De bijbel lezen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: De bijbel lezen

Berichtdoor learsi » 15 mei 2009 22:56

mohamed schreef:Beste Learsi, lees dit vers eens:

Mar 16,18
Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Ik zie dit tegenwoordig vaker niet dan wél gebeuren, maar dat ligt natuurlijk aan de balk in mijn oog! ;)

Je ziet zelf toch wel, dat dit niet gaat over de uitstorting, c.q. het schenken van de Geest aan hen die in Christus geloven?
De Geest wordt aan allen geschonken........en los daarvan, lezen we in vers 20: ....en de Heere werkte mee en bevestigde het Woord door tekenen, die daar op volgden.
Als we het dus vaker niet dan wel zien gebeuren, dan verkiest de Heere dat Zelf, om dat wel of niet te doen,
Dat ligt niet in onze macht.
Zo als jij die zaken in een zelfde systeem tracht onder te brengen, kan dat niet.
Allen ontvingen de Geest. Dat staat geschreven.Dat is beloofd.
Niet allen drinken vergif en hen schaadt het niet. Dat alleen geeft al aan, dat het niet aan allen beloofd is!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 06:39

learsi schreef:
mohamed schreef:Beste Learsi, lees dit vers eens:

Mar 16,18
Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Ik zie dit tegenwoordig vaker niet dan wél gebeuren, maar dat ligt natuurlijk aan de balk in mijn oog! ;)

Je ziet zelf toch wel, dat dit niet gaat over de uitstorting, c.q. het schenken van de Geest aan hen die in Christus geloven?
De Geest wordt aan allen geschonken........en los daarvan, lezen we in vers 20: ....en de Heere werkte mee en bevestigde het Woord door tekenen, die daar op volgden.
Als we het dus vaker niet dan wel zien gebeuren, dan verkiest de Heere dat Zelf, om dat wel of niet te doen,
Dat ligt niet in onze macht.
Zo als jij die zaken in een zelfde systeem tracht onder te brengen, kan dat niet.
Allen ontvingen de Geest. Dat staat geschreven.Dat is beloofd.
Niet allen drinken vergif en hen schaadt het niet. Dat alleen geeft al aan, dat het niet aan allen beloofd is!!

Welke vertaling lees jij? In de NBG staat het volgende:

Mar 16
17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Hier staat duidelijk dat de gelovigen iets dodelijk kunnen drinken zonder geschaad te worden en als jij er op staat dat die tekenen ons nu nog volgen, waarom zijn er dan nog zoveel zieken? Ik kan niet in tongen spreken, noch kan ik boze geesten uitdrijven en als ik jouw uitleg doortrek is dat te wijten aan mijn gebrek aan geloof (Mar 16,16) waardoor ik reeds geoordeeld ben en miljarden met mij.

Maar misschien begrijp ik je wel verkeerd, betrek jij Mar 16,16-18 op deze tijd? Zo ja, hoe en zo nee, waarom niet?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 mei 2009 15:09

De heere zendt de Zijnen in de wereld om het evangelie te verkondigen, niet om alle zieken die ze tegenkomen te genezen.

Waar staat hier dat allen in tongen zullen spreken?
Dat allen slangen opnemen en het zal hen niet schaden? In Handelingen wordt het een (1) maal genoemd.
Zullen allen duivelen uitdrijven?

Het is de Heere die bepaalt waar en wanneer deze tekenen de prediking van het evangelie bevestigen.

Ik geloof dat Hij dit alles nog steeds kan doen,als Hij dat wil/noodzakelijk vindt.

Uit de kerkgeschiedenis is bekend dat er sekten geweest zijn die dachten(geloofden) dat het de bedoeling was dat ze zich moesten laten bijten door gifslangen om zo hun geloof te belijden. Ze stierven gewoon. Misbruik heet dat.

Als wonderen constant gebeuren zijn het geen wonderen meer.

Laten we ook niet vergeten,dat het de periode betreft tussen de twee Testamenten in.

Calvijn zei:....het is duidelijk dat de Heere tegenwoordig deze tekenen niet schenkt....

Het lijkt er op,dat deze tekenen in het bijzonder bedoeld zijn geweest voor die tijden,waarin het Evangelie voor het eerst op een plaats verkondigd werd.

Ik lees statenvertaling1618/1619 editie 1977

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 19:39

learsi schreef:Het lijkt er op,dat deze tekenen in het bijzonder bedoeld zijn geweest voor die tijden,waarin het Evangelie voor het eerst op een plaats verkondigd werd.

Redelijk Learsi, dichter dan dit zullen we niet bij elkaar komen denk ik, maar als je het zo zegt kan ik me er nog wel in vinden. ;)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 mei 2009 20:34

mohamed schreef:
learsi schreef:Het lijkt er op,dat deze tekenen in het bijzonder bedoeld zijn geweest voor die tijden,waarin het Evangelie voor het eerst op een plaats verkondigd werd.

Redelijk Learsi, dichter dan dit zullen we niet bij elkaar komen denk ik, maar als je het zo zegt kan ik me er nog wel in vinden. ;)

Wat mis je er in Mo?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 21:22

learsi schreef:
mohamed schreef:

Wat mis je er in Mo?

Ik ben van mening dat de wonderen en tekenen uitsluitend bedoeld waren om de eerste gemeente christenen te stichten en daarna zijn opgehouden.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 19 mei 2009 14:34

Waarom leerde paulus dan aan de gemeente van korintiers hoe ze om moesten gaan met die wonderen en tekenen? En waarom heeft God dit dan laten opschrijven en in de bijbel terecht laten komen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mei 2009 16:42

wijnand schreef:Waarom leerde paulus dan aan de gemeente van korintiers hoe ze om moesten gaan met die wonderen en tekenen? En waarom heeft God dit dan laten opschrijven en in de bijbel terecht laten komen?

Omdat het NT gaat over de eerste gemeente christenen misschien?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 20 mei 2009 08:17

En waarom heeft God dit laten opschrijven dan?

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 20 mei 2009 10:11

Tja, zo kan ik er ook nog wel eentje uit mijn hoed trekken. Waarom heeft God eigenlijk allerlei vage, obscure volkerenprofetieën laten opschrijven?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 20 mei 2009 10:33

Op welke vage en obscure volkerenprofetieën doel jij precies dan snicker?

De reden dat de profetieën er zijn is om de gelovigen te bemoedigen, te ondersteunen en te helpen om jezelf voor te bereiden op wat komen gaan. En er zijn nog wel meer redenen hiervoor te verzinnen.

Maar mijn vraag is volgens mij wel logisch. God heeft de bijbel met een reden laten opschrijven, dus mijn vraag is: waarom heeft hij dan de NT-brieven erin laten staan als deze niet voor ons zijn? Volgens mij zijn alle geschriften die er zijn tot opbouw van anderen.

En ook nog een punt: ik snap niet waar iemand het vandaag haalt dat het niet meer voor vandaag is. Ik heb daar nooit een normaal antwoord op gehad.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2009 11:04

wijnand schreef:En ook nog een punt: ik snap niet waar iemand het vandaag haalt dat het niet meer voor vandaag is. Ik heb daar nooit een normaal antwoord op gehad.

Dat heb je al meerdere malen gehad, Jakobus zei het letterlijk:

Jak 1,18
Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen van Zijn schepselen.

Feit is dat Jezus Zich in de eerste eeuw heeft geopenbaard en daarom zijn de christenen van die generatie de eerstelingen. Echter snap ik niet waarom je daar zo'n moeite mee hebt, want door de hen zijn de gelovigen van de huidige gemeente ook heilig.

Rom 11,16
En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.

Paulus maakt onderscheid tussen de eerstelingen en het deeg en als je dat geen normaal statement vindt ligt het misschien wel aan jezelf.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 20 mei 2009 11:15

Waarbij staat dan dat de tekenen alleen gelde voor de eerstelingen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”