Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor em_ma » 28 jul 2009 08:59

@ Denkertje: ben je al op de Gay Pride geweest? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Ik krijg de indruk dat het evangeliseren op de Gay Pride alleen maar mogelijk is in een boot en dat anderen die het daar niet mee eens zijn uitgemaakt worden voor een soort ouderwetse verstofde christenen. Vind ik erg jammer.
Als je de mening van anderen niet wil horen, had je beter dit topic niet kunnen openen. Nog niemand heeft hier gezegd dat evangelisatie op de GP uberhaupt not done is, maar dat het nodig is en de mensen die gaan evangeliseren respect afdwingen, dus ik snap niet helemaal waarom je zo pittig blijft reageren.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jul 2009 09:35

em_ma schreef:@ Denkertje: ben je al op de Gay Pride geweest? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Ik krijg de indruk dat het evangeliseren op de Gay Pride alleen maar mogelijk is in een boot en dat anderen die het daar niet mee eens zijn uitgemaakt worden voor een soort ouderwetse verstofde christenen. Vind ik erg jammer.
Als je de mening van anderen niet wil horen, had je beter dit topic niet kunnen openen. Nog niemand heeft hier gezegd dat evangelisatie op de GP uberhaupt not done is, maar dat het nodig is en de mensen die gaan evangeliseren respect afdwingen, dus ik snap niet helemaal waarom je zo pittig blijft reageren.

Ik denk dat er hier twee dingen door elkaar lopen:
We hebben allemaal een mening over GayPride op zih. Ik denk dat we daar niet erg in verschillen. Ik denk dat alle christen de GayPride zoals die in Amsterdam gestalte krijgt, afwijzen. Dat doe ik ook. Homoseksualiteit is voor een christen niet iets om trots op te zijn. Daarbij is er zo'n 20% van de boten die het het helemaal bont maken met hedonistische decadentie. In onze afwijzing van een werlds gebeuren als dit zijn we het dus waarschijnlijk wel allemaal met elkaar eens.

Maar dan het tweede: juist een evenement als dit is een uitgelzen plek om te laten zien dat God ook wil omzien naar homo's. Er is geen hoek zo donker, of God's licht kan er bij. Ook daar. En daarom wilde ik dit topic veel breder trekken: moeten we als christenen die zeggen het Licht der Wereld te kennen, niet juist die donkere hoeken opzoeken?
Moeten wij niet naar grote feesten, house party's enz. Daarom wil ik ook op die boot staan om te getuigen dat God leeft!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jul 2009 10:03

Tamerlan schreef:En over die kat die op het spek gebonden wordt: kom op zeg, dat klinkt als een reformatorische dominee die waarschuwt tegen gemengde jongerenreizen..... :lol:

:schaterlach:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 jul 2009 10:10

Denkertje21 schreef:
em_ma schreef:@ Denkertje: ben je al op de Gay Pride geweest? Zo ja, wat zijn je ervaringen?

Ik denk dat er hier twee dingen door elkaar lopen:
We hebben allemaal een mening over GayPride op zih. Ik denk dat we daar niet erg in verschillen. Ik denk dat alle christen de GayPride zoals die in Amsterdam gestalte krijgt, afwijzen. Dat doe ik ook. Homoseksualiteit is voor een christen niet iets om trots op te zijn. Daarbij is er zo'n 20% van de boten die het het helemaal bont maken met hedonistische decadentie. In onze afwijzing van een werlds gebeuren als dit zijn we het dus waarschijnlijk wel allemaal met elkaar eens.

Maar dan het tweede: juist een evenement als dit is een uitgelzen plek om te laten zien dat God ook wil omzien naar homo's. Er is geen hoek zo donker, of God's licht kan er bij. Ook daar. En daarom wilde ik dit topic veel breder trekken: moeten we als christenen die zeggen het Licht der Wereld te kennen, niet juist die donkere hoeken opzoeken?
Moeten wij niet naar grote feesten, house party's enz. Daarom wil ik ook op die boot staan om te getuigen dat God leeft!

Laten we dan wat meer respect naar elkaar toe tonen en niet elkaar met negatieve/ouderwetse termen om de oren slaan.
Want inderdaad is niemand hier blij met een optreden als GP.

Inderdaad horen wij te evangeliseren op feesten ed. Maar daar zijn gelukkig al veel christenen actief. Denk aan het evangeliseren bij discotheken op de Bible Belt. Ik moet ook denken aan ds. Pieters die kroegen afging en naast zijn jonge gemeenteleden ging zitten in de kroeg. Echt, dat vind ik zo mooi!
Daarnaast doet de stichting Naar House ook veel mooie dingen.
En nee, ik heb inderdaad nog nooit zelf op zo n evenement gestaan. Maar evangelisatie is niet beperkt tot evenementen, maar zit voor mij ook in vriendschapsevangelisatie. Niet dat ik daarmee mezelf goed praat overigens.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 28 jul 2009 10:51

Mortlach schreef:
Natuurlijk, christenen hebben heel wat slechte beeldvorming te overwinnen, en er zullen mensen zijn die inderdaad zo zullen denken. En het enige wat je kan doen om te laten zien dat het zo kwaad nog niet is, is meedoen. Je kunt er wel wegblijven, maar hoe verander je dan iets? Mensen zullen blij zijn dat die chagerijnige zuurpruimen hun feestje niet komen verzieken, terwijl als je er wel bij bent, je kunt laten zien dat je het feestje gewoon meeviert en dat christenen soms ook net echte mensen zijn...

Je loopt echter wel het risico dat je overgeëmancipeerd raakt. De Schrift is niet zachtzinnig m.b.t. homoseksualiteit. Dat moderne christenen dat wel zijn, betekent niet dat dit ook strookt met de bijbelse visie. Ik zeg niet perse dat het niet zo is, want Jezus zou van z'n leven geen homo hebben gestenigd, maar ik denk dat het van belang is dat je er wel over moet nadenken wanneer je besluit om op de Gay Pride te gaan evangeliseren.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2009 11:44

em_ma schreef:Maar evangelisatie is niet beperkt tot evenementen, maar zit voor mij ook in vriendschapsevangelisatie. Niet dat ik daarmee mezelf goed praat overigens.

Een dierbare vriend van mij is Christen, en we hebben onder het genot van liters thee vaak over allerlei (geloofs)zaken gehad. En nooit, maar dan ook nooit, voelde ik mij beëvangeliseerd. En juist daarom vond ik de gesprekken zo waardevol en ervaarde ze als zeer prettig en leerzaam. Het is niet heel overdreven als ik zeg dat hij het beeld wat ik van christenen heb, gered heeft.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 28 jul 2009 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2009 11:46

Filosoof schreef:Je loopt echter wel het risico dat je overgeëmancipeerd raakt. De Schrift is niet zachtzinnig m.b.t. homoseksualiteit. Dat moderne christenen dat wel zijn, betekent niet dat dit ook strookt met de bijbelse visie. Ik zeg niet perse dat het niet zo is, want Jezus zou van z'n leven geen homo hebben gestenigd, maar ik denk dat het van belang is dat je er wel over moet nadenken wanneer je besluit om op de Gay Pride te gaan evangeliseren.

Mwa, dat is niet het enige punt waar de Bijbel specifieke exegese nodig heeft zodat het ook in deze moderne tijden waardevol blijft.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 22 aug 2009 16:10

Nou, ik heb dit topic even (iets te misschien) vluchtig doorgelezen, maar ik zie nog steeds geen heil in evangeliseren vanuit een kraampje (of een bootje). Zeker niet midden in het feestgedruis.

Mensen zijn daar juist om niet aan de serieuze zaken van het leven te denken, en pogingen om daar doorheen te prikken zijn dan begrijpelijkerwijs niet welkom. Het "oh, daar heb je de EO ook weer" effect werkt averechts.
Misschien trek je er 1 iemand mee aan, maar als je er tegelijk 10 mee afstoot, is het het dan waard?

Bovendien in geval van de Gay Pride hebben we in de naam van dat evenement 3 gruwelen : het carnale denken, trots, homosexualiteit (in lichamelijke zin, ik zie de geaardheid als slechts dat: geaardheid).
Het argument van acte de presence willen geven begrijp ik wel overigens.

Maar, de plekken waar je iets van het Woord kan delen zijn de rustigere plekken waar je in gesprek komt van mens tot mens.
Dat kan wel op een feest zijn, maar niet bij de ingang of vanuit een kraampje ofzo.

Enfin, zo zie ik het ongeveer.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 04 aug 2010 16:10

em_ma schreef:
Ik moet ook denken aan ds. Pieters die kroegen afging en naast zijn jonge gemeenteleden ging zitten in de kroeg. Echt, dat vind ik zo mooi!

Waar heb je deze info vandaan?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2010 16:42

Ds. Pieters ja, die heeft een talent hiervoor.
Ik denk dat wij dat niet allemaal hebben.
Bovendien is de gay pride niet echt de plaats en gelegenheid hiervoor.
Als de wijn is in de man, is de wijsheid.....
En dan is het misschien bier of champagne, maar dat maakt niet uit.
We moeten maar geen parels voor de zwijnen werpen en dan bedoel ik niet dat je niet zou mogen evangeliseren waar homo's bij elkaar komen, maar op een dermate grote manifestatie met veel herrie en oog voor andere zaken.
Dus ook niet bij pinkpop e.d.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2010 16:52

schelpje3 schreef:We moeten maar geen parels voor de zwijnen werpen en dan bedoel ik niet dat je niet zou mogen evangeliseren waar homo's bij elkaar komen, maar op een dermate grote manifestatie met veel herrie en oog voor andere zaken.

Dat weet ik nog zo net niet. Hoe waardevol is het te laten zien dat je christen-zijn en dat soort evenemten "gewoon" kunt combineren? Want eerlijk is eerlijk, het imago is nog steeds een beetje dat je als christen "niks leuks meer mag doen" zoals Pinkpop of de Gay Pride (of tv-kijken, of internetten zonder filter, of seksen, of, nou ja je begrijpt het wel, toch?)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2010 16:59

Ik begrijp je ! :D
Maar ik zou het niet doen.
Heb er ook geen behoefte aan.
Dit probleem speelt niet in onze directe omgeving.
Onze pubers vinden het belachelijk, die hele g.p.
Zij haten al een roze truitje :wink:
Ik houd sowieso niet van massale mensenmassa's.
Ben meer van het kleine, het intieme.
Ik vind evangeliseren helemaal moeilijk, laat het liever door mijn daad zien. (gewaad en gelaat ?)
Heb door mijn werk contact met andersdenkenden en ik word gerespecteerd om mijn levenswandel.
Hoop daardoor anderen tot jaloersheid te wekken.
Soms laat ik een eenvoudig boekje achter bij iemand, als ik denk dat dat kan.
Maar opdringen werkt averechts, ik ben geen Jeh. getuige. Die irriteren ook als ze zondagsmorgens om 8 uur aan de bel hangen [-(

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2010 17:37

schelpje3 schreef:Dit probleem speelt niet in onze directe omgeving.
Onze pubers vinden het belachelijk, die hele g.p.

Dat mag natuurlijk, en is ook wel te verwachten, maar als je je verdiept in de geschiedenis en het doel van de Gay Pride, dan merk je pas hoe nodig het is dat dat evenement gehouden wordt.

Zij haten al een roze truitje :wink:

Is ook de leeftijd. Ik zit hier nu met een heel mooi zachtroze overhemd, niks homo aan hoor...

Ik houd sowieso niet van massale mensenmassa's.
Ben meer van het kleine, het intieme.
Ik vind evangeliseren helemaal moeilijk, laat het liever door mijn daad zien. (gewaad en gelaat ?)

Je bereikt sowieso veel meer als de ander naar jou toekomt met vragen dan wanneer je met jouw denkbeelden op iemand afstapt.

Heb door mijn werk contact met andersdenkenden en ik word gerespecteerd om mijn levenswandel.
Hoop daardoor anderen tot jaloersheid te wekken.
Soms laat ik een eenvoudig boekje achter bij iemand, als ik denk dat dat kan.
Maar opdringen werkt averechts, ik ben geen Jeh. getuige. Die irriteren ook als ze zondagsmorgens om 8 uur aan de bel hangen [-(

Gewoon kopje thee geven, en dan wierrookstokjes voor je Boeddhabeeld aansteken, ervoor in lotushouding gaan zitten en mantra's prevelen en hen natuurlijk uitnodigen mee te doen. Of doe ik dat alleen maar?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 04 aug 2010 17:41

schelpje3 schreef:Ds. Pieters ja, die heeft een talent hiervoor.
Ik denk dat wij dat niet allemaal hebben.
Bovendien is de gay pride niet echt de plaats en gelegenheid hiervoor.
Als de wijn is in de man, is de wijsheid.....
En dan is het misschien bier of champagne, maar dat maakt niet uit.
We moeten maar geen parels voor de zwijnen werpen en dan bedoel ik niet dat je niet zou mogen evangeliseren waar homo's bij elkaar komen, maar op een dermate grote manifestatie met veel herrie en oog voor andere zaken.

Waar heb jij de info vandaan dat Pieters hier talent voor heeft??
Hoe vaak heeft hij dit gedaan?
En waar heb je die info vandaan?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 aug 2010 18:39

@Antoinette: als je het echt wilt weten, zou je het hem zelf ook kunnen vragen en wel via deze link.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”