Kitty schreef:...ben ik nu dus geheel niet zeker van het bestaan van een God omdat ik dingen heb meegemaakt die dat voor mij bevestigen.
Bedoel je niet dit: “ben ik nu dus geheel zeker van het niet-bestaan van een God…”?
En als je dat eigenlijk bedoelt: waarom ben je dan op dit forum? Misschien om dezelfde rede als ik daar….? Inzicht krijgen in de mens en zijn beweegredenen en ontdekken dat er overal domme en slimme mensen zitten? Wijze en onwijze. Mensen die gevangen zitten in eigen dogma’s en ‘vrije’? Leuke en lastige? Goede en minder goede? (in mijn eigen beleving dan

)
Weet je, ik heb vroeger nooit een bak chips op tafel gezet met de waarschuwing erbij naar mijn kinderen toe dat ze daar niet van mochten eten*. Het idee alleen al! Je weet bij voorbaat dat het als gehoorzaamheidstest niet gaat werken.
Maar ik zou dat wel kunnen overwegen met het oogmerk m’n kinderen iets over zichzelf te laten leren. Dat b.v. begeerte en je niet kunnen beheersen nare gevolgen kan hebben. Dat je leert de consequenties te dragen van je keuzes. Zo is het volgens mij ook met God. Hij wist dat de mens zou falen en had Zijn plannen allang klaar. Hij doet niet zozeer dingen voor Zichzelf maar veel meer om ons, mensen inzicht en wijsheid te verschaffen. Leven is leren, leerling zijn. Om uiteindelijk te worden zoals Jezus is. Hij is het ultieme voorbeeld geweest.
Maar dit zijn slechts enkele persoonlijke overwegingen.
N.a.v. je laatste post: Er zijn volksstammen die geloven in een eeuwig brandende hel en volksstammen die dat niet doen. Maakt dat uiteindelijk iets uit voor de Waarheid die we geen van allen echt kennen? Want wie zegt dat die scherpe, zwarte kanten waar zijn? Ik vertouw op God. Hij is barmhartig en rechtvaardig. Voor mij is dat genoeg.
*bak chips is natuurlijk een zwak voorbeeld, het levert hooguit wat buikpijn en misselijkheid op.