Kerkklokken.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 10:12

Optimatus schreef:Ik woon schuin tegenover de dorpskerk van Berkenwoude. Op zondag beiert de klok (één enkele luidklok) om negen uur, zodat ik wakker kan worden. Om tien uur is de dienst, meestal waai ik dan vijf voor tien binnen, op het moment dat de klok voor de tweede keer beiert.

Mensen die in de buurt van een kerk gaan wonen, moeten niet zeuren over een paar kerkklokken.

En wat Salty betreft: Jeruzalem is een stad waar drie godsdiensten door elkaar heen wandelen. Dan moet je niet gek opkijken dat die drie zich manifesteren, elk op hun eigen wijze. Ik heb vorig jaar drie weken bij moslims in Rwanda doorgebracht met een moskee op honderd meter afstand. Dagelijks klonk ook om vijf uur 's morgens de oproep tot gebed. Na drie dagen sliep ik er gewoon doorheen - en één keer ben ik met de familie mee naar de moskee gegaan, best een boeiende ervaring en een aardige iman (die sprak in elk geval Frans).

Ik zeur ook niet, want de huizen in mijn woonplaats waar men de klokken niet hoort kunt u misschien betalen, maar een arme sloeber als ik niet hoor!

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 dec 2008 11:50

Yael schreef:
mohamed schreef:
Yael schreef:
mohamed schreef:Als die Imams zulke uitspraken al hebben gedaan, zullen ze weinig tot geen gehoor krijgen want een moslim mag alleen geweld gebruiken uit zelfverdediging! Bovendien hebben de Israëliërs daar niks te zoeken in het midden oosten, ze hebben het land van de Palestijnen gestolen, dus ik kan me goed voorstellen dat de moslims daar soms wat kritischer over de bezetter zijn dan hier het geval is! Immers, eerst hebben de joden hun land afgenomen en vervolgens zeuren ze ook nog als Palestijnse moslims hun cultuur willen behouden!

Graag weer terug naar de kerkklokken.

Er is een Israel topic, en het lijkt me interessant als je de dingen die je nu roept daar wilt onderbouwen. http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=21441&start=210

De anderen hebben wat ze hier riepen ook niet onderbouwt, dus waarom zou ik?

:mrgreen: zo lust ik er nog wel een paar.

Je zegt wel kwalijke dingen, maar bent niet bereid er dieper op door te gaan. Jammer.

Helemaal met je eens Yael!
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 dec 2008 12:05

mohamed schreef:
Riska schreef:Hangt van de klankkleur af. Er is hier een kerk met een 'blikken' geluid.
Maar mijn dochter woonde vlak bij de Dom in Utrecht en als het een beetje wilde luidden die klokken samen met die van de RK-Catherinekathedraal.
Maar binnen enkele weken vielen ze niet meer op. Wel aan mij want ik was dus bezoeker en ik vond het prachtig. Het timbre van de klokken doet mij ervan genieten.

Ja, het is een oproep om naar de kerk te gaan.

Dan denk ik dat het efficiënter en beter voor de buren is, als ze me een uitnodiging per post sturen!
Ga jij op zondagochtend de brievenbus openen als jij ligt te slapen ? Je zegt zelf dat je het moet ontgelden als ze zo vroeg gaan luiden.
Tevens is het idd een oproep wat Riska benoemt. Ik denk niet dat het zo efficient (ook voor het milieu) is als ze elke week een "folder" door de bus doen met de tekst: "Zondag begint de dienst om 10.00 uur!"
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 12:18

dalethvav schreef:
Yael schreef:
mohamed schreef:
Yael schreef:
mohamed schreef:Als die Imams zulke uitspraken al hebben gedaan, zullen ze weinig tot geen gehoor krijgen want een moslim mag alleen geweld gebruiken uit zelfverdediging! Bovendien hebben de Israëliërs daar niks te zoeken in het midden oosten, ze hebben het land van de Palestijnen gestolen, dus ik kan me goed voorstellen dat de moslims daar soms wat kritischer over de bezetter zijn dan hier het geval is! Immers, eerst hebben de joden hun land afgenomen en vervolgens zeuren ze ook nog als Palestijnse moslims hun cultuur willen behouden!

Graag weer terug naar de kerkklokken.

Er is een Israel topic, en het lijkt me interessant als je de dingen die je nu roept daar wilt onderbouwen. http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=21441&start=210

De anderen hebben wat ze hier riepen ook niet onderbouwt, dus waarom zou ik?

:mrgreen: zo lust ik er nog wel een paar.

Je zegt wel kwalijke dingen, maar bent niet bereid er dieper op door te gaan. Jammer.

Helemaal met je eens Yael!

Ja, het onderscheid tussen kwalijke zaken is moeilijk te maken als je alles door een joodse bril bekijkt en een fanatieke supporter van de staat Israël bent! Eigenlijk had ik een soortgelijke reactie al eerder van je verwacht.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 dec 2008 13:55

mohamed schreef:Daar gaat het niet om, jij bent me veel selectief in het onderscheid maken tussen kwalijke zaken en daarom heb ik helemaal geen zin om de discussie met jou over Israël aan te gaan.

Op deze manier sla je bij voorbaat al elke discussie dood. Maar goed als jij het zo wilt.
Gegroet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2008 14:06

kwebbel schreef:
mohamed schreef:
Riska schreef:Hangt van de klankkleur af. Er is hier een kerk met een 'blikken' geluid.
Maar mijn dochter woonde vlak bij de Dom in Utrecht en als het een beetje wilde luidden die klokken samen met die van de RK-Catherinekathedraal.
Maar binnen enkele weken vielen ze niet meer op. Wel aan mij want ik was dus bezoeker en ik vond het prachtig. Het timbre van de klokken doet mij ervan genieten.

Ja, het is een oproep om naar de kerk te gaan.

Dan denk ik dat het efficiënter en beter voor de buren is, als ze me een uitnodiging per post sturen!
Ga jij op zondagochtend de brievenbus openen als jij ligt te slapen ? Je zegt zelf dat je het moet ontgelden als ze zo vroeg gaan luiden.
Tevens is het idd een oproep wat Riska benoemt. Ik denk niet dat het zo efficient (ook voor het milieu) is als ze elke week een "folder" door de bus doen met de tekst: "Zondag begint de dienst om 10.00 uur!"

Kan wel zo zijn, maar het is geen vriendelijke nodiging en ik ben bang dat die alleen maar averechts werkt. Dus deze methode is ook niet efficient. Bovendien hoef je echt niet 10 minuten lang die klok te laten luiden.

Overigens had het nooit als functie om ongelovigen op te roepen ook naar de kerk te gaan. Het was gewoon om de kerkmensen te attenderen op het feit dat de dienst bijna begon. Men bleef rustig in huis zitten en als de klokken begonnen te luiden ging iedereen naar de kerk toe. (behalve als je ver weg woonde maar dat kwam toen minder voor).
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 03 dec 2008 16:42

Ik hoop alleen maar dat de traditie blijft bestaan. Het hóórt gewoon bij Nederland en de Nederlandse cultuur.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 03 dec 2008 18:41

Niet dure kerken en bellen, maar de verkondiging van het woord en het volle leven in Hem door Hem. Zodat ook zonder woorden men aan onze levenswandel en de wonderlijkheden kan zien dat we met G-d wandelen en men Hem gaat zoeken of prijzen.

precies!Sam-

Overigens gaat het hier op die moskeen wel degelijk om gebruik van luidsprekers !!
OOk de preken horen we via de luidsprekers ! die duidelijk veel luider zijn dan vroeger !

Vrome en Godvrezende mensen
hebben geen oproep tot gebed nodig.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 23:31

Zou het luiden van bellen ooit ergens goed voor kunnen zijn eigenlijk? Laten we eerlijk zijn, als er een klok 12 keer slaat terwijl je net op het verhaal bent is dat ook vervelend. Laten we de woorden van de wijze heilige Paulus onthouden:

1 Kor 3,16
Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in u woont?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2008 09:11

Riska schreef:Ik hoop alleen maar dat de traditie blijft bestaan. Het hóórt gewoon bij Nederland en de Nederlandse cultuur.

Dat is op zich toch nog geen reden? Ik zou zeggen: Laat het carillion lekker spelen bij de hele uren. Klinkt leuk/mooi, is sfeervol maar ga zondagochtend voor de dienst geen minuten lang een bel in een woonwijk laten luiden om te laten weten dat jij dan kerk hebt. Das net zoiets als 's nachts een enorme beat door de straten laten galmen om daarmee aan de hele buurt te laten merken dat de disco open is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2008 10:14

Riska schreef:Ik hoop alleen maar dat de traditie blijft bestaan. Het hóórt gewoon bij Nederland en de Nederlandse cultuur.

O? Als klokkenluiden morgen wordt afgeschaft verandert er helemaal niets aan mijn beleving van Nederland en haar cultuur hoor. Het enige dat wij doen is "raad het deuntje" als het Utrechtse carrillion van de Dom weer eens speelt.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 dec 2008 11:01

Ik heb het niet over carillons, ik heb het over het klokluiden voor een dienst op de zondag.
In mijn wijk is ook een carillon, ik ben blij dat ik er niet vlak bij woon.
Maar een mooie, bronzen klok die luidt op zondag mag van mij en ik hoop ook dat het zo blijft!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2008 12:29

Als het maar niet teveel herrie maakt en minutenlang doorgaat. Als je zelf naar de kerk gaat heb je er ook niet zoveel last van maar als je net terug kotm van je nachtdienst en slaapt bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat je er niet blij mee bent.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2008 15:02

Ja en het komt ook heel arrogant over. Alles en iedereen moet er voor wakker gemaakt worden, ik ken mensen die de kerk elke zondag weer verwensen vanwege de klok.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 04 dec 2008 23:17

Mo, dit is een reformatorisch forum, waarvan het overgrootste deel kerkbezoekers. Het openen van dit topic met jouw stelling is dan ook wel provocerend te noemen. Een soort Wilders actie maar dan omgedraaid dus.

Tenslotte een aantekening over Israël, het is geen gestolen land door de Israëlieten en omdat te kunnen nagaan of te weten hoef je geen geschiedenis te hebben gestudeerd. Het behoort geen van beiden partijen toe te bekomen ook al zou je op religieuze gronden kunnen stellen van wel, maar niet als we kijken naar de geschiedenis.

Wat niet wegneemt dat er genoeg plaats is voor Palestijnen binnen andere Arabische landen. Het probleem is echter de Arabische Liga, die de Palestijnen geen staatsburgerschap toekent van de landen waarin zij zijn geboren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”