leef regels om aan te houden!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: leef regels om aan te houden!

Berichtdoor Jerommel » 27 okt 2009 13:59

Mohamed schreef:Wat ik zo vreemd vind is dat mensen nog altijd de duivel de schuld geven want dat deed Eva ook, maar ging ze vrijuit?
Yep, da's een heel goed punt, Mohamed...

mormeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 25 sep 2009 20:28

Re: leef regels om aan te houden!

Berichtdoor mormeltje » 27 okt 2009 16:02

Begrijpelijk, de schuld van Eva.
Ik kan wel mooi met mijn vingertje omhoog zitten met een verhaal over erfzonde. Ik kan persoonlijk niet zoveel met erfzonde. Ik denk dat wij in Eva's positie hetzelfde gedaan hadden, dat wij hetzelfde in elkaar zitten.
Alle mensen op aarde hangen naar macht. De een excessief, zoals Hitler. De ander wat minimaler. Die is dan een baasspeler of houdt ervan om machtsspelletjes te spelen. Eva wilde ook macht, ze wilde zo zijn als God.
Ik vind het mooi dat God ons keuzevrijheid af. Ik geloof dat bijna alles in je leven een persoonlijke keuze is, ook je geloof.
What goes around, comes around

jwruiter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 19:22

Re: leef regels om aan te houden!

Berichtdoor jwruiter » 27 okt 2009 21:07

ja dat is een goed punt!

We hebben allemaal wel onze eigen verantwoording in keuzes die we maken.
de duivel kan het je wel moeilijker maken, maar jij bent degene die uiteindelijk de beslissing neemt.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: leef regels om aan te houden!

Berichtdoor Familie Bos » 07 nov 2009 22:25

Wat de erfzonde betreft :

Dit fenomeen bestaat echt.
Je kunt de zonde van het voorgeslacht erven, je kunt zelfs demonische belasting uit het voorgeslacht erven.

Maar God zei :
Ex 20,5
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten,
Ex 34,7
die goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft; maar (de schuldige) houdt Hij zeker niet onschuldig, de ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht.

Let wel op dat hier staat : Van hen die Mij haten.
Dus waneer iemand zich bekeerd en bij God hoort, dan worden de zonden van het voorgeslacht niet meer doorgegeven (daar houd de erfzonde dus op).
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: leef regels om aan te houden!

Berichtdoor Jerommel » 08 nov 2009 12:34

Jerommel schreef:
Mohamed schreef:Wat ik zo vreemd vind is dat mensen nog altijd de duivel de schuld geven want dat deed Eva ook, maar ging ze vrijuit?
Yep, da's een heel goed punt, Mohamed...
Wil ik wel aan toevoegen:
Eva was misleid / verleid, maar Adam maakte "gewoon de foute keuze".

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: leef regels om aan te houden!

Berichtdoor maboc » 08 nov 2009 12:53

Jerommel schreef:
Jerommel schreef:
Mohamed schreef:Wat ik zo vreemd vind is dat mensen nog altijd de duivel de schuld geven want dat deed Eva ook, maar ging ze vrijuit?
Yep, da's een heel goed punt, Mohamed...
Wil ik wel aan toevoegen:
Eva was misleid / verleid, maar Adam maakte "gewoon de foute keuze".


Nu ik erover nadenk....

NBG (1951) schreef:1 De slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de HERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: God heeft zeker wel gezegd: Gij zult niet eten van enige boom in de hof? 2 Toen zeide de vrouw tot de slang: Van de vrucht van het geboomte in de hof mogen wij eten, 3 maar van de vrucht van de boom, die in het midden van de hof staat, heeft God gezegd: Gij zult daarvan niet eten noch die aanraken; anders zult gij sterven. 4 De slang echter zeide tot de vrouw: Gij zult geenszins sterven, 5 maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad. 6 En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden, en zij nam van zijn vrucht en at, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at.


Kennelijk waren ze gezellig met z'n tweeen aan het wandelen oid. Waarom heeft Adam niet gezegd..."joh doe dat even lekker niet". Hij heeft Eva gewoon laten begaan. In die zin is hij wel medeplichtig. En daarna heeft hij zelf ook nog gegeten. Voor het gemak ga ik er van uit dat hij wist waar hij de tanden in zette, want hij was bij Eva. Dus hij zal wel gezien hebben waar de vrucht vandaan kwam.

Nooit zo over nagedacht, maar Adam gaat geloof ik zeker niet vrijuit.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten