Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Dat is nog knap lastig om dat te achterhalen, omdat theologen (voor de 16e eeuw, in de 16e eeuw en daarna) verschillende termen gebruikten om hetzelfde te duiden: het verbond, genadeverbond (in hun eigen taal, bijv. het Duits), foedus, pactum, testamentum, foedus gratiae en foedus gratuitum (in het latijn, de taal waarin de meeste theologische werken geschreven werden). Je moet wel al hun werken doorgelezen hebben om de eerste vermelding ervan op te sporen. En dan nog is het niet zo eenvoudig. Ik zou zeggen, vraag het eens aan theologen.Janvanverweg schreef:ik doel idd op de technische term; wie gebruikte die voor het eerst en wat was de reden om het zo te noemen.
ja, als het eenvoudig aan te tonen viel, dan had ik sterke papierenelbert schreef:k begrijp wel waar je heenwilt: je wilt aantonen dat de term genadeverbond is bedacht om de anabaptisten te bestrijden.
kies jij een 'twistpunt'? je hebt in je lange reacties aardig wat aangeroerd. waar wil je allereerst reactie op zien?
elbert schreef:Vandaag kwam ik bijv. een artikel (eigenlijk een deel van een heel betoog) tegen over verbondstekenen wat me heel doorwrocht lijkt, maar waar Janvanverweg wellicht minder blij mee is
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten