Gedoopt met de Heilige Geest.!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Gedoopt met de Heilige Geest.!?

Berichtdoor mohamed » 08 mei 2011 20:31

boer schreef:Het is een doop met vuur, niet door vuur, trouwens.
Maar goed, je hebt er geen antwoord op, dus.

Werden diezelfden die met heilige Geest gedoopt waren ook met vuur gedoopt? Of werden de gelovigen alleen gedoopt met heilige Geest en de ongelovigen met vuur?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 09 mei 2011 10:05

"boer" schreef:
@Strootman,
Jezus verscheen aan Paulus en zei, Saulus, waarom vervolgt gij Mij?
Ook de doop met de Heilige Geest en vuur is gewoon bijbels.
(Matteus 3:11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.
Markus 1: 8 Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest.
Lukas 3:16 Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt, Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben den riem van Zijn schoenen te ontbinden; Deze zal u dopen met den Heiligen Geest en met vuur;)
Het is een doop met vuur, niet door vuur, trouwens.

Kennelijk kent U de Bijbel nog niet, want Paulus schreef in 1 Korinthe 1.14:
' Ik ben dankbaar, dat ik niemand van u gedoopt heb, dan Christus en Gajus; zodat niemand kan zeggen, dat gij in mijn naam gedoopt bent. Ook heb ik nog het gezin van Stephanas gedoopt; verder weet ik niet, dat ik nog iemand gedoopt heb. Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen...'
Paulus leerde dan ook volstrekt geen waterdoop! Nee, hij leerde de Geestesdoop, ofwel het zich bekleden met Gods Geest. Paulus leert troiuwens geen enkel zichtbaar ritueel! U weet er dus nog niet veel van!
Dat Paulus puur geestelijk denkt en leert, blijkt ook nog uit Efeze 4.3-6, waar hij schreef:
' ....en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: Een(1) lichaam en een)1) Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping:EEN (1)Here, EEN(1) geloof, EEN (1) doop....'
En in Galaten 3.27 schreef hij:
' Want Gij allen die in Christus(de Geest)gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed'
Nee, meer Bijbelstudie zou beslist geen kwaad kunnen! En u zit in een evangelie te 'wroeten' waar wij niets mee te maken hebben! Wij moeten echt in het evangelie van Paulus zijn, want die noemt zich als enige apostel, een apostel der heidenen! Zo simpel is het, want het evangelie waar u uit put, is nu eenmaal niet aan ons geadresseerd.
En ja, ik ben er wel degelijk van op de hoogte. En nee, met vuur hebben wij totaal niets te maken!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 09 mei 2011 10:08

boer schreef:@Strootman,
Jezus verscheen aan Paulus en zei, Saulus, waarom vervolgt gij Mij?
Ook de doop met de Heilige Geest en vuur is gewoon bijbels.
(Matteus 3:11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.
Markus 1: 8 Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest.
Lukas 3:16 Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt, Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben den riem van Zijn schoenen te ontbinden; Deze zal u dopen met den Heiligen Geest en met vuur;)
Het is een doop met vuur, niet door vuur, trouwens.

Paulus, de apostel der heidenen, leert volstrekt geen waterdoop! Wij kunnen bepaalde dingen uit het evangelie der Besnijdenis nu eenmaal niet op ons toepassen.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 mei 2011 16:48

Pasker schreef:
Dat ben ik met u eens! Misschien is het beter om te zeggen, dat de Christus, Gods Geest, is ons woont. Paulus schreef, dat God de Geest zijns Zoonss in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee doe ik echter niets aan de betekenis af, zoals u het schreef. Wil ik toch even nuanceren. Van Christus, maar dat wil niet zeggen dat de Geest van Christus IN ons woont. Wat Paulus bedoelde was dat God de Geest van het Zoonschap(gelijk Christus) in ons gezonden heeft wat ook beter past bij de woorden van Jezus; dat we macht gekregen hebben om kinderen (zonen) van God te worden.[/quote]
P. Strootman schreef:Niet nuanceren, denk ik Pasker! Dan doet we de Schrift tekort. Paulus schreef wel zeker, dat God de Geest zijns Zoons (de Christus)uitgezonden heeft in onze (heidenen) harten, die roept: Abba, Vader! En nee, het zoonschap wordt ons niet zomaar gegeven, maar wij moeten tot het geloof komen, dat Hij ook werkelijk in ons woont! Juist door dit geloof, bereiken we het zoonschap Gods. Paulus schreef in Galaten 3.26:
' Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'
Met ' Christus Jezus bedoelde Paulus dus niet de persoon van Jezus, maar de Geest, die in Hem woonde. Maar wat deden die ' akelige' vertalers? Zij plaatsten ijskoud 2 komma's in deze korte tekst, waardoor zijn hen eigenlijk vervalsten! Nu schijnt de tekst te zeggen:
Gij zijt allen zonen van God(punt)
Door het geloof (punt)
In Christus Jezus.
Hoe dan zonen van God? Gewoon door een soort algemeen geloof? Volstrekt niet! Wij bereiken het zoonschap Gods, expliciet, door het geloof in Christus Jezus. Niet door het geloof in Jezus Christus, want dan geloven we ' slechts' dat een ander mens het zoonschap Gods bezit! Dat is dus het geloof, dat dezelfde Geest, die in Jezus woonde, ook in ons woont. Nu, na de vervalsing van die eerst twee korte uitspraken, schijnt het ' in Christus Jezus' een soort lofprijzing te zijn. Ziet u, hoe zo'n korte tekst vervalst kan worden? Ten overvloede nog Galaten 2.16 a, waar Paulus schreef:
' Wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus...'

Paulus schreef in Galaten 3.26 volgens mij niet aan de heidenen maar aan de joden.
Verder ben ik van mening dat we door ons geloof niet veel zullen bereiken maar wèl door ons aan de Wet der Tien geboden te houden.
Als u even nadenkt dan begrijpt u waarschijnlijk ook dat het voor de Geest van God die in ons is totaal onbelangrijk is of we nu wel of niet in Jezus Christus geloven. Jezus Christus was de eerstgeborene maar niet de enige en laatste.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 23:05

Pasker schreef:Paulus schreef in Galaten 3.26 volgens mij niet aan de heidenen maar aan de joden.

Dat lijkt mij ook Pasker zie Jes 56:5. Joh 1:12. Rom 8:15. Gal 4:5.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 mei 2011 08:34

Pasker schreef:Pasker schreef:
Dat ben ik met u eens! Misschien is het beter om te zeggen, dat de Christus, Gods Geest, is ons woont. Paulus schreef, dat God de Geest zijns Zoonss in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee doe ik echter niets aan de betekenis af, zoals u het schreef. Wil ik toch even nuanceren. Van Christus, maar dat wil niet zeggen dat de Geest van Christus IN ons woont. Wat Paulus bedoelde was dat God de Geest van het Zoonschap(gelijk Christus) in ons gezonden heeft wat ook beter past bij de woorden van Jezus; dat we macht gekregen hebben om kinderen (zonen) van God te worden.

P. Strootman schreef:Niet nuanceren, denk ik Pasker! Dan doet we de Schrift tekort. Paulus schreef wel zeker, dat God de Geest zijns Zoons (de Christus)uitgezonden heeft in onze (heidenen) harten, die roept: Abba, Vader! En nee, het zoonschap wordt ons niet zomaar gegeven, maar wij moeten tot het geloof komen, dat Hij ook werkelijk in ons woont! Juist door dit geloof, bereiken we het zoonschap Gods. Paulus schreef in Galaten 3.26:
' Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'
Met ' Christus Jezus bedoelde Paulus dus niet de persoon van Jezus, maar de Geest, die in Hem woonde. Maar wat deden die ' akelige' vertalers? Zij plaatsten ijskoud 2 komma's in deze korte tekst, waardoor zijn hen eigenlijk vervalsten! Nu schijnt de tekst te zeggen:
Gij zijt allen zonen van God(punt)
Door het geloof (punt)
In Christus Jezus.
Hoe dan zonen van God? Gewoon door een soort algemeen geloof? Volstrekt niet! Wij bereiken het zoonschap Gods, expliciet, door het geloof in Christus Jezus. Niet door het geloof in Jezus Christus, want dan geloven we ' slechts' dat een ander mens het zoonschap Gods bezit! Dat is dus het geloof, dat dezelfde Geest, die in Jezus woonde, ook in ons woont. Nu, na de vervalsing van die eerst twee korte uitspraken, schijnt het ' in Christus Jezus' een soort lofprijzing te zijn. Ziet u, hoe zo'n korte tekst vervalst kan worden? Ten overvloede nog Galaten 2.16 a, waar Paulus schreef:
' Wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus...'

Paulus schreef in Galaten 3.26 volgens mij niet aan de heidenen maar aan de joden.
Verder ben ik van mening dat we door ons geloof niet veel zullen bereiken maar wèl door ons aan de Wet der Tien geboden te houden.
Als u even nadenkt dan begrijpt u waarschijnlijk ook dat het voor de Geest van God die in ons is totaal onbelangrijk is of we nu wel of niet in Jezus Christus geloven. Jezus Christus was de eerstgeborene maar niet de enige en laatste.[/quote]
Nee dan ben ik het toch meer met Strootman eens,
door geloof bereik je alles, door je aan de wet te houden (en te denken dat dit je zal redden)ontken je dat Jezus het vleesgeworden woord is en de wet heeft vervuld, waargemaakt .
de wet en ceremonien heeft Hij juist aan het kruisgenageld, de Wet was totdat Jezus kwam!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2011 09:03

boer schreef:Nee dan ben ik het toch meer met Strootman eens,
door geloof bereik je alles, door je aan de wet te houden (en te denken dat dit je zal redden)ontken je dat Jezus het vleesgeworden woord is en de wet heeft vervuld, waargemaakt .
de wet en ceremonien heeft Hij juist aan het kruisgenageld, de Wet was totdat Jezus kwam!

De wet leert ons ook God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf (Mat 22,37-40) heeft Jezus ook dat grote gebod aan het kruis genageld?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 12 mei 2011 16:05

boer schreef:Nee dan ben ik het toch meer met Strootman eens,

In geloof kunnen we inderdaad vaak bergen verzetten maar in de praktijk valt het dan toch weer tegen en kunnen we met ons "geloof" nog geen propje papier verplaatsen.
Verdeer ben ik van mening dat we al gered zijn door Jezus en dat we ons nu alleen nog hoeven wààr te maken als bewijs van deze redding want we hebben tenslotte niet voor niets de Heilige Geest en daarmee tevens de Wet in ons hart ontvangen.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 14 mei 2011 16:51

mohamed schreef:De wet leert ons ook God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf (Mat 22,37-40) heeft Jezus ook dat grote gebod aan het kruis genageld?

We moeten dus onze "liefde" sturen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mei 2011 17:25

Pasker schreef:We moeten dus onze "liefde" sturen.

Welke liefde Pasker ?
En waarheen precies ?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2011 20:08

Pasker schreef: mohamed schreef]De wet leert ons ook God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf (Mat 22,37-40) heeft Jezus ook dat grote gebod aan het kruis genageld?

Pasker: We moeten dus onze "liefde" sturen.

Beste Pasker, wat heeft je antwoord met mijn vraag gemeen? Zou je hem eens willen beantwoorden met 'ja, want...' of anders 'nee, omdat...'?
Het lijkt mij een legitieme vraag als hier zo stellig wordt beweert dat Jezus de wet aan het kruis heeft genageld toch?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 mei 2011 00:17

De werken der Wet waarmee we ons zelf konden rechtvaardigen zijn inderdaad aan het kruis genageld.
De uitdrukking: we moeten God en en onze naaste liefhebben zijn dan ook tekenen van ongeloof.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2011 02:57

Pasker schreef:De werken der Wet waarmee we ons zelf konden rechtvaardigen zijn inderdaad aan het kruis genageld.

Akkoord.
De uitdrukking: we moeten God en en onze naaste liefhebben zijn dan ook tekenen van ongeloof.

Nou, dat is misschien wat hard gezegd, maar ik begrijp je punt denk ik wel, we moeten het willen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mei 2011 07:10

De Here Jezus is gestorven voor de eis der wet, en dat is de dood, lees in Rom.8
De zonde-macht is veroordeeld in Zijn vlees.
Hij heeft de wet volkomen volbracht en is in alles perfect geweest in Zijn aardse
leven. Dus de Wet is niet veroordeeld, maar de eis der wet en dat is de dood.

Daarom was Hij de eerste die opstond uit de dood.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 15 mei 2011 19:09

De doop met de Geest is de wedergeboorte.
Dopen met vuur is een doop van oordeel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”