sela schreef:ik kan het niet helemaal helpen, het zal wel door mijn opvoeding komen..: als ik een suididebomber zie [moslim] die denkt na het plegen van de zelfmoordaanslag in de hemel te komen, dan moet ik zo vaak aan die woorden denken..
Harm-J schreef:De redenatie is niet zo vreemd. Dat is een beeld wat de media iedereen graag wil doen geloven.
Yael schreef:En volgens jouw klopt dat beeld blijkbaar niet. Leg 'ns uit? Wat dan de rede is om zelfmoordaanslag(en) te plegen?
Omdat hier meestal een algehele verontwaardiging onstaat, en het doet uitschijnen of (veel) Moslims dit doen. Er zijn net zoveel Moslims als Christenen die deze aanslagen veroordelen. Het zijn populistische figuren zoals Wilders die dit graag voor hun eigen eer en glorie misbruiken en dit nog eens fijntjes aandikken en inspelen op de angst van de mens.!
sela schreef:wat als je na de aanslag in de hel komt omdat je niet Gods geboden hebt gedaan, maar veroordeeld wordt voor moord? [exodus 20]
Harm-J schreef:Dit is denk ik, Reformatorisch/Gereformeerd etc. denken? Althans, zo denk ik er 'ook' merendeels van de tijd over. Wat als een ander nu van een ander geloof is overtuigd of is overtuigd. Is het dan misschien niet beter om aan God te vragen om die persoon (die suididebomber) rechtvaardig te oordelen?
Yael schreef:Gods Woord zelf heeft zo iemand al veroordeeld. Misschien dat jij nog hoop hebt voor een suicidebomber.
Maar niemand heeft het recht het leven van een ander te nemen, dat is mi. 1 van de grootste zonden. Daarbij is zo iemand zeer bewust over wat ie gaat doen en wat hij/zij ws. zal aanrichten.
Dit is weer redeneren vanuit eigen geloof. Lees Riska haar tekst nu nog eens aub. Of ik wel of wel geen hoop zou hebben voor een suicidebomber doet niet ter zake. Dit omdat God mensen naar het hart kijkt en niet alleen naar hun daden. Denk ook eens aan de man die naast Christus aan het kruis stierf. Oei nu hoor ik veel Christenen al denken, die man vroeg genade in dit leven, ja dat klopt. Een moslim daarin tegen is geen Christen, dus e.a. kun je daar dus niet op plakken.
Harm-J schreef: (Hierbij denk ik b.v. ook aan de farao, waarvan God zijn hart verharde... Men kan zeggen dat de farao zijn kansen heeft gehad toen Mozes herhaaldelijk bij hem kwam, het zegt mij niets over Gods plan. Sterker nog wie ben ik om daar een invulling aan te geven, laat staan wat God (later) over de farao zal oordelen?)
Yael schreef:De Farao heeft anders geen teken gegeven van werkelijke terugkeer naar God. Of jij moet dat ergens gelezen hebben? Waarschijnlijk is de man gestorven zoals hij geleeft heeft.
Het lijkt mij meer als waarschijnlijk dat die man is gestorven, hoe God over die man zal oordelen, weten wij niet, daar moeten wij ook vanaf blijven.!
Harm-J schreef: Hierbij denk ik aan de tekst: "Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen. " Iemand kan een ander wel het aardse leven ontnemen, over het leven hierna heeft alleen de Vader zeggenschap. Men mag/kan vanuit ons geloof (Refo/Geref etc ) weten dat al wat Hij beslist, dat het goed is. Waarom zouden wij dan als mensen ons daarover nog druk maken?
Yael schreef:Dat eeuwige leven hierna ontvang je hier al.
Dat lijkt mij een een discussie van een hele ander orde? De een gaat misschien uit van de hemel als tussen station, een ander gaat er vanuit dat de doden rusten, tot het moment dat de nieuwe aarde een feit is.
Mijn inziens is de hemel geen vaste plaats. Verder lijkt mij dit meer een discussie voor het topic: wetenschap en filosofie.
Edit:
Ik zie net dat wij op een nieuwe bladzijde beland zijn. Laat ik het nu niet kunnen nalaten om Riska haar tekst hier nog even ter herhalen. Dit omdat het m.i. een goede leidraad is.
Riska schreef:Wat nou als je in een islamitisch gezin in een islamitisch land geboren bent? Is dan niet net zoals hier de overtuiging dat de islam "de" godsdienst is? Zoals wij in het westen geboren en opgegroeid zijn in christelijke gezinnen of tenminste in een christelijke wereld?
Hoe staat het met de wereldgodsdiensten? Mensen die toch zich richten op wat zij God noemen en niet alleen voor zichzelf leven?
En wat de "achterlijkheid" van de islam betreft: lees eens wat er in de Bijbel staat in Deuteronomium, bv. Dat is net zo barbaars.
Het verschil is alleen dat onze cultuur veel verder is. Daar is de Verlichting overheen gegaan. In veel landen is de cultuur nog een stuk achter bij het Westen. Dat heeft op zich niks met godsdienst te maken.
En, laten we wel wezen, vijftig jaar geleden was de vrouw ook binnen het christendom iemand op de achtergrond, met geen rechten dan alleen het aanrecht en was (is???) de man het belangrijkste. Nog in de jaren vijftig liet de 'gewone' vrouw zich niet buiten zien zonder hoofddoek (!!) of andere hoofdbedekking.
Probeer dus eerst eens naar de geschiedenis in Nederland te kijken: de positie van de vrouw etc. etc. en kom dan met kritiek op de islam.
Stond niet ergens geschreven: "wie zonder zonde is werpe de eerste steen"???
Laat je toch niet zo leiden door Wilders en co. die alleen maar angst zaaien. Want de moslims die ik in mijn woonplaats ken zijn net zo vredelievend als wij zeggen te zijn.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.