hoe werkt dat? beroepen en bedanken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: hoe werkt dat? beroepen en bedanken

Berichtdoor TheKeimpe » 02 mei 2011 19:26

pannenkoek schreef:@ The keimpe schreef:
Op een kerkenraadsvergadering deelt de scriba (secretaris) van de kerkenraad een lijst uit met alle predikanten die beroepen kunnen worden (criteria, zie mijn vorige posting). Hieruit kiest ieder kerkenraadslid er twee. Deze komen op een grote lijst met dus minimaal 2 (ze kiezen allemaal dezelfde twee) en maximaal 20 (ze kiezen allemaal twee verschillende predikanten) predikanten.
Uit deze lijst wordt een nieuwe stemming gehouden. Hoe dit exact gaat weet ik niet, maar op den duur blijven er twee predikanten over met meer dan de helft van de stemmen. Dus minstens 6 in dit geval.

Dat ieder kerkenraads lid er twee kiest, vind ik wel goed. Wat ik altijd begrijp maken ze een groslijst.
Uit die lijst kun je kiezen, maar om nu iedereen 5 op die lijst te laten zetten.... Als je met een grote kerkenraad bent kan het lang duren. Uit die groslijst lijst kiezen ze wel een tweetal.
Soms zijn ze met een aantal stem ronden al klaar. Maar ze kunnen er ook 6 of 7 of meerdere keren over doen, net zo lang totdat ze een tweetal hebben.

Als de predikant preekt in de gemeenten krijgt de kerkenraad een indruk van hem. Dus het is te begrijpen dat niet alle predikanten op tweetal komen. De ene past nl beter bij de gemeente dan de ander.

Die groslijst is dus de lijst waar de twee predikanten van ieder individueel kerkenraadslid op staan.

Overigens hadden we pas iets bijzonders op de manslidmatenvergadering.
In de eerste ronde kregen beide predikanten evenveel stemmen, en er was één blanco stem.
Uiteindelijk werd het wel in de tweede ronde beslist, in ieder geval omdat de blancostemmer tot inkeer kwam.
Maar als dat dan nog geen uitslag had gegeven, omdat niemand van inzicht veranderde, zou de te beroepen predikant, na een gebed, door het lot aangewezen worden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”