hettys schreef:Ik dacht toch dat alle kinderen van de hele wereld gods eigen kinderen zijn?
Ja en nee.
Ja en nee in de zin van:
verloren zonen en dochters (Luk. 15).
Dat wil zeggen: die kinderen hebben hun Vader vaarwel gezegd en hebben Hem daarmee dood verklaard.
Nu is het nog de vraag of ze bij Hem terugkomen.
hettys schreef:Fijn dat je dat zegt. dat bevestigt mijn vermoeden. God laat mensen niet echt kiezen. (volgens de bijbel)
Integendeel. Je ziet Gods keuze als beperkend voor onze vrijheid, maar het tegendeel is waar. Zijn keuze is nodig om ons vrijheid te geven.
Want we zijn slaven geworden van de zonde en hebben bevrijding nodig. Die bevrijding geeft God. Daarom is ook verkiezing bevrijdend.
Maar ik denk dat het echte punt is, dat je de ernst van de zonde en de onderwerping daaraan niet ziet of wil zien. Zo erg is het in je ogen niet en dus vind je dat de mens zich maar moet kunnen ontplooien in de richting die hij/zij wil. De mens hoeft niet gered te worden van zijn zondige aard, maar alleen van de gevolgen ervan. God moet ons wel redden, maar Hij mag ons niet veranderen ten goede. Hij moet ons daarin vrij laten en wij moeten zo vrij zijn om Hem te definieren naar ons goeddunken.
Dat is (denk ik) het vrijzinnige geloof dat je aanhangt. Als het niet klopt, moet je me maar corrigeren.
Daarover verschillen we van mening: volgens mij heeft de mens een onderworpen wil, waarvan hij/zij denkt dat die vrijheid geeft, maar dat is schijn. Door deze onderworpen wil doen we wat niet goed is, met alle gevolgen van dien: oorlogen, ruzies, liefdeloosheid, ontrouw enz. enz. Echte vrijheid krijgen we pas als we niet alleen van de gevolgen van de zonde verlost worden, maar ook van de bron ervan.
Of zoals Jezus het zegt: "Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen." (Matth. 15:19). Daar zit dus ook het echte probleem. Dat probleem wordt niet opgelost door goed je best te doen om anders te worden, maar door overweldigd te worden door Gods liefde. Alleen zo worden we veranderd.
hettys schreef:sorry hoor. maar wat een onzin. Een geloof blijft een geloof. Zonder enig redelijk bewijs. Dat jij nou toevallig jouw geloof redelijk vindt is voor vijf miljard andere mensen met eenzelfde IQ of hoger onredelijk. "redelijk" is geen objectief gegeven.
Je poneert dit alsof wat je zegt een "objectief gegeven" is, maar dat is dan natuurlijk weer wel de vraag. Sterker nog: het is ontzettend subjectief. Met andere woorden, ik kan gerust verdedigen dat het redelijk (met argumenten dus) is om in God te geloven, tenzij je de onredelijkheid ervan aan kunt tonen.
hettys schreef:elbert schreef:Ook daar ben ik het mee oneens. De vraag is namelijk: welke God?
Je bedoeld een andere god dan jij belijdt?
Laat ik het met een voorbeeld duidelijk maken. Stel, ik spreek over Jan Pietersen, die een vrouw en twee kinderen heeft en die in Lunteren woont en daar een supermarkt runt.
Ik ken hem persoonlijk en vind hem een sympathieke kerel. Ik kom in gesprek met iemand anders die ook een Jan Pietersen kent, maar die zich totaal niet kan vinden in wat ik zeg.
Hij zegt: "welnee, Jan woont niet in Lunteren, maar in Ede. Bovendien heeft hij geen vrouw meer, maar is hij 3 jaar geleden gescheiden en hij heeft geen kinderen. Verder werkt hij op een boerderij en niet in een supermarkt."
Hoe groot acht jij de kans dat we het over dezelfde Jan hebben? Heel klein toch? We zullen, als we redelijk nadenken, tot de conclusie komen dat er hoogstwaarschijnlijk 2 verschillende Jan Pietersen zijn.
Toch zijn er veel mensen die als ze over God en Allah spreken, denken dat het dus om dezelfde God gaat.
hettys schreef:Dus al die diepgelovigen die nu ramadan houden zijn vijanden van god? ze zijn dus bewust van een echte god en negeren die bewust?
Ik ontken hun ernst en "diepgelovigheid" niet, maar zeg wel dat ze de verkeerde god aanbidden.
Of ze zich dat bewust zijn hangt af van hoeveel ze van het Evangelie hebben gehoord.
In elk geval was Mohammed zich genoeg bewust van het Evangelie om antichristelijke teksten in de koran op te laten schrijven.
hettys schreef:Een god die schept, zoveel verschillende mensen, kan nooit dezelfde god zijn die zijn eigen schepsels verwerpt, alleen maar omdat Hij ze heeft geschapen in tibet.
daardoor verwerp ik het concept 'verkiezing'
God heeft de mens in het paradijs geschapen. Daar heeft de mens God vaarwel gezegd. Sindsdien is God bezig om die mens weer terug te winnen, door het Evangelie, ook in Tibet. Want in die regio (China) groeit het aantal christenen bijzonder snel momenteel. Je kunt dus niet zeggen dat God bepaalde volkeren uitsluit, want door het Evangelie sluit Hij ze in.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)