Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Magie is "het geloof dat bepaalde min of meer nauwkeurig omschreven handelingen, die al dan niet begeleid worden door spreuken, automatisch (met behulp van bovennatuurlijke, doorgaans niet gekende krachten) tot een gewenst gevolg zullen leiden. De krachten en machten die bij magie in het spel zijn, zijn van onpersoonlijke aard. Zij bewerken het door de mens gestelde doel, indien de vereiste handelingen correct worden uitgevoerd. (...)"
Een soortgelijke constructie om de eigen ideologie in een gunstig daglicht te plaatsen is het contrasteren van de ellende van mensen die "nog niet tot geloof gekomen zijn" (drugsverslaafden, prostituees en zieke of depressieve mensen worden graag als voorbeeld gebruikt) met hen die dergelijke dingen achter zich hebben gelaten toen ze "tot geloof kwamen".
Het is een valse voorstelling van zaken die veronderstelt dat God pas in je leven komt bij een religieuze bekering en er eerder nog niet was. Een dergelijke misvatting is alleen vol te houden door een duivel te poneren die de mensen in hun greep hield. Het is een grove blasfemie om te veronderstellen dat God in dit universum een duivel of duivels zou toestaan mensen in hun macht te krijgen.
bijbel schreef:Rom. 6:19 Met dit voorbeeld van de slavernij wil ik duidelijk maken wat ik bedoel. Vroeger hebt u uw lichaam gebruikt voor allerlei zonde en losbandigheid. Zo moet uw lichaam nu in dienst staan van de rechtvaardigheid. Dan zult u aan God zijn toegewijd.
mysterieus2000 schreef: Ik denk dat je inderdaad mag zeggen dat mensen die dwangmatig dingen doen die tegen God ingaan, gevangen zijn, slaaf zijn van occulte machten.
Occulte gebondenheid komt niet alleen van glaasje draaien of waarzeggertje spelen. Het bewust afkeren van Gods beschermende wetten (en dat is wat drugsverslaafde en prostituees doen) zet deuren open voor occulte invloeden.
Nog een vraagje als God de duivel of duivels niet zou toestaan om mensen in zijn macht te krijgen, wat doe je dan met al de verhalen uit het nieuwe testament waar iemand zelfs een heel legioen duivels in zich had.
goshen schreef: Als dat niet het geval is dan kun je het beter opzij schuiven want dan heeft het toch geen nut. En in het geval van occultisme is dit al helemaal het geval.
darren schreef:mysterieus2000 schreef: Ik denk dat je inderdaad mag zeggen dat mensen die dwangmatig dingen doen die tegen God ingaan, gevangen zijn, slaaf zijn van occulte machten.
Waarop baseer je die veronderstelling? Wat is er precies occult of verborgen aan mensen die zich niet menselijk, maar meer dierlijk gedragen? Ik vind daar niets occults aan, net zo min als dieren zelf met het occulte te maken hebben. Hier is duidelijk sprake van het misbruiken van een term voor religieuze doeleinden.Occulte gebondenheid komt niet alleen van glaasje draaien of waarzeggertje spelen. Het bewust afkeren van Gods beschermende wetten (en dat is wat drugsverslaafde en prostituees doen) zet deuren open voor occulte invloeden.
Denk je niet dat hier sprake is van een mal soort bijgeloof? In de middeleeuwen werden mensen levend verbrand of verdronken vanwege dit soort bijgelovige onzin.Nog een vraagje als God de duivel of duivels niet zou toestaan om mensen in zijn macht te krijgen, wat doe je dan met al de verhalen uit het nieuwe testament waar iemand zelfs een heel legioen duivels in zich had.
In het Nieuwe Testament zitten ook primitieve denkbeelden verwerkt die je bovendien ook figuurlijk kunt lezen. In die tijd besefte men nog niet dat vreemd of afwijkend menselijk gedrag ook logisch verklaarbaar kan zijn. Er bestond toen nog geen psychologie of psychiatrie. Dan kom je al gauw bij duivelse bezetenheid uit. Je brengt je geloof in discrediet door dergelijke primitieve ideeen te blijven onderschrijven.
goshen schreef:Als je er twijfel over hebt of het verstandig is je met bepaalde zaken in te laten, in dit geval occultisme maar het zou net zo goed bepaalde muziek of andere kunst kunnen zijndan kun je je gewoon afvragen of het je vooruit helpt in je relatie met God. Als dat niet het geval is dan kun je het beter opzij schuiven want dan heeft het toch geen nut. En in het geval van occultisme is dit al helemaal het geval.
rosalie83 schreef:Lalage schreef:MrSokkie schreef:Zelf vind ik dat je a) moet oppassen waar je je allemaal mee inlaat, maar b) ook moet uitkijken dat je niet doorschiet en dingen als Sesamstraat en Harry Potter gaat verketteren als occult,
Waarom zou Sesamstraat occult zijn
Er zijn mensen die vinden dat als je kijkt naar (leest uit met boeken met) wezentjes die niet echt bestaan (Tommie en Inimini in Sesamstraat dus o.a., maar ook kabouters en zo) je je inlaat met occultisme.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten