De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Re: De zondag.

Berichtdoor bernard 3 » 19 mei 2016 16:34

Chaya schreef:Laten christenen massaal protesteren en bidden tegen de plannen om de Zondagswet in te trekken, betoogt ds. C. J. Meeuse.

Toen de overheid in 1989 de euthanasiewetgeving wilde invoeren, hebben we vanuit onze gereformeerde gemeente in de classis Rotterdam een bidstond belegd in samenwerking met andere kerkverbanden. Diezelfde avond, tijdens onze samenkomst, viel het kabinet en kon de wet niet aangenomen worden.

Iemand zou kunnen tegenwerpen dat die wet er later toch wel in gekomen. Dan moeten we beschaamd zeggen dat we weinig hadden van de eerste christelijke gemeente, die in grote saamhorigheid volhardde in het bidden en smeken.

bron: RD.nl

Beste Chaya
Wees maar niet bevreesd een internationale Zondagswet komt er zeker daar is de Bijbel formeel in.
Vanuit Rome worden zeer grote inspanningen gedaan op vandaag om een Zondagswet in de Europese commissie gestemd te krijgen. Waarbij zowel de milieuorganisaties als vakbonden en sociale groepen duidelijk betrokken worden.
Maar de grootste stuw - en stuurkracht zal uit Amerika komen.
Wait and see

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 19 mei 2016 16:54

Het is wat. Ik heb inmiddels al wel wat keukenfolie ingeslagen, indien nodig kan ik daar dan snel hoedjes van maken.
Heb je nog tips over hoe de hoed goed te vouwen Bernard?

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 20 mei 2016 00:10

Yoshi schreef:Het is wat. Ik heb inmiddels al wel wat keukenfolie ingeslagen, indien nodig kan ik daar dan snel hoedjes van maken.
Heb je nog tips over hoe de hoed goed te vouwen Bernard?

Spreuken 26:4-5

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 mei 2016 07:44

bernard 3 schreef:Wees maar niet bevreesd een internationale Zondagswet komt er zeker daar is de Bijbel formeel in.

Waar is de Bijbel daar formeel in?

bernard 3 schreef:Maar de grootste stuw - en stuurkracht zal uit Amerika komen.

Waarom denk u dat? Als er ergens ter wereld een land in zeer rap tempo seculeert, is dat wel Amerika. Dan vraag ik mij af welk belang Amerika erbij heeft om een zondagswet te handhaven?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mei 2016 08:04

bernard 3 schreef:
Spreuken 26:4-5

Jokkebrok, daar staan geen vouwinstructies.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mei 2016 08:06

JohannesHermanus schreef:Waarom denk u dat? Als er ergens ter wereld een land in zeer rap tempo seculeert, is dat wel Amerika. Dan vraag ik mij af welk belang Amerika erbij heeft om een zondagswet te handhaven?

Geen, maar het ZDA komt uit de VS, hun waarzeggerij is dus erg VS gecentreerd. De VS heeft er dus geen enkel belang bij, het ZDA des te meer anders komt hun horoscoop lezing niet goed uit.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 mei 2016 08:30

Yoshi schreef:Geen, maar het ZDA komt uit de VS, hun waarzeggerij is dus erg VS gecentreerd. De VS heeft er dus geen enkel belang bij, het ZDA des te meer anders komt hun horoscoop lezing niet goed uit.

Ok, ik zat nog te denken dat het heel misschien nog te maken zou kunnen hebben met eoa anti terreurbeleid, maar ik zou mij anders echt niet kunnen voorstellen dat Amerika hier enig belang bij zou hebben. De enige die hier wel belang bij hebben zijn de RK en de protestanten, die dan ook de handen ineengeslagen hebben inclusief de orthodoxen zelfs... Deze vormen opzich ook een wereldmacht. Hun delegatie, de christelijke vakbond laat maar zeggen, hebben het "Boek van de eenheid " ondertekend (waarin ze zelfs de tien geboden verplicht willen stellen...) en willen deze bekrachtigd hebben door het Amerikaanse congres. Bij wet verplichten van geloofsdoctrines... Waarin verschilt men in deze van de Islam?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mei 2016 09:00

JohannesHermanus schreef:De enige die hier wel belang bij hebben zijn de RK en de protestanten, die dan ook de handen ineengeslagen hebben inclusief de orthodoxen zelfs... Deze vormen opzich ook een wereldmacht. Hun delegatie, de christelijke vakbond laat maar zeggen, hebben het "Boek van de eenheid " ondertekend (waarin ze zelfs de tien geboden verplicht willen stellen...) en willen deze bekrachtigd hebben door het Amerikaanse congres. Bij wet verplichten van geloofsdoctrines... Waarin verschilt men in deze van de Islam?

Kijk ook eens naar de tandpunten van bijvoorbeeld de seculiere SP over de zondag.
Feitelijk is iedereen die geen zin heeft om uitgebuit te worden door een 24/7 economie voor een rustdag. En ja, dan maakt de zondag de grootste kans. Het maakt dan geen drol uit of je christen bent of wat anders.

En ja, de zondag als rustdag instellen voor iedereen is idd geheel vergelijkbaar met de islamitische Sharia waar lijfstraffen, kindbruiden en eerwraak onderdeel van uitmaken.....

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 mei 2016 09:32

Yoshi schreef: Feitelijk is iedereen die geen zin heeft om uitgebuit te worden door een 24/7 economie voor een rustdag. En ja, dan maakt de zondag de grootste kans. Het maakt dan geen drol uit of je christen bent of wat anders.

Geld laat de wereld rondgaan, ik durf er me hand voor in het vuur te steken dat dit belang wint van de vrijheid.

Yoshi schreef:En ja, de zondag als rustdag instellen voor iedereen is idd geheel vergelijkbaar met de islamitische Sharia waar lijfstraffen, kindbruiden en eerwraak onderdeel van uitmaken.....

Als men bij wet iets verplichten wil, zal het mij benieuwen welke "humane" sancties er zullen volgen als deze wet overtreden wordt. Geloof laat zich niet dwingen, in geen enkel opzicht. Ik blijf van mening dat je het beste water kunt gebruiken om vuur mee te bestrijden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 mei 2016 09:40

In Rhenen is het momenteel een issue in de gemeenteraad.
Nu mogen ondernemers 12 zondagen per jaar hun winkel op zondag openen, maar een aantal willen dit uitbreiden naar iedere zondag.

Het voorstel voelt als een dolksteek in de rug. De reformatorische gezindte is in haar diepste wortels geraakt. De God van de Bijbel vraagt ons de zondag in ere te houden”, reageerde ds. Mulder. „De reformatorische gezindte staat niet bekend om haar activisme. Dat hier vanavond zo veel mensen uit onze kring zijn, moet u toch tot nadenken stemmen. U kunt niet zeggen dat u respect hebt voor onze opvatting, terwijl u weet dat uw voorstel grote weerstand oproept.”

SGP-voorman Van Laar benadrukte dat de Tien Geboden niet achterhaald zijn. „Ze hebben nog steeds betekenis. U kunt niet zomaar het vierde gebod van de zondagsrust ertussenuit knippen.”
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... g_1_991688
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mei 2016 09:54

JohannesHermanus schreef:Als men bij wet iets verplichten wil, zal het mij benieuwen welke "humane" sancties er zullen volgen als deze wet overtreden wordt. Geloof laat zich niet dwingen, in geen enkel opzicht. Ik blijf van mening dat je het beste water kunt gebruiken om vuur mee te bestrijden.

Ook water is een dwangmiddel om het vuur terug te dwingen.
En welke sancties er komen, waarschijnlijk vrij weinig en zal voor ons alles blijven zoals het nu is. Maar goed, je mag gerust een of ander 4e wereldrijk complot erin zien hoor. Ieder zo zijn hobby.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mei 2016 09:56

Chaya schreef:In Rhenen is het momenteel een issue in de gemeenteraad.
Nu mogen ondernemers 12 zondagen per jaar hun winkel op zondag openen, maar een aantal willen dit uitbreiden naar iedere zondag.

Het voorstel voelt als een dolksteek in de rug. De reformatorische gezindte is in haar diepste wortels geraakt. De God van de Bijbel vraagt ons de zondag in ere te houden”, reageerde ds. Mulder. „De reformatorische gezindte staat niet bekend om haar activisme. Dat hier vanavond zo veel mensen uit onze kring zijn, moet u toch tot nadenken stemmen. U kunt niet zeggen dat u respect hebt voor onze opvatting, terwijl u weet dat uw voorstel grote weerstand oproept.”

SGP-voorman Van Laar benadrukte dat de Tien Geboden niet achterhaald zijn. „Ze hebben nog steeds betekenis. U kunt niet zomaar het vierde gebod van de zondagsrust ertussenuit knippen.”
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... g_1_991688

Een dolksteek? Wat een overdreven onzin.
De SGP is schijnbaar niet gewend aan het democratische proces. Je hoeft niet naar de winkel te gaan op zondag hoor, en de kerken kunnen ook op zondag nog hun eigen ding blijven doen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 mei 2016 10:01

Yoshi schreef: Ook water is een dwangmiddel om het vuur terug te dwingen.

U mist totaal de vergelijking en zet hem naar eigen hand.

Yoshi schreef:En welke sancties er komen, waarschijnlijk vrij weinig en zal voor ons alles blijven zoals het nu is. Maar goed, je mag gerust een of ander 4e wereldrijk complot erin zien hoor. Ieder zo zijn hobby.

Nou al uitgeluld?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mei 2016 10:05

Met complotdenkers is over het algemeen geen zinnig woord te wisselen. Alles wordt toch zo gemanipuleerd zodat het in een gigantisch complot past waarin organisatie x of persoon y de complete wereldoverheersing nastreeft (als in een slechte b-film). Dus ja, ik heb mijn zegje wel gedaan.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 mei 2016 10:07

Ik herken mij helemaal niet als iemand die een complottheorie zal aanhangen. Daar ben ik echt te nuchter voor. Het wordt u te heet onder de voeten en u maakt zich er met een Jantje van Leiden vanaf m.i.

Terug naar “[Religie] - Open forum”