Waarom bidden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Waarom bidden?

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2009 10:28

Riska schreef:Ik ga er vanuit dat Lukas 11:10 bedoeld wordt:
NBV schreef:Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan

Dat geeft aan, dat bidden een functie heeft. Maar met lichamelijke houding heeft het niets te maken. Dus of je nu bidt op je knieën (wat ik al jaren niet meer kan) of zittend in een stoel, of liggend op bed, maakt niet uit. Als het van binnen maar goed is, oprecht is. Dus: als er maar behoefte is om Gods aangezicht te zoeken.
Soms is bidden een sleur - het 'hoort' nou eenmaal. Is misschien goed om in donkere tijden toch te blijven bidden, maar in rustige tijden moet je waken voor sleur.

Bidden betekent vragen en smeken en naar mijn idee zou alleen een ondankbaar mens dat elke dag willen doen. Wat als je vrouw je dag in dag uit zou smeken en vragen of je haar niet wilt verlaten, hoe zou je daar op reageren?

n.b. Ik heb het niet over vragen voor een ander! ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2009 17:27

Lees eens heel Matteüs 6 - een stuk van de Bergrede. Beter kan ik het niet zeggen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 06:54

Riska schreef:Lees eens heel Matteüs 6 - een stuk van de Bergrede. Beter kan ik het niet zeggen.

'God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.' (Joh 4,24)

Onder het oude verbond baden de gelovigen tot de Vader, maar later heeft Jezus tegen zijn discipelen gezegd:

Joh 16
24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.
26 In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mei 2009 07:19

En wat wil je daarmee zeggen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 08:10

Riska schreef:En wat wil je daarmee zeggen?

Wanneer Jezus tot de schare sprak richtte Hij zich tot Joden die nog onder het oude verbond (Mat 4,16+Mat 5,18) leefden. Bij zijn komst in het vlees zou Hij het oude nog in stand houden (Mat 12,20) en daarom mocht de melaatse die Hij genas niks over zijn genezing zeggen tegen de mensen (Mat 8,4) en dienden de apostelen te zwijgen over visioenen (Mat 17,9) tot Hij opgestaan was uit de dood.

Jezus leerde het onze Vader aan de schare die onder het oude verbond waren en aangezien wij onder het nieuwe verbond zijn, bidden we niet meer op de oude manier.

Snap je nu wat ik bedoel?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 mei 2009 11:10

mohamed schreef:
Riska schreef:En wat wil je daarmee zeggen?

Wanneer Jezus tot de schare sprak richtte Hij zich tot Joden die nog onder het oude verbond (Mat 4,16+Mat 5,18) leefden. Bij zijn komst in het vlees zou Hij het oude nog in stand houden (Mat 12,20) en daarom mocht de melaatse die Hij genas niks over zijn genezing zeggen tegen de mensen (Mat 8,4) en dienden de apostelen te zwijgen over visioenen (Mat 17,9) tot Hij opgestaan was uit de dood.

Jezus leerde het onze Vader aan de schare die onder het oude verbond waren en aangezien wij onder het nieuwe verbond zijn, bidden we niet meer op de oude manier.

Snap je nu wat ik bedoel?

Hij leert dit gebed met name aan de discipelen die in Hem geloven(Mat.5:1:..Zijn discipelen kwamen tot Hem en Hij leerde hen!)(Luk.11:1-4).
Deze discipelen krijgen van Hem onderwijs over het Nieuwe Verbond.
Dit gebed hoort dus bij het Nieuwe Verbond en mag dan ook door ons gebeden worden.
Laten we zeggen, dat het zo ongeveer het Oer gebed is, dat de basis van elk gebed bevat.
Het Onze Vader bevat alle componenten, waaruit aanbidding in Geest en Waarheid is opgebouwd.
Het begint niet voor niets met:.....Onze Vader!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 14:06

learsi schreef:Hij leert dit gebed met name aan de discipelen die in Hem geloven(Mat.5:1:..Zijn discipelen kwamen tot Hem en Hij leerde hen!)(Luk.11:1-4).
Deze discipelen krijgen van Hem onderwijs over het Nieuwe Verbond.
Dit gebed hoort dus bij het Nieuwe Verbond en mag dan ook door ons gebeden worden.

Er is een verschil tussen de vele discipelen en de apostelen wat jij over het hoofd ziet, want feit is dat Jezus alleen met de twaalf apostelen (Mat 26,20+Mar 14,24+Luk 22,20) dronk op het nieuwe verbond (Mat 26,28+Mar 14,17+Luk 22,14) en in het openbaar verkondigde:

Mat 5,18
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Jezus zei uitsluitend tegen zijn uitverkoren apostelen (Joh 15,16) voortaan in Zijn Naam te bidden (Joh 16,26) en niet tegen de vele discipelen die Hij had zoals jij onterecht beweert.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 mei 2009 14:44

Jij maakt onderscheidingen, die Woord en Geest mij niet leren.
Wij verschillen op nogal wat punten fundamenteel.

h.g. learsi

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 15:31

learsi schreef:Jij maakt onderscheidingen, die Woord en Geest mij niet leren.
Wij verschillen op nogal wat punten fundamenteel.

h.g. learsi

Je maakt je er wel erg gemakkelijk van af zo, maar als je de verzen nu eens zou lezen waar ik mijn stellingen op baseer leer je misschien nog wat bij.

Terug naar “[Religie] - Open forum”