Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor JHM » 11 apr 2013 18:42

Harmonica schreef:Als je een topic zinloos noemt omdat mensen het niet met je eens zijn, als je geen geduld hebt voor cynische houdingen van atheïsten en dat alles op basis van een paar opmerkingen, dan lijk je me niet uit het juiste hout gesneden voor evangelisatie.

Cynische opmerkingen? Zeg maar gerust provocerend en beledigend, wat dat betreft begrijp ik Boaz wel. Bovendien ging aan het citaat dat je aanhaalt een ander schrijven van Boaz vooraf maar dat doet er blijkbaar niet toe.

Harmonica schreef:Als je daarbij stelt dat discussiëren met andere gelovigen belangrijker voor je is dan evangeliseren, dan geef je eigenlijk zelf al aan dat je daarvoor niet geschikt bent.

Boaz schrijft niet dat hij het niet belangrijker vindt maar dat het niet zijn eerste drijfveer is. Dat recht heeft hij toch zeker om op een christelijk forum actief te zijn voor geloofsverdieping op een manier waarop hij dat als prettig ervaart. Weet jij soms hoe Boaz het evangelie buiten refoweb uitdraagt? Wie ben jij een oordeel over je broeder te vellen?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 11 apr 2013 18:57

Floppie schreef:
Dat klopt, maar dat is een reactie op iets. En ik zeg niet dat dat goed is, maar het één kan wel leiden tot het andere.

Ik vind het tig keer aanmatigender als iemand stelt dat een bepaalde discussie, die opgezet is door iemand die oprecht meer wilde leren over een bepaald onderwerp, zinloos is. Daar is geen enkel excuus voor, ongeacht de aanleiding.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 11 apr 2013 19:07

Harmonica schreef: Ik vind het tig keer aanmatigender als iemand stelt dat een bepaalde discussie, die opgezet is door iemand die oprecht meer wilde leren over een bepaald onderwerp, zinloos is. Daar is geen enkel excuus voor, ongeacht de aanleiding.

De persoon in kwestie kan inzien dat het voor hem een zinloos topic is. Ik vind beide gewoon not done. En je kunt de één verdedigen voor de ander, maar het lijkt me beter om deze discussie te staken en ik vind eerlijk gezegd dat beiden over de schreef zijn gegaan, maar je onderscheid zie ik bepaald niet.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 11 apr 2013 19:10

JHM schreef:
Boaz schrijft niet dat hij het niet belangrijker vindt maar dat het niet zijn eerste drijfveer is. Dat recht heeft hij toch zeker om op een christelijk forum actief te zijn voor geloofsverdieping op een manier waarop hij dat als prettig ervaart. Weet jij soms hoe Boaz het evangelie buiten refoweb uitdraagt? Wie ben jij een oordeel over je broeder te vellen?

Ik heb aangegeven wat mijn redenatie was voor die opmerking, maar prima ik neem die opmerking terug, ik wil hier geen mensen kwetsen.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 11 apr 2013 19:10

Wow! Ik heb even geen tijd om te reageren en we zijn alweer 2 pagina's verder in de discussie :) Ik zal eerst maar eens reageren op de vragen en daarna zal ik mijn mening maar eens geven.

irmo schreef:Juistem. En dat is nu precies waarom ik niet graag discussieer met een christen. Geen zinnig woord uit te krijgen in de meeste gevallen. En hopeloos arrogant... :roll:

JHM schreef:Arrogant omdat ik als christen de Bijbel beschouw als Gods Woord en Waarheid? Waar beste irmo heb ik een arrogante houding jegens jou ingenomen?

Dat heb je niet. En als je de bijbel niet als Gods woord had beschouwd had ik je geen christen gevonden, eerlijk gezegd. Dat is het probleem niet. Ik doelde op de korte discussie tussen jou en Boaz waarin jij zei " Zo is het, want wie de Geest van de Waarheid niet ontvangen heeft spreekt de taal van deze wereld en zal de Waarheid niet begrijpen." Dat vond ik een vervelende opmerking, want het lijkt of je ermee wil zeggen " Ik ben gelovig en jij niet. En daarom ben ik beter en begrijpen jullie ongelovigen mij toch niet" En dat is gewoon de doodsteek voor elke discussie. Dan komt er idd niks zinnigs uit voort, want dan begrijpen wij elkaar idd niet. Ik kan toch wel verstandelijk het een en ander proberen na te gaan? Ik wil wel eens kijken of ik objectief kan onderzoeken of wat christenen zeggen, of dat waar is of niet. Daarom doe ik ook mee met deze discussie.

Niet vervelend bedoeld, maar wat zoek je dan op een christelijk discussie forum? Je gaat toch niet de ergernissen opzoeken?

Ik ben af en toe geërgerd omdat het lijkt alsof we in een kringetje praten. Ik kom hier graag.

Voor mij is het christelijk geloof waarin ik ben opgevoed, er 1 van angst, niet van liefde. Angst voor de toorn van God, angst voor de hel, angst voor de verkeerde kerk, angst voor andere mensen want o , die zouden wel eens ongelovig kunnen zijn, enzovoort, enzovoort.

Nu ik wat ouder ben en erop terugkijk, herinner ik me eigenlijk alleen die houding. Van het eigenlijke geloof zelf ben ik veel kwijt.

En ja, ik begrijp niet waarom mensen een geloof aanhangen waar je de beloning( als ik het zo ff mag stellen) pas na je dood krijgt. Want mensen worden ook bang gemaakt voor dat leven na de dood. En dan denk ik wat met het hier en nu, wat met dit leven? Moet ik in dit leven in een hel leven om na mijn dood in een hemel terecht te komen? Wat trouwens niemand vantevoren zeker weet, ook de mensen die mij dat soort nare dingen zeggen niet. Ik denk dat je de hemel voor een groot deel hier op aarde ook wel kunt maken, misschien door een beetje fatsoenlijk met elkaar om te gaan.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 11 apr 2013 19:11

Floppie schreef:De persoon in kwestie kan inzien dat het voor hem een zinloos topic is.

Ja vast Floppie. :roll:

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 11 apr 2013 20:28

Harmonica schreef:Ja vast Floppie. :roll:

Joh, maak je niet druk. :lol: :mrgreen:

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 11 apr 2013 20:38

Floppie schreef:
Joh, maak je niet druk. :lol: :mrgreen:

Ja, ik maak daar idd alleen een punt van om mijn eigen opmerking een beetje goed te praten. Ik haal die opmerking overigens wel weg want ik vind dat ik mijn mening idd beter voor me had kunnen houden.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 11 apr 2013 21:13

Beste Wim2600,

Je komt met allerlei tegenwerpingen zonder er over na te denken. Je bent geïndoctrineerd door de duivel en ben te allen tijde en bij voorbaat tegen iets wat van God is of zou kunnen zijn.
Je neemt niet eens de moeite om na te gaan of het toch wel eens waar zou kunnen zijn of God er is. Je komt met de inferieure opmerking dat jij denkt dat ik kan vliegen. Ieder mens met zijn of haar gezonde verstand kan nagaan dat met het oog op de vormgeving van vleugels, hetzij van vogels of vliegtuigen het onmogelijk is dat een mens kan vliegen ( het is te gek om er over te hebben), het zegt me genoeg over de zwakte van je redeneringen. Maar, door de waas van de indoctrinatie weet je niet meer waar je het over hebt. Er zijn meerdere oudere wetenschappers die na 30 of 40 jaar onderzoek toe moeten geven dat er toch een God moet zijn. Jij zult het ook wel beter weten als die wetenschappers natuurlijk. Hoewel ik het wel fijn zal vinden hoef je voor mij niet te geloven dat er een God is, het gaat er mij om dat God nog meer aan Zijn eer zou komen.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je keuze maar die zal voor eeuwig zijn, altijd vreugde in God of altijd wroeging en zelfverwijt samen met de duivel in een vuur dat nooit vergaat.
Ik hoop dat God nog een goed plan met je hebt.

Ik geef gehoor aan wat God in zijn woord zegt in Marcus 6:11
Maar als jullie ergens niet welkom zijn en de mensen niet naar jullie willen luisteren, moet je daar weggaan en het stof van je voeten schudden ten teken dat je niets meer met hen te maken wilt hebben.’
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 11 apr 2013 21:24

irmo schreef:
En ja, ik begrijp niet waarom mensen een geloof aanhangen waar je de beloning( als ik het zo ff mag stellen) pas na je dood krijgt. Want mensen worden ook bang gemaakt voor dat leven na de dood. En dan denk ik wat met het hier en nu, wat met dit leven? Moet ik in dit leven in een hel leven om na mijn dood in een hemel terecht te komen? Wat trouwens niemand vantevoren zeker weet, ook de mensen die mij dat soort nare dingen zeggen niet. Ik denk dat je de hemel voor een groot deel hier op aarde ook wel kunt maken, misschien door een beetje fatsoenlijk met elkaar om te gaan.

De beloning van God komt niet na de dood.
Als God in je leven komt, beloont hij direct. Dit is moeilijk voor velen maar dat is weer een ander punt.
Ik weet heel zeker waar ik straks terecht kom.
Hier op aarde kun je nooit maken wat lijkt wat in de hemel is, het is totaal niet te vergelijken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 11 apr 2013 21:28

irmo schreef:

Teus schreef:De beloning van God komt niet na de dood.
Als God in je leven komt, beloont hij direct. Dit is moeilijk voor velen maar dat is weer een ander punt.
Hier op aarde kun je nooit maken wat lijkt wat in de hemel is, het is totaal niet te vergelijken.

Leg dat eens uit, alsjeblieft?

want ik dacht altijd dat het wel zo was. Als je een goed christen bent en een christelijk leven leidt, kom je later bij God in de hemel, en als je dat niet doet ga je naar de hel toch? Dus dat is dan toch na dit leven?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 11 apr 2013 22:31

irmo schreef:

Teus schreef:De beloning van God komt niet na de dood.

Leg dat eens uit, alsjeblieft?

want ik dacht altijd dat het wel zo was. Als je een goed christen bent en een christelijk leven leidt, kom je later bij God in de hemel, en als je dat niet doet ga je naar de hel toch? Dus dat is dan toch na dit leven?

Laten we voorop stellen dat een goed Christen zich niet onderscheid van welk ander mens dan ook. Er zijn Christenen en niet-Christenen. Voor God zijn we hetzelfde, allemaal even slecht en door de zonden verdorven en de dood schuldig, maar ondanks dat houdt Hij onnoemelijk veel van alle mensen, ook van jou, Irmo. Zoveel dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft om voor de zonden van alle mensen te betalen. Het moest gebeuren omdat God zo Heilig is kan Hij de zonden niet tolereren en ook niet door de vingers zien, er moest voor betaald worden en dat heeft Zijn Zoon Jezus Christus voor ons gedaan omdat God, Zijn Vader, wilt dat alle mensen bij Hem in de Hemel komen dus bekeerd worden.
Nu is het zo dat God wilt dat alle mensen bekeerd worden, ze zich allen tot Hem bekeren en dan zal Hij ze een nieuw leven geven, uit Genade. Dat leven begint hier op aarde, als je de genade van God ontvangen heb, dus nadat je je bekeerd hebt tot Hem is Hij in je leven en hangt het van jou af hoe je leven met Hem is. Door de Genade ontvang je de Heilige Geest en afhankelijk hoe je leeft beleef je die. Hij is de opdrachtgever van God en de Heere Jezus. Door Hem kun je een geweldig leven hebben hier op aarde. Vaak wordt de Heilige Geest uitgedoofd door allerlei wetjes en regeltjes die kerken zelf maken maar dat is een ander punt. Door de Genade kun je een leven met God hebben dat ik niet kan omschrijven, hier op aarde.
Na dit leven krijg een Christen een zogenaamd verheerlijkt lichaam, dit is nodig om bij Jezus te kunnen zijn. We kunnen anders Zijn Liefde niet dragen zo veel zo intens, ik kan het niet omschrijven, te wonderlijk. we zouden Hem niet eens kunnen zien of zijn stem kunnen horen. onze ogen en oren kunnen het niet dragen.

Dus als je je bekeerd tot God beloont Hij je.............met Zijn Liefde, Barmhartigheid, Zorg en nog veel meer en straks een eeuwig leven

Als je niet kiest voor God beloond Hij je ook............je krijgt loon naar je zonden, de eeuwige verdoemenis.
Zo zie je, God geeft wat jij wilt.
Het is jou keuze, 100% jou keuze, 100% jou verantwoording maar 100% Gods Genade.

Als je niet voor Hem kiest, is het het lot wat je zelf gewild hebt.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 11 apr 2013 22:33

irmo schreef:Dat heb je niet. En als je de bijbel niet als Gods woord had beschouwd had ik je geen christen gevonden, eerlijk gezegd. Dat is het probleem niet. Ik doelde op de korte discussie tussen jou en Boaz waarin jij zei " Zo is het, want wie de Geest van de Waarheid niet ontvangen heeft spreekt de taal van deze wereld en zal de Waarheid niet begrijpen." Dat vond ik een vervelende opmerking, want het lijkt of je ermee wil zeggen " Ik ben gelovig en jij niet. En daarom ben ik beter en begrijpen jullie ongelovigen mij toch niet" En dat is gewoon de doodsteek voor elke discussie. Dan komt er idd niks zinnigs uit voort, want dan begrijpen wij elkaar idd niet. Ik kan toch wel verstandelijk het een en ander proberen na te gaan? Ik wil wel eens kijken of ik objectief kan onderzoeken of wat christenen zeggen, of dat waar is of niet. Daarom doe ik ook mee met deze discussie.

Wat ik bedoelde met mijn opmerking beste irmo is dat wanneer men haar oordeel reeds klaar heeft en de Bijbel afdoet als een onwaar je beide een andere taal spreekt. Een mens die de Geest niet bezit, aanvaard niet wat van de Geest komt omdat het voor hem dwaasheid is (1 Kor 2:14). Wanneer je gelooft in God en Hem gaat zoeken zul je Hem vinden. Hij zal de ogen van je hart openen met Zijn Geest, wanneer dit gebeurt zul je Zijn aanwezigheid voelen, het is een gebeurtenis die in woorden niet te omschrijven is. Maar wanneer je op voorhand uitsluit dat God niet bestaat zul je Hem nimmer vinden, als je God wilt naderen zul je moeten geloven dat Hij bestaat want geschreven staat dat wie in God gelooft en Hem zoekt door Hem beloond zal worden (Hebr 11:6). Het is dus een misverstand dat ik mij beter zou voelen dan iemand die geen geloof aanhangt, de mooiste getuigenissen vind ik die tijdens de doopdiensten van mensen die God hebben leren kennen.
Laatst gewijzigd door JHM op 15 apr 2013 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 11 apr 2013 23:42

Toch leuk om te lezen dat ik "geïndoctrineerd ben door de duivel" omdat ik weiger me te plooien naar de denkbeelden van de oh zo slimme christenen en weiger me door hen te laten indoctrineren :D

Nou, prima hoor... als dat is hoe christenen over me oordelen (mag dat eigenlijk wel, oordelen? was dat niet voorbehouden aan die hemelse vader? of mag het grondpersoneel alvast een eerste schifting maken?), dan is dat maar zo.

Niet dat het veel uitmaakt hoor: een atheïst bedreigen met de hel getuigt van een haast aandoenlijke naïviteit.

Maar goed, door me met een enkeltje richting hel te sturen, zitten we na 20 pagina's discussie eindelijk weer "on topic", en da's ook al wat waard :wink:

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 apr 2013 04:43

Door je manier van praten probeer je de toon te zetten. Ik ben benieuwd hoe je op de inhoudelijke posting van Teus reageert.

Terug naar “[Religie] - Open forum”