Wat is God's plan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: Wat is God's plan?

Berichtdoor maboc » 04 jun 2009 11:54

mohamed schreef:Dat ligt aan jezelf, want interpretatie verschillen zijn er alleen maar omdat mensen geen afstand willen doen van hun eigen bedachte godsdienst en dat weet je ook wel.

Maar hoe stel je je dan voor de bijbel te gebruiken?
Alles wat wij mensen doen is toch door ons mensen bedacht? Ik denk dat we de bijbel dan gevoegelijk weg kunnen gooien, want we zullen nooit begrijpen hoe eea uit te leggen.

Hoe moet ik mij voorstellen dat we bijbel dan gebruiken in jou ogen.

Nee het is een hele goede vraag denk ik, maar het is hem te veel werk om zelf het onderzoek te doen dus denkt ie helemaal niet voor zichzelf.

haha zo las ik het niet :-)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 12:03

mohamed schreef:
Cathy schreef:Wat is God's plan...een heel legitieme vraag vind ik; daar breek ik me ook al honderd jaar het hoofd over :)
Waarom het scheppen van een kosmos; de mogelijkheid van goed en kwaad, de 'constructie' van de genoegdoening/verzoening door Hemzelf in Zijn Zoon op aarde zoals verwoord in de Bijbel?
Ik denk tot nu toe: interactie (op Zijn niveau) tussen Zichzelf en Zijn schepsels.
Daar heeft Hij alles voor over.

Volgens de Jehova's is de Bijbel in een jaar te lezen, misschien is dat de kortste klap? ;)

:mrgreen: Daar zijn mij de teksten te dubbelzinnig voor. Bovendien ben ik daar te lui voor ;)
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 04 jun 2009 12:07

Als je op een onbewoond eiland zou zitten en je hebt behoefte om liefde te geven en ontvangen, dan kun je je toch wel een gevoel van eenzaamheid voorstellen?

Ja, maar Hij was dus niet alleen.... (laat Ons mensen maken). In de bijbel staat niet alles over de tijd voor de schepping. Blijkbaar is dat niet van belang...

Dit is mijn gebrek aan kennis. Dus voor de schepping was God er met zijn zoon? Na de schepping heeft God zijn zoon een fysieke vorm gegeven?

Ja, volgens mij wel.

Dit gaat er bij mij moeilijk in, lastig te bevatten.

Ja, dat geloof ik best. Ik snap ook lang niet alles, en denk dat dat ook de bedoeling is. De bijbel zegt: "Mijn (God) gedachten zijn niet jullie gedachten" en daarmee wordt gezegt dat Zijn gedachten hoger en groter zijn dan die van ons. Dat is ook logisch aangezien Hij almachtig, alwetend en alomtegenwoordig is. Oftewel... Hij is oneindig (letterlijk) keer groter en wijzer etc. dan ons....

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 jun 2009 12:48

mohamed schreef:Volgens de Jehova's is de Bijbel in een jaar te lezen, misschien is dat de kortste klap? ;)

Als dat betekent dat dan alles glashelder is ga ik ervoor :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 04 jun 2009 13:14

scheermes schreef:
egbert schreef:Gods motief?

"Want al zo lief had God deze wereld"

Weet je, Ik heb onlangs mijn zolder opgeruimd.
Dat was niet de eerste keer, Dat heb ik in mijn leven al heel wat keren gedaan. (ik ben één ven de ouderen hier op Refoweb)
Ik kwam voor de zoveelste keer een oude, op de lagere school zelf gemaakte asbak van klei tegen.
En elke keer zeggen mijn vrouw en kinderen: "gooi dat afgrijselijke ding toch weg!"
Als ik eerlijk ben en er verstandelijk naar kijk moet ik bekennen dat het bepaald geen kunstwerk is, elke vorm van symmetrie ontbreekt, de kleuren van het glazuur zijn door elkaar heengelopen, er zijn stukjes van afgebroken enz.
Toch kan ik het niet wegdoen.... Omdat Ik het gemaakt heb, Ik vind het op een of andere manier mooi.

God is ontzettend vaak door de mensheid teleurgesteld. Maar het is Zijn creatie waar hij van houd.
Gods plan is om van deze wereld, die door de mensheid tot bijna een tot een hel is gemaakt, tóch een kans te geven.

Er komt iets nieuws aan...

Ik denk aan de andere kant dat we niet te krampachtig moeten proberen om God en zijn motieven te begrijpen.
Dat kunnen we gewoon niet... God is geen mens.

Ik kan goed begrijpen dat je je creaties lief hebt, hoe lelijk/fout het ook is. Maar om een beeld van God te vormen vind ik het essentieel om zijn motieven te kennen of daar een beeld bij te hebben. En waarom zouden we dat niet kunnen? Mensen zijn creatieve wezens en hebben niet voor niets een stel hersens.

Wij zijn wel creatief en hebben wel een stel hersens, maar alsje denkt daarmee op hetzelfde niveau te staan als God heb je het mis denk ik.
Om iemand echt te begrijpen moet het denkvermogen wel op gelijk niveau staan lijkt me...
Het is niet erg om hier over na tedenken of zelfs je fantasie een beetje te gebruiken maar denk niet dat wij in staat zijn om maar maar een fractie van Gods wezen te kunnen begrijpen.

Je kan nog beter aan een vlo vragen om om een mens te begrijpen.

Ja, ooit zullen we dat wel kunnen heeft Hij belooft. Tot die tijd vertrouw ik Hem maar gewoon.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 14:46

maboc schreef:
mohamed schreef:Dat ligt aan jezelf, want interpretatie verschillen zijn er alleen maar omdat mensen geen afstand willen doen van hun eigen bedachte godsdienst en dat weet je ook wel.

Maar hoe stel je je dan voor de bijbel te gebruiken?
Alles wat wij mensen doen is toch door ons mensen bedacht? Ik denk dat we de bijbel dan gevoegelijk weg kunnen gooien, want we zullen nooit begrijpen hoe eea uit te leggen.

Nou, als de verzen de lezer toch niet overtuigen lijkt me dat inderdaad een goed plan.
Hoe moet ik mij voorstellen dat we bijbel dan gebruiken in jou ogen.

Het nieuwe - en het oude testament constant met elkaar vergelijken en wat niet met elkaar in overeenstemming is klopt niet. Blader maar door de digitale SV77 en klik eens wat links aan, dat is dé manier om de Bijbel te verstaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 14:50

scheermes schreef:
mohamed schreef:
Cathy schreef:Wat is God's plan...een heel legitieme vraag vind ik; daar breek ik me ook al honderd jaar het hoofd over :)
Waarom het scheppen van een kosmos; de mogelijkheid van goed en kwaad, de 'constructie' van de genoegdoening/verzoening door Hemzelf in Zijn Zoon op aarde zoals verwoord in de Bijbel?
Ik denk tot nu toe: interactie (op Zijn niveau) tussen Zichzelf en Zijn schepsels.
Daar heeft Hij alles voor over.

Volgens de Jehova's is de Bijbel in een jaar te lezen, misschien is dat de kortste klap? ;)

:mrgreen: Daar zijn mij de teksten te dubbelzinnig voor.

Nee hoor.

Hand 4,13
Zij nu, ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes, en vernemende, dat zij ongeleerde en eenvoudige mensen waren, verwonderden zich, en kenden hen, dat zij met Jezus geweest waren.
Bovendien ben ik daar te lui voor ;)

Kijk, dat vind ik een eerlijk en begrijpelijk antwoord! :D

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 15:04

wijnand schreef:
Als je op een onbewoond eiland zou zitten en je hebt behoefte om liefde te geven en ontvangen, dan kun je je toch wel een gevoel van eenzaamheid voorstellen?

Ja, maar Hij was dus niet alleen.... (laat Ons mensen maken). In de bijbel staat niet alles over de tijd voor de schepping. Blijkbaar is dat niet van belang...

Ah, ok. Betekent dat ook dat God niet alleen geschapen heeft, maar ook zijn zoon? Blijkbaar waren de mensen vroeger niet zo nieuwschierig dat ze benieuwd waren naar die tijd.

wijnand schreef:
Dit is mijn gebrek aan kennis. Dus voor de schepping was God er met zijn zoon? Na de schepping heeft God zijn zoon een fysieke vorm gegeven?

Ja, volgens mij wel.

Ja, dat geloof ik best. Ik snap ook lang niet alles, en denk dat dat ook de bedoeling is. De bijbel zegt: "Mijn (God) gedachten zijn niet jullie gedachten" en daarmee wordt gezegt dat Zijn gedachten hoger en groter zijn dan die van ons. Dat is ook logisch aangezien Hij almachtig, alwetend en alomtegenwoordig is. Oftewel... Hij is oneindig (letterlijk) keer groter en wijzer etc. dan ons....

Volgens mij sluit dat niet uit dat we God in dit geval niet zouden kunnen begrijpen. Dat we het niet weten of te weten kunnen komen is een ander verhaal.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 15:11

scheermes schreef:
wijnand schreef:

Ah, ok. Betekent dat ook dat God niet alleen geschapen heeft, maar ook zijn zoon? Blijkbaar waren de mensen vroeger niet zo nieuwschierig dat ze benieuwd waren naar die tijd.

wijnand schreef:

Ja, volgens mij wel.

Volgens mij sluit dat niet uit dat we God in dit geval niet zouden kunnen begrijpen. Dat we het niet weten of te weten kunnen komen is een ander verhaal.

Wat Wijnand zegt klopt niet, Jezus leert dat alleen een slaaf niet weet wat zijn meester doet en dat de gelovigen geen slaven meer zijn.

Joh 15,15
Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend

Gods plan is door Jezus geopenbaard en is te achterhalen, echter als je te lui bent moet je lekker gaan slapen! ;)

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 15:14

mohamed schreef:
scheermes schreef:
mohamed schreef:Volgens de Jehova's is de Bijbel in een jaar te lezen, misschien is dat de kortste klap? ;)

:mrgreen: Daar zijn mij de teksten te dubbelzinnig voor.

Nee hoor.

Hand 4,13
Zij nu, ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes, en vernemende, dat zij ongeleerde en eenvoudige mensen waren, verwonderden zich, en kenden hen, dat zij met Jezus geweest waren.

Gezien het aantal discussies hier en de verschillende stromingen heb ik niet de illusie dat de bijbel helder en eenduidig is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 15:28

scheermes schreef:Gezien het aantal discussies hier en de verschillende stromingen heb ik niet de illusie dat de bijbel helder en eenduidig is.

Nee dat kan ik me voorstellen, maar wij hebben de Bijbel niet geschreven en de apostelen en profeten zijn wel één.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 04 jun 2009 15:43

mohamed schreef:Wat Wijnand zegt klopt niet, Jezus leert dat alleen een slaaf niet weet wat zijn meester doet en dat de gelovigen geen slaven meer zijn.

Joh 15,15
Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend

Gods plan is door Jezus geopenbaard en is te achterhalen, echter als je te lui bent moet je lekker gaan slapen! ;)

Uhh.. lees het in z'n verband aub..

Hij zegt dit op dat moment tegen de apostelen waarbij Jezus hen alles heeft bekend gemaakt wat de Vader wilde dat ze zouden weten. Dat is iets anders dan dat Jezus ons vandaag de dag alles wat wij maar willen weten openbaart want dat doet Hij niet.

Verder -> Gods plan in geheel is nog niet geopenbaard, want hoe kan een oneindig God Zijn oneindige plan aan eindige wezens vertellen en dat ze het ook nog zouden snappen. God is veel groter dat je denkt! Niet alles is te achterhalen als God niet wil dat wij dat weten of nog niet weten... anders zouden onze kleine hersentjes ook exploderen denk je niet?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 16:55

wijnand schreef:
mohamed schreef:Wat Wijnand zegt klopt niet, Jezus leert dat alleen een slaaf niet weet wat zijn meester doet en dat de gelovigen geen slaven meer zijn.

Joh 15,15

Uhh.. lees het in z'n verband aub..

Hij zegt dit op dat moment tegen de apostelen waarbij Jezus hen alles heeft bekend gemaakt wat de Vader wilde dat ze zouden weten. Dat is iets anders dan dat Jezus ons vandaag de dag alles wat wij maar willen weten openbaart want dat doet Hij niet.

Als jij vindt dat je niet genoeg geopenbaard wordt moet je de Bijbel eens gaan lezen, want daar staat het allemaal in!
Verder -> Gods plan in geheel is nog niet geopenbaard, want hoe kan een oneindig God Zijn oneindige plan aan eindige wezens vertellen en dat ze het ook nog zouden snappen. God is veel groter dat je denkt! Niet alles is te achterhalen als God niet wil dat wij dat weten of nog niet weten... anders zouden onze kleine hersentjes ook exploderen denk je niet?

Dan kan deze passage doorgestreept worden begrijp ik?

Efeziërs 3
10 Zo zal nu door de kerk de wijsheid van God in al haar schakeringen bekend worden aan alle vorsten en heersers in de hemelsferen, 11 naar het eeuwenoude plan dat hij heeft verwezenlijkt in Christus Jezus, onze Heer, 12 in wie wij vrijelijk toegang hebben tot God, vol vertrouwen door ons geloof in hem.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 04 jun 2009 17:32

scheermes schreef:Ok, ik gooi hem er maar gewoon in. De vraag der vragen. Welk plan heeft God met ons?

Ik vind het moeilijk te geloven in een god zonder antwoord te hebben op deze vraag. Ik ben iemand die blijft doorvragen (vooral aan mezelf) en dan altijd bij deze vraag uitkom.

Vergelijk het met een verdachte in een moordzaak. Kun je er zeker van zijn dat een verdachte de moord gepleegd heeft zonder een motief te kunnen bedenken?

Diepgaande vraag waar niet zomaar een simpel antwoord op te geven is.

Ik heb hier lang over nagedacht en ben uiteindelijk tot het volgende gekomen:

Het plan van God is bijna nooit zichtbaar van te voren en vaak ook niet achter af. Soms is het ook heel erg simpel. Ik geloof dat sommige mensen bij elkaar komen en kinderen krijgen. Eén van die kinderen kan bijvoorbeeld arts worden die een middel uitvindt tegen kanker. Daarnaast geloof ik ook niet dat God alles in mijn leven regelt, wel dat hij alles weet. Ik geloof wel dat hij de grote lijnen bepaald van mijn leven.

Erg theoretisch allemaal, maar toch.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 18:54

The Engineer schreef:Diepgaande vraag waar niet zomaar een simpel antwoord op te geven is.

Ik heb hier lang over nagedacht en ben uiteindelijk tot het volgende gekomen:

Het plan van God is bijna nooit zichtbaar van te voren en vaak ook niet achter af. Soms is het ook heel erg simpel. Ik geloof dat sommige mensen bij elkaar komen en kinderen krijgen. Eén van die kinderen kan bijvoorbeeld arts worden die een middel uitvindt tegen kanker. Daarnaast geloof ik ook niet dat God alles in mijn leven regelt, wel dat hij alles weet. Ik geloof wel dat hij de grote lijnen bepaald van mijn leven.

Erg theoretisch allemaal, maar toch.

Dus God heeft ook een plan met jou persoonlijk. En denk je dat dat plan ook deel uitmaakt van een groter plan?

Terug naar “[Religie] - Open forum”