@Cicero
Ik had die laatste opmerking inderdaad moeten nuanceren.
Dat er kritisch historisch/wetenschappelijk gezien vrijwel niets betrouwbaars in staat over JC.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
heintje schreef:Dat er kritisch historisch/wetenschappelijk gezien vrijwel niets betrouwbaars in staat over JC.
Cathy schreef:Je blijft het maar proberen he?
heintje schreef:De aanhouder wint...
Hoewel...
Met religie weet je maar noiot.
Harmonica2 schreef:Haha onvoorstelbaar. Je bent echt helemaal weggevaagd in je discussie met Cicero maar je blijft eigenwijs en dogmatisch volhouden aan je denkbeelden en krijgt het zelfs voor elkaar uiteindelijk religie daar weer van te betichten. Als we jouw scepticisme zouden volgen zouden we sceptisch moeten zijn over alle verhalen uit de oudheid.
Dat bewijst dat je scepticisme gewoon simplistisch is: sceptisch zijn an sich is niet moeilijk. Het is wel moeilijk om sceptisch genoeg te zijn om de zwakke punten van andermans visie te zien, maar niet zo sceptisch dat je er een bizar anti-realistisch wereldbeeld aan overhoudt. Dat laatste is bij jou duidelijk het geval.
heintje schreef:Weggevaagd? Zo heb ik de discussie nooit bekeken.
Wie wie kan wegvagen?!!
We zijn het over een aantal zaken toch echt eens geworden. Veel m.b.t. JC is nl. NIET (historisch) betrouwbaar! Ook dat was de conclusie van Cicero.
De voorbeelden kun je terugzoeken. En dat je sceptisch moet zijn m.b.t. alle verhalen(!) uit de oudheid... Zou ik zeker doen. Doet Cicero nl. ook. Die neemt ook niets voor zoete koek of op autoriteit aan.
Harmonica2 schreef: Het enige wat je nu kan vaststellen is dat zelfs met een historisch kritische blik, er nog behoorlijk wat blijft staan m.b.t het verhaal van Jezus en daar ging het om en daar ageerde je ook tegen.
Dat is een problematische stelling. Ik zou niet weten hoe je "maar weinig" hard kunt maken.heintje schreef: Er is maar weinig historisch vastgesteld dat naar alle waarschijnlijkheid waar is!
Om een leuk voorbeeld te geven: de verzoekingen of beproevingen van Jezus in de woestijn, bewaard in Q, zijn volgens de meeste historici niet zo gebeurd. (Toch geven ze een uitgesproken beeld van Jezus (namelijk dat hij niet buigt voor egoïsme en comfort boven roeping, dat hij niet zwicht voor macht en prestige, dat hij niet lichtvaardig op God vertrouwd) die op basis van andere afwegingen en gegevens op geloofwaardige wijze aan de historische Jezus kan worden gekoppeld. Dus dit niet-historische verhaal geeft wel een goede historische indruk van Jezus.
Dus met de constatering dat dit waarschijnlijk een niet-historisch verhaal is ben je er niet. Er is in dit voorbeeld wel degelijk continuïteit tussen Jezus en het verhaal, alleen niet als een simplistische weergave van een individuele gebeurtenis, maar eerder als conceptualisering van zijn gehele optreden
Leg uit.heintje schreef:Nee, dat vetgedrukte is dan ook weer een compleet persoonlijke interpretatie.
Wel, zo'n verhaal komt niet uit de lucht vallen, maar geeft weer wat de volgelingen van Jezus over hem dachten. Met andere woorden, het verhaal moet wel in lijn zijn met de herinneringen aan Jezus, en kan dus indirect historische gegevens bevatten. Er is geen harde scheidslijn tussen feit en fictie.Hoe kan trouwens een NIET-historisch verhaal iets over een historische Jezus zeggen. Dat moet je nader uitleggen.
Q wordt meestal binnen 40 jaar na Jezus gedateerd.Verder moet je alle andere opties ook overwegen. Je geeft JC nu zelfs karaktereigenschappen mee. Dat is heel knap! Kijk, iedereen heeft al een bepaald beeld bij de naam Jezus. Rust, zelfverzekerd, vredig, geduldig etc etc. Maar dit zijn beelden opgelegd door de dominee en 2000 jaar mythe-vorming
heintje schreef:Behoorlijk wat??? Heb je de discussie wel goed gevolgd? Er is maar weinig historisch vastgesteld dat naar alle waarschijnlijkheid waar is!
Je zou wel willen misschien, maar zo werkt het niet.
heintje schreef:@Cicero
Persoonlijke getuigenissen zou je je eens in moeten gaan verdiepen. In de rechtszaal stellen ze niet heel erg veel voor.
ZEKER NIET als er zoveel jaar overheen gegaan is!
Je begrijpt er denk ik weinig van. Ik geef een exegese van Q 4:1-13, weliswaar enigszins uit de losse pols. De betekenis van dit gedeelte is denk ik niet al te moeilijk te vatten....namelijk dat hij niet buigt voor egoïsme en comfort boven roeping, dat hij niet zwicht voor macht en prestige, dat hij niet lichtvaardig op God vertrouwd...
Je moet andere alternatieven overwegen. Dat hij bang was...onder invloed was...omgekocht was...een practical joke uit wilde halen...dat het helemaal niet gebeurd was...etc etc...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten