Hoe Open Minded ben jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Joannah

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Joannah » 16 dec 2009 13:29

ik ben totaal niet open-minded.
Het zit gewoon niet in mijn karakter. Denk niet dat het iets met mijn opvoeding te doen heeft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 dec 2009 14:10

Joannah schreef:ik ben totaal niet open-minded.

Daar waren we al achter ja. :mrgreen:

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 16 dec 2009 14:52

Een open minded,

Als ik terug denk aan mijn aangeleerde Gereformeerde opvoeding (waar niks mis mee was) waren mijn opvattingen over geloofszaken en kerk "een houding van, ik weet het wel".
Misschien lag dat aan de vrijmaking periode dat resulteerde in een houding van buiten de vrijgemaakte kerk zaten de gelovigen bij voorbaat allemaal fout.
Dus niet open naar een ander toe in het kort gezegd.

Totdat er veel later momenten op ons pad kwamen dat achteraf God de leiding wilde nemen in ons leven doordat je mensen ontmoet en leesmateriaal krijgt waar je op het juiste moment behoefte aan had.

Door de starheid van mijn denken was mijn verzet erg groot ondanks dat de personen vanuit Gods Woord de juiste woorden zeiden, wat ik geweldig vond maar niet toegaf.

God was aan het werk om ons een andere weg te leren om duidelijk maken dat God een volk heeft over de gehele wereld die trouw wil zij en die Hij lief heeft, daardoor wordt je gezichtsveld veel ruimer en overzichtelijk in wat God in de profetieen heeft gezegd en ook naar de toekomst.

Daardoor merk je ook dat geloven in de Here Jezus en door Hem willen leven een persoonlijke keus is, een stap die elk mens moet maken.

Dat kan een kerk niet voor je doen, het kan wil een middel zijn, soms houd de traditie je tegen.

Door een open minded heeft de Here Jezus ons geleerd om met open vizier met mensen om te gaan, en daardoor ontvang je veel zegeningen.

Wat ik zeggen wil is dit, dat ik door mijn Gereformeerde opvoeding de basis was om Jezus te leren kennen (door mijn lieve ouders) maar ik heb doordat God mensen op je pad stuurt meer bijgekregen en daardoor openheid naar de ander toe ontvangen.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2009 16:01

Het zit gewoon niet in mijn karakter. Denk niet dat het iets met mijn opvoeding te doen heeft.

Het bijzondere is dat het er soms op lijkt dat je dit als een positieve eigenschap beschouwt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 dec 2009 21:56

Ik denk dat ik net als de meeste mensen selectief open-minded ben. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2009 01:07

elbert schreef:Ik denk dat ik net als de meeste mensen selectief open-minded ben. :mrgreen:

Dat is ook een leuke manier om het te omschrijven. Maar je hebt uiteraard gelijk hoor, ik ben ook bijzonder closed-minded als het gaat om zaken als Neonazisme of iets dergelijks.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 17 dec 2009 08:57

Mortlach schreef:
elbert schreef:Ik denk dat ik net als de meeste mensen selectief open-minded ben. :mrgreen:

Dat is ook een leuke manier om het te omschrijven. Maar je hebt uiteraard gelijk hoor, ik ben ook bijzonder closed-minded als het gaat om zaken als Neonazisme of iets dergelijks.

Dat is wat ik een aantal posts terug bedoelde met 2 soorten open-minded.
In het geval van neonazisme wil ik wel graag weten wat deze lieden denken/doen. Uiteraard omarm ik hun gedachten goed niet. Maar ik zou graag hun (verwrongen) wereldbeeld begrijpen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Joannah

Berichtdoor Joannah » 17 dec 2009 09:02

maboc schreef:
Mortlach schreef:

In het geval van neonazisme wil ik wel graag weten wat deze lieden denken/doen. Uiteraard omarm ik hun gedachten goed niet. Maar ik zou graag hun (verwrongen) wereldbeeld begrijpen.

Dat komt voort uit het idee dat ze beter zijn dan anderen.
precies hetzelfde als bij de Islam, ook een politiek systeem, wat wereldoverheersing zoekt.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 17 dec 2009 09:39

Joannah schreef:
maboc schreef:
Mortlach schreef:

Dat komt voort uit het idee dat ze beter zijn dan anderen.
precies hetzelfde als bij de Islam, ook een politiek systeem, wat wereldoverheersing zoekt.

Oh dank....daar ben ik dan uit nu .... dan hoef ik daar ook niet meer naar te zoeken :mrgreen:
(overigens denk ik dat er wel wat meer valt te zeggen over de gedachtenspinsels van neonazis.)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 dec 2009 13:09

Ik denk dat ik totally open minded ben.

Ik probeer met steeds te verplaatsen in de gedachtengang van de ander. Daardoor heb ik begrip voor bijna alles.
Dat betekent echter absoluut niet dat ik alles goedkeur of het met alles eens ben...

Maar dat begrip gaat best ver. Ik kan het begrijpen als mijn buurman me komt vertellen dat-ie net zijn vrouw heeft vermoord. Maar dat is heel wat anders dan goedkeuren...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 dec 2009 13:15

Joannah schreef:Dat komt voort uit het idee dat ze beter zijn dan anderen.

Tja, dat idee lijken wel meer mensen te hebben...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 dec 2009 16:36

Optimatus schreef:Waarschuw even als dat Bergambacht, Berkenwoude of Schoonhoven is...

Ik heb sinds mijn voorstel nog niks weer van 'm vernomen en dat bevreemdt me ergens toch wel wat. :-({|=

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 dec 2009 16:42

Mortlach schreef:

Ja vind ik ook een mooie omschrijving. Ik ben redelijk open minded, maar het één interesseert me meer dan het andere. Iets wat mij verveelt kan ik moeilijker mijn aandacht bij houden dan bij een mooie vrouw bijvoorbeeld.
Al kan wat zo'n vrouw zegt natuurlijk ook heel interessant zijn. :lol:

Zo, hiermee heb ik voor eens en voor altijd in pakkende taal duidelijk gemaakt dat ik één en al open mindedness ben inzake zaken die mij weten te interesseren. Daar kan eml nog een mooi puntje aan zuigen! ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2009 17:27

Je zou er iets aan kunnen proberen te doen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2009 23:05

Dan moet je dan wel wíllen, en dat is nou net het probleem als je closed-minded bent.

Terug naar “[Religie] - Open forum”