Krukje schreef:Dat is een aardig punt. Het is wel zo, dat je alles niet objectief beziet. Natuurlijk zie ik dat ook niet! Maar ik geef God wel de voorrang.
Vier je daarbij ook kerst, en pasen? Want dat zijn toch christelijke feesten.
Neen. Ik houd niet van feesten en familie-bijeenkomsten, etc.
Krukje schreef:Vraagje, ben je soms teleurgesteld ooit in je geloof, of de gemeenschap waar je bij hoorde?
Allerminst. Ik heb een mooie tijd gehad, leuke kerk, fijne mensen, etc.
En mijn geloof is een zeer leerzaam proces voor me geweest.
Krukje schreef:Het komt wel een beetje arrogant over. Wij als mensen met onze beperkte hersencapaciteit, kunnen toch zeker niet beter nadenken dan God met zijn oneindige wijsheid?
Persoonlijk beschouw ik God allerminst als wijs. Afijn, jij vindt dat een beetje arrogant, ik niet. In Zijn Oneindige Wijsheid had Hij best wat duidelijker en helderder kunnen zijn, door de eeuwen heen. Maar goed, da's mijn mening.
Krukje schreef:Vlees zie ik geen probleem mee.
Slachtvee heeft een hoop voedsel nodig. Dit voedsel wordt gewonnen uit soja. Meer dan de helft van alle landbouwgrond op aarde wordt in beslag genomen door soja-velden. Dit gaat ten koste van gigantische regenwouden die gekapt moeten worden om ruimte te maken, dit gaat ten koste van de plaatselijke landerijen van regionale boeren in Zuid-Amerika (en vele andere plaatsen), dit gaat ten koste van goed vruchtbare grond dat na enkele oogsten door erosie aangetast wordt en verwordt tot woestijnland.
De vleesproductie zelf kent meer CO2-uitstoot dan al het weg- water- en luchtverkeer op de hele wereld bij elkaar. Het eten van vlees is een westerse luxe die geen noodzakelijke gronden meer kent. Vervangingsproducten te over.
Als jij christen bent en goed voor de wereld wilt zorgen, stop er dan mee. Het is een geringe moeite en je helpt er honderdduizenden dieren mee die hun wouden (hun thuis!) kwijtraken, je helpt het klimaat door het verminderen van CO2-uitstoot, je helpt de regionale boeren in Zuid-Amerika die hun landerijen kwijtraken aan westerse soja-producenten en met hun families moeten verhuizen naar andere gebieden, je helpt de plaatselijke bevolking zodat zij geen vergiftigd drinkwater tot zich hoeven te nemen (het gebruik van bestrijdingsmiddelen voor de aanwas van soja bevat schadelijke stoffen die in het grondwater terecht komen en kindertjes doodziek maken wanneer ze er van drinken).
En vergeet vooral niet dat je ook het vee zelf helpt; die dieren zijn maar om één reden geboren: om geslacht te worden. Dat is een ernstige zaak die je als christen niet aan je voorbij kunt laten gaan.
Denk nog maar eens goed over de gevolgen na, en onthoud dan:
heb uw naaste lief als uzelf.
Krukje schreef:Zoals ik al eerder zij, heb je veel kennis van de bijbel. Maar ik vraag me wel af of je wel eens écht onderzoek ernaar hebt gedaan?
Meer dan menig christen, Krukje.