Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Berichtdoor Gerdien B. » 26 apr 2009 14:53

Denkertje21 schreef:
Optimatus schreef:Er zijn ook mensen die het niet weten.

Dit kan ik mij niet voorstellen! Het belangrijkste in je leven weet je toch?
Bij verkering is dat toch ook zo? Als je vriend of je vriendin nu duidelijk zegt: Ik hou vn jou, Ik wil met je verder. Dan weet je dat toch?
Het enige wat je dat kunt doen is zeggen ja of nee.
En als je dan zegt: "nee ik weet het nog nog niet" is dat ook nee zeggen.
Tegen God.
Die al bij de doop heeft gezegd: Ik wil met jou verder!

Ben ik eht absoluut niet mee eens.
Er zijn mensen die zichzelf niet durven te rekenen onder Gods kinderen. Ook wel wordt er gezegd dat deze mensen een lampje op hun rug dragen. Ze zijn enkel hun eigen schaduw en zien niet dat ze het Licht zeer zeker wel uitstralen.

In mijn naaste omgeving zo al 2 mensen die zo zijn (1 was).
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 apr 2009 14:55

Het klinkt allemaal heerlijk logisch, Denkertje, maar helaas leven we in een wereld waarin we niet alleen zijn met God, maar met heel veel mensen met nog veel meer meningen en ideeen naast ons, waar we door gevormd worden. Dus dan ligt het allemaal niet zo simpel meer. Dan is het niet zo zwart-wit 'ja' of 'nee'. Dan kun je twijfelen, dan kun je je onwijs rot voelen dat je het even niet meer weet, dan kun je 'halleluja' roepen met de evangelischen, en twijfelen met de gergemmers (bij wijze van spreken ;) )

Ik moet heel eerlijk zeggen dat het mij veel meer doet als iemand durft te zeggen dat het soms gewoon lastig is, dan iemand die dingen zoals jij roept. Want ik krijg het idee dat er bij jou geen ruimte is voor grijs, en dat vind ik erg jammer. (met andere woorden, ik vind het erg ontactisch en oninvoelend gebracht, misschien is dat niet de bedoeling, maar zo komt het over, en bij mij gaan mijn haren daar van overeind staan, wat voor mij niet uitmaakt, maar als mijn ongelovige collega of mijn twijfelende buurvrouw dat ook krijgt, dan mis je denk ik je doel)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 26 apr 2009 15:11

Wullimpie schreef:Nou er zijn er zat die van God echt niet willen afweten, dus dat lijkt me al een hele duidelijke reden

Misschien nog wel, willen af(standelijk)weten --- maar persoonlijk kennen ?... nee !! --- immers, als ik zie hoe heftig sommigen zich verzetten, tegen iedere vorm van : verandering van denken, dan herken ik een bepaald patroon, wat kenmerkend is voor mensen die wel beweren te geloven, maar velerlei redenen kunnen bedenken om beslist niet te doen wat het geloof van hun vraagt ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Riska

Berichtdoor Riska » 26 apr 2009 15:15

Hero schreef:Misschien nog wel, willen af(standelijk)weten --- maar persoonlijk kennen ?... nee !! --- immers, als ik zie hoe heftig sommigen zich verzetten, tegen iedere vorm van : verandering van denken, dan herken ik een bepaald patroon, wat kenmerkend is voor mensen die wel beweren te geloven, maar velerlei redenen kunnen bedenken om beslist niet te doen wat het geloof van hun vraagt

Naar mijn gevoel haal je geloven en de leer van de kerk door elkaar. Dat zijn beslist twee verschillende zaken.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 apr 2009 16:07

Gerdien B. schreef: Er zijn mensen die zichzelf niet durven te rekenen onder Gods kinderen. Ook wel wordt er gezegd dat deze mensen een lampje op hun rug dragen. Ze zijn enkel hun eigen schaduw en zien niet dat ze het Licht zeer zeker wel uitstralen.

In mijn naaste omgeving zo al 2 mensen die zo zijn (1 was).

Natuurlijk Gerdien, ik herken dat. Van heel dichtbij zelfs. Maar toch is het zondig: twijfelen aan Gods werk, aan Gods belofte.
Twijfel gerust aan jezelf, maar nooit aan God.
Hoevaak ik me al niet heb afgevraagd, of het wel echt Gods werk was! En toch: tot Wie zullen we anders heen gaan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 apr 2009 16:17

Als je werkelijk in gesprek gaat met ze blijtk dat ze twijfelen aan zichzelf en niet aan God. Dat er alleen wit en zwart is onderschrijf ik niet. Daarbij kan ik meer respect hebben voor mensen zoals ik ze hierboven beschreef, dan mensen die hoog van de toren blazen dat zij zich al bekeerd hebben en anderen slecht zijn omdat zij dat nog niet gedaan hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 apr 2009 16:19

Denkertje21 schreef:Maar toch is het zondig: twijfelen aan Gods werk, aan Gods belofte.

Is dat zo? Of mag het gewoon, omdat wij mensen zijn? Ik heb heel wat liever iemand die af en toe twijfelt, dan iemand die altijd alles zeker weet. Het geloof wordt aangevochten, zeker als verdriet en onheil toeslaat. Het is geen zonde, ik geloof er niks van.
Niet voor niets verwijst mijn onderschrift ernaar...

In de loop van mijn leven heb ik geleerd wat genuanceerder te denken. Zo rond je twintigste is alles zwart-wit. Maar gaandeweg komen er grijstinten. Dat mag, want als mens zien wij niet alles wat er op geloofsgebied te zien valt...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 apr 2009 16:26

Gerdien B. schreef:Als je werkelijk in gesprek gaat met ze blijtk dat ze twijfelen aan zichzelf en niet aan God. Dat er alleen wit en zwart is onderschrijf ik niet. Daarbij kan ik meer respect hebben voor mensen zoals ik ze hierboven beschreef, dan mensen die hoog van de toren blazen dat zij zich al bekeerd hebben en anderen slecht zijn omdat zij dat nog niet gedaan hebben.

Dan heb je me toch niet goed begrepen. Hoe kan ik nou hoog van de toren blazen? Er is tocn niks van mij bij?
Maar ik wil het overal rondbazuinen dat er een Heere IS, die op je wacht, totdat Hij ook voor jou zorgen mag.

En ik ben er vast van overtuigd dat er heel wat 'onbekeerden' zijn die vele malen beter en christelijker zijn dan ik. Ook uit mij geen goed meer in der eeuwigheid. Maar dat maakt het wonder zo groot en dan zou ik hier wel keer op keer willen roepen: als het voor mij kan dan kan het zéker voor ieder ander hier!

Joh, ik heb zo lang 'grijs' geleefd: een beetje van mezelf en een beetje van Maggi. Maar God kent geen grijs. Hij kent alleen: je bent vóór Mij of je bent tégen Mij.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 apr 2009 17:27

Volgens de bijbel ben je uitgekozen om gelovig te zijn. Dus als je niet bent uitgekozen wordt je ook niet gelovig. Lijkt mij.

Ef. 1:
4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn, 5 en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, 6 tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.
Ook gif is geschapen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 apr 2009 17:40

Denkertje21 schreef:
Gerdien B. schreef:Als je werkelijk in gesprek gaat met ze blijtk dat ze twijfelen aan zichzelf en niet aan God. Dat er alleen wit en zwart is onderschrijf ik niet. Daarbij kan ik meer respect hebben voor mensen zoals ik ze hierboven beschreef, dan mensen die hoog van de toren blazen dat zij zich al bekeerd hebben en anderen slecht zijn omdat zij dat nog niet gedaan hebben.

Dan heb je me toch niet goed begrepen. Hoe kan ik nou hoog van de toren blazen? Er is tocn niks van mij bij?
Maar ik wil het overal rondbazuinen dat er een Heere IS, die op je wacht, totdat Hij ook voor jou zorgen mag.

En ik ben er vast van overtuigd dat er heel wat 'onbekeerden' zijn die vele malen beter en christelijker zijn dan ik. Ook uit mij geen goed meer in der eeuwigheid. Maar dat maakt het wonder zo groot en dan zou ik hier wel keer op keer willen roepen: als het voor mij kan dan kan het zéker voor ieder ander hier!

Joh, ik heb zo lang 'grijs' geleefd: een beetje van mezelf en een beetje van Maggi. Maar God kent geen grijs. Hij kent alleen: je bent vóór Mij of je bent tégen Mij.

Ik had het niet specifiek over jou. Maar als jij vind dat jij de schoen past...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2009 17:45

Denkertje21 schreef:Natuurlijk Gerdien, ik herken dat. Van heel dichtbij zelfs. Maar toch is het zondig: twijfelen aan Gods werk, aan Gods belofte.
Twijfel gerust aan jezelf, maar nooit aan God.
Hoevaak ik me al niet heb afgevraagd, of het wel echt Gods werk was! En toch: tot Wie zullen we anders heen gaan?

Oeioei, je mag niet twijfelen aan God. Nu doe ik dat toch, wat moet ik nu?

Twijfel is een emotie; en in welke bochten je je ook wringt, je ontkomt niet aan je emoties, ook niet aan de minder prettige. Ja, natuurlijk, je kan ze opkroppen of heel diep wegstoppen, en de psychologische gemeenschap is je daarvoor dankbaar, want dat houdt hen aan het werk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 apr 2009 19:20

Denkertje21 schreef:

Dit een drogreden namelijk een vals dilemma.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vals_dilemma

Mensen die niet in god geloven kunnen niet tegen god zijn omdat ze niet in zijn bestaan geloven.

Volgens jou redenatie zijn mensen die in een andere cultuur worden geboren tegen god omdat ze worden opgevoed met een andere godsdienst.

Maar ja, ik krijg altijd van dit soort uitspraken een beetje kippenvel.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 apr 2009 21:34

Wat wil je nou aantonen? Dat er nog een derde weg is?

God zelf zegt dat wie niet vóór Hem is, tégen Hem is.
dat zeg ik niet: God dwingt je tot een keuze...

En dat er mensen zijn die de God van de Bijbel nog niet kennen, is toch ónze schuld? Hoe vaak heb jij al met je ongelovige vrienden of met je buren gesproken over de gratis verkrijgbare redding gesproken? Hoe vaak heb jij al getuigd over de ENIGE weg tot zaligheid?

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 apr 2009 21:40

Denkertje21 schreef:Wat wil je nou aantonen? Dat er nog een derde weg is?

Ik wilde zeggen dat jou redenatie nergens op slaat.

God zelf zegt dat wie niet vóór Hem is, tégen Hem is.
dat zeg ik niet: God dwingt je tot een keuze...

Ook voor de mensen die nog nooit een blanke hebben gezien??

Afbeelding
Afbeelding

En wat denk je van de mensen die in een andere cultuur zijn geboren met een andere relgie? Hoe moeten we die zo gauw bekeren? Terug naar de kruistochten?

Vergeet niet, andere mensen met een andere religie denken misschien hetzelfde over jou religie als jij dat over hun religie doet. Dat het dus fout is. En hoe weten we dat? Omdat we zo opgevoed zijn. Goede kennis methode zeg.....

En dat er mensen zijn die de God van de Bijbel nog niet kennen, is toch ónze schuld? Hoe vaak heb jij al met je ongelovige vrienden of met je buren gesproken over de gratis verkrijgbare redding gesproken? Hoe vaak heb jij al getuigd over de ENIGE weg tot zaligheid?

En ook al is het onze taak om dat te doen dan is het onmogelijk om ze snel te vinden. Dan gaan er toch nog duizende, misschien wel miljoenen mensen naar de hel, omdat ze nog nooit van het woord van god gehoord hebben.

Is dat nou voor god zo belangerijk, vereerd worden??
Laatst gewijzigd door haring op 26 apr 2009 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 apr 2009 21:53

Mag ik je wat vragen haring: is Jezus Christus jouw Zaligmaker?

Terug naar “[Religie] - Open forum”