"Religie is misdadig omdat ze":
... "doodt, zoals in Belfast, Beiroet, Bombay, Belgrado, Bethlehem en Bagdad (uit God Is Not Great)."
Daar is helemaal geen religie voor nodig. Hoeveel doden zijn er wel gevallen onder atheïstische dictators als Hitler, Stalin, Pol Pot? Of wat dacht je van het regime van Robespierre, toen de guillotines overuren maakten?
Misschien zit het wel in iets heel anders dan levensvisie. Zou het met de aard van de mens te maken hebben?
... "een archaïsch en totalitair wereldbeeld progageert.
O? Van dat archaïsche herken ik niet veel.
Totalitair... dat klinkt nogal stevig. Je kunt dat ongetwijfeld van het islamisme zeggen, maar alle religies? Volgens mij schiet Hitchens hier door, door te generaliseren.
... "irrationeel is en mensen compleet gekke zaken verbiedt, zoals het eten van varkensvlees (uit God Is Not Great)."
Ook weer zo'n generalisatie.
Mijn geloof verbiedt niet het eten van varkensvlees.
En irrationeel kan ik het geloven in God niet noemen, ook al is de bron ervan dan niet zozeer rationeel. Ik kan het Godsidee heel rationeel aanschouwelijk presenteren als dat moet!
Een aarde die op eigen kracht vanzelf is ontstaan, hoe rationeel is dat eigenlijk?! Mijn geloof is niet groot genoeg om dat te kunnen geloven.
... "condooms en polio-inentingen verbiedt en zo tienduizenden doden per jaar maakt (uit God Is Not Great)."
Ook weer iets wat in sommige afdelingen van een religie voorkomt. Maar zeker van die polio-inenting kun je dat zeker niet als algemeen kenmerk zien!
... "tot kindermishandeling leidt (uit God Is Not Great)."
O? Hoe kan het dan dat ik daar nog nooit wat van heb gemerkt?
... "leugens vertelt over de menselijke afkomst en plaats op aarde (uit God Is Not Great)."
Als je verschillende religies hebt die wat anders zeggen, dan zit daar zeker leugen bij, ja. Maar dat zie ik niet als een kenmerk van religie. Het materialistische evolutionisme doet dat eveneens.
... "tot vrouwendiscriminatie en -verminking leidt."
Die vrouwenverminking komt voor in de islam, nl. in de vorm van vrouwenbesnijdenis.
En discriminatie... ach, wat is vrouwendiscriminatie? De SGP wordt ervan beschuldigd, maar dat vind ik onzin. Ik heb eerder het idee dat de SGP-vrouwen iets opgedrongen wordt waar ze zelf helemaal niet zo op wachten.
... "onze seksuele vrijheid fnuikt (uit God Is Not Great)."
Zo, dat klinkt negatief.
Ja, ik moet toegeven dat de geboden van mijn geloof en mijn gevoelens wel eens spanning gaven bij mij. Zo eerlijk moet ik wel zijn om dat te zeggen. Maar ik ervaar dat heden ten dage niet meer als een probleem. Ik kan daar prima mee leven.
Je seksueel kunnen beheersen is volgens mij juist gezond. Want waar dat niet gebeurt, gebeuren de grootste ongelukken. Daar raken mensen beschadigd.
En seksueel egoïsme beschadigt menselijke relaties. Het lijkt mij wel duidelijk dat dat in onze maatschappij volop waar te nemen valt. Wie dat niet opmerkt, is ziende blind.
Hitchens zelf scheidde van zijn eerste vrouw toen zij zwanger was van haar tweede kind. (bron) Sorry, maar dat komt bepaald niet op mij over alsof dat pleit voor zijn mores w.b. relaties!
... "precies het tegengestelde voortbrengt van wat ze belooft: verdriet, angst en onderwerping in plaats van geluk, openheid en zelfstandigheid (uit God Is Not Great)."
Dat verschilt per religie, als je het mij vraagt. Of misschien moet ik ook zeggen: per versie van een religie. Want dat laatste gaat ook op.
Verdriet en angst? Ik herken het niet als kenmerkend van mijn geloof. Geluk daarentegen ervaar ik zeer zeker wel als een kenmerk van mijn geloof.
Maar dat dit opgaat voor een strenge versie van de islam, ja, dat kan ik me wel voorstellen. Ik denk dat de Taliban wel goed aan dit beeld voldoet.
Meneer Hitchens klinkt hier nogal boos. Het lijkt erop alsof hij door zijn boosheid geen maat weet te houden. Daarom zou ik hem willen adviseren:
Ben je boos,
pluk een roos,
zet hem op je hoed,
dan ben je morgen weer goed.