Zijn we niet allen christenen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 14:37

@ Strootman.

Waarom verhard u uw voorhoofd als diamant en loochent u de wet en de profeten?

Israëlieten en Joden zijn geen inwisselbare begrippen zoals u onterecht veronderstelt, maar twee wel te onderscheiden stammen van dezelfde soort.

2 Kron 11,1
Toen nu Rehábeam te Jeruzalem gekomen was, vergaderde hij het huis van Juda en Benjamin, eenhonderd tachtig duizend, uitgelezenen, geoefend ten oorlog, om tegen Israël te strijden, opdat hij het koninkrijk weer aan Rehábeam bracht.

Hier zien we dus dat de Joden streden tegen de Israëlieten waardoor we kunnen concluderen dat zij niet inwisselbaar zijn, evenals Nederlanders en Duitsers. Let ook op dat woord uitgelezenen want dat komen we vaker tegen in de Bijbel.

Jes 24,13
Want in het binnenste van het land, in het midden van deze volken, zal het alzo wezen, gelijk de afschudding van de olijfboom, gelijk de nalezingen, wanneer de wijnoogst geëindigd is.

Eveneens was God symbolisch gehuwd met twee vrouwen (Ez 23,4) te weten Samaria/Israël (Ohola) en Jeruzalem (Oholiba) en dat zeer Bijbelse onderscheid wilt u zomaar onder het kleed vegen. Blijkbaar bent u een stuk minder Schriftuurlijk dan u op het eerste gezicht doet voorkomen.

Nee, de heidenen in de betekenis die u er aan toe kent zijn geen wilde olijfbomen maar eikenbomen, dennen en misschien in uw geval zelfs een treurwilg!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 aug 2009 15:17

mohamed,
Ik zou niet weten, wat dit te maken heeft met onze discussie. Paulus onderscheidt slechts tussen joden en heidenen. Niet meer en niet minder!Het kan best interessant zijn, maar ik zie het beslist niet als van belang voor wat wij bespreken. En het staat als een paal boven water, dat Jezus slechts gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israels. Maar je negeert het slechts en gaat er niet echt op in. Je bent nu eenmaal teveel met d mens Jezus op de been, net zoals de meeste 'christenen'! Geest schijnt ze niet zoveel te zeggen.Toch een nooit genoeg besproken onderwerp?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 16:03

DE GELOVIGE BESNEDENEN PLUS ONBESNEDENEN ZIJN WAT PAULUS NOEMT GEHEEL ISRAËL EN WERDEN ALLEMAAL CHRISTENEN GENAAMD. JEZUS KWAM NIET VOOR HET HUIS JUDA MAAR VOOR HET HUIS ISRAËL WELKE ZIJN DE GELOVIGEN UIT DE BESNEDENEN EN DE ONBESNEDENEN.

Mijn excuus voor de caps, maar ik krijg de indruk dat het andere lettertype te klein voor u is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 aug 2009 16:26

[quote="mohamed"]DE GELOVIGE BESNEDENEN PLUS ONBESNEDENEN ZIJN WAT PAULUS NOEMT GEHEEL ISRAËL EN WERDEN ALLEMAAL CHRISTENEN GENAAMD. JEZUS KWAM NIET VOOR HET HUIS JUDA MAAR VOOR HET HUIS ISRAËL WELKE ZIJN DE GELOVIGEN UIT DE BESNEDENEN EN DE ONBESNEDENEN.

Mijn excuus voor de caps, maar ik krijg de indruk dat het andere lettertype te klein voor u is.[/quot]
Waar staat dat zij allemaal christenen worden genoemd? En waar staat dat zij allemaal Israel worden genoemd? En waar staat dat Jezus tot het huis Israels kwam? En waar staat dat benedenen en besnedenen geheel Israel wordt genoemd? En waar staat da Jezus niet voor het huis van Juda kwam?
En wie zijn die beiden, die door een (1)Geest tot de Vader mogen komen?
Wat zoek je eigenlijk?
Het gaat in de bijbel wat de Heilsleer betreft, m.i. over expliciet twee wel te onderscheiden groepen, namelijk Joden en heidenen! Ik lees nergens dat er nog wat huizen zijn die er wel of niet buiten vallen! Het is eerst de jood en dan de Griek.Ofwel: Zowel joden als Grieken. Over huizen lees ik niets.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 16:37

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:DE GELOVIGE BESNEDENEN PLUS ONBESNEDENEN ZIJN WAT PAULUS NOEMT GEHEEL ISRAËL EN WERDEN ALLEMAAL CHRISTENEN GENAAMD. JEZUS KWAM NIET VOOR HET HUIS JUDA MAAR VOOR HET HUIS ISRAËL WELKE ZIJN DE GELOVIGEN UIT DE BESNEDENEN EN DE ONBESNEDENEN.

Mijn excuus voor de caps, maar ik krijg de indruk dat het andere lettertype te klein voor u is.

Waar staat dat zij allemaal christenen worden genoemd? En waar staat dat zij allemaal Israel worden genoemd? En waar staat dat Jezus tot het huis Israels kwam?

'...de verloren schapen van het huis Israëls.'(Mat 10,6b)

'Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.'(Mat 15,24b)

Hand 2,36
Zo wete dan zeker het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij gekruisigd hebt.

Heb 8,10
Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

God is een nieuw verbond met het huis Israëls aangegaan, welke te onderscheiden is van het huis Juda. Het huis Israël heeft een geestelijke betekenis gekregen, die gestalte kreeg in de eerste eeuw toen beide Joden (fysieke huis Juda) en Grieken (fysieke/geestelijke huis Israël) tot geloof kwamen en één kudde zijn gaan vormen, waar wij de nakomelingen van zijn door ons geloof. Wij zijn op smaak gebracht door het zout der aarde, de eerste christenen bestaande uit Joden en Grieken. Zo zit het!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 aug 2009 17:46

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:
mohamed schreef:DE GELOVIGE BESNEDENEN PLUS ONBESNEDENEN ZIJN WAT PAULUS NOEMT GEHEEL ISRAËL EN WERDEN ALLEMAAL CHRISTENEN GENAAMD. JEZUS KWAM NIET VOOR HET HUIS JUDA MAAR VOOR HET HUIS ISRAËL WELKE ZIJN DE GELOVIGEN UIT DE BESNEDENEN EN DE ONBESNEDENEN.

Waar staat dat zij allemaal christenen worden genoemd? En waar staat dat zij allemaal Israel worden genoemd? En waar staat dat Jezus tot het huis Israels kwam?

'...de verloren schapen van het huis Israëls.'(Mat 10,6b)

'Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.'(Mat 15,24b)

Hand 2,36
Zo wete dan zeker het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij gekruisigd hebt.

Heb 8,10
Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

God is een nieuw verbond met het huis Israëls aangegaan, welke te onderscheiden is van het huis Juda. Het huis Israël heeft een geestelijke betekenis gekregen, die gestalte kreeg in de eerste eeuw toen beide Joden (fysieke huis Juda) en Grieken (fysieke/geestelijke huis Israël) tot geloof kwamen en één kudde zijn gaan vormen, waar wij de nakomelingen van zijn door ons geloof. Wij zijn op smaak gebracht door het zout der aarde, de eerste christenen bestaande uit Joden en Grieken. Zo zit het!

Ik snap de relevantie voor onze onderwerpen hiervan absoluut niet! Laat maar, mohamed!Het ging uiteindelijk over de naam christenen en die geldt absoluut niet voor ons, niet-joden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 aug 2009 18:17

26 En het is geschied dat zij een geheel jaar tezamen vergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 aug 2009 19:51

Wullimpie schreef:26 En het is geschied dat zij een geheel jaar tezamen vergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.

Jazeker, de discipelen werden daar voor het eerst discipelen genoemd! En die discipelen waren uitsluitend Joden en leerlingen van Mozes, Jezus en Johannes de Doper Het woord discipel komt uitsluitend voor (250 keer) in de evangelien en in het boek Handelingen. In het evangelie van Paulus komt het nooit voor! Een onweerlegbaar bewijs dat wij dit woord christen nooit in hadden mogen voeren, is wel het feit, dat Paulus, de apostel der heidenen, dit woord nooit gebruikt heeft. Ja, hij noemde zelfs alle gemeenten die hij stichtte: Heidengemeenten! Het heeft ook een enorme vloed aan misverstanden in de hand gewerkt voor zowel de betekenis van het evangelie van Paulus, als wel voor het begrip 'heidenen' als zodanig. Een heiden is in de bijbel nooit per definitie slecht of ongelovig, terwijl dat in ons taalgebruik heel vaak wel het geval is!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 aug 2009 07:29

P. Strootman schreef:
Wullimpie schreef:26 En het is geschied dat zij een geheel jaar tezamen vergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.

Jazeker, de discipelen werden daar voor het eerst discipelen genoemd! En die discipelen waren uitsluitend Joden en leerlingen van Mozes, Jezus en Johannes de Doper

Nee, het woord discipel betekent leerling. Het gaat dus om leerlingen van Jezus (en Johannes de doper enz.). In het boek Handelingen komen we ook heidense leerlingen van Jezus tegen, zoals bijvoorbeeld in Antiochie (Hand. 11): de eerste keer dat discipelen christenen genoemd worden (en er heidenen massaal in Jezus gingen geloven). Het woord christen werd door de buitenstaanders gebruikt (waarschijnlijk als scheldnaam) om ze te onderscheiden van de joden en heidenen. Verder werden de heidense gelovigen in de volgende plaatsen discipel genoemd: Lystre (Hand. 14), Derbe, Ikonium en Antiochie (Hand. 14), de heidense gelovigen in Antiochie (Hand. 15:10, geen twijfel over mogelijk: hiermee kunnen geen joden worden bedoeld), Mnason (Hand 21:16, een griekse naam) enz.

P. Strootman schreef:Het woord discipel komt uitsluitend voor (250 keer) in de evangelien en in het boek Handelingen. In het evangelie van Paulus komt het nooit voor! Een onweerlegbaar bewijs dat wij dit woord christen nooit in hadden mogen voeren, is wel het feit, dat Paulus, de apostel der heidenen, dit woord nooit gebruikt heeft.

Dat is geen onweerlegbaar bewijs. De reden waarom Paulus de woorden discipel en christen niet in de mond nam, had te maken met de problemen die de heidengemeenten hadden van hun judaistische broeders. De strijd werd dus vooral intern gevoerd. Het woord discipel of christen was vooral nodig om te onderscheiden in de conflicten met ongelovigen en dat komt in zijn brieven minder aan de orde. Daarbij werd het woord christen waarschijnlijk in het begin als scheldwoord gebruikt en is dat later als geuzennaam door de christenen aangenomen. Dan is het niet zo vreemd dat Paulus dit woord niet zo gauw in de mond neemt.
Bovendien gebruikt Paulus wel woorden die nauw verwant zijn met de woorden discipel en christen. Zakelijk zegt hij dus wel hetzelfde. Een voorbeeld: het woord discipel is in het grieks mathatas (meervoud mathetes). Dit betekent "leerling" en is afgeleid van het griekse woord manthano (leren).
Dit woord wordt door Paulus bijv. gebruikt in Rom. 16:17, 1 Kor. 14:31, Ef. 4:20, Filipp. 4:9, Col. 1:7, 1 Tim. 2:11, 2 Tim. 3:14, Tit. 3:14. Welnu, als de christelijke gemeente onderwezen wordt, dan zijn de gelovigen dus ook leerlingen. Want wie leert, is een leerling.
En als Paulus in 1 Kor. 3:23 zegt: "gij zijt van Christus, en Christus is Gods", ben je dan een christen (d.w.z. "van Christus") of niet? We moeten niet alleen woordjes tellen, maar ook de goede conclusies trekken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 18 aug 2009 09:20

elbert,
Waarom heeft Paulus de christennaam nooit gebruikt en noemde hij alle gemeenten die hij stichtte: Heidengemeenten?
Je schreef:
En als Paulus in 1 Kor. 3:23 zegt: "gij zijt van Christus, en Christus is Gods", ben je dan een christen (d.w.z. "van Christus") of niet? We moeten niet alleen woordjes tellen, maar ook de goede conclusies trekken.

Paulus bedoelde hier met de Christus: Gods Geest, terwijl de naam christen afgeleid werd van de Christus wat het vlees, Jezus, betreft.
Het is geen muggenzifterij, want zoals ik al eerder opmerkte, heeft het enorme misverstanden in de hand gewerkt. God wordt in de bijbel nooit een God van christenen genoemd, wat vooral in het verleden zeer, zeer veel gedaan is. Paulus vroeg in de Romeinenbrief toch ook:
Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen'
En je weet net zo goed als ik, elbert, dat het begrip 'heidenen' voor 'christenen' een absoluut negatieve klank heeft gekregen en nog heeft. En dan nogmaals: Waarom heeft Paulus de christennaam nooit in de mond genomen? En waarom noemde hij alle gemeenten die hij stichtte geen christelijke gemeenten, maar: Heidengemeenten?
Maar ik leg mij gewoon neer bij dit verschil van mening. Het is ook gewoon door mij gesignaleerd! Doorslaggevend was voor mij, dat Lucas van Agrippa ook nog zei, dat Paulus hem bijna overhaalde om zich als christen te gaan gedragen. Hij kon het in de ogen van Lucas dus niet worden. Hoewel de vertalers er ook weer mee geknoeid hebben!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 aug 2009 09:27

P. Strootman schreef:elbert,
Waarom heeft Paulus de christennaam nooit gebruikt en noemde hij alle gemeenten die hij stichtte: Heidengemeenten?

Zie mijn vorige post: in elk geval niet omdat hij vond dat er geen christenen bestonden.

P. Strootman schreef:Doorslaggevend was voor mij, dat Lucas van Agrippa ook nog zei, dat Paulus hem bijna overhaalde om zich als christen te gaan gedragen. Hij kon het in de ogen van Lucas dus niet worden. Hoewel de vertalers er ook weer mee geknoeid hebben!

Ook hier verwijs ik naar een eerdere post:
elbert schreef:Hand. 26:27 Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.
28 En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
29 En Paulus zeide: Ik wenste wel van God, dat, en bijna en geheellijk, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, zodanigen wierden, gelijk als ik ben, uitgenomen deze banden.

Het griekse woord ginomai in Hand. 26:28 wordt vrijwel altijd vertaald met "zijn" of "worden". Er is mij geen vertaling bekend die het met "optreden" (of "gedragen") vertaalt.
De context is wat dat betreft ook helemaal duidelijk, want het gaat niet om optreden, maar om geloof (vers 27). En wie gelooft in Christus, die is een christen.

Dus de vertalers hebben niet geknoeid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 aug 2009 09:52

Beste Strootman, u bent net een kapotte plaat en ik zou willen dat Paulus een hartig woordje met u sprak. Wat u doet is een eenzijdige betekenis aan woorden geven en dat is niet in overeenstemming met de Schrift, want sommige Joden worden ook heidenen (Mat 6,7) genoemd. Daaruit blijkt wel dat heidenen niet uitsluitend overgezet wordt naar niet-Joods, zoals u ons wilt doen geloven, maar ook naar de innerlijke mens kan verwijzen.

Ook blijft u er op hameren dat de mens Jezus uitsluitend voor de Joden was gekomen, echter adviseer ik u om onderstaande passage eens aandachtig te lezen.

Mar 7
25 Want een vrouw, wier dochtertje een onreine geest had, van Hem gehoord hebbende, kwam en viel neer aan Zijn voeten.
26 Deze nu was een Griekse vrouw, van geboorte uit Syro-Fenicië; en zij bad Hem, dat Hij de duivel uitwierp uit haar dochter.
27 Maar Jezus zeide tot haar: Laat eerst de kinderen verzadigd worden; want het is niet betamelijk dat men het brood der kinderen neemt, en de hondjes voorwerpt.
28 Maar zij antwoordde en zeide tot Hem: Ja, Heere, doch ook de hondjes eten onder de tafel van de kruimpjes der kinderen.
29 En Hij zeide tot haar: Om dit woord ga heen, de duivel is uit uw dochter uitgevaren.

Wie denkt u dat met het brood der kinderen bedoeld wordt?

'En het brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven der wereld.' (Joh 6,51)

Het woord van de Griekse vrouw is een beetje als de wind die langs uw kaartenhuis fluistert, want zij nam immers van de kruimels van het levende brood en werd een christen toen Jezus nog in het vlees was! Dat is geheel in strijd met wat u al jaren beweert, want deze vrouw was een Griekse afkomstig uit Syro-Fenicië en dus niet-Joods!

Hoor ik eindelijk wat vallen? ;)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 18 aug 2009 13:06

"mohamed" schreef:
Beste Strootman, u bent net een kapotte plaat en ik zou willen dat Paulus een hartig woordje met u sprak. Wat u doet is een eenzijdige betekenis aan woorden geven en dat is niet in overeenstemming met de Schrift, want sommige Joden worden ook heidenen (Mat 6,7) genoemd. Daaruit blijkt wel dat heidenen niet uitsluitend overgezet wordt naar niet-Joods, zoals u ons wilt doen geloven, maar ook naar de innerlijke mens kan verwijzen.
Ook blijft u er op hameren dat de mens Jezus uitsluitend voor de Joden was gekomen, echter adviseer ik u om onderstaande passage eens aandachtig te lezen.
Mar 7
25 Want een vrouw, wier dochtertje een onreine geest had, van Hem gehoord hebbende, kwam en viel neer aan Zijn voeten.
26 Deze nu was een Griekse vrouw, van geboorte uit Syro-Fenicië; en zij bad Hem, dat Hij de duivel uitwierp uit haar dochter.
27 Maar Jezus zeide tot haar: Laat eerst de kinderen verzadigd worden; want het is niet betamelijk dat men het brood der kinderen neemt, en de hondjes voorwerpt.
28 Maar zij antwoordde en zeide tot Hem: Ja, Heere, doch ook de hondjes eten onder de tafel van de kruimpjes der kinderen.
29 En Hij zeide tot haar: Om dit woord ga heen, de duivel is uit uw dochter uitgevaren.
Wie denkt u dat met het brood der kinderen bedoeld wordt?

Nu heb je zónder dat je het weet, mohamed, een bijbelgedeelte aangereikt, die je eigen stelling, dat Jezus óók naar de heidenen gezonden werd, zondermeer ondergraaft ofwel omverwerpt!Laten we zien:
Matthheus schreef in hoofdsuk 15. 21:
’En Jezus trok Zich terug naar de omgeving van Tyrus en Sidon’
Markus schreef in hoofdstuk 7.24:
’En Hij stond op en vertrok naar het gebied van Tyrus. En toen Hij een huis was binnengegaan, wilde Hij niet dat iemand het wist maar Hij kon niet verborgen blijven’
Wat denk je, mohamed, zegt de bijbel hier dat Jezus óók wel eens naar de heidenen wilde gaan? Het tégendeel is juist waar, wat dit verhaal (en is ís een verhaal wil ons juist leren, dat Jezus absoluut niet tot, of voor de heidenen gekomen is! Allereerst schreef Mattheus dat Hij Zich terúgtrok. Dat zég je niet als je met een Doel ergens naartoe gaat. En Markus, die dit wél schreef, voegde er onmiddellijk aan toe, dat Jezus een huis binnenging omdat Hij niet wilde dat iemand (van de heidenen) wist, dat Hij onder hen verbleef. Dat wil dus zeggen, dat het veel béter geweest zou zijn, als Jezus (óók voor ons,lezers,) verborgen was gebleven. Waarom? Omdat er gruwelijk misbruik van Hem gemaakt zou worden, wat dan ook gebeurd is en nóg gebeurt! Maar dat kon nu eenmaal niet ter wille van het gehéle verhaal!Maar het verhaal is nog niet uit, want toen er een heidense vrouw naar Hem toe kwam en Hem aansprak met:
’Here, zoon van Davd’
keerde Jezus Zich zónder één woord tegen haar te zeggen, om en liep Hij terug naar zijn discipelen. Maar de vrouw bleef roepen, zodat de discipelen Hem verzochten, de vrouw weg te sturen. Maar toen sprak Jezus de nóóit herroepen woorden:
’Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls’
Dit leert ons, dat wij,heidenen, met Jezus als ‘zoon van David’ (dus puur als Jood of als mens) niets te maken hebben! Wij mogen Hem ons dus beslist niet toe-eigenen en bijvoorbeeld leren dat Hij voor ons, heidenen, gestorven is (Handelingen 5.31 en Galaten 4.4 zeggen wel iets anders). En dat geldt nog voor een heleboel andere dingen! De vrouw bleef echter aanhouden en sprak Hem opnieuw aan, maar noemde Hem nu alléén:’Here’ en liet zij het ‘zoon van David’ achterwege. En natuurlijk heeft Jezus een gesprek met haar gevoerd én haar kind genezen. Tegelijkertijd kunnen we er nog heel wat uit leren met het oog op de heidenen, waarvan ‘christenen’ altijd al een minderwaardige indruk hebben gehad.
'En het brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven der wereld.' (Joh 6,51)

Zoals je misschien nog niet weet, heeft het Johannes-evangelie vaak een méérvoudige betekenis. Jezus sprak daarin namelijk vaak als de Geest Zélf! Ik kan dat uit verschillende uitspraken van Hem aantonen, maar dan raken we van ons onderwerp. Jezus bedoelde hier dus de Geest!
Het woord van deze Griekse vrouw is een beetje als de wind die langs uw kaartenhuis loeit, want zij werd een christen toen Jezus nog in het vlees was en de vrouw uit Syro-Fenicië was niet-Joods. Hoor ik wat vallen? ;)
[/quote][/quote]
Nee, mohamed, jij verzint er iets bij, want Jezus heeft met geen wóórd, maar dan ook met geen wóórd over haar eeuwig behoud gesproken. Ook wees Jezus haar erop, dat het niet goed is (wat jij óók steeds doet, namelijk het brood der kinderen: Jezus en het evangelie der besnijdenis) te nemen en het nog aan anderen te geven ook! En ik hoor niets vallen,mohamed maar met het bijbelgedeelte dat je voor mij aanhaalde, heb je je eigen ruiten ingeslagen!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 18 aug 2009 20:45

mohamed,
Toen de hoorders van Jezus vroegen, waarom Jezus in gelijkenissen tot hen sprak, zei Jezus dat Hij dat met opzet deed, omdat er dan horende mensen waren, die het toch niet zouden verstaan. Zo is het verhaal in Mattheus 15 veel eerder een leerstellig, dan een historsch verhaal. Dat kun je, als je dat wilt, zelf constateren. Het is een prachtig geconstrueerd (samengesteld) verhaal, waarin bepaalde Waarheden 'verborgen' zijn, zoals bijvoorbeeld het niet antwoorden van Jezus toen die heidense vrouw Hem aansprak met 'Here, zoon van David' en het wel antwoorden toen zij Hem alleen 'Here' noemde en het 'zoon van David' achterwege liet.'Here'betekent immers Geest en die Geest woont nu ook in de heidenen, dus mocht die heidense vrouw er een beroep op doen!
Ik hoop voor je, dat je eruit komt! Mij hoef je het niet te vertellen! Ik zit niet te wachten op een bevestiging van mijn 'gelijk'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 aug 2009 22:45

P. Strootman schreef:mohamed,
Het is een prachtig geconstrueerd (samengesteld) verhaal, waarin bepaalde Waarheden 'verborgen' zijn, zoals bijvoorbeeld het niet antwoorden van Jezus toen die heidense vrouw Hem aansprak met 'Here, zoon van David' en het wel antwoorden toen zij Hem alleen 'Here' noemde en het 'zoon van David' achterwege liet.'Here'betekent immers Geest en die Geest woont nu ook in de heidenen, dus mocht die heidense vrouw er een beroep op doen!

Een kananese vrouw raakte in een zelfde soort situatie verwikkeld als de Griekse, doch toen zij zei 'Heere help mij' antwoordde Hij dat het niet betamelijk is '...het brood der kinderen te nemen en de hondjes voor te werpen (Mat 15,26)' en pas nadat zij volhardde en zei dat de hondjes de brokjes eten die van de tafel vallen (Mat 15,27) genas Jezus haar dochter.

Mat 15,28
Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Wilt u mij soms wijsmaken dat de hondjes die de kruimels van de grond aten daardoor het brood uit de monden van de kinderen Gods sloegen? Gelooft u het zelf? ](*,)
Door Jezus 'Heere' te noemen was de vrouw er niet, want er staat immers:

'Niet een ieder die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet de wil van Mijn Vader, Die in de hemelen is.' (Mat 7,21)

Beste meneer Strootman, ik krijg de indruk dat uw voorhoofd zo hard als eikenhout is! :^o
Ik hoop voor je, dat je eruit komt! Mij hoef je het niet te vertellen! Ik zit niet te wachten op een bevestiging van mijn 'gelijk'

Ja goed zo, zet uw 'gelijk' maar tussen haakjes, of beter nog, zet er maar een streep onder, want ik heb nu voor de zoveelste keer aangetoond waar de schoen bij u wringt, desondanks vertikt u het gewoon om een nieuw paar te kopen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”