Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Cicero » 31 jul 2016 13:53

heintje schreef:En zo blijf ik dan toch zitten met de gedachte van 'wens-schrijven' door alle evangelie-schrijvers.
Maar dat heb je met alle bronnen, zeker in de oudheid. Dus dit is geen bezwaar tegen de gangbare historische praktijk, tenzij je met twee maten wilt meten. De standplaatsgebondenheid van de bron moet in de kritische beoordeling worden meegenomen.

Van alle evangelien (26?) die er geschreven zijn komen er maar 4 in de bijbel terecht.
Ja en wat is daar het probleem van? Vanuit een historisch perspectief maakt het niet uit of een geschrift in de Bijbel is terechtgekomen of niet. Het gaat er veel meer om of we realistisch kunnen verwachten dat er historische herinneringen in deze geschriften zijn bewaard. Voor de geschriften die onder de noemer 'evangelie' worden geteld (dat is overigens vaak een moderne benaming!) zijn de meesten volkomen irrelevant voor de historische vraag, omdat ze uit de late tweede eeuw of uit latere eeuwen komen, en geen tekenen vertonen dat ze oude bronnen hebben gebruikt die waardevolle informatie biedt die we nog niet kenden. Alleen het evangelie van Thomas en van Petrus komen naast de canonieke evangeliën in aanmerking als bronnen die mogelijk historische herinneringen hebben bewaard. De canonieke evangeliën zijn echter de beste bronnen, niet omdat ze canoniek zijn geworden, maar omdat ze de oudste bronnen zijn.
Deze 4 geschriften spreken elkaar dan bovendien nog eens tegen ook. En niet op 1 punt, maar op vele.
Ja en wat is daar het probleem van? Vanuit een historisch perspectief is het heel normaal dat bronnen elkaar tegenspreken, dat is de normale situatie. Bovendien is dit juist een voordeel, omdat je zo verschillende perspectieven kunt vergelijken, die (deels) onafhankelijk van elkaar zijn (Paulus wist niets van de latere evangeliën, en de evangeliën vertonen geen kennis van Paulus, bijvoorbeeld). Dus ook hier is de situatie vanuit historisch perspectief vrij normaal, of zelfs relatief gunstig voor een prediker uit een achterafprovincie. Als je het anders zou zeggen, komt de vraag op waarom je met verschillende maten meet.

Komt bij dat we niet weten wie ze geschreven heeft en of er dus een dubbele agenda aanwezig was.
Zeg, wil je je eigen onwetendheid niet op iedereen projecteren? We kunnen niet met zekerheid een naampje aan de evangeliën hangen, maar op basis van de inhoud valt er wel het een en ander te zeggen over de schrijvers en hun bedoelingen.
Dan de tijd waarin ze geschreven worden. Je merkt terecht op dat in de latere(!) bronnen van Alexander, Alexander steeds meer mythische proporties krijgt.
Nee, dit is weer een voorbeeld van je beperkte vermogen in begrijpend lezen. Ik schreef nu juist, dat de ooggetuigen Alexander al in mythische proporties beschrijven.
Dan Jezus. Hij moet indruk gemaakt hebben op mensen, maar uiteraard niet door water in wijn te veranderen of over water te lopen. Daarover waren we het eens. Hij was, als ik de vergelijking zo mag maken, wellicht een soort Geert Wilders-persoon. Iemand die, positief dan wel negatief, indruk maakt op vele mensen uit de tijd (zelfs aanhangers krijgt) door een beweging op te zetten die net iets meer indruk maakt dan de voorgangers.
Mja, onsmakelijke vergelijking, maar grofweg eens.

Hij gaat dood en vervolgens horen we jaren aaneen NIETS. Geen 1 enkele bron die denkt: "Goh, die Jezus had toch wel iets te vertellen". Nee, dit gebeurt 40 jaar later en al direct is te zien dat alles geromantiseerd/gemythologiseerd is.
Een bron die denkt? :roll:
Beste heintje, wat je hier doet is incompetentie en onkunde tonen. Dat kan voorkomen uit óf het napraten van antichristelijke propaganda óf een malicieuze intentie. Ik zal uitleggen waarom ik dit zeg.

In de oudheid was er niet zoiets als georganiseerde geschiedschrijving. Sterker nog, verreweg de meeste mensen waren ongeletterd. Geschiedschrijving was voor de elite door de elite, en de overgeleverde geschiedwerken handelen dan ook meestal over koningen, filosofen, keizers, generaals en oorlogen. Over de 'normale' mensen zijn we buitengewoon slecht geïnformeerd. Daarnaast zijn de meeste geschriften en schrijfsels uit de oudheid verloren gegaan. Met andere woorden, je mag nooit zomaar concluderen dat als er geen geschrift is overgeleverd, het er ook wel niet geweest zal zijn. Dat is een argumentum e silentio.

Bovendien zijn de bronnen die we wel hebben, vaak ver na dato geschreven. Dat is niets bijzonders, de vraag is eerder of we aannemelijk kunnen maken dat een schrijver in dusverre geïnformeerd was, dat we er historische informatie uit kunnen afleiden.

Dus in het geval van Jezus weten we, ten eerste, NIET dat er niets direct genoteerd is. Dat kunnen we niet weten. Maar ook als Marcus de eerste zou zijn die een verhaal over Jezus' leven schrijft (ik zeg niet dat het zo is, maar stel), is dat niets bijzonders. Onder de volgelingen van Jezus waren, zo is de realistische inschatting, maar héél weinig mensen die konden lezen of schrijven. Het primaire vehikel van de overlevering is dus, ten tweede, mondelinge overlevering. De uitspraak dat we 40 jaar niets horen is dan ook niet terecht, omdat de mondelinge overlevering nu eenmaal geen sporen achterlaat en er dus wel wat te horen was, maar dat dat verdwenen is. Dit valt gemakkelijk aan te tonen aan de hand van de bronnen. En dan komen we ook, ten derde, bij het gegeven dat Paulus wel degelijk over Jezus schrijft, 20-30 jaar na Jezus' dood. Marcus heeft het verhaal over de laatste maaltijd in de nacht waarin Jezus uitgeleverd werd. Paulus vertelt daarover al zo'n vijftien jaar eerder, in zijn brief aan de Korintiërs. Dit zijn twee, behoorlijk verschillende maar ook overeenkomende versies van hetzelfde verhaal. Paulus had dit al aan de Korintiërs verteld bij de stichting van die gemeenschap, dus in 50 n.Chr., en hij zegt ook dat hij het verhaal uit de overlevering heeft. Het verhaal moet dus al ouder zijn: we kunnen het, in een vorm die ten grondslag ligt aan Marcus en Paulus, met vrij grote zekerheid in de jaren 40 plaatsen, en misschien is het, in ongeveer deze vorm, nog ouder.

Bovendien kunnen we met vrij grote zekerheid teruggaan naar de eerste jaren van wat later het christendom zou worden. Volgens de chronologie die Paulus geeft (en waaraan, om redenen die ik hier even buiten beschouwing laat, niet serieus getwijfeld hoeft te worden), heeft hij in de eerste helft van de jaren 30 als farizeeër de volgelingen van Christus vervolgd, en na zijn roeping/bekering heeft hij in 35 n.Chr. of iets later een ontmoeting gehad in Jeruzalem met Petrus en met Jakobus, de broer van Jezus. Wanneer Paulus later schrijft, ook in de brief aan de Korintiërs, dat Christus is verschenen aan Kefas/Petrus, de 'twaalf', Jakobus en anderen, kan dat moeilijk los gezien worden van de contacten die Paulus had met de eerste gemeente in Jeruzalem. Hieruit kun je dus bijvoorbeeld (om maar één ding te noemen) concluderen dat het gegeven van de twaalf leerlingen/apostelen niet pas na 40 jaar opduikt, maar al veel eerder een algemeen bekend iets was.

Je beschrijving van de situatie meet dus met twee maten. Want bij Johannes de Doper duurt het echt pas veertig jaar voordat we bronnen over hem hebben. Bij Theudas duurt het vijftig jaar. Bij de Samaritaanse profeet zestig jaar (en maar één bron). Bij Judas de Galileër negentig jaar (en maar één bron). Geen enkele historicus betwijfelt of deze mensen bestaan hebben en dat we het een en ander over hen kunnen zeggen, of vindt het vreemd dat we maar zo weinig over hen weten, en dat er zo lang tussen het gebeuren en de eerste bron zit. En dan hebben we Jezus, bij wie we niet alleen Tacitus en Josephus hebben, maar ook nog oudere bronnen van de volgelingen zelf. Dan is het uitermate vreemd, zelfs belachelijk, als er bij deze relatief gunstige situatie opeens een probleem gemaakt wordt. Dat is een zuiver geval van met twee maten meten.

En dat blijft mijn grootste struikelblok om mogelijke betrouwbare feiten uit deze bronnen te filteren. Er zal heel misschien fragmentarisch iets in staan van de echte persoon waar de mythische JC garant voor is gaan staan, maar ik denk dat dit mondjesmaat is.
En dat heeft niets te maken met mijn onbegrip voor de werkwijze van historici, maar met het feit dat ik weet wanneer de bronnen tot stand zijn gekomen en hoe de bronnen eruit zien. Er blijft een mate van koffiedik kijken inzitten.

Nou, aan jouw kennis daaromtrent schort wel het een en ander hoor. Maar de manier waarop je met de 'gevestigde' historische kennis omgaat (d.w.z. de kennis die over het algemeen door historici als solide wordt gezien) is denk ik niet eerlijk. In plaats van gewoon te zeggen dat jij geen kijk hebt op wat historici in grote meerderheid over Jezus zeggen, zeg jij dat er niets over gezegd kan worden! Alsof jij dat oordeel kunt geven. Als je ergens geen kijk op hebt, kun je beter óf je mond houden óf volgen wat de experts zeggen. Dat deed je niet, maar je gebruikte het feit dat geschiedkunde geen keiharde 'bewijzen' kan leveren als excuus om je eigen mening boven grondig onderzoek te plaatsen.

Je zal dus ongetwijfeld gelijk hebben als je beweert dat uit historisch onderzoek komt, dat Jezus in Nazareth geboren is, maar ik blijf de bronnen waaruit dit gefilterd is, uitermate dubieus vinden. En dan blijft bij mij de gedachte: "Ik geef je het voordeel van de twijfel", omdat er tussen ALLE onzin ook best iets reëels zou kunnen staan. DAT er een persoon bestaan heeft waarop alle verhalen zijn gebaseerd.

Als historici historische gegevens uit een bron halen, wil dat niet zeggen dat die bron opeens niet meer problematisch is. (Overigens heb ik niet expliciet hier gezegd dat Jezus in Nazaret geboren is, maar dat terzijde.) Je laatste conclusie is weer veel te mager: er valt meer over Jezus te zeggen dan dat hij bestaan heeft. Het is geen goede reden voor de magerte van die conclusie te zeggen dat de bronnen dubieus zijn. Dat vinden historici ook, maar ze hebben manieren om daarmee om te gaan. Het komt er dus op neer dat je deskundige historici niet vertrouwt.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 31 jul 2016 15:24

Je laatste zin is niet helemaal correct. Ik vertrouw mensen die in alle oprechtheid iets te weten willen komen over het verleden.
Ben nu aan het lezen in "a brief history of humankind" van Yuval Noah Hariri". We gaan met dit boekje uiteraard verder terug in de tijd. In een tijd waarin nog niet geschreven werd.
Maar bij ieder hoofdstuk wordt een slag om de arm gehouden omdat een vondst die gedaan wordt waarbij b.v. een vrouw met een kindje gevonden wordt aan verschillende dingen gedacht kan worden. De vrouw kan een stamoudste geweest zijn en het kind werd hierbij als offer gebruikt om boze geesten te weren. Vrouw en kind (familie) moesten in een hiernamaals weer bij elkaar komen. Vrouw en kind zijn verstoten van een stam en zijn overleden en ga zo maar door. Conclusies zijn maar heel lastig te trekken.
Bij het schrift is dit natuurlijk net weer iets anders. Maar je moet je bewust zijn van de agenda/bedoeling van de schrijver(s). Jij maakt je er vanaf door te gaan beweren dat alle verschillen die we lezen in de evangeliën gunstig zijn voor de historicus. Ik denk dat je liever 4 bronnen had gelezen die eensgezind waren over de Jezus-figuur. Wat mij betreft verhoogd dat juist de betrouwbaarheid. Maar goed, dat zal mijn beperkt vermogen zijn tot goed lezen, onkunde en antichristelijke incompetente propaganda-denken (om maar even wat ad hominems van je op een rijtje te zetten).
Ik denk dat je als historicus uitermate bescheiden moet blijven met het trekken van conclusies. Hoe vaak ik het excuus in religieuze discussies niet heb gehoord: "Maar in die tijd waren het uitstekende vertellers en werd zeer accuraat feitelijk materiaal doorgegeven". We weten hoe doorvertellen werkt.
En dit wordt wat mij betreft al aangetoond in de evangeliën zelf. Ook hier wordt JC almaar goddelijker gemaakt. En wie zegt mij dat dat niet met doorvertellen gebeurd. Over 100 jaar is Geert Wilders misschien ook wel een afgod. De vergelijking met Wilders gaat ook in die zin op, dat de volgelingen van JC ook niet bepaald de slimste uit die tijd waren. Timmerlui en vissers. Jezus wist deze mensen ongetwijfeld te inspireren.
Dan heb jij het over een laatste maaltijd.
Kapitein 1-oog heeft er ook een mening over.
Paulus schijnt te weten over een Laatste Avondmaal, waar hij de Eucharistie instelde (1 Kor. 11:23-26), maar dit is een zwakke strohalm. Aan de ene kant, omwege redenen die niets te maken hebben met de Christus-mythe theorie hebben sommigen dit als een interpolatie beschouwd. Aan de andere kant, stel dat het werkelijk door Paulus geschreven is; Hyam Maccoby argumenteerde dat Paulus zichzelf met Mozes vergelijkt in 1 Kor. 11:23, de persoon die zijn materiaal direct van Adonai ontvangt (in Mozes' geval de cultische wet) en het overbrengt op de stervelingen. Met andere woorden, Paulus bedoelt niet te zeggen dat hij deze traditie van andere stervelingen ontvangen heeft, maar dat deze pericoop menselijk gesproken bij hemzelf zijn oorsprong heeft. Het zou eerst tot hem gekomen zijn in een visioen, net zoals een 19e-eeuwse mystica Anna Katherina Emmerich een serie visioenen aanschouwde van de "pijnlijke passie van onze Heer Jezus Christus", inclusief "verloren gegane episoden" die het zelfs tot de film van Mel Gibson The Passion of the Christ gehaald hebben. In deze zeer redelijke interpretatie van Maccoby zien we in feite het begin van de verhistorisering van de figuur van Christus.
Het blijft mager en vaag. En om dat historische conclusies(!) te trekken lijkt me gevaarlijk. Maar je kan gelijk hebben.
Ook Paulus heeft alles van horen zeggen, niet middels direct contact met JC. Bovendien kreeg hij zijn inspiratie tijdens (mogelijk) een epileptische aanval. Hoe betrouwbaar is dit, als iemand schuimbekkend ter aarde stort,visioenen krijgt en vervolgens zaken op schrift gaat stellen?
Er zijn wat mij betreft, evenals met de historische zoektocht naar onze verdere voorouders te veel onzekerheden om zekere conclusies te kunnen trekken.

Uitspraak Bart Ehrman: - "Gedurende de gehele eerste christelijke eeuw wordt Jezus door geen enkele Griekse of Romeinse historicus, religie-wetenschapper, politicus, filosoof of dichter genoemd. Zijn naam komt in geen enkele inscriptie voor, en wordt in geen enkele privé correspondentie gevonden… "
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 31 jul 2016 20:55

heintje schreef:Je laatste zin is niet helemaal correct. Ik vertrouw mensen die in alle oprechtheid iets te weten willen komen over het verleden.
Maar je blijft rommel van het internet citeren alsof het iets voorstelt.
Ben nu aan het lezen in "a brief history of humankind" van Yuval Noah Hariri". We gaan met dit boekje uiteraard verder terug in de tijd. In een tijd waarin nog niet geschreven werd.
Maar bij ieder hoofdstuk wordt een slag om de arm gehouden omdat een vondst die gedaan wordt waarbij b.v. een vrouw met een kindje gevonden wordt aan verschillende dingen gedacht kan worden. De vrouw kan een stamoudste geweest zijn en het kind werd hierbij als offer gebruikt om boze geesten te weren. Vrouw en kind (familie) moesten in een hiernamaals weer bij elkaar komen. Vrouw en kind zijn verstoten van een stam en zijn overleden en ga zo maar door. Conclusies zijn maar heel lastig te trekken.
Bij het schrift is dit natuurlijk net weer iets anders. Maar je moet je bewust zijn van de agenda/bedoeling van de schrijver(s).

En wat doet jou denken dat professionele historici, uitzonderingen daargelaten, anders te werk gaan? Hoeveel wetenschappelijke literatuur op het gebied van de oude geschiedenis heb jij gelezen?
Jij maakt je er vanaf door te gaan beweren dat alle verschillen die we lezen in de evangeliën gunstig zijn voor de historicus. Ik denk dat je liever 4 bronnen had gelezen die eensgezind waren over de Jezus-figuur. Wat mij betreft verhoogd dat juist de betrouwbaarheid. Maar goed, dat zal mijn beperkt vermogen zijn tot goed lezen, onkunde en antichristelijke incompetente propaganda-denken (om maar even wat ad hominems van je op een rijtje te zetten).
Ja dat klopt. Ik heb namelijk helemaal niet gezegd dat verschillen tussen bronnen de betrouwbaarheid verhoogt. Ik heb alleen gezegd dat dat helpt om de historicus zijn taak te laten uitvoeren. Zo geven Polybius en Livius een tamelijk verschillend verslag van Hannibal. Als we slechts een van beiden hadden gehad, dan waren onze pogingen de geschiedenis te achterhalen veel incompleter geweest. Nu kunnen we beide bronnen vergelijken en telkens beoordelen op basis van argumenten waar we de ene of de andere bron volgen. De veronderstelling hierbij is natuurlijk dat ze tot op zeker hoogte wel overeenstemmen. Dat is ook het geval bij de evangeliën. Dus zowel de overeenkomsten als de verschillen zijn belangrijk.

Ik denk dat je als historicus uitermate bescheiden moet blijven met het trekken van conclusies. Hoe vaak ik het excuus in religieuze discussies niet heb gehoord: "Maar in die tijd waren het uitstekende vertellers en werd zeer accuraat feitelijk materiaal doorgegeven". We weten hoe doorvertellen werkt.
Zeker, ik heb dus deze claim ook nooit gemaakt.
dat de volgelingen van JC ook niet bepaald de slimste uit die tijd waren. Timmerlui en vissers. Jezus wist deze mensen ongetwijfeld te inspireren.
Dit slaat natuurlijk werkelijk nergens op, en is weer een teken van je incompetentie. Ten eerste kun je in de antieke samenleving, of zelfs de moderne tot de jaren 1960, intelligentie niet aan het beroep koppelen. Of denk je dat de Romeinen al studiebeurzen uitdeelden? :shock: Ten tweede zijn er aanwijzingen dat Jezus sympathisanten in hogere kringen had.

Dan heb jij het over een laatste maaltijd.
Kapitein 1-oog heeft er ook een mening over.
En waarom zouden we in de mening van een of andere amateur die een gefaald wetenschapper papegaait, geïnteresseerd zijn?
Paulus schijnt te weten over een Laatste Avondmaal, waar hij de Eucharistie instelde (1 Kor. 11:23-26), maar dit is een zwakke strohalm. Aan de ene kant, omwege redenen die niets te maken hebben met de Christus-mythe theorie hebben sommigen dit als een interpolatie beschouwd.

And there we go. Een professionele wetenschapper zou zoiets nooit zeggen. Het is typische propaganda: twijfel oprakelen om een onwetend publiek te overtuigen.
Het zou eerst tot hem gekomen zijn in een visioen, .... In deze zeer redelijke interpretatie van Maccoby zien we in feite het begin van de verhistorisering van de figuur van Christus.
Ja en waarom zouden we dit soort onbeargumenteerde speculatie serieus nemen?
Het blijft mager en vaag. En om dat historische conclusies(!) te trekken lijkt me gevaarlijk. Maar je kan gelijk hebben.
Het lijkt jou gevaarlijk omdat je amateurs citeert, en je geen enkele kennis hebt van de wetenschappelijke literatuur over deze passage.
Ook Paulus heeft alles van horen zeggen, niet middels direct contact met JC.
En je denkt dat historici dat niet weten en daar geen rekening mee houden?
Bovendien kreeg hij zijn inspiratie tijdens (mogelijk) een epileptische aanval. Hoe betrouwbaar is dit, als iemand schuimbekkend ter aarde stort,visioenen krijgt en vervolgens zaken op schrift gaat stellen?
Zaken op schrift gaat stellen? Vertel eens, waar is dat geschrift "Het verslag van mijn visioen"? Je roept maar wat, heb je ooit de brieven van Paulus überhaupt gelezen?
Er zijn wat mij betreft, evenals met de historische zoektocht naar onze verdere voorouders te veel onzekerheden om zekere conclusies te kunnen trekken.
Ja, en dat komt dus omdat je afhankelijk bent van een paar dubieuze internetbronnen. Trouwens, 'zekere' conclusies zijn maar heel beperkt mogelijk in de geschiedkunde, zeker in de oude geschiedenis. Het gaat om waarschijnlijkheden. Dat je daar geen genoegen mee neemt is geen excuus dan maar antichristelijke propaganda te omarmen.
Uitspraak Bart Ehrman: - "Gedurende de gehele eerste christelijke eeuw wordt Jezus door geen enkele Griekse of Romeinse historicus, religie-wetenschapper, politicus, filosoof of dichter genoemd. Zijn naam komt in geen enkele inscriptie voor, en wordt in geen enkele privé correspondentie gevonden… "

En toch heeft deze man een heel boek over de historische Jezus geschreven, waarin hij een uitvoerige schets van het leven van Jezus geeft. Dus wat is je punt nu eigenlijk? Dat je er niets van snapt en dus maar grijpt naar kwootjes van mensen die jouw beweringen stuk voor stuk naar de prullenmand zouden verwijzen?

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 31 jul 2016 21:09

En waarom zouden we in de mening van een of andere amateur die een gefaald wetenschapper papegaait, geïnteresseerd zijn?

Je diskwalificeert je hier nu als serieus gesprekspartner. Na al je ad hominems een ex theoloog die zich zijn leven lang in godsgeloof en de bijbel geïnteresseerd heeft, uit maken voor amateur die een gefaald wetenschapper papegaait, terwijl je het niet in je hoofd durft te halen met die amateur in gesprek te gaan.
Sticks and stones...

Maar nu zeg jij wat ik al meerdere malen heb gezegd: 'zekere' conclusies zijn maar heel beperkt mogelijk in de geschiedkunde, zeker in de oude geschiedenis. Het gaat om waarschijnlijkheden.
En ik acht het waarschijnlijk dat er ooit een Joods prediker geleefd heeft waar alle mythen JAREN LATER op gebaseerd zijn. Hadden we over deze conclusie pagina's lang moeten soebatten? Ik heb je dit in 1 van de eerste bijdragen al gemeld.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 31 jul 2016 22:03

heintje schreef:Je diskwalificeert je hier nu als serieus gesprekspartner. Na al je ad hominems een ex theoloog die zich zijn leven lang in godsgeloof en de bijbel geïnteresseerd heeft, uit maken voor amateur die een gefaald wetenschapper papegaait, terwijl je het niet in je hoofd durft te halen met die amateur in gesprek te gaan.
Sticks and stones...
Er is niets mis met het zijn van amateur, wel met het opvoeren van een amateur als een autoriteit. En fijn dat jij beter dan ik weet met wie ik in gesprek durf te gaan.
Maar nu zeg jij wat ik al meerdere malen heb gezegd: 'zekere' conclusies zijn maar heel beperkt mogelijk in de geschiedkunde, zeker in de oude geschiedenis. Het gaat om waarschijnlijkheden.
En ik acht het waarschijnlijk dat er ooit een Joods prediker geleefd heeft waar alle mythen JAREN LATER op gebaseerd zijn. Hadden we over deze conclusie pagina's lang moeten soebatten? Ik heb je dit in 1 van de eerste bijdragen al gemeld.
Die conclusie is onzorgvuldig. Niemand die serieus met dit onderwerp bezig is zal de bronnen over Jezus als "alle mythen" bestempelen. De evangelieverhalen zijn geen mythen, laat staan Tacitus bijvoorbeeld.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 01 aug 2016 17:13

Goed dan. Ik neem aan dat je bekend bent met het NT zowel verticaal als horizontaal te lezen? En ik neem aan dat het NT de hoofdbron van jouw historische onderzoek is? Dan ben je bekend met de onvolkomenheden in deze boeken.

Wat ik, zoals al eerder aangegeven, met je eens kan zijn is dat deze prediker bestaan heeft. Maar als ik dan de historische hoofdbron er op na sla en lees onder het kopje: Historische bijbelkritiek:
In de verzen 8-14, het midden van het verhaal, geeft Lucas door middel van een engel zijn interpretatie van de geboorte van Jezus. De lichtende engel verschijnt in de donkere nacht., hoe betrouwbaar moet ik dan Lucas (die geen Lucas heet) nemen als serieuze bron?
en je leest: Traditioneel werd aangenomen dat Jezus geboren was in het jaar 1, gebaseerd op de berekeningen van Dionysius Exiguus rond 525. Maar als het klopt dat Herodes de Grote nog leefde toen Jezus werd geboren, moet de laatste vóór 4 v.Chr. geboren zijn.[36] Anderzijds verbindt Lucas de geboorte aan de census van Quirinius (6/7 na Chr.). Veel historici hebben geconcludeerd dat het jaar 6 à 7 voor het begin van onze jaartelling het meest waarschijnlijke jaar van Jezus' geboorte is.
en daarna lees je: Vanuit historisch-kritisch perspectief is de voorstelling van de geboorte van Jezus in Bethlehem naar alle waarschijnlijkheid ontstaan om de voorspelling uit te laten komen. Matteüs en Lucas geven deze opvatting verschillend vorm. Volgens Lucas woonden de ouders van Jezus, Jozef en Maria, aanvankelijk in Nazareth en gingen zij kort vóór de geboorte van Jezus naar Bethlehem vanwege een volkstelling.[39] Maar volgens Matteüs vestigden zij zich pas in Nazareth na de dood van Herodes I en hun terugkeer uit Egypte, uit vrees voor de nieuwe koning van Judea, Herodes Archelaüs, de zoon van Herodes, waarmee hij dus lijkt te zeggen dat de eerdere woonplaats Bethlehem was.
om vervolgens te lezen:
Nazareth lijkt de beste gissing voor de geboorteplaats van Jezus. Als alternatief wijzen sommigen naar Bethlehem in Galilea[40], omdat Bethlehem in Judea volgens sommigen überhaupt niet in aanmerking zou komen wegens het ontbreken van archeologisch bewijs van bewoning rond de tijd van Jezus in de stad Bethlehem in Judea.[41]

En dan zie je: De genealogieën van Jezus in Matteüs en Lucas komen onderling niet overeen
En: Opvallend is dat Jezus eigenlijk alleen beschreven wordt op het platteland, in kleine dorpjes als Kana, Nazaret, Kapernaüm, Betsaïda, Naïn. Vrijwel nooit zien we hem in de heidense steden die de Herodianen hadden gebouwd, zoals Sepphoris; Caesarea, Tiberias.
Maar ook: Evenals bij Jezus' geboortedatum, is er over zijn sterfdatum geen zekerheid. Deze viel in elk geval in de periode van het bewind van Pontius Pilatus, die van 26 tot 36 na Chr. praefectus was van Judea. Volgens de canonieke evangeliën stierf Jezus op een vrijdag. Volgens de eerste drie evangeliën (Matteüs, Marcus en Lucas) was dit de vijftiende dag van de joodse maand nisan.[60] Maar bij Johannes was het vrijdag de veertiende nisan.[61] Met de aanname dat een van beiden klopt, komen de jaren 27, (31) en 34 (synoptici) of de jaren 30 en 33 (Johannes) in aanmerking.[62] Men gaat er over het algemeen van uit dat het jaar 30 of 33 het meest waarschijnlijke sterfjaar is.

De opstanding en vergoddelijking van JC sla ik over omdat dit niets met de historische JC te maken heeft. Maar ik snap dan niet dat de enige conclusie die je zou kunnen trekken is: Er heeft zeer waarschijnlijk een prediker bestaan met de naam Jezus. Zo ontzettend veel klopt NIET en we hebben het hier wel over...JEZUS!

Maar we gaan er hier nooit uitkomen vrees ik. Jij kijkt als historicus (en ik als criticus) anders tegen deze bronnen aan. Ik vind ze uitermate onbetrouwbaar en de conclusies welke je eruit kunt filteren zijn op 1 hand te tellen. En dan ben ik nog toeschietelijk!
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 01 aug 2016 19:57

heintje schreef:Goed dan. Ik neem aan dat je bekend bent met het NT zowel verticaal als horizontaal te lezen? En ik neem aan dat het NT de hoofdbron van jouw historische onderzoek is? Dan ben je bekend met de onvolkomenheden in deze boeken.
Zeker. Ik ben ook bekend met de literaire en inhoudelijke kwaliteiten van de evangeliën, evenals hun historische waarde.
Wat ik, zoals al eerder aangegeven, met je eens kan zijn is dat deze prediker bestaan heeft. Maar als ik dan de historische hoofdbron er op na sla en lees onder het kopje: Historische bijbelkritiek:
In de verzen 8-14, het midden van het verhaal, geeft Lucas door middel van een engel zijn interpretatie van de geboorte van Jezus. De lichtende engel verschijnt in de donkere nacht., hoe betrouwbaar moet ik dan Lucas (die geen Lucas heet) nemen als serieuze bron?
Ten eerste weten we niet of Lucas niet Lucas heet. Ten tweede komen dit soort gebeurtenissen ook voor in biografieën van filosofen en keizers, dus voor de historicus is dit niet verrassend.
en je leest: Traditioneel werd aangenomen dat Jezus geboren was in het jaar 1, gebaseerd op de berekeningen van Dionysius Exiguus rond 525. Maar als het klopt dat Herodes de Grote nog leefde toen Jezus werd geboren, moet de laatste vóór 4 v.Chr. geboren zijn.[36] Anderzijds verbindt Lucas de geboorte aan de census van Quirinius (6/7 na Chr.). Veel historici hebben geconcludeerd dat het jaar 6 à 7 voor het begin van onze jaartelling het meest waarschijnlijke jaar van Jezus' geboorte is.
en daarna lees je: Vanuit historisch-kritisch perspectief is de voorstelling van de geboorte van Jezus in Bethlehem naar alle waarschijnlijkheid ontstaan om de voorspelling uit te laten komen. Matteüs en Lucas geven deze opvatting verschillend vorm. Volgens Lucas woonden de ouders van Jezus, Jozef en Maria, aanvankelijk in Nazareth en gingen zij kort vóór de geboorte van Jezus naar Bethlehem vanwege een volkstelling.[39] Maar volgens Matteüs vestigden zij zich pas in Nazareth na de dood van Herodes I en hun terugkeer uit Egypte, uit vrees voor de nieuwe koning van Judea, Herodes Archelaüs, de zoon van Herodes, waarmee hij dus lijkt te zeggen dat de eerdere woonplaats Bethlehem was.
om vervolgens te lezen:
Nazareth lijkt de beste gissing voor de geboorteplaats van Jezus. Als alternatief wijzen sommigen naar Bethlehem in Galilea[40], omdat Bethlehem in Judea volgens sommigen überhaupt niet in aanmerking zou komen wegens het ontbreken van archeologisch bewijs van bewoning rond de tijd van Jezus in de stad Bethlehem in Judea.[41]

En dan zie je: De genealogieën van Jezus in Matteüs en Lucas komen onderling niet overeen
En: Opvallend is dat Jezus eigenlijk alleen beschreven wordt op het platteland, in kleine dorpjes als Kana, Nazaret, Kapernaüm, Betsaïda, Naïn. Vrijwel nooit zien we hem in de heidense steden die de Herodianen hadden gebouwd, zoals Sepphoris; Caesarea, Tiberias.
Maar ook: Evenals bij Jezus' geboortedatum, is er over zijn sterfdatum geen zekerheid. Deze viel in elk geval in de periode van het bewind van Pontius Pilatus, die van 26 tot 36 na Chr. praefectus was van Judea. Volgens de canonieke evangeliën stierf Jezus op een vrijdag. Volgens de eerste drie evangeliën (Matteüs, Marcus en Lucas) was dit de vijftiende dag van de joodse maand nisan.[60] Maar bij Johannes was het vrijdag de veertiende nisan.[61] Met de aanname dat een van beiden klopt, komen de jaren 27, (31) en 34 (synoptici) of de jaren 30 en 33 (Johannes) in aanmerking.[62] Men gaat er over het algemeen van uit dat het jaar 30 of 33 het meest waarschijnlijke sterfjaar is.

De opstanding en vergoddelijking van JC sla ik over omdat dit niets met de historische JC te maken heeft. Maar ik snap dan niet dat de enige conclusie die je zou kunnen trekken is: Er heeft zeer waarschijnlijk een prediker bestaan met de naam Jezus. Zo ontzettend veel klopt NIET en we hebben het hier wel over...JEZUS!
Je plagieert wikipedia..
In dit geval zijn de citaten van wikipedia op zich inhoudelijk prima. Maar goed, wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen? Er is enige onzekerheid over geboorte- en sterfdatum. Maar dat is bij zoveel historische personen uit die tijd. En wat je bijvoorbeeld wil zeggen met het gegeven dat Jezus niet in de grote steden van Galilea komt, ontgaat mij geheel.

Je kunt bij andere biografieën en historische werken uit die tijd even goed een waslijst maken van dingen die twijfelachtig zijn of niet kloppen. Maar het zou getuigen van een enorm vooroordeel als je er daar een paar uit zou pikken en dan zou zeggen: zoveel klopt er niet, wat kunnen we eigenlijk nog over deze gebeurtenissen zeggen? Dan bekijk je het zéér eenzijdig. Daaruit spreekt een apologetische agenda.
Maar we gaan er hier nooit uitkomen vrees ik. Jij kijkt als historicus (en ik als criticus) anders tegen deze bronnen aan. Ik vind ze uitermate onbetrouwbaar en de conclusies welke je eruit kunt filteren zijn op 1 hand te tellen. En dan ben ik nog toeschietelijk!

Daar weet jij helemaal niets van, want het is natuurlijk van de zotten dat jij je op basis van het lezen van wikipedia expert waant. Bovendien zou een historicus niet zulke sweeping statements willen maken of een bron betrouwbaar is of niet. Liever bekijken zij dat van geval tot geval.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 01 aug 2016 20:06

Mag ik toegeven dat ik bevooroordeeld ben omdat ik de bijbel als geheel als bron niet serieus kan nemen om er historische feiten m.b.t. personen uit te filteren. De bijbel is zo ongelooflijk dubieus qua inhoud: goden, duivels, engelen, wonderen etc. Moet ik deze boeken historisch gezien dan wel serieus nemen? Ik vind dat als niet-historicus inderdaad uitermate lastig. Het is een boek dat een mythische persoon beschrijft. De redder van de wereld, de messias. En hieruit moeten we dan concluderen, ondanks de fouten die erin staan, dat Jezus historisch bestaan heeft en in Nazareth geboren is (omdat dit het mythische verhaal doet kloppen?). Heb jij enig idee welke percentage van de bijbel mythisch en welk historisch is? Ik niet hoor, maar ik heb er zo mijn idee over. Hoeveel van de ORIGINELE teksten hebben we nog? En neem dan even als voorbeeld jouw historische bewijsmateriaal, de 4 evangeliën.
Het blijft magertjes. Een kenner of geen kenner. Eenogig of twee-ogig.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 01 aug 2016 22:21

heintje schreef:Mag ik toegeven dat ik bevooroordeeld ben omdat ik de bijbel als geheel als bron niet serieus kan nemen om er historische feiten m.b.t. personen uit te filteren. De bijbel is zo ongelooflijk dubieus qua inhoud: goden, duivels, engelen, wonderen etc. Moet ik deze boeken historisch gezien dan wel serieus nemen? Ik vind dat als niet-historicus inderdaad uitermate lastig.
Wel, ten eerste moet je niet "de Bijbel als geheel" nemen, maar de individuele geschriften. Ten tweede moet je, om er zelf historische feiten uit te filteren, getraind zijn in historische methoden en in de relevante talen. Ten derde lijk je een soort obsessie te hebben voor wonderen en duivels en zo. In andere historische geschriften komen ook de gekste verhalen voor. Daarom is het van belang alle gegevens stuk voor stuk te bekijken. Het is even fout om op basis van het voorkomen van dingen die volgens jou niet kunnen aan te nemen dat het hele geschrift wel onzin zal zijn, als om aan te nemen dat alles wel zal kloppen als er één dingetje klopt. "Als historische bron serieus nemen" betekent dan dat je bij elk gegeven een kritische analyse doet en afweegt of dit waarschijnlijk is of niet.

Het is een boek dat een mythische persoon beschrijft. De redder van de wereld, de messias.
In dit opzicht is Jezus net zo mythisch als keizer Augustus, die zichzelf redder van de wereld noemde, zich liet vergoddelijken, en wiens biografieën opvallende parallellen hebben met de evangeliën.

En hieruit moeten we dan concluderen, ondanks de fouten die erin staan, dat Jezus historisch bestaan heeft en in Nazareth geboren is (omdat dit het mythische verhaal doet kloppen?).
Ehm, nee, niet "omdat dit het mythische verhaal doet kloppen". Lees je wel wat ik schrijf, of niet?

Heb jij enig idee welke percentage van de bijbel mythisch en welk historisch is? Ik niet hoor, maar ik heb er zo mijn idee over.
Ik zou niet weten hoe je dat percentage zou kunnen vaststellen.
Hoeveel van de ORIGINELE teksten hebben we nog? En neem dan even als voorbeeld jouw historische bewijsmateriaal, de 4 evangeliën.
Nul, net als voor vrijwel elk ander geschrift uit de oudheid. Maar kennelijk heb je ook nog nooit gehoord van tekstkritiek.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 02 aug 2016 17:02

@Cicero
Even een tussendoortje.
Ik luister op dit moment van Bart Ehrman een hoorcollege over de evangeliën. Ik zou je deel 2 hiervan heel graag willen opsturen. Er wordt heel kritisch (horizontaal gelezen dus) naar de 4 evangeliën gekeken om hieruit betrouwbare historische informatie te halen. Dit blijkt een enorme opgave te zijn en ik heb net het gedeelte achter de rug van de geboorte van Jezus. Niets is zeker omtrent dit onderwerp. Voor zover ik heb begrepen schrijven maar 2 schrijvers vanaf het begin (dus de geboorte van JC) en deze schrijvers hebben vrijwel geen raakvlakken. M.n. de geboorteplaats en de genealogie zijn 2 grote struikelblokken. Ik heb het er eerder over gehad, maar ze zijn historisch gezien niet recht te praten. Als je exact wilt weten wat er allemaal aan schort...
Dus mocht je geïnteresseerd zijn in een hoorcollege. Deel 2 is voor jou als objectief historicus uitermate interessant.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 aug 2016 17:59

heintje schreef:@Cicero
Even een tussendoortje.
Ik luister op dit moment van Bart Ehrman een hoorcollege over de evangeliën. Ik zou je deel 2 hiervan heel graag willen opsturen. Er wordt heel kritisch (horizontaal gelezen dus) naar de 4 evangeliën gekeken om hieruit betrouwbare historische informatie te halen. Dit blijkt een enorme opgave te zijn en ik heb net het gedeelte achter de rug van de geboorte van Jezus. Niets is zeker omtrent dit onderwerp. Voor zover ik heb begrepen schrijven maar 2 schrijvers vanaf het begin (dus de geboorte van JC) en deze schrijvers hebben vrijwel geen raakvlakken. M.n. de geboorteplaats en de genealogie zijn 2 grote struikelblokken. Ik heb het er eerder over gehad, maar ze zijn historisch gezien niet recht te praten. Als je exact wilt weten wat er allemaal aan schort...
Dus mocht je geïnteresseerd zijn in een hoorcollege. Deel 2 is voor jou als objectief historicus uitermate interessant.

Ik ken veel boeken van Ehrman, en met de stof die hij in het door jou aangeraden college behandelt, ben ik zeer vertrouwd. Als je dit topic terugleest zul je zien dat ik het in dezen geheel met Ehrman eens ben. Maar daarbij komt, dat de geboorteverhalen tot de minst historisch (!) betrouwbare gedeelten van de evangeliën behoren. Ze behoren tot het genre geboorteverhalen zoals die ook in andere antieke biografieën voorkwamen. Dus voor mij als 'objectief historicus' is dit gesneden koek.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 02 aug 2016 18:17

Dan blijft er 1 vraag over: Waar zijn ALLE geschied"schrijvers" het over eens m.b.t. Jezus? Dus pak AL je bronnen bij elkaar...lees ze horizontaal en pik er dan die feiten uit waar we eigenlijk met goed fatsoen niet meer omheen kunnen.
De geboorte van JC hoort er niet bij.
De geboortelijn van JC naar David of zelfs Mozes toe, horen er niet bij.
JC die sterft aan het kruis hoort hier niet bij.
Zijn Jeugd?
Zijn acties?
Zijn woorden?
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 aug 2016 18:56

Nou waar ALLE bronnen het over eens zijn is dat Jezus een Joodse man was die vanwege zijn optreden door Pontius Pilatus werd geëxecuteerd. Maar dat alle bronnen een bepaald gegeven bevatten is geen noodzakelijke voorwaarde. Hoe meer bronnen hoe beter, maar elk gegeven dient apart afgewogen te worden. Het kan voorkomen dat een gegeven maar in één bron voorkomt, maar dat er toch andere zwaarwegende gronden zijn om te denken dat het op Jezus teruggaat.

Verder heb ik al eerder een rijtje gegeven waarover vrij grote zekerheid bestaat:
Ik heb daarvan hierboven al een voorbeeld gegeven omtrent het koninkrijk van God. En dat kan nog wel met meer dingen. Bijvoorbeeld dat Jezus uit Nazaret kwam, dat hij broers en zussen had, dat hij preekte dat het koninkrijk van God spoedig zou aanbreken en dat iedereen zich daar dus op moest voorbereiden, dat hij voorbeeldverhalen vertelde om dit te illustreren, dat hij volgelingen had die hun have en goed achterlieten, dat hij bijzondere aandacht gaf aan de outcasts van de maatschappij, aan wie hij aankondigde dat de rollen spoedig zouden zijn omgedraaid, dat hij een reputatie had als genezer en duiveluitdrijver, dat hij met name in Galilea optrad, maar zeker één keer (waarschijnlijk meer keren) afreisde naar Jeruzalem voor Pesach, dat de geletterde klasse een hekel aan Jezus had, dat hij gearresteerd werd als potentiële oproerkraaier en door de Romeinen werd gekruisigd. Dit is heel in het kort wat er, na grondige analyse, op zijn minst over Jezus gezegd kan worden (en dit noem ik uit mijn hoofd op dus er zal nog wel meer zijn). En dat kan stuk voor stuk beargumenteerd worden met een gedegen analyse van de bronnen.

heintje schreef:De geboorte van JC hoort er niet bij.
D'át Jezus geboren is valt moeilijk te betwijfelen.
JC die sterft aan het kruis hoort hier niet bij.
Ehm... ik denk dat je hier onzorgvuldig formuleert.
Zijn acties?
Zijn woorden?
Zie hierboven.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 02 aug 2016 19:05

@Cicero
Ik denk dat ik genoeg weet en me verder ga verdiepen in het hoorcollege van Bart Ehrman. Nooit zoveel geleerd over zaken die de doorsnee christen niet eens weet.
Die leest een passage hier en een tekst daar en alles lijkt aardig met elkaar in overeenstemming te zijn en er is wellicht een mooi verhaal van te maken. We vieren kerst in december en we vieren pasen en alles zou te herleiden zijn uit de bijbel.
Maar als je je hier dan echt in gaat verdiepen blijkt dat je bedrogen uitkomt. Enfin...als gelovigen zich gelukkig voelen met hun Jezus, wie ben ik dan om te zeggen dat er vrijwel NIETS over hem in de bijbel staat.
Er staat genoeg maar dat staat in de boeken van Harry Potter ook.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 aug 2016 19:16

heintje schreef:@Cicero
Ik denk dat ik genoeg weet en me verder ga verdiepen in het hoorcollege van Bart Ehrman.
Heel goed.

dat er vrijwel NIETS over hem in de bijbel staat.
Dat is een uiterst subjectieve, en m.i. ongerechtvaardigde, conclusie.

Terug naar “[Religie] - Open forum”