dit moment in de wereld tot geloof
zijn gekomen, door het horen van het Woord en toch niet in het bezit van een Bijbel zijn,
of omdat ze niet kunnen lezen.
Dan is ook voor hen het geschreven evangelie het boek des levens. Voorts ontken ik niet dat geloof uit gehoor is, het is slechts dat we het tegenwoordig in 9 van de 10 gevallen moeten lezen om het te horen (of naar de kerk te gaan om er uit voorgelezen te worden.)
Tegenwoordig is de Bijbel het boek des levens omdat het evangelie opgeschreven is, maar als jij de hele Bijbel zou inspreken op een cassette, dan zou ook dat het boek des levens zijn. Snap je wat ik bedoel?