Optimatus schreef:Ik woon schuin tegenover de dorpskerk van Berkenwoude. Op zondag beiert de klok (één enkele luidklok) om negen uur, zodat ik wakker kan worden. Om tien uur is de dienst, meestal waai ik dan vijf voor tien binnen, op het moment dat de klok voor de tweede keer beiert.
Mensen die in de buurt van een kerk gaan wonen, moeten niet zeuren over een paar kerkklokken.
En wat Salty betreft: Jeruzalem is een stad waar drie godsdiensten door elkaar heen wandelen. Dan moet je niet gek opkijken dat die drie zich manifesteren, elk op hun eigen wijze. Ik heb vorig jaar drie weken bij moslims in Rwanda doorgebracht met een moskee op honderd meter afstand. Dagelijks klonk ook om vijf uur 's morgens de oproep tot gebed. Na drie dagen sliep ik er gewoon doorheen - en één keer ben ik met de familie mee naar de moskee gegaan, best een boeiende ervaring en een aardige iman (die sprak in elk geval Frans).
Ik zeur ook niet, want de huizen in mijn woonplaats waar men de klokken niet hoort kunt u misschien betalen, maar een arme sloeber als ik niet hoor!