Wat leert de OKKN?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 16 mar 2008 15:05

Optimatus schreef:Vreemd dat de diverse eerwaarde heren en dames er duidelijk anders over spreken. En ik neig toch eerder een gestudeerd theoloog te geloven dan een willekeurige forummer.
Wat zeggen ze dan?
Verder bezit ik het boek "De Oud-Katholieke Kerk van Nederland - Leer en Leven" en ook dat spreekt het verhaal van Laodicea tegen.
Zou je dan even toe willen lichten wat precies mijn verhaal tegenspreekt? Nu blijft het een beetje in de lucht hangen.
Ik denk dat Laodicea graag anders zou willen, maar de Oud-Kath. Kerk houdt er andere ideeën op na dan de Rooms-Kath. Kerk. Dat is ook niet verwonderlijk, immers, het zijn twee verschillende kerkgenootschappen, zij het dat Rome iets meer schaapjes heeft dan Utrecht.

Dúh, maar over het wezen van de Eucharistie denken ze nagenoeg hetzelfde.

Men erkent elkaars Eucharistie, en op de website wordt nog eens onderschreven wat ik al in de Bisschoppelijke verklaring hierboven linkte:

...De eucharistie stelt het éne offer van Christus tegenwoordig en vormt een blijvende en werkelijke gedachtenis van zijn dood en verrijzenis, waardoor de wereld met God is verzoend. Dit karakter van het sacrament omvat tevens de offergave van de kerk waardoor wij onszelf aan God aanbieden...

...In het brood van de eucharistie worden wij werkelijk deelachtig aan het lichaam van de Heer en hebben wij gemeenschap met Hem en met elkaar als ledematen van het éne lichaam.
Christus bemint de Kerk als zijn bruid en Hij vervult de Kerk, die zijn lichaam en volheid is, met zijn goddelijke gave....

...De bekende verklaring van de bisschoppen van Nederland, Duitsland en Zwitserland, gegeven te Utrecht op 24 september 1889, wilde onverkort vasthouden aan dit geheimenis en aan het geloof van de katholieke Kerk...
bron
Opnieuw helemaal niets dat er op wijst dat ik ernaast zit. Dus zou je misschien met wat onderbouwing kunnen komen? Daar ging het tenslotte om in dit topic; wat leert de OKK?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 16 mar 2008 15:07

Flappie schreef:
Laodicea schreef:Nog een losse vraag die hier niet direct aan gerelateerd is, maar wat ik me toch steeds afvraag, áls het brood daadwerkelijk symbool is, in die mate dat je het bij wijze van spreke na het Avondmaal aan de eendjes kan voeren, hoe kun je je er dan een oordeel aan eten? (1 Kor. 11:27)

Dat lijkt me toch niet zo'n lastige vraag? Als je in (openlijke) zonde leef, ze niet belijdt/erkent en aan het avondmaal gaat dan eet je je een oordeel. Het brood en de wijn op zich zelf is niet heilig.
Ok, maar dan is er toch 'iets' met dat brood aan de hand? Stel dat ik s'ochtends nog een boterham neem vóór het Avondmaal en ik leef in zonde, dan roep ik geen oordeel over me af?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 16 mar 2008 15:21

Om het nog eens heel duidelijk te illustreren, uit de huidige grondvesten van de Unie van Utrecht:

Considering that the Holy Eucharist has always been the true focal point of worship in the Catholic Church, we consider it our duty to declare that we maintain in all faithfulness and without deviation the ancient Catholic doctrine concerning the Holy Sacrament of the Altar, by believing that we receive the Body and the Blood of our Saviour Jesus Christ Himself under the species of bread and wine.
The Eucharistic celebration in the Church is neither a continual repetition nor a renewal of the expiatory sacrifice which Christ offered once and for all on the Cross; the sacrifical character of the Eucharist, however, consists in its being the perpetual commemoration of that sacrifice and a real representation, being enacted on earth, of the one offering which Christ according to Heb. 9:11-12 continuously makes in heaven for the salvation of redeemed humanity, by appearing now for us in the presence of God (Heb. 9:24).
This being the character of the Eucharist in relation to Christ’s sacrifice, it is at the same time a sacrificial meal, by means of which the faithful, in receiving the Body and Blood of the Lord, have communion with one another (1 Cor. 10:17).

bron

Zeg het maar Optimatus, hoe moet ik dit interpreteren dan?

Ik ben ook benieuwd hoe gerefomeerden hierover denken, of dit nog te verenigen is met de Gereformeerde leer over het Avondmaal.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 16 mar 2008 17:00

Laodicea schreef:Ok, maar dan is er toch 'iets' met dat brood aan de hand? Stel dat ik s'ochtends nog een boterham neem vóór het Avondmaal en ik leef in zonde, dan roep ik geen oordeel over me af?

De instelling van het avondmaal lijkt me iets anders als een ontbijt. Verder veranderd er niets aan het brood of de wijn. Kijk, ik ben niet zo theologisch onderlegt helaas. Ik geloof alleen niet dat het brood en de wijn letterlijk het lichaam en bloed van christus wordt. Het is een symbool voor het lichaam en bloed van christus wat gegeten en gedronken wordt tot Zijn gedachtenis. Het lijkt mij helemaal helder en ik zie er verder dan ook geen mystieke zaken in.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2008 19:22

Wullimpie schreef:Profeet bedoel je waarschijnlijk :wink:

Nee, hoezo?

Laodicea schreef:
Aragorn schreef:
Laodicea schreef:
Aragorn schreef:
Laodicea schreef:Oftewel je eet �cht Christus, Christus komt fysiek in je lichaam.

En dat geloof jij?

Uiteraard, er is ook weinig wat daar tegen spreekt.

In het katholieke paradigma vast niet nee. :roll:

Behalve het feit dat brood gewoon brood is en er geen zinnige reden is om aan te nemen dat het plotsklaps transformeert in een 2000 jaar geleden geëxecuteerde profeet als het uitgedeeld wordt door een man in een jurk onder het uitspreken van een toverspreuk dan.

Refo's... Wat ze ook geloven, ze lijken allemaal op elkaar. :mrgreen:

Maar inderdaad, als je consequent doorredeneert op de lijn die door Abelárd, Ockham et al. is ingezet, door Luther, Calvijn en Zwingli is gepopulariseert tot dat het uiteindelijk uitmondde in het logisch-positivisme, dan kom je inderdaad op een dergelijke conclusie uit. ;)

Nou, voor wat het protestantisme in z'n algemeenheid betreft heb je misschien gelijk, maar bij bevindelijk gereformeerden (refo's dus) ligt dat toch wat anders. Die zijn op bepaalde punten weer behoorlijk mystiek ingesteld.

Machiavelli schreef:Maar is enige mystiek dan wel verkeerd? De Drieeenheid is niet het toppunt van nuchterheid, het geloof dat de heilige Geest door ons werkt, in ons woont is ook niet erg nuchter en de teksten mbt. het laatste avondmaal geven m.i. evenveel ruimte voor de mystieke interpetatie ervan zoals die binnen de RKK wordt geleerd als voor de nuchtere interpetatie zoals binnen de gereformeerde kerken.

Ik vind het hele Heilige Geest-verhaal dan ook nogal zweverig en bepaald niet overtuigend. Hij wordt er vaak bijgehaald en iedereen heeft het erover, maar niemand lijkt te weten waar het concreet over gaat.

En wbt de drie-eenheid, dat lijkt me niet zozeer onnuchter als wel een gebrekkige poging om het eea in een dogma te vatten.

Een verschil is wel, dat deze zaken geen magisch tintje aan onze fysieke werkelijkheid geven. Daarom staat het verder van ons af en kunnen mensen het waarschijnlijk makkelijker accepteren dan de fysieke transformatie van brood en wijn in het lichaam van Christus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2008 19:26

Flappie schreef:
Laodicea schreef:Ok, maar dan is er toch 'iets' met dat brood aan de hand? Stel dat ik s'ochtends nog een boterham neem vóór het Avondmaal en ik leef in zonde, dan roep ik geen oordeel over me af?

De instelling van het avondmaal lijkt me iets anders als een ontbijt. Verder veranderd er niets aan het brood of de wijn. Kijk, ik ben niet zo theologisch onderlegt helaas. Ik geloof alleen niet dat het brood en de wijn letterlijk het lichaam en bloed van christus wordt. Het is een symbool voor het lichaam en bloed van christus wat gegeten en gedronken wordt tot Zijn gedachtenis. Het lijkt mij helemaal helder en ik zie er verder dan ook geen mystieke zaken in.

Inderdaad, het is niet het brood dat bijzonder is, maar de gelegenheid waarbij het gebruikt wordt en de symbolische waarde ervan. Vandaag was ik toevallig bij een doopdienst in een Doopsgezinde kerk, en ik vond het behoorlijk verfrissend hoe weinig respect men er op wist te brengen voor de uiterlijke vorm van het sacrament. Er werd bijvoorbeeld aan de kinderen nog even verteld dat het gewoon water is dat je net zo goed op zou kunnen drinken en vervolgens mocht er één het van een kan in het doopfont komen gieten. Door de uiterlijkheden niet heiliger te maken dan ze zijn, heb je helderder zicht op de inhoud.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 mar 2008 19:36

Aragorn schreef:
Flappie schreef:

Inderdaad, het is niet het brood dat bijzonder is, maar de gelegenheid waarbij het gebruikt wordt en de symbolische waarde ervan. Vandaag was ik toevallig bij een doopdienst in een Doopsgezinde kerk, en ik vond het behoorlijk verfrissend hoe weinig respect men er op wist te brengen voor de uiterlijke vorm van het sacrament. Er werd bijvoorbeeld aan de kinderen nog even verteld dat het gewoon water is dat je net zo goed op zou kunnen drinken en vervolgens mocht er één het van een kan in het doopfont komen gieten. Door de uiterlijkheden niet heiliger te maken dan ze zijn, heb je helderder zicht op de inhoud.

Idd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2008 21:51

Wellicht, Laodicea, kun je woensdag a.s. naar Utrecht reizen. Daar vindt de jaarlijkse chrismamis plaats en na afloop zal een eerwaarde heer dan wel een aartsbisschop ongetwijfeld bereid zijn je een en ander uit te leggen. Ik heb mijn "leerboek" uitgeleend.

Ik heb maanden geleden al eens een schemaatje gepubliceerd op dit forum met een aantal verschillen. Zoek dat nog eens op, wellicht dat je dan weer begrijpt dat er wel degelijk verschillen zijn.

Niet voor niets worden oud-katholieken door Roomsen nogal eens "protestanten die de mis vieren" genoemd. Een geuzennaam wellicht?

Kan. Van Ditmarsch schrijft:

"De heilige eucharistie is in de katholieke Kerk het ware hart van de eredienst, de liturgie bij uitstek, oorsprong en hoogtepunt van het leven van het volk van God.
In de eucharistie, die wij op aarde vieren, worden wij verenigd met de hemelse eredienst, met Christus het ware paaslam, de eeuwige Hogepriester, die voor ons bidt en die zijn kerk de bediening van de verzoening heeft toevertrouwd.
Deze maaltijd des Heren geeft ons de voorsmaak van het bruilofsmaal van het Lam in het hemelse Jeruzalem. Telkens wanneer Gods volk onderweg, levend in het voorlopige, in gelovige trouw en toewijding samenkomt voor het breken van het brood, wordt de gemeenschap van de heiligen zichtbaar, namelijk van allen die Christus toebehoren en die deel hebben aan de heilige geheimen van zijn lichaam en bloed, zijn dood en verrijzenis.

De eucharistie stelt het éne offer van Christus tegenwoordig en vormt een blijvende en werkelijke gedachtenis van zijn dood en verrijzenis, waardoor de wereld met God is verzoend. Dit karakter van het sacrament omvat tevens de offergave van de kerk waardoor wij onszelf aan God aanbieden.

In de eucharistie, de gezegende gaven van brood en wijn, worden wij verbonden met de Heer en met elkaar als zusters en broeders van de Heer. Terwijl ons geloof wordt gevoed en versterkt door dit brood uit de hemel en de beker van het heil, de gemeenschap met het lichaam en bloed van Christus, groeien de gelovigen op in geloof, hoop en liefde. Zo wordt hun bestaan uitdrukking van het Christusgeheim en van het nieuwe eeuwigheidsleven, dat hun in de doop, in de zalving van de Geest en in de eucharistie is geschonken."

Dit betekent dus niet dat er daadwerkelijk iets verandert - geen verandering van substantie.

Verder leert de OKKN dat de paus wel een bijzondere positie inneemt, maar dat Rome niet bepaalt wie er wel of geen bisschop wordt (om maar iets te noemen).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 19 mar 2008 23:00

Optimatus schreef:Wellicht, Laodicea, kun je woensdag a.s. naar Utrecht reizen. Daar vindt de jaarlijkse chrismamis plaats en na afloop zal een eerwaarde heer dan wel een aartsbisschop ongetwijfeld bereid zijn je een en ander uit te leggen. Ik heb mijn "leerboek" uitgeleend.
Nog beter, ik heb besloten gewoon maar eens wat pastoors en het bisschoppelijk centrum in Utrecht te mailen. Van 4 pastoors en een parochieel medewerker kreeg ik antwoord. Een, een ex-RKK pastoor, was er meteen al glashelder over:

"De Eucharistie in de OKK en de Eucharistie in de RKK is qua theologisch en gelovig denken wat er gebeurt met brood en wijn:
deze twee substanties worden Lichaam en Bloed van Christus.

In de RKK heeft men hiervoor de leer van de transsubstantiatie.

In de OKK heeft men die leer niet, maar gelooft men hetzelfde:
brood en wijn worden tot Lichaam en Bloed van Christus."

Om z'n woorden te onderstrepen verwees hij nog naar de verklaring van de Unie van Utrecht die ik hier ook al linkte:

In aanmerking genomen, dat de heilige Eucharistie in de katholieke kerk van ouds het ware middelpunt van de godsdienst uitmaakt, houden wij het voor onze plicht ook te verklaren, dat wij het oude katholieke geloof omtrent het heilig sacrament des altaars in alle getrouwheid ongeschonden vasthouden, terwijl wij geloven, dat wij het Lichaam en Bloed onzes Heren Jezus Christus zelf onder de gedaanten van brood en wijn ontvangen.

De tweede pastoor was in het begin wat onduidelijker, maar na wat heen en weer mailen kwam het antwoord op hetzelfde neer.

"Het filosofisch model van transsubstantiatie als zodanig wordt niet gehanteerd, maar het moge duidelijk zijn, dat de praktijk in feite niet afwijkt van die van de RKK. Wel is er een gepaste afstand om zo'n groot mysterie niet helemaal in verklaringen te willen vangen, want daar zullen we altijd in te kort schieten. "

Ter verduidelijking vroeg ik nog of er concecratie plaats vindt:

"Wat betreft uw vraag omtrent de consecratie: ja er is consecratie. De liturgie van de Eucharistie en de beleving liggen nauwelijks uit elkaar.
Met Witte Donderdag in het verschiet, zullen we het Sacrament dan ook de kerk uitdragen en een klein aantal hosties bewaren in een apart tabernakel (in geval van nood en de laatste sacramenten toegediend moeten worden). "

En:

"Misschien ten overvloede: de geconsacreerde hosties worden bewaard in het tabernakel, zoals dat ook gebruikelijk is in de RKK."

M.a.w. de geconsacreerde Hosties blijven ook het Lichaam v. Christus ná de dienst. Ook werd ik doorverwezen naar de homilie van Ploeger die ik hier al citeerde, maar ik zal er nog wel een keer wat uit citeren:

"Of zoals men het in de middeleeuwen terecht onder woorden bracht: de toevallige uiterlijke vorm van brood en wijn (inclusief de chemische samenstelling) blijft hetzelfde, maar de essentie, dat wat er wezenlijk toe doet, verandert in de levende Christus ('transsubstantiatie'). Of andersoms, zoals men het heden ten dage terecht wel eens zegt: Christus, 'uw vlees is waarlijk brood' (Gezang 753)."

En nog een aardig stukje:

Dat betekent het, wanneer brood en wijn 'lichaam en bloed van Christus' heten, en wij het overgebleven brood eerbiedig bewaren in het tabernakel of Christus in het brood aanbidden tijdens het Lof. 'Werkelijke' aanwezigheid van Christus in brood en wijn betekent natuurlijk niet: 'scheikundige' aanwezigheid. Het betekent echter ook niet: 'symbolische' aanwezigheid in de zin van: 'het is maar een symbool'. 'Het is maar een symbool' betekent in hedendaags Nederlands: 'het is niet echt' - en dat is de doodssteek voor elke eucharistische beleving. Christus is echt aanwezig wanneer we het eucharistisch gebed bidden, wanneer we ter communie gaan, wanneer we Christus in het tabernakel begroeten en wanneer we Christus in de hostie aanbidden. Christus is in de eucharistie echt aanwezig, zo waar als hij is verrezen en bij God in de hemel leeft. Christus is in de eucharistie echt aanwezig, zo waar als wij tot hem kunnen bidden en zingen. Christus is in de eucharistie echt aanwezig - en 'echt' betekent: wat voor ons als gelovigen de diepste werkelijkheid is. 'Wat ons 't zintuig niet kan leeren worde door 't geloof gekend' (uit 'Tantum ergo', vertaling Vesperboek 1909).

Ik denk dat de betekenis van 'echt' nu wel genoeg gepreciseerd is, maar waar ik de vorige keer nog niet bij stilstond, is het dikgedrukte hierboven. Want stel nu dat de substantie van het brood niet daadwerkelijk zou veranderen, dan zou je hier dus feitelijk brood aanbidden!

De derde pastoor zei ongeveer hetzelfde (al heb ik 'm nog wel om wat verduidelijking gevraagd)

"Onze opvatting van de eucharistie verschilt in zoverre van die van de RKK dat wij wel geloven in de aanwezigheid van Christus onder de gedaanten van brood en wijn, maar dat dit niet theologisch vastgelegd kan worden in een theorie als de transsubstantiatie. We laten het dus open."

Maar vervolgens beschrijft hij het begrip Transsubstantiatie als zijnde de leer van Thomas v. Aquino hierover. Ik heb hem dus gemaild wat er daadwerkelijk dogmatisch over vastligt, en of dat te verenigen is met de visie van de OKK. Hij vertelde me ook nog het één en ander over het verkeerd gebruik van het woord 'symbool' in het hedendaags Nederlands: (wat meteen weer een hoop uitspraken verklaart van Kerkvaderen die de H. Eucharistie aanduidden als symbool en tóch praten over de Werkelijke Tegenwoordigheid, dat was voor mij dan wel weer een moment waarop verschillende puzzelstukjes op z'n plek vielen)

"Theologisch gezien is het onderscheid tussen reële presentie en symbolische presentie een verkeerde benadering. Symbool komt van het Griekse sun ballein, wat samenwerpen betekent. Een symbool verbindt twee werkelijkheden. In onze maatschappij worden symbolen gezien als lege verwijzingen, d.w.z. op de wijze van een verkeersbord. Er wordt een boodschap gecommuniceerd. In de eerste eeuwen van het christendom meende men echter dat rituelen met de daarbij horende symbolische handelingen en voorwerpen een andere werkelijkheid oproepen. Net zoals in het jodendom de bevrijdende genade van God ervaren wordt als men het pesach-feest viert, zo ervaren wij weer die verbondenheid met Jezus zoals dat plaatsvond bij het Laatste Avondmaal. De werkelijkheid die toen plaatsvond, wordt in de eucharistie weer opgeroepen en daarin is Christus echt aanwezig"

Dus, ik verwacht nog mail van hem, maar ik kan me niet voorstellen dat het antwoord nu werkelijk zoveel zal afwijken van de andere twee pastoors. De vierde had weinig tijd en wilde er na Pasen wel even op ingaan.

De parochiële medewerker schreef min of meer iets afwijkends:

"Brood en wijn veranderen niet "daadwerkelijk" in Christus, en evenmin is het "slechts een symbool". Het staat niet duidelijk omlijnd vast in enige geloofsleer. Een mening erover vormen kan beter na een dienst meegemaakt te hebben en er dan met aanwezigen over te praten bij de kerkelijke koffie, het zgn. 8e sacrament."

Maar goed, de toonzetting was ook wat informeel, dus ik neem aan dat ze niet zo goed geinformeerd was. Met nige creativiteit zou je dit standpunt overigens kunnen verenigen met de voorgaande uiteenzettingen.
Ik heb maanden geleden al eens een schemaatje gepubliceerd op dit forum met een aantal verschillen. Zoek dat nog eens op, wellicht dat je dan weer begrijpt dat er wel degelijk verschillen zijn.
Ik kan me ook herinneren dat ik daar al op gereageerd heb, en dat er toen geen (inhoudelijke) reactie is gekomen.
Kan. Van Ditmarsch schrijft:

"De heilige eucharistie is in de katholieke Kerk het ware hart van de eredienst, de liturgie bij uitstek, oorsprong en hoogtepunt van het leven van het volk van God.
In de eucharistie, die wij op aarde vieren, worden wij verenigd met de hemelse eredienst, met Christus het ware paaslam, de eeuwige Hogepriester, die voor ons bidt en die zijn kerk de bediening van de verzoening heeft toevertrouwd.
Deze maaltijd des Heren geeft ons de voorsmaak van het bruilofsmaal van het Lam in het hemelse Jeruzalem. Telkens wanneer Gods volk onderweg, levend in het voorlopige, in gelovige trouw en toewijding samenkomt voor het breken van het brood, wordt de gemeenschap van de heiligen zichtbaar, namelijk van allen die Christus toebehoren en die deel hebben aan de heilige geheimen van zijn lichaam en bloed, zijn dood en verrijzenis.

De eucharistie stelt het éne offer van Christus tegenwoordig en vormt een blijvende en werkelijke gedachtenis van zijn dood en verrijzenis, waardoor de wereld met God is verzoend. Dit karakter van het sacrament omvat tevens de offergave van de kerk waardoor wij onszelf aan God aanbieden.

In de eucharistie, de gezegende gaven van brood en wijn, worden wij verbonden met de Heer en met elkaar als zusters en broeders van de Heer. Terwijl ons geloof wordt gevoed en versterkt door dit brood uit de hemel en de beker van het heil, de gemeenschap met het lichaam en bloed van Christus, groeien de gelovigen op in geloof, hoop en liefde. Zo wordt hun bestaan uitdrukking van het Christusgeheim en van het nieuwe eeuwigheidsleven, dat hun in de doop, in de zalving van de Geest en in de eucharistie is geschonken."

Dit betekent dus niet dat er daadwerkelijk iets verandert - geen verandering van substantie.

Vermoedelijk focus je je iets teveel op het woordje 'gedachtenis', wat wij overigens net zo makkelijk laten samen gaan met de Werkelijke Tegenwoordigheid. Tevens is dit stukje verder totaal niet in strijd met de antwoorden van de pastoors. Maar goed, voor de zekerheid heb ik kanunnik van Ditmarsch een brief gestuurd. ;)

Dus ja, voorlopig concluderend, je zit ernaast. Er vind weldegelijk verandering van substantie plaats

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mar 2008 23:39

Laodicea schreef:Dus ja, voorlopig concluderend, je zit ernaast. Er vind weldegelijk verandering van substantie plaats

En hier doet zich een typisch geval voor van wat bedoeld wordt bij wat men zegt en daar dus diverse uitleggingen bij geeft.
Ja, Christus is aanwezig. Hij nodigt mij deel te nemen aan de Maaltijd (Eucharistie, of hoe je het ook noemen wilt).
Maar als je niet open wilt staan voor het mysterie, dan maak je alles plat en haalt de diepere dimensie eruit.

Ik ben vandaag naar de Mis in de OKK van Utrecht geweest. En ik kan je zeggen dat ik er als een gezegend mens vandaan kwam. En daar gaat het om. Ik heb Christus aanwezigheid ervaren voor mij persoonlijk, zoals ik die ook mag ervaren als wij in een PKN-dienst Hem lofzingen.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 20 mar 2008 00:43

Riska schreef:
Laodicea schreef:Dus ja, voorlopig concluderend, je zit ernaast. Er vind weldegelijk verandering van substantie plaats

En hier doet zich een typisch geval voor van wat bedoeld wordt bij wat men zegt en daar dus diverse uitleggingen bij geeft.
Nee hoor, weliswaar hield men het eerst wat in het vage, maar na enig doorvragen werd duidelijk dat men daar in essentie v.w.b. de Eucharistie precies hetzelfde gelooft als in de RKK; brood & wijn = Christus.
Ja, Christus is aanwezig.
:jaknikken: Lijfelijk zelfs.
Hij nodigt mij deel te nemen aan de Maaltijd (Eucharistie, of hoe je het ook noemen wilt).
Sterker nog, Hij is de Maaltijd. Het is nog het meest te vergelijken met sex, je hebt letterlijk gemeenschap met God. Eatin' God zeg maar. :schaterlach:
Maar als je niet open wilt staan voor het mysterie, dan maak je alles plat en haalt de diepere dimensie eruit.
En als je alles maar gaat figuurlijken, dan blijft er geen Incarnatie meer over en heb je inderdaad een 'God of the gaps'.
Ik heb Christus aanwezigheid ervaren voor mij persoonlijk, zoals ik die ook mag ervaren als wij in een PKN-dienst Hem lofzingen.

Dat is toch wat magertjes. ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 mar 2008 01:02

Magertjes? Ik heb de indruk dat je zowel de PKN als de OKKN niet begrijpt.

Magertjes is dat de RKK doorgaans de "gewone gelovigen" geen wijn gunt. Dat is magertjes. "Als wij dan eten van dit brood en drinken uit deze beker" wordt in de RKK ontluisterd in een uitgeklede Novus Ordo Missae die vrijwel geheel ontdaan is van haar catholiciteit. Wellicht doe jij er als papist goed aan eerst eens je eigen tent schoon te vegen alvorens andere kerkgenootschappen de les te lezen.

Je vreet Christus niet op, immers, kanibalisme is de OKKN en de PKN vreemd - en de RKK waarschijnlijk ook.

Beste Laodicea, met elke posting jouwerzijds groeit bij mij de overtuiging dat jij je in een vastgeroest denkpatroon bevindt hetwelk je een objectieve waarneming in de richting van welk kerkgenootschap dan ook totaal vertroebelt. Je had hedenavond mee moeten gaan, dan had je diverse geestelijken hierover kunnen aanspreken - maar je heb die kans laten gaan.

Op vijf april is er een diakenwijding in Rotterdam - wellicht een idee?

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 20 mar 2008 01:29

Optimatus schreef:Magertjes? Ik heb de indruk dat je zowel de PKN als de OKKN niet begrijpt.

Magertjes is dat de RKK doorgaans de "gewone gelovigen" geen wijn gunt. Dat is magertjes. "Als wij dan eten van dit brood en drinken uit deze beker" wordt in de RKK ontkleedt in een uitgeklede Novus Ordo Missae die vrijwel geheel ontdaan is van haar catholiciteit. Wellicht doe jij er als papist goed aan eerst eens je eigen tent schoon te vegen alvorens andere kerkgenootschappen de les te lezen.
Ik heb je dit al vaker gezegd, maar toen kwam het niet aan kennelijk, Christus is volledig, in beide naturen aanwezig onder beide gedaanten. En aangezien de RKK nog steeds een volkskerk is, en je met hygiëne te maken hebt, wordt er inderdaad meestal niet met z'n allen uit dezelfde kelk gedronken. Maar dat maakt verder ook niet uit.
Je vreet Christus niet op, immers, kanibalisme is de OKKN en de PKN vreemd - en de RKK waarschijnlijk ook.
Waarom dacht je dat ze de eerste Christenen beschuldigden van kannibalisme? Precies hierom. Noem het hoe je het noemen wilt; Christus komt lijfelijk in jouw lijf, en dat door de mond.
Beste Laodicea, met elke posting jouwerzijds groeit bij mij de overtuiging dat jij je in een vastgeroest denkpatroon bevindt hetwelk je een objectieve waarneming in de richting van welk kerkgenootschap dan ook totaal vertroebelt. Je had hedenavond mee moeten gaan, dan had je diverse geestelijken hierover kunnen aanspreken - maar je heb die kans laten gaan.
Ik heb die kans helemaal niet laten gaan, want ik heb nu inhoudelijk contact gezocht met een stuk of wat pastoors, waarvan ik er vier die reageerden alle in's en out's heb gevraagd m.b.t. dit onderwerp. En de voorlopige resultaten heb ik hierboven glashelder weergegeven. En daar blijkt gewoonweg uit dat je ernaast zit.

Misschien is het aardig om het daar eens over te hebben i.p.v. ad hominems te plaatsen?

Waarvoor? Om tijdens een kopje koffie en een plak cake dit soort theologische onderwerpen te bespreken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 mar 2008 01:39

Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Magertjes? Ik heb de indruk dat je zowel de PKN als de OKKN niet begrijpt.

Magertjes is dat de RKK doorgaans de "gewone gelovigen" geen wijn gunt. Dat is magertjes. "Als wij dan eten van dit brood en drinken uit deze beker" wordt in de RKK ontkleedt in een uitgeklede Novus Ordo Missae die vrijwel geheel ontdaan is van haar catholiciteit. Wellicht doe jij er als papist goed aan eerst eens je eigen tent schoon te vegen alvorens andere kerkgenootschappen de les te lezen.
Ik heb je dit al vaker gezegd, maar toen kwam het niet aan kennelijk, Christus is volledig, in beide naturen aanwezig onder beide gedaanten. En aangezien de RKK nog steeds een volkskerk is, en je met hygiëne te maken hebt, wordt er inderdaad meestal niet met z'n allen uit dezelfde kelk gedronken. Maar dat maakt verder ook niet uit.

Totale onzin wat je hier schrijft. Ik heb vorig jaar september in Kigali, Rwanda, in de Anglicaanse Kathedraal gezien hoe dit argument op praktische wijze terzijde geschoven werd: de gewijde wijn werd in kleine bekertjes geschonken, voor elke communicant één. Dus dat hele gewauwel over hygiëne kan meteen naar de GFT-bak worden gebracht. Dat maakt wel degelijk iets uit! Christus Zelf roept op om wijn te drinken te Zijner gedachtenis. Maar blijkbaar vind Rome dat niet belangrijk.

Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Je vreet Christus niet op, immers, kanibalisme is de OKKN en de PKN vreemd - en de RKK waarschijnlijk ook.

Waarom dacht je dat ze de eerste Christenen beschuldigden van kannibalisme? Precies hierom. Noem het hoe je het noemen wilt; Christus komt lijfelijk in jouw lijf, en dat door de mond.

Intussen leven we 2000 jaar later. En het feit dat de buitenwacht 2000 jaar geleden niet begreep hoe Christus Zijn gemeente nodigt, heeft blijkbaar ook Rome besmet. Rome begrijpt het ook niet (meer).

Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Beste Laodicea, met elke posting jouwerzijds groeit bij mij de overtuiging dat jij je in een vastgeroest denkpatroon bevindt hetwelk je een objectieve waarneming in de richting van welk kerkgenootschap dan ook totaal vertroebelt. Je had hedenavond mee moeten gaan, dan had je diverse geestelijken hierover kunnen aanspreken - maar je heb die kans laten gaan.

Ik heb die kans helemaal niet laten gaan, want ik heb nu inhoudelijk contact gezocht met een stuk of wat pastoors, waarvan ik er vier die reageerden alle in's en out's heb gevraagd m.b.t. dit onderwerp. En de voorlopige resultaten heb ik hierboven glashelder weergegeven. En daar blijkt gewoonweg uit dat je ernaast zit.

Dan verneem ik graag (per Privaat Bericht wellicht) welke pastores je hebt benadert en wat zij geantwoord hebben.

Laodicea schreef:
Optimatus schreef:
Laodicea schreef:Misschien is het aardig om het daar eens over te hebben i.p.v. ad hominems te plaatsen?

Waarvoor? Om tijdens een kopje koffie en een plak cake dit soort theologische onderwerpen te bespreken?

Wel, waarom niet? Ik daag en ik nodig je uit om in mijn bijzijn met de aanwezige pastores hierover van gedachten te wisselen.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 20 mar 2008 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 mar 2008 09:42

@Laodicea: Er zijn twee manieren van vragen en antwoorden.
Je kunt open vragen stellen en je laten verrassen door de antwoorden, voor wat er werkelijk gezegd wordt.
Je kunt ook vrij gesloten vragen stellen, waarbij elk gesprek - ook per e-mail - bij voorbaat dicht slaat en je kunt daarbij zelf zo gefocust zijn op je eigen standpunten en ideeën, dat je in elk antwoord dat je krijgt, een bevestiging ziet van jouw antwoord. Zelfs als er alleen maar 'ja' of 'nee' geantwoord is en dat tegenovergesteld is aan jouw mening. Dan weet zo iemand er altijd zo'n draai aan te geven dat er een gelijk zijner-/harerzijds komt.

Ik heb het sterke gevoel dat je geen open mind hebt, waar het om andere gezichtspunten staat. Dat is jammer, je doet jezelf daarmee behoorlijk tekort.

Terug naar “[Religie] - Open forum”