mohamed schreef:Wie zou de Trooster sturen, de Vader of de Zoon?
Beiden, zoals in de teksten die je aanhaalt gezegd wordt.
Deze teksten zeggen nl. niet dat Vader = Zoon.
Vader en Zoon zijn één, maar zijn niet gelijk.
mohamed schreef:Laat ik het zo stellen, als Jahweh en Jezus twee verschillende Personen waren, dan was één van de twee niet God (Deut 32:29. Jes 45:5,18,22. Mark 12:29,32) want God is een enige God.
Dat heeft meer te maken met jouw definitie van "persoon". Volgens jou is God per definitie 1 persoon. De leer van de christelijke kerk is dat deze drie Goddelijke Personen de enige, waarachtige en eeuwige God zijn.
Je kunt niet vanuit de Bijbel zeggen dat de Zoon de Vader is en dat de Heilige Geest de Zoon of de Vader is.
Evenmin kun je zeggen dat alleen de Vader God is en de Zoon en de Geest niet.
Je kunt niet zeggen dat Jezus tot Zichzelf bad, nee Hij bad tot Zijn Vader.
Als Hij zegt: "Vader, Ik dank U, dat Gij Mij gehoord hebt." dan wil dat niet zeggen dat Hij Zichzelf gehoord heeft, maar dat Zijn Vader Hem gehoord heeft.
Eigenlijk is de leer van de drie-eenheid heel eenvoudig, als je de Bijbel maar laat spreken en niet je eigen gedachten erop loslaat, want het is inderdaad een onbegrijpelijk mysterie, maar dan wel een bijbels mysterie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)