wijnand schreef:Ik denk dat iedereen die Jezus niet volgt (zondaar) slaaf is van de zonde (en dus van de duivel) en zelfs een kind van de duivel is. Maar dat is wat anders dan 'vrijwillig en bewust satan volgen' (satanist).
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
wijnand schreef:Ik denk dat iedereen die Jezus niet volgt (zondaar) slaaf is van de zonde (en dus van de duivel) en zelfs een kind van de duivel is. Maar dat is wat anders dan 'vrijwillig en bewust satan volgen' (satanist).
wijnand schreef:Mohamed.. is er bij jou geen verschil tussen satanist en een zondaar?
Ik denk dat iedereen die Jezus niet volgt (zondaar) slaaf is van de zonde (en dus van de duivel) en zelfs een kind van de duivel is. Maar dat is wat anders dan 'vrijwillig en bewust satan volgen' (satanist).
Zie jij dat onderscheid ook of..?
wijnand schreef:romeinen 1....
romeinen 1:
18 Want toorn van God openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden, 19 daarom dat hetgeen van God gekend kan worden in hen openbaar is, want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit zijn werken met het verstand doorzien, zodat zij geen verontschuldiging hebben. 21 Immers, hoewel zij God kenden, hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in hun onverstandig hart. 22 Bewerende wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden, 23 en zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren.
24 Daarom heeft God hen in hun hartstochten overgegeven aan onreinheid, zodat bij hen het lichaam onteerd wordt. 25 Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen.
wijnand schreef:sorry...
lees romeinen 1 eens.romeinen 1:
18 Want toorn van God openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden, 19 daarom dat hetgeen van God gekend kan worden in hen openbaar is, want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit zijn werken met het verstand doorzien, zodat zij geen verontschuldiging hebben. 21 Immers, hoewel zij God kenden, hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in hun onverstandig hart. 22 Bewerende wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden, 23 en zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren.
24 Daarom heeft God hen in hun hartstochten overgegeven aan onreinheid, zodat bij hen het lichaam onteerd wordt. 25 Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen.
God heeft zichzelf laten zien en daarom is er geen verontschuldiging. Dit gaat niet alleen over de joden, maar over 'de mensen'. God heeft zichzelf kenbaar gemaakt en toch kiest men ervoor om Hem niet de eer te geven.
Daarom zijn zij wel schuldig (is er dus geen verontschuldiging) en worden de fouten die zij maken wel zonde genoemd. Daarom zegt de bijbel ook: Niemand is rechtvaardig, nee niet één. En ook: Wie zegt dat hij zonder zonde is, is een leugenaar en de waarheid is niet in hem.
wijnand schreef:Ik predik geen evangelie... ik denk dat jij dat doet.
Maar dat blijft vast een heen en weer verhaal. Heeft dat nu? Nee...
Verder zeg jij dat ik Jezus tegen spreek terwijl ik allerlei bijbelteksten aanhaal. De hele schrift is een geheel. In meerdere teksten wordt er gezegt: "Niemand is rechtvaardig, nee niet één".
Het hele verlossingswerk van Christus slaat op het redden van mensen, redden van de zonde. Redden van de zondige natuur. Haal dat weg uit het 'goede nieuws' en je hebt geen goed nieuws meer.
Wat is het evangelie dat jij brengt?
mohamed schreef:Nee, de gereformeerde kerk leert dat wij allemaal zondaars zijn, maar in de heilige geschriften staat duidelijk dat Jezus de zonde al uit de wereld wegnam (Joh 1,29) voor er kerken waren. Nu, als jouw kerk dat niet wil geloven zou je eens elders moeten kijken misschien?
Michael schreef:mohamed schreef:Nee, de gereformeerde kerk leert dat wij allemaal zondaars zijn, maar in de heilige geschriften staat duidelijk dat Jezus de zonde al uit de wereld wegnam (Joh 1,29) voor er kerken waren. Nu, als jouw kerk dat niet wil geloven zou je eens elders moeten kijken misschien?
Ik heb me eigenlijk ook altijd verwonderd over deze dichotomie.
Als Jezus gekomen zou zijn om te sterven voor onze zonden... Maar we zijn nog steeds zondig... Wat was dan het punt? De suggestie dat we nu ondanks onze zonden een plekje in de hemel kunnen krijgen is uiteraard mooi. Maar dat betekent dat elk zondig mens van voor die tijd naar de hel gaat. En dat betekent dat elk mens dat om wat voor reden dan ook nooit genoeg van het christendom leert om de keuze ervoor of er tegen bewust te kunnen maken. Of gewoon die mogelijkheid niet heeft vanwege onderdrukkende sociale structuren. Dat ieder van hen niet gered wordt. En dat vind ik ontzettend in tegenspraak met de woorden in de bijbel.
Ik kan alleen maar concluderen dat je gelijk hebt.
Dat God iedere sterveling naar zich toe roept, niet slechts zij die volgens een protocol geloven. En dat de kerk die lering later heeft toegevoegd. Misschien om de verkoop van aflaten en de instroom van gelovigen te bevorderen? Ik vind het uiteindelijk gewoon klinken als een ontzettende vendor lock in actie...
Misschien ben ik te cynisch. Maar te vaak is de claim volgens mij: je krijgt pas het eeuwige leven als je Jezus Zoals wij hem definieren !!! in je hart accepteert. Dit weekeinde vroeg een evangelist mij of ik geloofde, en ja dat deed ik dus, vervolgens vroeg hij mij welke kerk ik uit kwam. En dat is dus van oorsprong streng gereformeerd. (Hoe wel ik voor de volledigheid al een poosje niet meer met die makkers optrek) Maar streng gereformeerd was volgens hem niet goed genoeg..
Ja hoor jongens... Ik ga maar een televisie kopen dan denk ik...
Cicero schreef:Het punt is dat de zonden niet meer aangerekend worden.
Cicero schreef:De heilsfunctie van de wet is volgens Paulus overgenomen door Jezus Christus. Ik ga me verder niet laten verstrikken in biblicistisch-(ir)rationalistisch gegoochel met Bijbelteksten.
De vraag was hoe het kan dat als Jezus voor de zonden gestorven is, er nog zonden zijn. Het punt is: Jezus zorgde er niet voor dat er geen zonde meer was, maar hij zorgde ervoor dat de zonde die er was niet meer werd aangerekend.
Cicero schreef:De heilsfunctie van de wet is volgens Paulus overgenomen door Jezus Christus. Ik ga me verder niet laten verstrikken in biblicistisch-(ir)rationalistisch gegoochel met Bijbelteksten.
De vraag was hoe het kan dat als Jezus voor de zonden gestorven is, er nog zonden zijn. Het punt is: Jezus zorgde er niet voor dat er geen zonde meer was, maar hij zorgde ervoor dat de zonde die er was niet meer werd aangerekend.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten