Blij om de uitverkiezing.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 11:04

schaapje schreef:
elbert schreef:
schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
vertellen, dan kan je evangeliseren met de mededeling ...euh wacht even je kan het
wel geloven,....maar wel wachten op God of Hij je wel wil uitverkiezen.
Nee, zo werkt dat niet. God verkiest mensen, maar Hij gebruikt wel middelen om ze tot geloof te brengen.
En dat middel is... de evangelieverkondiging.
Verkiezing wordt gerealiseerd door het Woord.
God roept door het Woord en door dat Woord (en door Zijn Geest) worden geestelijk doden levend gemaakt en zullen ze horen.
En dat Woord is niet: "wacht maar af of je een briefje uit de hemel krijgt".
Dat Woord is wel: "bekeert u, en gelooft het Evangelie".
In dat Woord is kracht.

Ben het met je eens elbert, op de vorige pagina had ik dit al vermeld via het de gelijkenis
van de zaaier.
God roept alle mensen, ja en Zijn woord moet geloofd worden om uitverkoren te worden.
Hoe de Here God dat doet is een mysterie, maar als God zegt dat Hij ons hart aanziet
en Hij weet wat er in ons leeft, dan heb ik toch het idee dat er van onze kant ook iets
moet gebeuren.
God is goed en rechtvaardig en heeft alle mensen lief daar zijn we het toch allemaal over eens.

God heeft NIET alle mensen lief, anders zou er geen uitverkiezing nodig zijn !

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 mar 2011 11:24

Schelpje schreef: God heeft NIET alle mensen lief, anders zou er geen uitverkiezing nodig zijn !

Joh.3:16 Want zo lief heeft God de wereld (kosmos) gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Waarom zou Jezus wenen over verloren gaande zondaars als Hij hen niet lief had?
2 Kor.5:14 14 Want de liefde van Christus dringt ons; 20 20 Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
Laat dit het liefdevolle hart van God niet zien?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 11:25

@ schelpje kan jij me uitleggen waarom God niet alle mensen zou liefhebben ?

En dan gezien vanuit het NT
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 11:50

Eigenlijk verwacht ik geen redelijk antwoord van je schelpje, ja misschien dat je deze
stelling leert in jouw kerk van de Dominee via zijn preken.

Waarom zei de Here Jezus aan het kruis; Vader vergeeft het hun
Waarom zei Jezus heb ook uw vijanden en bidt voor ze
Waarom is de Here Jezus gestorven, was dat niet voor zijn vijanden
Waarom gaf God zijn eigen Zoon voor deze wereld

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 30 mar 2011 12:08

schaapje schreef:
TheKeimpe schreef:
schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
vertellen, dan kan je evangeliseren met de mededeling ...euh wacht even je kan het
wel geloven,....maar wel wachten op God of Hij je wel wil uitverkiezen.

Dan denk ik nu even aan de woorden van de zendeling: wat ben ik blij dat er een uitverkiezing is, want als ik de heidenen moest gaan bekeren, kwam er niets van terecht.

Denk ook niet dat een mens heidenen kan bekeren, het is de Heilige Geest die dat
doet in antwoord op het geloof van de mens.

maar dan in omgekeerde volgorde :)
de mens gaat geloven in antwoord op de bekering door de Heilige Geest

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 30 mar 2011 12:10

schelpje3 schreef:God heeft NIET alle mensen lief, anders zou er geen uitverkiezing nodig zijn !

ook dit is andersom....... :)
alle mensen hebben God niet lief, anders was er geen uitverkiezing nodig geweest.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 30 mar 2011 12:13

Horeb schreef:
schelpje3 schreef:God heeft NIET alle mensen lief, anders zou er geen uitverkiezing nodig zijn !

ook dit is andersom....... :)
alle mensen hebben God niet lief, anders was er geen uitverkiezing nodig geweest.

@Horeb

Geweldige opmerking! =D>
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2011 12:22

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:
elbert schreef:

Ben het met je eens elbert, op de vorige pagina had ik dit al vermeld via het de gelijkenis
van de zaaier.
God roept alle mensen, ja en Zijn woord moet geloofd worden om uitverkoren te worden.
Hoe de Here God dat doet is een mysterie, maar als God zegt dat Hij ons hart aanziet
en Hij weet wat er in ons leeft, dan heb ik toch het idee dat er van onze kant ook iets
moet gebeuren.
God is goed en rechtvaardig en heeft alle mensen lief daar zijn we het toch allemaal over eens.

God heeft NIET alle mensen lief, anders zou er geen uitverkiezing nodig zijn !

Ik denk dat je nu iets te simpel, menselijk, over de uitverkiezing denkt. Want de Bijbel leert dat God de wereld lief had en daarom zijn Zoon gaf. Dan kan je niet zeggen: Er is uitverkiezing dus God had vast niet de wereld lief maar een aantal in de wereld die Hij uitkoos. Gods wegen zijn hoger dan onze wegen.... bedenk dat wel als je zulke dingen roept.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 12:40

Ik heb wel eens een dominee horen zeggen dat dit de meest misbruikte tekst uit de Bijbel is, nl dat de Heere Jezus DE WERELD liefgehad heeft. Dat is niet waar ! De wereld zal vergaan. Wij moeten DOOR de wereld heen, met alle zonde en verleidingen.
Het zegt ons niks als wij niet van Christus' wege geroepen zijn ! Aan de voet van het kruis stonden soldaten, burgers, en het deed hen ook niks ! Maar 1 moordenaar aan het kruis ! Eentje maar.
Petrus verloochende zelfs zijn Meester ! Hij verkeerde dagelijks in Zijn gezelschap, maar ik ken de Mens niet.
Zijn wij beter dan Petrus ? Kunnen wij Hem niet verloochenen, zijn wij daar te gelovig voor ?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 13:00

@ Horeb,

Hoe verklaar je dan dat de discipelen en anderen in Jezus geloofden
zonder dat de Heilige Geest was uitgestort ?
En zovelen ander in het OT werden gered alleen op grond van hun geloof.
Laatst gewijzigd door schaapje op 30 mar 2011 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 13:08

schelpje3 schreef:Ik heb wel eens een dominee horen zeggen dat dit de meest misbruikte tekst uit de Bijbel is, nl dat de Heere Jezus DE WERELD liefgehad heeft. Dat is niet waar ! De wereld zal vergaan. Wij moeten DOOR de wereld heen, met alle zonde en verleidingen.
Het zegt ons niks als wij niet van Christus' wege geroepen zijn ! Aan de voet van het kruis stonden soldaten, burgers, en het deed hen ook niks ! Maar 1 moordenaar aan het kruis ! Eentje maar.
Petrus verloochende zelfs zijn Meester ! Hij verkeerde dagelijks in Zijn gezelschap, maar ik ken de Mens niet.
Zijn wij beter dan Petrus ? Kunnen wij Hem niet verloochenen, zijn wij daar te gelovig voor ?

Voorde mensen aan de voet van het kruis heeft de Here Jezus vergeving gevraagd,
Jij kan niet weten wat van deze mensen geworden is.
Petrus was nog niet vervuld met de Geest van God.
En de wereld daarmee wordt het wereldsysteem bedoeld door mensen bedreven
onder invloed van de tegenstander. Weet jewel ... de satan kon alle koninkrijken
geven aan Jezus als hij hem aanbad.
En één moordenaar aan het kruis geweldig dat hij werd gered uitsluitend door zijn
GELOOF...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 mar 2011 13:15

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:Ik heb wel eens een dominee horen zeggen dat dit de meest misbruikte tekst uit de Bijbel is, nl dat de Heere Jezus DE WERELD liefgehad heeft. Dat is niet waar ! De wereld zal vergaan. Wij moeten DOOR de wereld heen, met alle zonde en verleidingen.

Voorde mensen aan de voet van het kruis heeft de Here Jezus vergeving gevraagd,
Jij kan niet weten wat van deze mensen geworden is.
Petrus was nog niet vervuld met de Geest van God.
En de wereld daarmee wordt het wereldsysteem bedoeld door mensen bedreven
onder invloed van de tegenstander. Weet jewel ... de satan kon alle koninkrijken
geven aan Jezus als hij hem aanbad.
En één moordenaar aan het kruis geweldig dat hij werd gered uitsluitend door zijn
GELOOF...

en daarbij wil ik ook nog zeggen dat ik het hoogst opmerkelijk vind dat als er in de Bijbel staat " alzo lief had God de wereld" dat een dominee dan zegt dat dat niet waar is.... :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2011 13:29

Hoe leg jij Johannes 3 vers 16 dan uit? Daar staat letterlijk dat God de wereld lief had. Jij zegt in feite dat wat daar staat niet klopt. Maar wat staat er dan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 13:40

Marnix schreef:

Hoe leg jij Johannes 3 vers 16 dan uit? Daar staat letterlijk dat God de wereld lief had. Jij zegt in feite dat wat daar staat niet klopt. Maar wat staat er dan?

Zo kun je alle teksten uit de Bijbel compleet uit zijn verband rukken. Er staat ook altijd iets voor (en na !)
Het is het gesprek met Nicodemus. Hij begrijpt niet dat je wederom geboren moet worden. Jezus legt het hem uit.
Er voor staat: alzo moet de Zoon des Mensen verhoogd worden.
Opdat een iegelijk die in Hem gelooft (!) niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
En pas DAN komt de tekst: want alzo....
en:
WANT GOD HEEFT ZIJN ZOON NIET GEZONDEN IN DE WERELD, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft IS ALREDE VEROORDEELD, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

En als je het dan zo leest, kun je moeilijk volhouden dat Jezus voor ALLE mensen, of zo je wilt, de wereld gestorven is.
Dan zou er geen evangelie, geen kerken, niets nodig zijn. En maak je van de Bijbel een dood woord.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 14:18

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:

Zo kun je alle teksten uit de Bijbel compleet uit zijn verband rukken. Er staat ook altijd iets voor (en na !)
Het is het gesprek met Nicodemus. Hij begrijpt niet dat je wederom geboren moet worden. Jezus legt het hem uit.
Er voor staat: alzo moet de Zoon des Mensen verhoogd worden.
Opdat een iegelijk die in Hem gelooft (!) niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
En pas DAN komt de tekst: want alzo....
en:
WANT GOD HEEFT ZIJN ZOON NIET GEZONDEN IN DE WERELD, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft IS ALREDE VEROORDEELD, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

En als je het dan zo leest, kun je moeilijk volhouden dat Jezus voor ALLE mensen, of zo je wilt, de wereld gestorven is.
Dan zou er geen evangelie, geen kerken, niets nodig zijn. En maak je van de Bijbel een dood woord.

Ja inderdaad als je niet aanneemt dat Jezus voor alle mensen gestorven is, dan zouden
er geen kerken zijn en geen evangelisatie, dan zouden er nu geen gelovigen meer bestaan.
want die waren al direct in de eerste eeuw uitgestorven.

Maar God houdt wel van mensen er komen nog steeds mensen tot bekering uit deze wereld,
en er zijn nog steeds evangelisatie-akties waar mensen mee bereikt worden, die het evangelie
nog nooit gehoord hebben. En christenen mogen ook zelf nog getuigen van het verlossingswerk
van God, Hij werkt wel door mensen heen. Zijn werk stopt niet.
Jezus zei; en dit evangelie zal in de hele wereld gepredikt worden, daarna zal het einde zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”