Christengemeente Sebaoth

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jan bertus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2014 17:32

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor jan bertus » 26 dec 2014 23:39

Wat in mijn ogen nog de meest verontrustende constatering is,dat juist de meest kwetsbare mensen slachtoffer zijn..(verslaafden, mensen met ernstige psychische problemen,alleenstaande moeders in de goot) Onder het mom van :" God heeft ons een visioen gegeven" of "Wij krijgen dit door van God" Vrijwel altijd wordt er ernstige druk uitgeoefend.Er tegen ingaan betekent dat je naar de hel gaat.De meest kwetsbare zwichten hiervoor.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor gravo » 27 dec 2014 14:13

Hoe kun je nu onderscheiden of zo'n gemeente Sebaoth een gezonde christelijke gemeenschap is of niet? Er wordt gesproken over "sekte", er wordt gewaarschuwd op grond van persoonlijke ervaringen, maar hoe controleer je dat?

Ik denk dat ik wel een vraag zou kunnen stellen waarmee we een stuk verder komen. Veel radicale christelijke groepen onderscheiden zich door het praktiseren van een zeer serieuze moraal. Ze mijden de wereld op alle fronten, zien overal gevaar en kunnen zelfs zover gaan dat ze om die reden helemaal los van hun verleden door willen gaan, inclusief het verleden met de eigen familie.
Persoonlijk denk ik dat daar brokken van komen, maar goed. Op zich kan ik zo'n fundamentele koersverandering en zo'n principiële instelling nog wel begrijpen. Er zijn veel voorbeelden in de geschiedenis van het christendom waar gekozen werd voor deze strenge, bijna ascetische vorm van geloven. Ook de kloosters werden bevolkt omwille van zo'n radicale levenskeuze: alleen, uitsluitende gericht op God, zonder partners, celibatair, niet spreken, bidden, bidden, bidden, enzovoorts.

Maar de echt vraag is voor mij altijd hoe men zich verhoudt tot andere kinderen van God. Tot christenen die andere keuzen hebben genaakt en die niet geroepen worden tot zo'n radicale koersverandering in hun leven. Die Gods lof verkondigen in een "normaal christelijk leven", die hun kinderen in de vreugde en de verantwoordelijkheid van hun geloof opvoeden. Dat zijn stuk voor stuk oprechte gelovigen, die weliswaar naar andere gemeenten of kerken gaan, maar die voor God niet minder zijn.

Voor mij is het een waterdicht criterium: hoe spreek je over je christelijke broeders en zusters in andere tijden, in andere culturen, in andere kerken of gemeenten.
Als je die constant als verkeerde, achterhaalde, valse, lauwe of zelfs onware christenen beschouwt, dan maak ik me ernstige zorgen. Dan wordt God uit elkaar gerukt en Zijn Geest niet meer de vrijheid gegund om te waaien waar Hij wil. Dan komt het woord "sekte" ook in beeld. Immers die ontlenen hun bestaansrecht aan het zich onttrekken aan andere christelijke groepen.

Sekten hebben maar één doel: het ondermijnen van de grote broer of zusterkerk/gemeenten waar ze mee gebroken hebben of waar ze uit zijn gezet (omdat ze als minderheid de meerderheid wilde chanteren en domineren). Eenmaal op zichzelf leidt dat alleen maar tot een negatieve reden tot eenheid. Ze hebben een gemeenschappelijke vijand en dan kan het Grote Schelden beginnen.

Maar we moeten uitkijken om elke bijzondere groep direct een sekte te noemen.

Met bewondering kan ik kijken naar radicale christenen die geen centimeter willen wijken van de leer en het leven van Jezus, maar zodra dat betekent dat andere christenen er dus helemaal naast zitten, dan haak ik af. Ik vind zo'n toeëigening van de Heilige Geest helemaal voor jezelf alleen, een zonde tegen de Heilige Geest.

Er moet bij een christen sowieso altijd ruimte zijn voor de ander, zomaar iemand uitschelden omdat hij een compleet ander leven leeft past een christen niet. Openheid en gastvrijheid wordt ons geleerd.
Maar het is helemaal not done om iemand die zich ook christen noemt geen enkele ruimte te gunnen. Het gaat per slot van rekening om een broeder of een zuster, waar God Zijn eigen weg mee is gegaan?

Een eenvoudige vraag aan Dienstk.vandeHeer blijft dus over: hoe staat u tegenover christenen die buiten uw eigen gemeenschap leven, christenen dus in andere gemeenten of in kerken?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Dienstk.vandeHeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2010 17:21

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor Dienstk.vandeHeer » 28 dec 2014 05:48

Goedemorgen,

Ik wil reageren op de afgelopen berichten die deze week weer gezonden zijn. Ik ben zelf inmiddels geen bezoeker meer van gemeente Sebaoth, maar dit uit praktische redenen. Ik woon namelijk 180 km van Emmen.

Ik ben 8 jaar actief geweest in deze gemeente. Ik heb een hoop gezien en een hoop meegemaakt en mag daarom wel stellen dat ik deze gemeente goed ken. Aangezien ik deze gemeente niet meer bezoek, kan ik ook vrijuit spreken en kan niet beticht worden voor vriendjespolitiek of andere belangenverstrengelingen.

De aantijgingen die er worden gemaakt over deze gemeente zijn onjuist. Ik zal ook toelichten waarom. Wat betreft het huwelijk zijn de oudsten van deze gemeente heel duidelijk. Ik welk zwaar weer je ook zit, zij pleitten altijd voor vergeving en verzoening. Er zijn meerdere mensen in deze gemeente geweest of voor gebed gekomen die huwelijksproblemen hadden. Ik kan niet anders zeggen dat er altijd geïnvesteerd is in het herstel tussen beide partners. Dus de aantijging dat ze huwelijken stuk zouden willen laten lopen is zeker niet het beleid wat gevoerd wordt. Ook wat betreft afzondering. Vanuit deze gemeente wordt daar niet op aangestuurd, want afzondering brengt je verder van herstel en genezing. Daarnaast ligt de keuze altijd bij de persoon zelf.

Wat betreft de oudsten van gemeente kan ik heel kort zijn. Ik heb nog nooit mensen ontmoet die zichzelf zo wegcijferen voor hun naaste dan hun. Letterlijk alles geven ze aan de mensen in nood. Hun huis staat altijd open en hun handen zijn altijd bereid om werk te verrichtten. Deze gemeente is een opvang geweest voor vele beschadigde zielen. En met name mensen uit de onderkant van de samenleving. Mensen die door andere christenen of instanties uitgekotst waren werden warm onthaald of zelf in huis gehaald. Mensen die ze hebben binnen gelaten hebben hun soms echt veel meegemaakt en hadden veel begeleiding nodig. De visie van de oudsten was om mensen met Jezus in aanraking te brengen en een nieuw leven met werk en vastigheid te geven. Met bewondering heb ik vaak gekeken waar deze mensen hun kracht en energie vandaan haalden, want in mijn ogen waren sommige mensen niet te redden of zo beschadigd dat ik niet wist waar ik zou moeten beginnen. Als ik vroeg waar hun de kracht vandaan haalden was er maar een antwoord: De liefde van Jezus drijft ons.

Wat betreft de kijk op andere christenen kan ik ook heel kort zijn. Voor een paar jaar geleden hebben de oudsten een brief opgesteld en naar bijna alle kerken in Emmen gestuurd met de vraag om bij elkaar te komen. Hun verlangen was om met elke kerk in Emmen samen te werken. Samen bidden, samen optrekken, samen sterk maken voor de noden in Emmen. Ieder misschien op hun eigen niveau of leerstelling, maar samen als Lichaam van Christus optrekken. Op een enkele reactie na, wilde geen een kerk hieraan meedoen. Ik kan je zeggen dat ze hier verdriet om hebben gehad, en persoonlijk denk ik God ook.

Ik lees veel kritiek, maar weinig hoor en wederhoor. Dat vind ik jammer. Ik kan u dit zeggen. Ik zal mijn beide handen in het vuur kunnen steken voor deze mensen. Het zijn geestvervulde mensen die bereid zijn om alles voor Jezus op te geven. Hun doelstelling is Jezus volgen en om te zien naar hun naaste.

jan bertus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2014 17:32

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor jan bertus » 28 dec 2014 13:43

Hier een bericht aan dienstknecht van de heer,
Mijn vrouw is net een klein weekje thuis..Saeboth had zelfs al een advocaat geregeld om de scheiding te realiseren..Dus vind het wel grappig dat jij beweerd dat er geen sprake van is..En het ergste van het hele circus is nog dat wij voor het bezoek gelukkig waren...Kun je nagaan hoe ze daar gehersenspoeld is..(o.a als je weer naar huis gaat word het je dood,je gaat naar de hel,ik was niet wederom geboren)
Misschien moet je is met onze dochter spreken waarmee ook geen contact mocht worden opgenomen!!!!!!!!!!! (zij is overigens niet gelovig en is vreselijk gebukt gegaan onder al deze toestanden) Brieven werden verscheurd,(gelukkig heb ik ze dubbel laten uitprinten dus heeft mijn vrouw ze alsnog kunnen lezen..Waar ik verbolgen over ben is dat er een foto van ons die ik had opgestuurd moest worden verscheurd...Met alle respect dienstknecht van de Heer dit is echt hoe het gegaan is.
Het verontrustende is dat er zovelen zijn ingetuind en ik probeer langs deze weg kans op nieuwe slachtoffers te verminderen.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor gravo » 28 dec 2014 13:59

Dienstk.vandeHeer schreef:Goedemorgen,
Ik wil reageren (...) om te zien naar hun naaste.


Dag Dienstk. vandeHeer,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ook fijn dat het eens in goed Nederlands wordt geschreven.
De inhoud van je antwoord laat zich eenvoudig samenvatten: voor zover jij weet gaat het om een voorbeeldige christelijke gemeente. Dat is verheugend.
Maar als buitenstaander blijf ik natuurlijk wel zitten met de vraag, hoe ik de scherpe kritiek dan moet beoordelen.
Door jouw verhaal, wat echt een maagdelijk en roomblanke indruk maakt ('geen vlek of rimpel meer' :wink: ), wordt het contrast met de kritische kanttekeningen wel heel groot.
Ik ga er hier niet over oordelen. Maar deze vragen zijn nu nog niet opgelost. Dat snap je.

Misschien dat je mijn vraag nog kort kunt beantwoorden. Het is natuurlijk teleurstellend als kerken geen gezamenlijke activiteiten willen ondernemen. Maar dat kan verschillende achtergronden hebben.

Hoe denk jij / hoe denkt de christengemeente Sebaoth in het algemeen over andere gemeenten / kerken? Zijn er zwaarwegende theologisch bezwaren of onoverkomelijke leerverschillen?
Zijn er zaken in die kerken die door jullie sterk worden afgekeurd?
Zie je mensen uit die kerken / gemeenten wel als broeder of zuster of is het moeilijk om dit zomaar te zeggen?

Of valt het allemaal wel mee en is het meer een kwestie van miscommunicatie, onbegrip, onwetendheid? En is het meer van: ieder wordt in een ander nest geboren, verschillen zullen er altijd zijn en daar moeten we boven staan, omdat God er ook boven staat?

groet,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

jan bertus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2014 17:32

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor jan bertus » 28 dec 2014 15:05

Bericht aan gravo,

Dank voor de zeer correcte Nederlandse spelling.

Bij deze wil ik je benoemen tot 'nationaal ambassadeur voor het behoud en tegen de verloedering der Nederlandse taal'

Vriendelijke groet

Bambi

Re: Gemeente Sebaoth

Berichtdoor Bambi » 28 dec 2014 15:09

jan bertus schreef:Mijn vrouw ging voor een weekend naar sebaoth om voor zich te laten bidden vanwege problemen met verwerking verdriet uit het verleden en stoppen met roken..

Hier krijg ik altijd al de kriebels van, want waarom moeten mensen bij je zitten om voor je te bidden?
Iedereen kan in zijn eigen huis bidden voor je vrouw, terwijl zij ook gewoon thuis is.
Daarvoor hoeft je vrouw echt niet bij hen te zitten.
jan bertus schreef: Mijn vrouw slikt 13 pillen per dag vanwege haar psychische problemen,(op medicijnen gedijd ze prima), wel is ze makkelijk manipuleerbaar.

Als jouw vrouw 13 pillen per dag slikt, is ze als een zombie.
Jullie kunnen beter samen naar de huisarts gaan en daar een gesprek aangaan over welke pillen ze slikt en of hij de juiste hulpverlening weet, om haar te helpen haar verdriet te verwerken.
Met die pillen wordt het verdriet alleen maar weggestopt en als God vindt dat ze het verdriet moet verwerken om zichzelf weer terug te vinden, kan je bidden tot je een ons weegt om het verdriet weg te halen, maar zal Hij toch echt zorgen dat ze het verdriet steeds tegen komt.

jan bertus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2014 17:32

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor jan bertus » 28 dec 2014 15:26

bericht aan bambi

Beste Bambi

Op medicijnen gedijd mijn vrouw prima en kun je niet eens iets aan haar merken,(anders was ik denk ik niet met haar getrouwd) Haar verdriet komt van haar incest verleden..Dat komt af en toe naar boven.
Dus nogmaals mijn vrouw heeft haar pillen echt nodig want anders beland ze in een instelling..Gelukkig zijn de medicijnen er, die ervoor zorgen dat ze net als ieder ander kan functioneren en is ze verre van een zombie..Het stoppen met roken speelde ook een rol om daar heen te gaan..Ik was overigens niet blij met haar keus om daar heen te gaan.

jan bertus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2014 17:32

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor jan bertus » 29 dec 2014 00:23

Na wat heel wat gesprekken te hebben gehad,kom ik tot de conclusie dat sebaoth een soort monopoly op de waarheid claimt.Omdat er satanisten zouden zijn waargenomen bij hun onderkomen om te strijden,op het geestelijk gebied,is iets wat vaak naar voren komt.
Ook werd er gezien dat mensen aan kettingen lagen en engelen in de weer waren met slijptollen om de kettingen door te slijpen..Goeroe's,duivelse wezens,dwergen worden ook bij mensen waargenomen die daar te gast zijn..Daar moeten ze dan weer van bevrijd worden..Dat gaat weer gepaard met het afzonderen/uitsluiten of verstoten van dierbaren die wellicht kritische kanttekeningen hebben.
Dat het uitsluiten van dierbaren op zijn zachts gezegd nou niet bepaald de schoonheidsprijs verdiend,daar heeft men totaal geen boodschap aan.

Bambi

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor Bambi » 29 dec 2014 10:04

jan bertus schreef:Na wat heel wat gesprekken te hebben gehad,kom ik tot de conclusie dat sebaoth een soort monopoly op de waarheid claimt.Omdat er satanisten zouden zijn waargenomen bij hun onderkomen om te strijden,op het geestelijk gebied,is iets wat vaak naar voren komt.
Ook werd er gezien dat mensen aan kettingen lagen en engelen in de weer waren met slijptollen om de kettingen door te slijpen..Goeroe's,duivelse wezens,dwergen worden ook bij mensen waargenomen die daar te gast zijn..Daar moeten ze dan weer van bevrijd worden..Dat gaat weer gepaard met het afzonderen/uitsluiten of verstoten van dierbaren die wellicht kritische kanttekeningen hebben.
Dat het uitsluiten van dierbaren op zijn zachts gezegd nou niet bepaald de schoonheidsprijs verdiend,daar heeft men totaal geen boodschap aan.

Engelen met slijptollen? Waar tappen ze die stroom af dan?
Dwergen? (:3
Het is wel duidelijk dat dit dingen zijn, die het menselijke brein zelf verzint.
Zou me niks verbazen als ze ook duivelen zien met hoorntjes en heksen op een bezem. :)bezem

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2014 10:13

Bambi schreef:Engelen met slijptollen? Waar tappen ze die stroom af dan?
Dwergen? (:3
Het is wel duidelijk dat dit dingen zijn, die het menselijke brein zelf verzint.
Zou me niks verbazen als ze ook duivelen zien met hoorntjes en heksen op een bezem. :)bezem


Geloofswaanzin heet dat toch?
Of hoeveel doller moet het nog worden voordat we daar belanden?
Laatst gewijzigd door mealybug op 29 dec 2014 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor mohamed » 29 dec 2014 11:07

Daar weten ze al eeuwen raad mee, kijk maar naar de RKK met hun aparte tradities.

reformatorisch

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor reformatorisch » 29 dec 2014 14:04

Ik schrik er gewoon wat er met Jan is gebeurt. Het treurige hiervan is, is dat website normaal 'oogt' ze hebben zelfs een voedsel,- en kledingbank, maar als je verder kijkt kom je dit tegen

"Als u Gods hart en Gods gedachten gaat kennen, wil je Hem volgen: getuigen van wie Hij is, het evangelie brengen, bidden met zieken, doden opwekken en demonen uitdrijven."

De doden opwekken?, misschien kan Dienstk.vandeHeer ff uitleggen wat hiermee wordt bedoelt?

jan bertus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2014 17:32

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor jan bertus » 29 dec 2014 21:06

Onlangs kreeg ik nog een triest verhaal te horen over een herstellende ex verslaafde logerende bij sebaoth.Zijn wens was de kerstdagen bij zijn ouders door te brengen..
Toen is er gevraagd of hij al toestemming aan God gevraagd had? De persoon zei toen: nee dat heb ik niet..Vervolgens word er dan gezegd dat hun het wel hebben gevraagd en dat God geen toestemming geeft..En zo ontstaat er dus een soort situatie waarin kwetsbaren een soort marionettenpop worden die eigenlijk nauwelijks nog een eigen wil hebben..Als je niet in hun maat loopt ben je een zondaar en dat leidt tot de dood

Arl24
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2015 15:04

Re: Christengemeente Sebaoth

Berichtdoor Arl24 » 15 aug 2015 15:09

Zeer apart om dit allemaal te lezen over deze gemeenschap


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten