Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2009 10:59

Krukje schreef:Vier je daarbij ook kerst, en pasen? Want dat zijn toch christelijke feesten.

Twee dagen verplicht vrij toch? Met veel eten, eieren en een boom...

Wij als mensen met onze beperkte hersencapaciteit, kunnen toch zeker niet beter nadenken dan God met zijn oneindige wijsheid?

Ach, die hersencapaciteit was genoeg om de quantumelectrodynamica te ontwikkelen, dus zo beperkt is ie ook weer niet...

Zoals ik al eerder zij, heb je veel kennis van de bijbel. Maar ik vraag me wel af of je wel eens écht onderzoek ernaar hebt gedaan?

Dit klinkt een beetje als: "Als je een andere mening aangaande de Bijbel hebt dan ik, dan heb jij de Bijbel blijkbaar nog niet goed genoeg ondezocht!" Heb je zelf nou door hoe verschrikkelijk aanmatigend dit is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 06 aug 2009 13:05

Mortlach schreef:
Krukje schreef:Zoals ik al eerder zij, heb je veel kennis van de bijbel. Maar ik vraag me wel af of je wel eens écht onderzoek ernaar hebt gedaan?

Dit klinkt een beetje als: "Als je een andere mening aangaande de Bijbel hebt dan ik, dan heb jij de Bijbel blijkbaar nog niet goed genoeg ondezocht!" Heb je zelf nou door hoe verschrikkelijk aanmatigend dit is?

Ho Ho Ho, het is niet negatief bedoeld! Gewoon interesse!!
Maargoed, zover ik jou ken van dit forum zie je altijd alles eerder negatief dan positief. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Laatst gewijzigd door Krukje op 06 aug 2009 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 06 aug 2009 17:05

Krukje schreef:Dat is een aardig punt. Het is wel zo, dat je alles niet objectief beziet. Natuurlijk zie ik dat ook niet! Maar ik geef God wel de voorrang.
Vier je daarbij ook kerst, en pasen? Want dat zijn toch christelijke feesten.

Neen. Ik houd niet van feesten en familie-bijeenkomsten, etc.

Krukje schreef:Vraagje, ben je soms teleurgesteld ooit in je geloof, of de gemeenschap waar je bij hoorde?

Allerminst. Ik heb een mooie tijd gehad, leuke kerk, fijne mensen, etc.
En mijn geloof is een zeer leerzaam proces voor me geweest.

Krukje schreef:Het komt wel een beetje arrogant over. Wij als mensen met onze beperkte hersencapaciteit, kunnen toch zeker niet beter nadenken dan God met zijn oneindige wijsheid?

Persoonlijk beschouw ik God allerminst als wijs. Afijn, jij vindt dat een beetje arrogant, ik niet. In Zijn Oneindige Wijsheid had Hij best wat duidelijker en helderder kunnen zijn, door de eeuwen heen. Maar goed, da's mijn mening.

Krukje schreef:Vlees zie ik geen probleem mee.

Slachtvee heeft een hoop voedsel nodig. Dit voedsel wordt gewonnen uit soja. Meer dan de helft van alle landbouwgrond op aarde wordt in beslag genomen door soja-velden. Dit gaat ten koste van gigantische regenwouden die gekapt moeten worden om ruimte te maken, dit gaat ten koste van de plaatselijke landerijen van regionale boeren in Zuid-Amerika (en vele andere plaatsen), dit gaat ten koste van goed vruchtbare grond dat na enkele oogsten door erosie aangetast wordt en verwordt tot woestijnland.

De vleesproductie zelf kent meer CO2-uitstoot dan al het weg- water- en luchtverkeer op de hele wereld bij elkaar. Het eten van vlees is een westerse luxe die geen noodzakelijke gronden meer kent. Vervangingsproducten te over.
Als jij christen bent en goed voor de wereld wilt zorgen, stop er dan mee. Het is een geringe moeite en je helpt er honderdduizenden dieren mee die hun wouden (hun thuis!) kwijtraken, je helpt het klimaat door het verminderen van CO2-uitstoot, je helpt de regionale boeren in Zuid-Amerika die hun landerijen kwijtraken aan westerse soja-producenten en met hun families moeten verhuizen naar andere gebieden, je helpt de plaatselijke bevolking zodat zij geen vergiftigd drinkwater tot zich hoeven te nemen (het gebruik van bestrijdingsmiddelen voor de aanwas van soja bevat schadelijke stoffen die in het grondwater terecht komen en kindertjes doodziek maken wanneer ze er van drinken).
En vergeet vooral niet dat je ook het vee zelf helpt; die dieren zijn maar om één reden geboren: om geslacht te worden. Dat is een ernstige zaak die je als christen niet aan je voorbij kunt laten gaan.

Denk nog maar eens goed over de gevolgen na, en onthoud dan: heb uw naaste lief als uzelf.

Krukje schreef:Zoals ik al eerder zij, heb je veel kennis van de bijbel. Maar ik vraag me wel af of je wel eens écht onderzoek ernaar hebt gedaan?

Meer dan menig christen, Krukje.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 aug 2009 21:59

Filosoof schreef:Mocht God me desondanks toch naar de hel willen sturen, dan zal ik daar met opgeheven hoofd naartoe gaan; trots op het leven dat ik geleefd heb.

Jij hebt wel gevoel voor drama zeg! :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 aug 2009 22:01

Wat bedoel je met 'echt onderzoek' Krukje? Durf jij wel buiten de kaders van je genootschap te denken?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 06 aug 2009 22:45

mohamed schreef:Jij hebt wel gevoel voor drama zeg! :lol:

Dat heb ik zeker, haha. Maar ik meende het heel serieus hoor, mohamed.
Ach, weet je, wanneer je woorden gepaard gaan met gevoel - of 'drama', naar gelang hoe je het noemen wilt - dan komt het vaak beter over.
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 aug 2009 23:22

Filosoof schreef:
mohamed schreef:Jij hebt wel gevoel voor drama zeg! :lol:

Dat heb ik zeker, haha. Maar ik meende het heel serieus hoor, mohamed.
Ach, weet je, wanneer je woorden gepaard gaan met gevoel - of 'drama', naar gelang hoe je het noemen wilt - dan komt het vaak beter over.

Ja, ik vond het een komische doch treffende opmerking!

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 07 aug 2009 19:51

Filosoof schreef:Mocht God me desondanks toch naar de hel willen sturen, dan zal ik daar met opgeheven hoofd naartoe gaan; trots op het leven dat ik geleefd heb.

alsdan zullen zij beginnen te zeggen tot de bergen ''valt op ons; en tot de heuvelen: bedekt ons. (Lukas 23 vers 30)
er is niemand die trots de hel in loopt, laat staan met opgeheven hoofd.
Laatst gewijzigd door meisje20 op 08 aug 2009 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 aug 2009 11:30

Filosoof schreef:Naar mijn idee is dit artikel namelijk niet in staat om God de verantwoordelijkheid voor het lijden in deze wereld weg te nemen.
...
Dat Gods handelen naar Job toe rechtvaardig te noemen is, lijkt me namelijk verre van waar. Zijn wedloop met de duivel is m.i. een uiterst immoreel besluit dat onder geen voorwaarde te rechtvaardigen is.
...
God gaf toestemming tot gruwelen waar ik voor geen goud aan zou deelnemen. Maar goed, ieder z'n mening hè. Voor mij is zoiets in elk geval niet goed te praten.
...
Wat ik echter wel duidelijk wil maken is dat ik het als immoreel beschouw om God onvoorwaardelijk te dienen na alles wat Hij gedaan heeft (en zal doen).

Je punt is helder en eigenlijk stel je het heel klassiek: als God almachtig is, is Hij immoreel doordat Hij het kwaad in de wereld toelaat. De vraag is alleen of je ook de filosofische vooronderstellingen die je gebruikt, goed hebt doordacht.
De laatste jaren zijn er namelijk maar weinig filosofen die deze stelling nog onderschrijven. Want er zitten een aantal zwakke plekken in deze redenatie.

In de bewering dat de wereld vol is van zinloos kwaad bevindt zich de verborgen premisse dat als het kwaad mij zinloos lijkt, het ook zinloos is.

Deze wijze van redeneren is natuurlijk misleidend. Dat je geen goede reden kunt zien of bedenken waarom God iets laat gebeuren, betekent nog niet dat er geen goede reden kan zijn. We zien dat zich achter het schijnbare nuchtere scepticisme een enorm geloof in de eigen cognitieve competenties verschuilt. Als ons verstand de diepten van het universum niet kan peilen voor goede antwoorden op het lijden, nou, dan zijn die er ook niet! Hier is in hoge mate sprake van een blind geloof.
...
Waarom zou het onmogelijk zijn dat er, vanuit Gods perspectief specifiek goede redenen zijn voor alle tragische gebeurtenissen en pijnlijke ervaringen?

Als je een God hebt die groot en transcendent genoeg is om boos op te zijn omdat hij geen halt toeroept aan het kwaad en het lijden in de wereld, dan heb je (tegelijk) een God die groot en transcendent genoeg is om goede redenen te hebben kwaad en lijden te laten voortbestaan zonder dat jij weet waarom.

Bovenstaande opmerkingen zijn niet van mezelf. Je kunt ze bijvoorbeeld op deze pagina vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 08 aug 2009 18:41

meisje20 schreef:alsdan zullen zij beginnen te zeggen tot de bergen ''valt op ons; en tot de heuvelen: bedekt ons. (Lukas 23 vers 30)
er is niemand die trots de hel in loopt, laat staan met opgeheven hoofd.

Zou ik dat zelf mogen bepalen? Dank je.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 08 aug 2009 18:44

elbert schreef:De laatste jaren zijn er namelijk maar weinig filosofen die deze stelling nog onderschrijven. Want er zitten een aantal zwakke plekken in deze redenatie.

Het spijt me, elbert, maar ik weet genoeg van moderne filosofie om jou te kunnen vertellen dat juist de moderne filosofie een bolwerk is geweest van godsdienstkritiek, veelal precies zoals ik het hier poneer.
-Friedrich Nietzsche-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 aug 2009 22:02

Filosoof schreef:Het spijt me, elbert, maar ik weet genoeg van moderne filosofie om jou te kunnen vertellen dat juist de moderne filosofie een bolwerk is geweest van godsdienstkritiek, veelal precies zoals ik het hier poneer.

Over de jaren vóór 1982 geloof ik je graag, maar daar gaat het dan ook niet om. De echt moderne filosofie plaatst de kanttekeningen zoals ik in mijn vorige post heb verwoord. Ook filosofie is een vakgebied dat zich ontwikkelt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 08 aug 2009 22:36

elbert schreef:Over de jaren vóór 1982 geloof ik je graag, maar daar gaat het dan ook niet om. De echt moderne filosofie plaatst de kanttekeningen zoals ik in mijn vorige post heb verwoord.

Dus jij wilt beweren dat de mensheid er pas na 1982 achter kwam dat bepaalde visies over God en het lijden anders konden? Kom nou toch, alle theorieën over deze zaak zijn al zo oud als de weg naar kralen en zijn allerminst bijgesteld sinds het door jou genoemde jaar. Sinds de Verlichting is dit hele issue alleen maar verder uitgewerkt en onderschreven.

elbert schreef:Ook filosofie is een vakgebied dat zich ontwikkelt.

Filosofie is de drijvende as van bijna elke ontwikkeling.
-Friedrich Nietzsche-

Riska

Berichtdoor Riska » 09 aug 2009 07:55

Het enige is dat door de leer van de kerken en hun gezag dingen wat onder water bleven. Pas sinds pakweg 1960 is men daar ook tegen in opstand gekomen en toen bleek dat er dingen verborgen waren gebleven omdat het de kerken zo uit kwam. Maar dat heeft weinig met filosofie te maken.
Soms zou ik dertig jaar later geboren hebben willen worden. Ja, ik ben van 1940 dus heb wel het een en ander meegekregen. Wees maar dankbaar dat je dat niet meer hebt meebeleefd...

Om op lijden terug te komen: ik denk dat het zwaarder wordt naarmate erover gezwegen wordt/moet worden.

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 09 aug 2009 09:50

of GOD alle toelaat weten wij niet eens
en wat ZIJN doel is ook niet
wij mensen zijn nietig oi

ik lijd ook maar ik mag weten dat ik zo THUiS ben

Terug naar “[Religie] - Open forum”