Cicero schreef:Zoals ik al wel eens eerder richting darren opgemerkt heb:
Je moet onderscheiden tussen en historische vraagstelling (wie was de historische Jezus) en wat voor vandaag belangrijk zou kunnen zijn. Bij jou lijkt het er sterk op dat je wat de historische Jezus is laat bepalen door je voorkeuren. Dat is, sinds Albert Schweitzer, totaal not done. Je loopt ongeveer 100 jaar achter.
En ik heb dit al vaker gezegd, het zijn niet mijn voorkeuren, maar die van bepaalde theologen die ik bewonder en respecteer vanwege hun baanbrekende werk in het onderzoek van het NT.
De historische Jezus wordt door deze theologen heel verschillend of zelfs helemaal niet ingevuld, dus eenieder is vrij om een beeld te vormen dat hij/zij het waarschijnlijkste acht en het beste in overeenstemming met de uitkomsten van het door hem/haar bestudeerde theologische onderzoek.
Dat de theologen waar ik op doelde niet voor de christelijke visie op Jezus kozen mag duidelijk zijn.
Ik ga voor de Jezus die compatibel is met een zo breed mogelijk scala aan mystieke stromingen, met de universele Jezus dus, die wérkelijk spirituele macht had en dus niet een religieus verhaaltje of afwijkende ideeen die buiten de "werkelijkheid" staan. Gelukkig blijkt die historische Jezus van mij heel goed samen te gaan met de meest harde kern van het Q-evangelie.
