mohamed schreef:Update:
Cyrus (Jes 45:1)
Mwah, Cyrus was een Perzische koning die Babylon veroverde en de Joden liet terugkeren naar Palestina.
Lees ook Ezra.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
blijblij schreef:Mwah, Cyrus was een Perzische koning die Babylon veroverde en de Joden liet terugkeren naar Palestina.
Lees ook Ezra.
mohamed schreef:Jesaja noemt Cyrus de Christus en ik vermoed dat hij daarmee profeteerde over Jezus.
mohamed schreef:Jesaja noemt Cyrus de Christus en ik vermoed dat hij daarmee profeteerde over Jezus.
blijblij schreef:Jesaja 45,5 Ik ben de HEER, er is geen ander, buiten mij is er geen god. Ik heb je omgord met wapens,
ofschoon je me niet kende.
Dat zou een beetje gek zijn als het over Jezus zou gaan toch?
blijblij schreef:Maar je associatie is niet heel vreemd, heb wel eens gehoord dat er tekstvarianten zijn waarbij Cyrus is vervangen door Kurios (Heer)
Jesjurun (Jes 44:2)
Jesjurun betekent 'de rechtvaardige' en zo noemt apostel Johannes Jezus ook (zie 1 Joh 2,1).
Jesjurun (Jes 44:2)
Jesjurun betekent 'de rechtvaardige' en zo noemt apostel Johannes Jezus ook (zie 1 Joh 2,1).
blijblij schreef:Wat jij wilt!
Alleen teksten als deutronomium 33:5 slaan dan nergens meer op:
"Hij werd Koning in Jesurun, toen de hoofden van het volk bijeenkwamen, de stammen van Israël alle tezamen."
Ik zou Jesurun toch maar zien als een poëtische naam voor Israël.
blijblij schreef:1 joh 2,1 heeft dikaios, de hebreeuws equivalent is tzadiek. Heeft dus helemaal niets met Jesurun te maken.
blijblij schreef:Maak van Jesurun dan ook maar een naam voor Abel (mat 23,35)
mohamed schreef:Het gaat om de rechtvaardige en dat die vele namen draagt. Zowel Jesjurun en Jezus worden de rechtvaardige genoemd en ik concludeer slechts dat er slechts één rechtvaardig is en daar is Jesjurun een vooruitwijzing naar.
mohamed schreef:Het gaat om de rechtvaardige en dat die vele namen draagt. Zowel Jesjurun en Jezus worden de rechtvaardige genoemd en ik concludeer slechts dat er slechts één rechtvaardig is en daar is Jesjurun een vooruitwijzing naar.
blijblij schreef:Ik vind het maar rare conclusies. Maar goed, veel plezier met je topic.
blijblij schreef:Wat doe je eigenlijk met teksten als psalm 34,18 waar een meervoud staat?
"de HEER hoort de kreten van de rechtvaardigen,"
blijblij schreef:conclusie: Jezus is iemand die kreten uit schreeuwt?
blijblij schreef:Deutronomium 32,
15 Toen werd Jesurun vadsig en vet,
het raakte verzadigd, werd dik en rond.
Het kwam in verzet, liep weg van zijn schepper,
versmaadde zijn stut en steun, zijn rots.
deze tekst past niet echt bij Jezus/rechtvaardige. Misschien is het toch gewoon een naam voor een volk/collectief?
Trajecto schreef:Hmmm, mja... Mag ik zeggen dat ik dit topic een beetje vreemd vind?
Trajecto schreef:Misschien eigenlijk niet, maar ik vind het hoogst merkwaardig om elke denkbare passage in de Bijbel waar iets wordt genoemd dat iets van doen heeft met goddelijke redding en/of bedoeling van God eruit te lichten en het als een naam van Jezus te betitelen.
Trajecto schreef:Wat denk je erbij of bedoel je ermee als je zoiets zegt?
Helpt zo'n benadering van de tekst tot meer begrip en doorzicht? Ik vrees een beetje dat je de eigen bedoeling van teksten juist gaat missen -- er overheen gaat kijken en niet verder meer zoekt -- maar misschien zie ik dat te somber.
mohamed schreef:
Trajecto:
Hmmm, mja... Mag ik zeggen dat ik dit topic een beetje vreemd vind?
Liever niet, want dat zou weinig opbouwende kritiek zijn. Als je in generaliserende termen spreekt over mensen weet je al dat je te kort gaat schieten, dus waarom zou je iets wat misschien wel gevoelig ligt met een subjectieve term willen samenvatten?
mohamed schreef:Trajecto:
Misschien eigenlijk niet, maar ik vind het hoogst merkwaardig om elke denkbare passage in de Bijbel waar iets wordt genoemd dat iets van doen heeft met goddelijke redding en/of bedoeling van God eruit te lichten en het als een naam van Jezus te betitelen.
Nochtans schreef Paulus dat HEEL de schrift door God ingegeven is (2 Tim 3,16) en dat Christus Gods is (Rom 8,39) en is iets te wonderlijk (Gen 18,14) voor de Here?
mohamed schreef:Trajecto:
Wat denk je erbij of bedoel je ermee als je zoiets zegt?
Helpt zo'n benadering van de tekst tot meer begrip en doorzicht? Ik vrees een beetje dat je de eigen bedoeling van teksten juist gaat missen -- er overheen gaat kijken en niet verder meer zoekt -- maar misschien zie ik dat te somber.
Het is een manier van denken die ik me eigen heb gemaakt door de brieven van Paulus te bestuderen, met name in Galaten 4 verstout hij zich door te stellen dat de vrouwen die Abraham huwde (een letterlijke gebeurtenis, al dan niet historisch laten we nu in het midden) symbool staan voor het oude en het nieuwe verbond. Daar zal je dan ook niet gecharmeerd van zijn, want op die manier doet Paulus de oorspronkelijke betekenis geen recht nietwaar? Ik probeer te doorgronden hoe Paulus dacht want Jezus heeft hem hoogst persoonlijk naar de volken gezonden (Hand 9,15) om zijn naam te dragen. Doch als het je niet stoort dat Paulus gebruik maakt van een parabel en alleen als ik zijn leer met vallen en opstaan in de praktijk breng, dan moet het wel iets persoonlijks zijn en daar kan ik met een inhoudelijke reactie helemaal niets aan veranderen.
Trajecto schreef:De Bijbel staat vol met parabels, vergelijkingen e.d.
Dat is natuurlijk zo. Toch blijf ik het vooral bij OT-"namen" veelal erg arbitrair vinden of je het zo moet stellen.
Verder is wat ik me afvraag wat jij onder "naam" verstaat.
Dat is toch vooral iets wat een persoon draagt -- hoe hij of zei heet. En zo vat ik dan ook een lijst van namen op, maar er staan dingen tussen die geen namen in die zin zijn. Nu weet ik wel dat de Bijbel ook vreemd cryptisch taalgebruik bevat, maar mijn vraag is hoe jij het bedoelt en wat jij erbij denkt.
Even een illustratie bij wat ik bedoel, misschien een wat vreemde, maar hopelijk toch helpend om te zien aan wat voor zaken ik denk:
Deze post is door mij geschreven en hij is geschreven door "Trajecto", een naam of pseudoniem van mij.
We kunnen ook wat grasduinen in het forum en via mijn profiel vinden dat ik member nr. 16835 heb. Kunnen we daarom zeggen dan het getal 16835 een "naam" of een "pseudoniem" van mij is? Misschien, maar het gaat me wat ver en ik zou het niet doen. Laat staan dat we zouden moeten gaan zeggen dat het getal en de persoon achter het lidnummer 16835 bij een ander internetforum een naam of pseudoniemen voor mij zouden zijn. Zeker, we hebben dan een gemeenschappelijkheid, namelijk het forumlidnummer 16835 op een internetforum maar verder... (??)
Deze post is door mij geschreven -- ik ben de schrijver. Is daarom "Schrijver" een naam/pseudoniem van mij? Nee toch? Ik ben (de) schrijver in dit verband; het is een functie die ik vervul maar het is niet mijn naam. Ik ben het (de persoon in de functie) in dit geval -- ik heet niet zo.
Overigens is het natuurlijk zo -- ik duidde het al aan -- dat er met dit soort begrippen en ordening in het uitdrukken van gedachten heel ingewikkeld gewerkt wordt in de Bijbel.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 328 gasten