'Eeuwig', is dat niet een beetje lang?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: 'Eeuwig', is dat niet een beetje lang?

Berichtdoor schelpje3 » 16 nov 2010 12:37

JeeWee schreef:
schelpje3 schreef:Ja we moeten sterven. Oude mensen MOETEN sterven, jonge mensen KUNNEN sterven.

Met alle respect: dit soort opmerkingen kennen we natuurlijk allemaal. Maar dat is me te simpel. Dat is alleen maar nabouwen van wat we allemaal bijna gedachtenloos nazeggen. Lekker veilig ook. Maar ik daag je wel uit om nu eens na te denken en hardop te denken!

Ik antwoord op haring: dus we gaan ooit een keer dood ? Kan sarcastisch bedoeld zijn, zo onnozel zal haring toch niet zijn :wink:
Bovendien denken nog heel veel mensen dat je wellicht oud en ziek moet zijn. De dood zit in Amerika, voor henzelf.
Groot is dan de schok als een jongere zo uit dit leven wordt weggerukt, door een ongeluk, of korte ernstige ziekte.
Het menselijk verstand kan dit eigenlijk niet bevatten. Mensen die vlak voor hun sterven naar de hemel verlangen, kunnen zo'n glans over hun gezicht krijgen. Dan denk ik wel eens, zouden ze iets van die heerlijkheid nu mogen zien ?
Wij zijn aards, ieder mens haakt naar het leven, als het goed is.
Ook ernstig zieke mensen, maar als dan toch hun einde nabij is, kan het soms heel benauwd worden !
Dat is toch niet voor niks ?
Er zijn wel beschrijvingen van mensen die de hel als het ware voelen al. Ik weet niet zo goed wat je daarmee moet.
Maar dat de hel bestaat, dat is zeker !

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 16 nov 2010 12:46

Mortlach schreef:
JeeWee schreef:Wordt het niet een beetje link om je steeds door je gevoel te laten leiden?

Hoezo? De keuze je gevoel ondergeschikt te maken aan de Bijbel komt toch ook voort uit je gevoel?

Dat zou ook een rationele keuze kunnen zijn
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2010 17:22

elbert schreef:
mohamed schreef:Ik ook niet, want als er een eeuwig vuur voor ons bereid was zouden we nu reeds moeten branden, want eeuwig heeft begin noch einde.
Interessante logica.
Volgens mij is taalkundig gezien "eeuwig" hier bijvoeglijk naamwoord van vuur, niet van branden.

Dat is best mogelijk, maar je snapt mijn punt. Het is overigens een Bijbelse gedachte dat eeuwig begin noch eind heeft.

Heb 7,3
Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch begin der dagen, noch einde des levens hebbende; maar de Zoon van God gelijk geworden zijnde, blijft hij een priester in eeuwigheid.

Als er in de hel dus een eeuwig vuur brandt, moet dat altijd gebrand hebben en zal dat altijd branden. Doch lezen wij in de Bijbel wat anders:

Op 20,14
En de dood en de hel werden geworpen in de poel des vuurs; dit is de tweede dood.

Het komt er op neer dat de hel, waar het eeuwige vuur zou branden, samen met de dood in de vuurpoel is geworpen, dus het vuur van de vuurpoel verteert het vuur van de hel tot in eeuwigheid. Opvallend is dat de Engel des Heren verscheen in een vuurvlam en dat het braambos niet (Ex 3,2) verteert werd. Voorts lezen we dat God en verterend vuur is (Deut 4:24. 9:3. Hebr 12:29) en de eeuwige (Gen 21,33) wordt genoemd.

Wat ik bedoel te zeggen is, als er een eeuwig brandend vuur bestaat, wat brandt sinds de eeuwigheid en altijd zal blijven branden, dan is dat niet de duivel, maar het verterende vuur van God.

Lees deze verzen ook eens, overnieuw een associatie met God en vuur en wel een hele treffende.

Op 1,14
En Zijn hoofd en haar was wit, zoals witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuur;

Op 2,18
En schrijf aan de engel der gemeente te Thyatíre: Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuur, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk:

Op 19,12
En Zijn ogen waren als een vlam vuur, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een naam geschreven, die niemand wist, dan Hijzelf.

Als we zeggen dat het eeuwige vuur door de duivel bereid is lasteren we Jezus Christus en God de Almachtige, want hij is een verterend vuur, de eeuwige zonder begin en einde en heeft ogen als een vlam vuur. Is God dan door de duivel bereid?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2010 17:45

Mortlach schreef:
JeeWee schreef:Wordt het niet een beetje link om je steeds door je gevoel te laten leiden?

Hoezo? De keuze je gevoel ondergeschikt te maken aan de Bijbel komt toch ook voort uit je gevoel?

Jeewee, ik laat mij graag door mijn gevoel leiden zolang mijn verstand het ook goedkeurt.

Mortlach, het lukt mij niet mijn gevoelens ergens ondergeschikt aan te maken, maar mijn gevoel zegt me ook dat je naaste liefhebben als jezelf de waarheid is en het lukt me wel om dat te geloven. Hierdoor kan ik mij niet door al mijn andere gevoelens laten leiden, want als ik alles neem wat mijn ogen begeren heb ik mijn naaste niet lief.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2010 17:52

schelpje3 schreef:
JeeWee schreef:
schelpje3 schreef:Ja we moeten sterven. Oude mensen MOETEN sterven, jonge mensen KUNNEN sterven.

Met alle respect: dit soort opmerkingen kennen we natuurlijk allemaal. Maar dat is me te simpel. Dat is alleen maar nabouwen van wat we allemaal bijna gedachtenloos nazeggen. Lekker veilig ook. Maar ik daag je wel uit om nu eens na te denken en hardop te denken!

Ik antwoord op haring: dus we gaan ooit een keer dood ? Kan sarcastisch bedoeld zijn, zo onnozel zal haring toch niet zijn :wink:
Bovendien denken nog heel veel mensen dat je wellicht oud en ziek moet zijn. De dood zit in Amerika, voor henzelf.
Groot is dan de schok als een jongere zo uit dit leven wordt weggerukt, door een ongeluk, of korte ernstige ziekte.
Het menselijk verstand kan dit eigenlijk niet bevatten. Mensen die vlak voor hun sterven naar de hemel verlangen, kunnen zo'n glans over hun gezicht krijgen. Dan denk ik wel eens, zouden ze iets van die heerlijkheid nu mogen zien ?
Ook ernstig zieke mensen, maar als dan toch hun einde nabij is, kan het soms heel benauwd worden !
Er zijn wel beschrijvingen van mensen die de hel als het ware voelen al. Ik weet niet zo goed wat je daarmee moet.

Hoezo is dat zeker? We lezen in de Bijbel dat de hel en de dood in de vuurpoel zijn geworpen (Op 20,14) is dat niet waar dan? Veel beter kan je je afvragen wat er in de Bijbel staat over de hel dan dat je sensatieverhalen aanhangt, welke veelal ontstaan zijn uit bangmakerij en andere folklore. Vraag je eens af, waarom zou God die liefde is (1 Joh 4,8) jou in de hel willen zien branden? Gaf Jezus niet zijn leven om die van zijn vrienden te behouden? Laat je niet bang maken en onderzoek de geschriften.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 nov 2010 18:00

JeeWee schreef:Onlangs hoorde ik in een praatprogramma iemand zeggen dat hij er niet aan moest denken om eeuwig te leven. "Ik vind 85 jaar al zo lang. Stel je voor dat daar nooit een eind aan komt".

Denken jullie daar wel eens over na? Eeuwig God loven (in de hemel)? Eeuwig God vloeken (in de hel)?
Met eerbied gesproken, kan ik me voorstellen dat mensen zeggen dat dat wel een beetje vermoeiend en uitzichtsloos lijkt.

Wat doe je dan zo'n eeuwigheid? Is dat wel te bevatten met ons verstand?
Ik vind het ook weer zo makkelijk om alles wat we niet kunnen begrijpen, maar af te doen als niet te bevatten...

We hier vast geen oplossing vinden, maar misschien is hetw el goed om eens hardop te denken en inzichten te delen en vooral ook uit te vinden wat God zelf ons daarover zegt....

Denken jullie daar wel eens over na? Eeuwig God loven (in de hemel)? Eeuwig God vloeken (in de hel)?
Met eerbied gesproken, kan ik me voorstellen dat mensen zeggen dat dat wel een beetje vermoeiend en uitzichtsloos lijkt.

Je moet natuurlijk nooit iets doen waar je geen zin in hebt, als je geen zin hebt om eeuwig God te loven
dan doe je dat natuurlijk niet en dan neem ik aan dat je dat besluit weloverwogen genomen hebt zo dat je daar later geen spijt van kan hebben.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2010 21:24

mohamed schreef:Het is overigens een Bijbelse gedachte dat eeuwig begin noch eind heeft.
Dat is in veel gevallen zo (en zeker waar het God betreft), maar zeker niet in alle gevallen. Dat geldt immers niet voor het eeuwige leven van mensen, aangezien het leven van mensen een begin kent. Of althans, de mens gaat delen in dat eeuwige leven. Het geldt ook niet voor bijvoorbeeld de tempel van Salomo, die toch bedoeld was "tot eeuwige woning" voor God (1 Kon. 8:13, 2 Kron. 6:2). Die tempel had toch echt een begin en door de verwoesting door Nebukadnezar, ook een eind.
En wat te denken van steden, die zullen worden tot eeuwige woestheden (Jer. 49:13).
Kortom, het hangt maar helemaal van de context af, of eeuwig zonder begin en/of eind is.
mohamed schreef:Op 20,14
En de dood en de hel werden geworpen in de poel des vuurs; dit is de tweede dood.

Het komt er op neer dat de hel, waar het eeuwige vuur zou branden, samen met de dood in de vuurpoel is geworpen, dus het vuur van de vuurpoel verteert het vuur van de hel tot in eeuwigheid.

In Op. 20:14 is de hel (hades) het dodenrijk.
De poel des vuurs is de eigenlijke hel waar we gewoonlijk over spreken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2010 21:45

elbert schreef:
mohamed schreef:Het is overigens een Bijbelse gedachte dat eeuwig begin noch eind heeft.
Dat is in veel gevallen zo (en zeker waar het God betreft), maar zeker niet in alle gevallen. Dat geldt immers niet voor het eeuwige leven van mensen, aangezien het leven van mensen een begin kent. Of althans, de mens gaat delen in dat eeuwige leven.

Daar komen die verhalen over reïncarnatie misschien wel vandaan en geef ze eens ongelijk. Zodra wij het eeuwige leven krijgen hadden we het al voordat wij geboren werden, want de eeuwigheid kent geen begin en geen einde.
Het geldt ook niet voor bijvoorbeeld de tempel van Salomo, die toch bedoeld was "tot eeuwige woning" voor God (1 Kon. 8:13, 2 Kron. 6:2). Die tempel had toch echt een begin en door de verwoesting door Nebukadnezar, ook een eind.

Jezus vergeleek zichzelf ook met de tempel van God (Joh 2,19) welke hij na drie dagen weer oprichtte toen ze hem afbraken. Ik heb sterk de indruk dat met Gods eeuwige woning het lichaam van Christus bedoeld wordt (1 Kor 12,27) waarover geschreven staat:

2 Kor 6,16
Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel van de levende God; gelijk God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een volk zijn.

En over de tempel zei Salomo:

'Ziet de hemelen, ja, de hemel der hemelen, zouden U niet bevatten, hoeveel te minder dit huis, dat ik gebouwd heb?' (2 Kron 6,18)

Daarom lijkt mij dat Gods eeuwige woning het lichaam van Christus is en vooralsnog is daarvan het einde niet in zicht!
En wat te denken van steden, die zullen worden tot eeuwige woestheden (Jer. 49:13).
Kortom, het hangt maar helemaal van de context af, of eeuwig zonder begin en/of eind is.

In de volgende context betekent eeuwig vuur God:

Mat 25,41
Dan zal Hij zeggen ook tot hen, die ter linker hand zijn; Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, dat de duivel en zijn engelen bereid is.

Het vuur in de hel wat men vreest is God, ironisch nietwaar?
In Op. 20:14 is de hel (hades) het dodenrijk.

Akkoord.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 nov 2010 22:48

schelpje3 schreef:
JeeWee schreef:

Hoezo is dat zeker? We lezen in de Bijbel dat de hel en de dood in de vuurpoel zijn geworpen (Op 20,14) is dat niet waar dan? Veel beter kan je je afvragen wat er in de Bijbel staat over de hel dan dat je sensatieverhalen aanhangt, welke veelal ontstaan zijn uit bangmakerij en andere folklore. Vraag je eens af, waarom zou God die liefde is (1 Joh 4,8) jou in de hel willen zien branden? Gaf Jezus niet zijn leven om die van zijn vrienden te behouden? Laat je niet bang maken en onderzoek de geschriften.[/quote]

God is niet enkel liefde ! Hij kan ook een toornend God zijn. Veel mensen hebben een soort sinterklaasgeloof, zo noem ik het maar, ik bedoel dat zeker niet spottend. Maar ik bedoel het zo: je bidt omdat je nood zit en verwacht dat Hij dat verhoort.
Veel mensen komen in opstand, als ze bijv een geliefde verliezen, ze zijn helemaal vertwijfeld, boos, hoe kan God dit nu doen ? Hij is toch liefde ?
Dat is een totaal verkeerde voorstelling van zaken.
Dus Hij zal ons toch zeker niet in de hel laten zitten ? We leven best wel netjes. Nou ja we geloven niet zo eigenlijk, maar we doen verder niks kwaads.
Wat durf jij veel te zeggen, dat het uit folklore voortkomt !

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 nov 2010 01:11

elbert schreef:In Op. 20:14 is de hel (hades) het dodenrijk.

Het woord hel komt niet voor in de bijbel. Alleen hades en Gehenna. Het woord hel is gepikt uit de Noorse mythologie. Het stamt af van haljæ wat onderwereld of dodenrijk betekend. Hel is ook een godin uit de Noorse mythologie.
*onderschrift verwijderd door moderator*

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2010 08:45

schelpje3 schreef:God is niet enkel liefde ! Hij kan ook een toornend God zijn. Veel mensen hebben een soort sinterklaasgeloof, zo noem ik het maar, ik bedoel dat zeker niet spottend. Maar ik bedoel het zo: je bidt omdat je nood zit en verwacht dat Hij dat verhoort.
Veel mensen komen in opstand, als ze bijv een geliefde verliezen, ze zijn helemaal vertwijfeld, boos, hoe kan God dit nu doen ? Hij is toch liefde ?
Dat is een totaal verkeerde voorstelling van zaken.
Dus Hij zal ons toch zeker niet in de hel laten zitten ? We leven best wel netjes. Nou ja we geloven niet zo eigenlijk, maar we doen verder niks kwaads.
Wat durf jij veel te zeggen, dat het uit folklore voortkomt !

Het was bedoeld om je een hart onder de riem te steken, maar het valt niet echt in goede aarde merk ik. Johannes zei het zo:

1 Joh 4,18
Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 nov 2010 13:15

Dan heb ik je verkeerd begrepen !
Mijn excuses. Zo zie je maar, dat iets in eerste instantie wel eens verkeerd opgevat wordt :oops:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2010 13:42

schelpje3 schreef:Dan heb ik je verkeerd begrepen !
Mijn excuses. Zo zie je maar, dat iets in eerste instantie wel eens verkeerd opgevat wordt :oops:

Kan gebeuren hoor, excuses geaccepteerd! Zou je wellicht nogmaals op mijn bericht willen reageren nu mijn bedoeling in elk geval duidelijk is? :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 nov 2010 13:50

van gisteravond 9.45 uur bedoel je ?
Ja dat kan ik wel onderschrijven hoor. Het is natuurlijk verborgen voor ons, toch wel.
God heeft in Zijn Wijsheid besloten dat dit voor ons nog niet openbaar komt, sommige predikanten krijgen daar wel licht over en kunnen een tipje van de sluier oplichten. Wij hebben ws allemaal zo onze voorstelling van een hemel, maar de eeuwigheid ?
Het is voor mij al niet te bevatten hoe immens het heelal is.
Als je hoort bijv hoe groot Rusland is, dat je daaaaagen moet reizen van de ene naar de andere kant.
Dus in die afstanden denk je normaliter, ja lichtjaren zijn er om uit te drukken hoe ver een planeet staat.
Er moet toch ergens een einde aan het heelal komen ?
En is de hemel echt boven ons ? Ik denk het niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2010 14:38

schelpje3 schreef:van gisteravond 9.45 uur bedoel je ?
Ja dat kan ik wel onderschrijven hoor. Het is natuurlijk verborgen voor ons, toch wel.
God heeft in Zijn Wijsheid besloten dat dit voor ons nog niet openbaar komt, sommige predikanten krijgen daar wel licht over en kunnen een tipje van de sluier oplichten. Wij hebben ws allemaal zo onze voorstelling van een hemel, maar de eeuwigheid ?

Is helemaal niet erg, zolang we ons maar beseffen dat die voorstelling op alle punten tekortschiet. Zelf probeer ik heel erg uit te kijken met het 'veraardsen' van de hemel. Met het idee te worden verenigd met je familie kan ik weinig, als ware het een soort Centre Parcs. Aan de andere kant is het (ik druk me even oneerbiedig uit, excuses daarvoor), worden tot een eeuwig God-loofmachientje ook niet erg aantrekkelijk.

Het is voor mij al niet te bevatten hoe immens het heelal is.
Als je hoort bijv hoe groot Rusland is, dat je daaaaagen moet reizen van de ene naar de andere kant.
Dus in die afstanden denk je normaliter, ja lichtjaren zijn er om uit te drukken hoe ver een planeet staat.
Er moet toch ergens een einde aan het heelal komen ?
En is de hemel echt boven ons ? Ik denk het niet.

Het heelal heeft inderdaad een buitenrand, maar dat is intuitief niet te bevatten, omdat er geen 'ruimte' is buiten de ruimte. Er is een grens die nergens aan grenst.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”