Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor maryem » 21 sep 2009 23:28

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor Gerdien B. » 22 sep 2009 05:32

maryem schreef:En scheiden bv is een zonde in het Christendom, volgens de Bijbel is het zelfs overspel als je dan met een gescheiden persoon trouwt, of als je als gescheiden vrouw bv met een ander trouwt...in de refo wereld komen daarom heel weinig scheidingen voor(is opzich wel positief) maar je ziet dus ook huwelijken die heel slecht zijn, maar toch niet scheiden, omdat het een zonde is
In de Islam is scheiden toegestaan, het is niet een zonde, als man en als vrouw heb je het recht om te scheiden



Hoe komt het dan dat er moslima's in opvanghuizen zitten omdat ze willen scheiden van hun man, maar nu door die man en beide families bedreigt worden?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor em_ma » 22 sep 2009 08:47

Maar Maryem waarom ben je nu moslim geworden en ben je geen christen meer?

Ik geloof niet zo in het vredelievende en vrijblijvende karakter zoals Maryem schildert van de islam. Door ervaringen met moslims heb ik er nogal moeite mee om dat te geloven. Zo had ik een gesprek met een student en die zou mij volledig accepteren. Totdat ik het had over het feit dat Jezus de enige weg voor mij is en Jezus de Zoon van God is. Nou, als blikken konden doden...... Dat was ook meteen einde ontspannen relatie.

De kledingvoorschriften zijn voor mij ook niet zo helder. Waarom gaan vrouwen helemaal gesluiert en in zwarte gewaden en piept er een hippe spijkerbroek onder uit? Dat snap ik nooit zo.
Dat is niet een aanval naar jou hoor, maar ik vraag het mij gewoon af.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
filia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 aug 2009 10:23

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor filia » 22 sep 2009 09:40

Ik denk dat Maryems antwoord wel aangeeft dat er veel mis is in een deel van de refo-wereld. De nadruk ligt vaak veel te veel op de regels en men komt niet meer aan geloven toe. Men gehoorzaamt 1001 wetjes, maar vergeet het eerste en grote gebod: God liefhebben boven alles!!

Het kan ook anders. Ik ben zelf ook reformatorisch opgevoed, heb zelfs op de Lodenstein gezeten, maar heb dat absoluut niet als benauwend ervaren. Mijn ouders/kerk (CGK) hebben nooit alleen de nadruk op het naleven van regels gelegd, maar veel meer op het belang van een persoonlijke, levende band met de Heere Jezus. En ook op het Lodensteincollege waren er docenten die dat benadrukten!! Ik had er vriendinnen uit de GG en de GGiN, met wie ik veel heb kunnen spreken over het tot geloof komen. Kortom, hoewel ik sommige regels belachelijk vond, is mijn (reformatorische) middelbare schooltijd heel vormend en waardevol geweest!
Qua kleding en leefstijl pas ik niet altijd meer helemaal binnen de reformatorische traditie, maar ik ben nog steeds vol overtuiging reformatorisch: ik geloof dat de Bijbel van a tot z Gods Woord is. Dat Jezus ook voor mij gestorven is. Dát is de kern van reformatorisch zijn, toch?

Maryem, kun je vertellen wat voor jou de waarde is van de Islam? Wat vind je daar, wat je in het christelijk geloof niet kon vinden?
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Gebruikersavatar
filia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 aug 2009 10:23

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor filia » 22 sep 2009 10:02

em_ma schreef:De kledingvoorschriften zijn voor mij ook niet zo helder. Waarom gaan vrouwen helemaal gesluiert en in zwarte gewaden en piept er een hippe spijkerbroek onder uit? Dat snap ik nooit zo.
Dat is niet een aanval naar jou hoor, maar ik vraag het mij gewoon af.

Ik vind de kledingvoorschriften wél helder: je lichaam is niet voor iedereen bedoeld, je bedekt je buitenshuis om mannen te beschermen tegen zichzelf (en wanneer er mannelijke gasten zijn ook binnenshuis). Dat heeft niets te maken met onderdrukking/niet vrij zijn, maar alles met (zelf)respect. (Overigens vind ik het vrij generaliserend om alleen over zwarte gewaden te spreken. De Somalische moslima's die ik ken -hippe, modebewuste meiden!- kleden zich juist heel kleurrijk.)

em_ma schreef:Ik geloof niet zo in het vredelievende en vrijblijvende karakter zoals Maryem schildert van de islam. Door ervaringen met moslims heb ik er nogal moeite mee om dat te geloven. Zo had ik een gesprek met een student en die zou mij volledig accepteren. Totdat ik het had over het feit dat Jezus de enige weg voor mij is en Jezus de Zoon van God is. Nou, als blikken konden doden...... Dat was ook meteen einde ontspannen relatie.

Dan heb je het slecht getroffen. Zoveel hoofden, zoveel zinnen, ook binnen de Islam. Ik heb juist hele positieve contacten met verschillende moslima's. Contacten waarin ik volledig mijzelf mag zijn, niet hoef te zwijgen over Jezus als Zoon van God. Waarin ik ook mijn best doe om onbevooroordeeld te luisteren naar hoe zij de Islam beleven. Ik heb echt niet de illusie dat ik ze kan veranderen, maar God kan grote dingen doen. Dan hoef ik alleen maar beschikbaar te zijn...
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor Gerdien B. » 22 sep 2009 10:24

Zulke moslims zijn er, maar ook zulke christenen. Die kunnen je ook vernietigend aan kijken als je anders gelooft, leeft dan zij doen.

Mijn persoonlijke ervaring met moslims zijn prima. Na het suikerfeest nam onze moslim schoonmaker lekkers mee dat over was voor bij de koffie. We hadden het er dan ook over wat ze zoal gedaan hadden met het het suikerfeest. In Afrika zaten we ook bij moslims in huis. Binnen was de hoofddoek lang niet altijd op het hoofd bij de vrouwen. Ook liepen ze gewoon in Afrikaanse kleding en niet specifiek nog een jurk er over heen. Daarbij gaven mannen en vrouwen elkaar gewoon een hand. Mijn vriend werd, net als ik, helemaal plat geknuffeld zelfs door oma aldaar.
De moslims bij mijn ouders in het rijtje paste zich ook aan onze gewoontes aan. Als we iets niet verwacht hadden was het wel de kerstkaart die ze trouw elk jaar in de bus deden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor em_ma » 22 sep 2009 10:47

Gerdien B. schreef:Zulke moslims zijn er, maar ook zulke christenen. Die kunnen je ook vernietigend aan kijken als je anders gelooft, leeft dan zij doen.

Mijn persoonlijke ervaring met moslims zijn prima. Na het suikerfeest nam onze moslim schoonmaker lekkers mee dat over was voor bij de koffie. We hadden het er dan ook over wat ze zoal gedaan hadden met het het suikerfeest. In Afrika zaten we ook bij moslims in huis. Binnen was de hoofddoek lang niet altijd op het hoofd bij de vrouwen. Ook liepen ze gewoon in Afrikaanse kleding en niet specifiek nog een jurk er over heen. Daarbij gaven mannen en vrouwen elkaar gewoon een hand. Mijn vriend werd, net als ik, helemaal plat geknuffeld zelfs door oma aldaar.
De moslims bij mijn ouders in het rijtje paste zich ook aan onze gewoontes aan. Als we iets niet verwacht hadden was het wel de kerstkaart die ze trouw elk jaar in de bus deden.


Dat zijn dan meer gematigde moslims, daarmee zijn mijn contacten toch wel anders, dat loopt veel makkelijker en ontspannen. Ik vind het moeilijk om met streng gelovige moslims diepgaand over Jezus te praten. Mijn ervaring is dat dit bijna niet mogelijk is. Er is zo n groot verschil tussen de Islam en het christendom.
In mijn gemeente komt af en toe een moslim. Die is zo zoekende en durft het evangelie gewoon niet aan te nemen door zijn verleden. Nou dat vind ik erg!
Overigens doen christenen het niet altijd beter, dat besef ik wel. Dat neemt voor mij niet weg dat ik grote moeite heb met de Islam.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor Harm-J » 22 sep 2009 10:52

em_ma schreef:
Gerdien B. schreef:Dat zijn dan meer gematigde moslims, daarmee zijn mijn contacten toch wel anders, dat loopt veel makkelijker en ontspannen. Ik vind het moeilijk om met streng gelovige moslims diepgaand over Jezus te praten. Mijn ervaring is dat dit bijna niet mogelijk is. Er is zo n groot verschil tussen de Islam en het christendom.
In mijn gemeente komt af en toe een moslim. Die is zo zoekende en durft het evangelie gewoon niet aan te nemen door zijn verleden. Nou dat vind ik erg!
Overigens doen christenen het niet altijd beter, dat besef ik wel. Dat neemt voor mij niet weg dat ik grote moeite heb met de Islam.



Ook contacten met niet 'gematigde' moslims kunnen soepel verlopen, zolang je maar blijft spreken met respect voor elkaars geloof. Daar waar het vaak spaak loopt, is bij gesprekken met een bekeringsdrang of waarin men spreekt over het eigen geloof als enig ware of juiste geloof.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor maboc » 22 sep 2009 11:32

em_ma schreef:
Gerdien B. schreef:Zulke moslims zijn er, maar ook zulke christenen. Die kunnen je ook vernietigend aan kijken als je anders gelooft, leeft dan zij doen.

Mijn persoonlijke ervaring met moslims zijn prima. Na het suikerfeest nam onze moslim schoonmaker lekkers mee dat over was voor bij de koffie. We hadden het er dan ook over wat ze zoal gedaan hadden met het het suikerfeest. In Afrika zaten we ook bij moslims in huis. Binnen was de hoofddoek lang niet altijd op het hoofd bij de vrouwen. Ook liepen ze gewoon in Afrikaanse kleding en niet specifiek nog een jurk er over heen. Daarbij gaven mannen en vrouwen elkaar gewoon een hand. Mijn vriend werd, net als ik, helemaal plat geknuffeld zelfs door oma aldaar.
De moslims bij mijn ouders in het rijtje paste zich ook aan onze gewoontes aan. Als we iets niet verwacht hadden was het wel de kerstkaart die ze trouw elk jaar in de bus deden.


Dat zijn dan meer gematigde moslims, daarmee zijn mijn contacten toch wel anders, dat loopt veel makkelijker en ontspannen. Ik vind het moeilijk om met streng gelovige moslims diepgaand over Jezus te praten. Mijn ervaring is dat dit bijna niet mogelijk is. Er is zo n groot verschil tussen de Islam en het christendom.
In mijn gemeente komt af en toe een moslim. Die is zo zoekende en durft het evangelie gewoon niet aan te nemen door zijn verleden. Nou dat vind ik erg!
Overigens doen christenen het niet altijd beter, dat besef ik wel. Dat neemt voor mij niet weg dat ik grote moeite heb met de Islam.


Dan heb je het niet getroffen. De moslims/hinoes/boedhisten die ik ken zijn altijd bereid tot praten. Dat gaat overigens niet echt heel erg diep, omdat de posities veel te veel verschillen. Het blijft een informatie uitwisseling. En daar heb ik volledig vrede mee. Het geeft de kans om in een andere religie/cultuur te kijken.

Ander gezegd: Je moet met een kalkoen ook niet over het kerstdiner gaan praten denk ik. (Nu niet die hele vergelijking uitelkaar trekken...het gaat om niet verenigbare, verschillende uitgangsposities)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor maryem » 22 sep 2009 12:36

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor maryem » 22 sep 2009 12:47

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2009 12:55

maryem schreef:Ik moet zeggen ik voel me ook veel prettiger bedekt, de tijd dat ik erg uitdagend gekleed op straat ging heb ik ook wel een periode gehad in de puberteit, maar dan krijg je gewoon de verkeerde aandacht(was mijn ervaring)

Waarom houd je je nu dan wel aan de kledingsvoorschriften en toen als refo niet?

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor maryem » 22 sep 2009 12:59

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor maryem » 22 sep 2009 13:08

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor em_ma » 22 sep 2009 13:16

maryem schreef:
mohamed schreef:
maryem schreef:Ik moet zeggen ik voel me ook veel prettiger bedekt, de tijd dat ik erg uitdagend gekleed op straat ging heb ik ook wel een periode gehad in de puberteit, maar dan krijg je gewoon de verkeerde aandacht(was mijn ervaring)

Waarom houd je je nu dan wel aan de kledingsvoorschriften en toen als refo niet?



toen als refo ook hoor, altijd een rokje aan, maar dat was gewoon verplicht toen, ook op de school waar ik op zat..maar ik wou me graag modern kleden toen maar kon niet, het is geen prettig gevoel dat je eruit ziet als een refo ,maar je dat totaal niet wilt zijn snap je
En op een gegeven moment was ik geen refo meer, en toen juist wou ik al de schade inhalen om het zo maar te zeggen, ik was toen ook niet overtuigd van een bepaalde kleding regels, het was ook niet dat ik er ordi uit zag ofzo, maar gewoon modern(ook vanuit Christelijk oogpunt zie ik niet waarom een broek niet kan voor de vrouw maar een rokje op de knie wel)), , maar goed dat was een korte periode, later kleedde ik me wel netjes..zoals ik eerder zei, ik geloofde toen gewoon in God en niet in een religie, ik wist niet welke religie juist was


Als je er als refo-christen voor kiest om een rok te dragen, kan dat er toch ook leuk uitzien?
Dat probleem zie ik niet zo.

Maryem.. je bent nu moslima, maar als christen geloof je dat Jezus jou Verlosser is. Maar hoe is dat als moslim? Ik heb gehoord dat je nooit zeker kan weten of je gered bent?
Dat is wel wat ik mis in je verhaal over je keuze voor de islam... Je verteld dat je over gegaan bent, maar een persoonlijke vreugde mis ik in de zin van: ik geloof dat ik een persoonlijke Redder heb? Dat is toch waar een godsdienst om draait?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten