Roken en Alchol

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chienn
Mineur
Mineur

Re: Roken en Alchol

Berichtdoor Chienn » 12 nov 2009 19:38

-
Laatst gewijzigd door Chienn op 08 aug 2013 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Ikkeikkeikke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ikkeikkeikke » 05 jan 2010 15:52

Als je het mij vraag zeg ik:

Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, ... noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, ... zullen Gods koninkrijk beërven.

Het wordt hier in één adem met een hele hoop andere zonde genoemd. Dus voor mij is het duidelijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2010 16:36

Ikkeikkeikke schreef:Als je het mij vraag zeg ik:

Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, ... noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, ... zullen Gods koninkrijk beërven.

Het wordt hier in één adem met een hele hoop andere zonde genoemd. Dus voor mij is het duidelijk.

Ik kan anders van een heerlijk glaasje rum of whisky genieten zonder dat ik in de categorie "dronkaard" val.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ikkeikkeikke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ikkeikkeikke » 05 jan 2010 16:38

Mortlach schreef:
Ikkeikkeikke schreef:Als je het mij vraag zeg ik:

Ik kan anders van een heerlijk glaasje rum of whisky genieten zonder dat ik in de categorie "dronkaard" val.

helemaal correct. zelf lus ik ook graag een glaasje wijn, er is helemaal niets mee. maar met mate. dronkenschap wordt als iets verfoeilijks gezien.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2010 19:34

met mate drinken van wijn is bv goed voor de bloedvaten omloop (ik dacht vooral bij vrouwen ) meen ik gehoord te hebben (wetenschappelijk onderzocht ) maar wat is met mate roken dan ? volgens mij is dat nog schadelijker dan drinken omdat het rechtstreeks in je longen komt .. met meestal langdurige gevolgen zoals bv kanker

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2010 21:52

Spons schreef:met mate drinken van wijn is bv goed voor de bloedvaten omloop (ik dacht vooral bij vrouwen ) meen ik gehoord te hebben (wetenschappelijk onderzocht ) maar wat is met mate roken dan ? volgens mij is dat nog schadelijker dan drinken omdat het rechtstreeks in je longen komt .. met meestal langdurige gevolgen zoals bv kanker

Ik hoorde net ergens dat elke sigaret gemiddeld 28 minuten van je levensverwachting afhaalt. Je moet dus wel behoorlijk roken wil dat in jaren gaan meetellen. 17.500 sigaretten is goed voor een jaar "aftrek". Maar goed, er zijn een heleboel mensen die dat toch doen. Maar iemand die eens bij gelegenheid rookt, die zal dat niet gauw halen.

Het heeft volgens mij niks te maken dat het "rechtstreeks in je longen komt", maar veel meer met de stoffen waar het om gaat. Je kunt vast alcoholdamp inademen en daar bijzonder dronken van worden, maar dat lijkt mij niet meer of minder schadelijk dan het gewoon opdrinken. Anderzijds, als je teer en nicotine rechtstreeks in de lever zou inspuiten verwacht ik dat het daar wel vrij snel een zootje wordt.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 jan 2010 23:45

Ik denk dat in dit kader de verslavende werking van alcohol of roken ook een rol speelt. Beide zijn verslavend natuurlijk, maar van alcohol wordt gezegd dat het eigenlijk een hard-drug is. Dit als je kijkt naar uitwerking, en mate van verslavingwekkend zijn. Sigaretten zijn in die zin minder erg denk ik.

Anyway...ik denk dat je beide niet moet overdrijven. Een lekker biertje/wijntje/whisky op z'n tijd is niet zo verkeerd en een lekkere sigaar ook niet.

Ohja...en zoals ze op de MTS al zeiden : "Drink met je maten"
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2010 01:22

maboc schreef:Ik denk dat in dit kader de verslavende werking van alcohol of roken ook een rol speelt. Beide zijn verslavend natuurlijk, maar van alcohol wordt gezegd dat het eigenlijk een hard-drug is. Dit als je kijkt naar uitwerking, en mate van verslavingwekkend zijn. Sigaretten zijn in die zin minder erg denk ik.

Ik drink regelmatig een glaasje rum of whisky en heb nog nooit de neiging gehad de fles aan mijn mond te zetten. Daarentegen roept mijn brein wel heel hard MEER MEER MEER als ik een sigaret zou roken. Ik heb in mijn leven 1 sigaret gerookt, en eentje voor iemand anders aangestoken, en de heftigheid van de reactie was angstaanjagend.

Om eerlijk te zijn denk ik dat het met de verslavingsfactor van alcohol nog best meevalt. Als je ziet wat de jeugd gemiddeld naar binnen giet tijdens een avondje uit, en hoeveel mensen er daadwerkelijk alcoholverslaving ontwikkelen, is dat niet in verhouding. Je komt natuurlijk wel makkelijker af van een nicotineverslaving dan van een alcoholverslaving.

Nanoe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Nanoe » 06 jan 2010 11:05

Je kunt af en toe best wat alcohol naar binnen gieten, zolang je maar blijft weten wat je doet!
En tsja, roken... Ik zou er zelf niet aan willen beginnen, altijd maar stinken naar die vieze rook,
Daarnaast heb ik gezien hoe mensen worden die hun hele leven al roken en zo wil ik niet worden!

Ik rook dus niet, puur vanwege wat ik gezien heb.
Ik drink niet, omdat ik beetje met gezondheid zit en mijn maag dat dus niet trekt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2010 14:03

Nanoe schreef:Je kunt af en toe best wat alcohol naar binnen gieten, zolang je maar blijft weten wat je doet!

Toch wordt er niet voor niets door alle wijsheid-tradities gewaarschuwd voor alcohol, soms zelfs pertinent verboden. Zolang je maar weet wat je doet, ja, dat is wel cruciaal. Het probleem is dat alcohol je remmingen wegneemt en je dus steeds minder weet wat je doet. Ik heb een keer als test geprobeerd te mediteren nadat ik twee glazen bier op had. Dat was een heel bijzondere ervaring. Hetzelfde kan ik me zo voorstellen als je probeert te bidden als je aangeschoten bent; dat werkt ook niet.

En tsja, roken... Ik zou er zelf niet aan willen beginnen, altijd maar stinken naar die vieze rook,
Daarnaast heb ik gezien hoe mensen worden die hun hele leven al roken en zo wil ik niet worden!

Ik rook dus niet, puur vanwege wat ik gezien heb.
Ik drink niet, omdat ik beetje met gezondheid zit en mijn maag dat dus niet trekt.

Een vriend van mijn vader was alcoholist, en is ook tien jaar geleden aan de gevolgen overleden. Geconfronteerd worden met een verslaafde is de beste preventie.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jan 2010 22:47

Maar een glas wijn heeft niets te maken met alcoholisme.
En Bijbels is het niet verkeerd: Jezus veranderde niet voor niets water in wijn...
Overigens: artsen raden één glas wijn aan, niet meer. Anders schaadt het ook weer.

Roken is slecht voor de gezondheid en voor een zwangere vrouw: slecht voor de baby.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 06 jan 2010 23:05

Riska schreef:Maar een glas wijn heeft niets te maken met alcoholisme.
En Bijbels is het niet verkeerd: Jezus veranderde niet voor niets water in wijn...
Overigens: artsen raden één glas wijn aan, niet meer. Anders schaadt het ook weer.

Roken is slecht voor de gezondheid en voor een zwangere vrouw: slecht voor de baby.

Hier wil ik toch graag aan toe voegen : Alcohol is ook gruwelijk slecht voor de ongeboren baby.
(gnigni voor de wel geboren baby is alcohol trouwens ook heel slecht)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2010 01:22

Riska schreef:Maar een glas wijn heeft niets te maken met alcoholisme.

Het was destijds veiliger om wijn te drinken dan water. Alcohol doodt een hoop bacteriën en andere zooi die in "natuurlijk" water zitten.

Het schaadt sowieso, alleen wegen de voordelen voor bijvoorbeeld hart en bloedvaten op tegen de lever- en hersenschade die je erdoor oploopt in het geval van alcohol. Daarom is drinken voor jongeren zo veel nadeliger dan voor volwassenen. Volgens mij heeft roken geen enkel positief effect op je gezondheid.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jan 2010 10:15

Oké, ik kan me wel gedeeltelijk vinden in de opmerkingen.
Mij is een glas wijn aangeraden omdat het goed is voor mijn hart en bloedvaten. Dat heeft ook met mijn leeftijd te maken.
Toen ik zwanger was heb ik nooit gedronken, niet één glas.
Mijn kinderen hebben nooit, maar dan ook nooit, mogen drinken voor hun achttiende en gaven daar ook niet om. Mijn dochter is geheelonthoudster, zowel op rook-als alcoholgebied en mijn zoon drinkt op bijzondere gelegenheden en bij hoge uitzondering wel eens een biertje of glas wijn. Maar nooit als hij moet rijden. En ook hij heeft nooit gerookt (voorbeeld van de ouders????)

Ik sta vaak versteld van het feit dat kinderen van een jaar of 12 een slokje mee mag drinken bv. bij de jaarwisseling. Zo leer je ze dat het geen kwaad kan.

Ik bedoelde met aangeven dat Jezus water in wijn veranderde alleen maar, dat het wel een keer mag, om gestalte te geven aan iets feestelijks. Wij zijn nog vaak geneigd om veel verboden in ons geloof op te nemen. Maar dat is een heel andere discussie... :wink:

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 07 jan 2010 11:55

maboc schreef:Alcohol is ook gruwelijk slecht voor de ongeboren baby.

In bepaalde fasen van de zwangerschap kan iedere druppel het kindje schaden. Google maar eens op FAS-syndroom als je daar nog niet van overtuigd bent...

Overigens is dit niet alleen iets waar de vrouw rekening mee moet houden:
Veel mensen weten niet dat alcoholgebruik ook vóór je zwangerschap schadelijk kan zijn. Alcohol kan de eicel van de vrouw en de spermacellen van de man beschadigen. En als je bevrucht raakt, kan alcohol ervoor zorgen dat je een miskraam krijgt. Alcoholgebruik van jou en je partner verkleint de kans op zwangerschap. Alcoholgebruik van jou en je partner rondom het moment van bevruchting, kan het risico op een miskraam verhogen.
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Terug naar “[Religie] - Open forum”